Maak kennis met: Martijn van Rosmalen

De Féju-familie blijft groeien! Om je op de hoogte te houden van onze nieuwe aanwinsten stellen we ze een voor een aan je voor. Vandaag is het de beurt aan Martijn van Rosmalen. Hij deed 1 mei zijn intrede bij ons als ICT-consultant. De hoogste tijd voor een korte kennismaking. Want wie is onze nieuwe collega? Welke kennis en ervaring brengt hij met zich mee? En waar krijgt hij buiten werktijd energie van? Je leest het hieronder.

“Hallo daar! Ik ben Martijn van Rosmalen, een voormalig inwoner van Den Bosch, want per 1 juni ben ik namelijk verhuisd naar Breda en ingetrokken bij mijn vriendin.

In mijn vrije tijd zit ik niet stil en sport ik graag. Zo ben ik een fanatiek hockeyer, stap ik met regelmaat op de wielrenfiets en draai ik voor een hardloopronde ook mijn hand niet om. Naast al mijn sportieve activiteiten geniet ik ook van lekker eten en drinken. Kokkerellen met mijn vriendin, barbecueën in de tuin en terrassen met vrienden; het is stuk voor stuk aan mij besteed.

Binnen mijn vakgebied ben ik vooral expert op het vlak van systeembeheer. Al sinds mijn jeugd heb ik een fascinatie voor alles wat met computers te maken heeft. Op 8-jarige leeftijd wist ik dan ook al dat ik ‘computerman’ wilde worden. En nu ik ouder en wijzer ben, besef ik des te meer hoe belangrijk en veelzijdig het ICT-vakgebied is. Alleen al het gegeven dat je als systeembeheerder met het invoeren van een bepaalde instelling het werk van een ander gemakkelijker maakt, zorgt ervoor dat ik het alleen nog maar leuker ben gaan vinden!”

Martijn, namens het hele team: van harte welkom en veel succes gewenst!

Bekijk hier het Féju team.

 

 

 

 

 

 

Een minuutje met… Wouter Puts

HE’S making IT happen!

Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: ICT-consultant, Wouter Puts. Over hem als persoon en het werk waar hij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Wouter van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hieronder.

Wouter, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Ik wilde graag de volgende stap in mijn carrière zetten en mijn kennis over, en vaardigheden in de wereld van telecom vergroten. En waar kan je dat nou beter doen, dan bij Féju?

Wat doe je daar zoal?

Ik ben gespecialiseerd in bedrijfstelefonie; van de implementatie tot de uitlevering van telefooncentrales. Daarnaast draag ik zorg voor het aanleggen, monteren en configureren van wifi-netwerken én het leveren van firewall-oplossingen. Maar ook bij storingen ben ik de aangewezen persoon. Ik kom dan ter plaatse en stel alles in het werk om het probleem zo snel en goed mogelijk te verhelpen.

En sinds wanneer is dat het geval?

Ik mag mij inmiddels al ruim 3,5 jaar een Féju’er noemen.

Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?

Het klinkt misschien cliché, maar als ICT-consultant is geen werkdag hetzelfde. Ik kom bij verschillende klanten, op uiteenlopende locaties waardoor ik continu nieuwe mensen en plekken leer kennen. Dat spreekt mij enorm aan!

En waarom specifiek bij Féju?

Ik wilde graag een nieuwe baan en tijdens mijn zoektocht kwam Féju vrijwel direct op mijn pad. Een eerste kennismakingsgesprek volgde al snel. En de klik? Die was er meteen. Ik besloot daarom ook niet verder te zoeken, maar ervoor te gaan. Een keuze waar ik tot op de dag van vandaag geen spijt van heb.

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

Bij Féju is het echt een combinatie van beide. Er wordt hard gewerkt, maar er is zeker ook ruimte voor gezelligheid en ontspanning.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Ik squash twee keer in de week met mijn broer en in de avonduurtjes game ik graag met vrienden. Daarnaast wandel ik in het weekend vaak met de hond in de bossen of duinen. In de buitenlucht m’n zinnen verzetten én bewegen tegelijkertijd, heerlijk!

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Het opleveren van nieuwe telefooncentrales, dát vind ik echt heel leuk. Als ik op locatie ben, zijn klanten altijd blij. Ik kom vernieuwing brengen, dat brengt positiviteit teweeg.

En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?

De zogeheten ‘vakantiebandjes’. Zodra de zomervakantie of de feestdagen voor de deur staan, willen klanten die graag op hun centrale ingesteld hebben. De werkzaamheden die ik daarvoor moet uitvoeren zijn weinig afwisselend. Hierdoor ben ik veelal dezelfde handelingen aan het verrichten.

Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?

Hmm… goede vraag. Ik denk om mijn vrolijkheid en de energie die ik breng.

En wat weten zij juist niet van jou?

Haha, dat ik tijdens het sporten echt een driftkikker kan zijn. Als het niet gaat zoals ik wil, dan ben ik niet te genieten. Dus… wie durft een potje squashen nog aan? 😉

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

Je begrijpt: mijn wifinetwerk is razendsnel. En zolang mijn internet goed werkt, ben ik dik tevreden.

Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?

Die heet al sinds het moment dat ik op mezelf woon ‘Puts’. Lekker makkelijk!

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Houd al je apparaten up-to-date. Nieuwe versies worden immers niet voor niets ontwikkeld. Het is dé manier om problemen te voorkomen of op te lossen. Doe er dus je voordeel mee!

19 jaar Féju

Het was het jaar van de introductie van het recht op een rookvrije werkplek, de moord op Theo van Gogh en het overlijden van Andre Hazes. Sociale netwerksite Hyves werd geïntroduceerd en zoekgigant Google lanceerde Gmail. Maar voor Albert Jakobsen (57) blijft 2004 toch vooral het jaar van de oprichting van IT-bedrijf Féju. Nu, 19 jaar later, blikt de eigenaar en ondernemer terug op zijn weg naar succes. “Ik dacht weleens: waar ben ik aan begonnen, maar dan was het op z’n ‘Borsato’s’ gewoon heel even slikken en weer doorgaan. Inmiddels zie ik vooral jarenlang hard werken, slecht slapen en een lach en een traan, maar bovenal enórm veel hoogtepunten.”

We gaan terug naar begin mei 2004. Op een zolderkamertje in het Brabantse Oisterwijk zit Albert voor zijn nieuwbakken bedrijf te ploeteren. Hij en zijn toenmalige compagnon hebben net – na 17,5 en 10 jaar trouwe dienst – hun banen als automatiseerders in loondienst opgezegd. Gewapend met een tweedehands vaste telefoon, een onverwoestbare Nokia en een laptop op een gammel bureau, werven ze nieuwe klanten op telecom- en automatiseringsgebied. Geld? Dat is er nog niet. Al hebben relaties daar geen enkel benul van. “Die mogen vanaf dag één rekenen op 100 procent kwaliteit.”

Ondernemen op je tandvlees

Je kunt er nóg zo veel over lezen en leren, maar ondernemer word je pas echt in de praktijk, lacht Albert nu. “Met vallen en opstaan begonnen wij met z’n tweeën aan ons avontuur”, zo vertelt hij vanuit zijn huidige hypermoderne en toch bijzonder gezellige bedrijfspand. “Op papier leek alles ideaal; we hadden een enorme relatiekring en waren bekende gezichten binnen de IT-branche. We adverteerden daarnaast in de krant en het lokale sufferdje, en hadden vanaf dag één een website, eigen e-mailadressen en een telefoonnummer waarop we altijd te bereiken waren. Toch was onze droom al bijna over nog voordat ‘ie goed en wel begonnen was. Die ‘ideale’ omstandigheden hebben ons bijna de das omgedaan.”

De aanpak van de beginnende ondernemers levert ze namelijk simpelweg té veel werk op, zo blikt Albert terug. “Na 2 weken liepen we al op ons tandvlees en moesten we iemand aannemen. We kregen het werk gewoon niet meer met z’n tweeën gedaan. We leerden dan ook al snel onze eerste ondernemersles: té hard groeien is ook niet goed.” Heel anders is de situatie vandaag de dag. “Nu klopt echt (bijna) álles. Voor onze relaties, maar ook voor onze eigen club. We zijn een goedlopend bedrijf en plukken daar samen de vruchten van. Dat ik dat nu kan zeggen, daar ben ik vreselijk trots op.”

Aandacht voor welzijn

Met de hulp van hun eerste collega en nóg een handjevol nieuwe mensen in loondienst in het eerste halfjaar, weten de ondernemers de drukte het hoofd te bieden. “Zo bereikten we binnen 6 maanden het doel dat we onszelf eigenlijk voor de komende 10 tot 15 jaar hadden gesteld; een man of 7 in dienst.” Het groeiende team verhuist naar een verzamelgebouw en verruilt de oude, ietwat aftandse inventaris langzaamaan voor spullen van kwaliteit. “Daar kwam steeds meer ruimte voor. Niet langer konden alleen onze relaties op het beste van het beste rekenen. Ook wijzelf kwamen aan de beurt.”

Er mag in 19 jaar dan veel veranderd zijn, het bedrijf zet nog steeds vol in op kwaliteit. Niet alleen wat de service betreft. Ook de Féju’ers mag het aan niets ontbreken, zo geeft de voorman aan. “Ik wil goed zijn voor zowel mijn relaties als mijn mensen. Afnemers kunnen hun technische ondersteuning overal krijgen, dus we moeten ze goede redenen geven om voor een bedrijf uit Udenhout te gaan. Maar ook tevreden collega’s zijn me heel veel waard. Dus rijden we bijvoorbeeld in de nieuwste auto’s, krijgt iedereen standaard een wasstraatabonnement van me, hebben we de crème de la crème op het gebied van koffiemachines in huis, worden de toiletten in ons pand dagelijks schoongemaakt, loopt iedereen in mooi uitgevoerde bedrijfskleding, zijn er veel opleidingsmogelijkheden en is ons pand met een prachtige inrichting inclusief bar uitgerust.”

Die extra stap zetten voor zijn mensen, resulteert ook in een attente club vol eigen initiatief, zo concludeert de ondernemer nu. “Jubileert een relatie? Dan sturen collega’s uit eigen beweging een bloemetje die kant op. Of ze stappen met een aantal man de auto in om hoogstpersoonlijk taart langs te brengen. Het wordt gewoon geregeld. Ze hoeven mij ook niet eerst om toestemming te vragen.” Het gaat om het totaalplaatje, zo besluit hij. “De mensen op onze werkvloer begrijpen dat.”

Medewerkers als familie

De manier van werken die binnen Féju wordt aangehouden, betaalt zich volgens de ondernemer dus meer dan terug. Albert: “We hebben in de afgelopen 19 jaar een klantenbestand opgebouwd om onze vingers bij af te likken, waarbij verschillende partijen al vanaf het begin af aan bij ons binnen zijn. En ook onder de collega’s is het verloop bijzonder laag”, zo legt hij uit. Die eerdergenoemde ‘terugbetaling’ geschiedt overigens niet alleen op bedrijfsmatig vlak, zo vertelt hij dan. “De warmte die ik van het team ontvang, is een kroon op mijn werk van de afgelopen 19 jaar.”

Albert probeert iedereen bijvoorbeeld zo nu en dan even een-op-een te spreken. Of het nu tijdens een etentje is of met een drankje aan de bedrijfsbar. “We praten dan niet over werk, maar juist over al het andere dat er is. Vakanties, dromen en doelen. Maar ook schuldsanering, kwaadaardige knobbeltjes en scheidingen; je kunt het zo gek niet verzinnen of het is al eens de revue gepasseerd. Die openheid naar mij toe vind ik een absoluut hoogtepunt. Want blijkbaar is het vertrouwen groot genoeg om dergelijke persoonlijke zaken met me te delen.”

Hoogtepunten uit 19 jaar Féju

Over hoogtepunten gesproken: ook de aankoop van het huidige Féju-pand mag niet in het rijtje met pieken ontbreken, zo stelt de ondernemer. “We zouden het eigenlijk voor 10 jaar huren, maar al na 3 jaar heb ik het gekocht. Daar ben ik beretrots op. Het is ook een geweldige zet geweest, want het betekende dat ik aanpassingen kon doen die het bedrijf ten goede zouden komen. Dat hebben we gedaan ook. Iedereen die al eens bij ons over de vloer kwam, is onder de indruk van het resultaat. Het is geweldig om onze prachtige club mensen nu op deze mooie werkvloer te zien rondlopen; een pand waar ik ook vol trots zakenrelaties ontvangen kan.”

Een ander hoogtepunt? “Dat ik op vakantie kan en alles hier gewoon doordraait. Als je het mij vraagt hét bewijs van goed ondernemerschap.” Loslaten, dat lukt Albert ook steeds beter. “Ik ben inmiddels 57 en weet dat ik hier niet nog decennialang zitten zal. Daarnaast heeft ziekte mij in doen zien dat er meer is dan alleen werken. Ik geef mijn collega’s dus makkelijker de ruimte. Dat resulteert ook weer in mooie dingen. Een Autotask-pakket bijvoorbeeld, dat we doorontwikkeld hebben; een alternatief voor de vroegere handgeschreven werkbon. Het idee daarvoor werd geopperd door diegenen die er verschil mee kunnen maken in de dagelijkse praktijk.”

Dieptepunten van het ondernemerschap

Zoals Albert feilloos een aantal hoogtepunten kan benoemen, zo zijn er in de afgelopen 19 jaar ook dingen gebeurd waar hij minder graag aan terugdenkt. “De bankencrisis in 2008 is een heel concreet voorbeeld. Een heftige periode, want bedrijven uit ons klantenbestand konden opeens niet meer aan hun verplichtingen voldoen. Met als resultaat dat wij dat vervolgens ook niet meer goed konden richting onze leveranciers. Een hoop kopzorgen tot gevolg.”

Iets algemener vond hij ook het opzetten van een nieuwe onderneming in combinatie met het vaderschap best heftig. “Vooral ook omdat mijn dochters toentertijd nog jong waren; 7 en 2 jaar. Ik maakte zo veel mogelijk tijd voor ze en ze profiteerden ook wel van de mooie kanten – snoepreisjes naar de Efteling en Disneyland bijvoorbeeld – maar al met al was ik wel heel vaak weg en moest ik soms zelfs tijdens vakanties vanaf de camping nog meermaals terug naar kantoor om facturen te versturen.” Toch heeft het de band met zijn meiden geen schade berokkend, zo vertelt de vader van twee nu trots. “Het zijn inmiddels volwassen vrouwen, allebei samenwonend en heel goed terechtgekomen. Een van de twee werkt zelfs binnen het bedrijf. Dat is prachtig, toch?”

Mooie constateringen

Een andere constatering met betrekking tot de afgelopen 19 jaar: het werk is alleen maar interessanter geworden. “In het begin van de rit was het niet zo’n ramp als het internet er even uitlag. Dan werden salarissen gewoon via een briefje in de brievenbus van een bank gestort. Nu is dat een compleet ander verhaal. Een goede internetverbinding is ontzettend urgent, wat het belang van ons werk alleen maar extra onderstreept. En er is gewoonweg véél meer mogelijk op IT-gebied.”

Terugkijkend is Féju ook vooral echt een no-nonsensebedrijf gebleven, zo merkt Albert op. “In die zin is ons werk in 19 jaar tijd wel amper veranderd. We staan nog steeds 24/7 voor onze relaties klaar. En is er een partij die klant wil worden? Geen gedoe met lange wachttijden; wij maken vanmiddag nog tijd voor een inventarisatie op locatie. Onze organisatiestructuur kent daarnaast geen hiërarchie; niet voor niets zul je mij nooit over ‘mijn medewerkers’ of ‘mijn personeel’ horen spreken. Dat is immers niet hoe het bij ons werkt. Ik ben gewoonweg meer collega dan baas, en we klaren deze klus echt sámen.”

Vooruitblik op 20 jaar Féju

Met die familiaire opstelling heeft Albert weinig geheimen voor zijn collega’s. Ze mogen hem alles vragen, ook op privégebied. “Ik ben graag net zo’n open boek voor ze als zij naar mij toe zijn.” Zo zijn onder meer de scheiding van de moeder van zijn kinderen en zijn gezondheid die meermaals opspeelde gewoon bespreekbare onderwerpen. En ook de jaarcijfers van het bedrijf zijn openbaar. “Op die manier weet iedereen waar ‘ie aan toe is en heerst er rust.” Toch is er één kwestie waarover hij – vooruitblikkend op 20 jaar Féju – niet al te veel uit wil wijden. “Hoe we het jubileum gaan vieren, dat houd ik nog even geheim. Maar als je weet dat we bij 15 jaar de Efteling gedeeltelijk afhuurden en we daar niet voor onder willen doen, dan snap je dat het een erg goed feestje worden gaat…”

Voorkom Phishingmail risico’s

Samen de strijd aangaan tegen e-mailgerelateerde beveiligingsincidenten

Online acties met risico’s

Onveilige wachtwoorden instellen, inloggen op een niet door de organisatie beheerde computer of ingaan op valse mails; het zijn enkele online handelingen waaraan de nodige risico’s kleven. Neem nu zo’n phishingmail. Criminelen doen zich daarin voor als een overheidsinstelling, bank of bedrijf en dringen aan op actie. Klikt een gebruiker op de bijlage of ingevoegde link? Dan komt er – zonder dat ‘ie dat in de gaten heeft – een virus of malware binnen, die het systeem vervolgens overneemt. Een mogelijk gevolg is dat er bedrijfsgegevens naar de computer van de kwaadwillende worden verstuurd.

Veiligheidsbewustzijn en -houding vergroten

Met al die bedreigingen op de loer begrijp je: de digitale veiligheid van onze relaties borgen en verbreden heeft onze grootste aandacht. We riepen er zelfs een speciaal Féju Phish Treat-programma voor in het leven, waarbinnen we bedrijfstrainingen geven, tools aanreiken en software bieden die op de specifieke gebruikers wordt afgestemd. Werknemers zijn wat IT-security betreft immers vaak de zwakke plek binnen een organisatie. Ons programma, daar verbeteren we zowel het veiligheidsbewustzijn als de veiligheidshouding mee.

Checklist: zo herken je phishingmails

Ook buiten ons Phish Treat-programma om ontwikkelen we hulpmiddelen waarmee onze relaties zich tegen de slinkse werkwijzen van criminelen kunnen wapenen. Onze checklist voor het herkennen van phishingmails is daar een mooi voorbeeld van. Door de verschillende stappen te doorlopen, onderscheid je nep van echt.

Twijfel je over de echtheid van een e-mail? Wees dan alert, let op de onderstaande ‘red flags’ en stel jezelf de vragen uit de checklist.

  1. Vreemd e-mailadres
    Een apart e-mailadres als afzender is vaak een aanwijzing voor phishing. Bekijk het e-mailadres (met een mouseover); is het betrouwbaar?
  2. Taalfouten
    Het komt steeds minder voor, maar phishingmails bevatten regelmatig nog taal- en/of typfouten. Doorloop de tekst. Hoe is het met de spelling en grammatica gesteld?
  3. Onpersoonlijke aanhef en inhoud
    Bedrijven en instanties waar je klant bent of waarmee je zakendoet, kennen op z’n minst je achternaam en geslacht. Is de aanhef algemeen, zoals ‘Geachte heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’? En bevat de mail generieke communicatie? Let dan op.
  4. Gevoel van haast
    In bijna elk phishingbericht wordt je een gevoel van urgentie aangepraat. Dit zodat je snel overgaat tot actie en daarmee onvoldoende de tijd neemt om er goed over na te denken. Lijkt er sprake van urgentie of bevat de mail dwingende taal?
  5. Onbekende toon
    Neem de tone of voice van de mail onder de loep. Is die zoals je gewend bent van de afzender?
  6. Verdachte bijlagen
    E-mailbijlagen kunnen malware bevatten. De volgende bestandstypen zijn extra verdacht: .zip, .exe, .js, .Ink, .wsf, .scr, .jar. Is de bijlage betrouwbaar?
  7. Onverwachte afzender
    Je ontvangt een e-mail van persoon of bedrijf X. Verwachtte je het bericht ook?
  8. Verdachte link
    Klik nooit zomaar op een link, maar ga er eerst met je muis boven ‘hangen’. Is de site die tevoorschijn komt betrouwbaar? Gebruik bij twijfel checkjelinkje.nl; een handig hulpmiddel waarmee je links en websites op veiligheid controleert.

 

Doen of niet doen: overstappen op zakelijk glasvezelinternet

Een aansluiting voor glasvezelinternet aanleggen. Het is zo’n terugkerend onderwerp bij het koffieapparaat. Maar of de overstap nou verstandig is of niet, dat blijft vaak in het midden. Wij bogen ons over het vraagstuk en wonnen advies in bij Stef Brooimans. Als adviseur en accountmanager bij Féju ICT Group kan hij ons er alles over vertellen. Hij geeft uitsluitsel, en licht ook meteen toe wat de gedachte achter zijn antwoord is. Benieuwd? Lees dan snel verder.

Over glasvezel

Stef: “Laten we beginnen bij het begin. De naam zegt het al: glasvezel is een vezel van glas. Zo dun als een haar en sneller dan het licht als het gaat om het versturen van informatie. Signalen kaatsen tegen de binnenkant van de vezels, waardoor je zonder kwaliteitsverlies hele grote bestanden en data supersnel over het netwerk kunt versturen. Hierdoor profiteer je niet alleen van hoge topsnelheden, ook van een stabiele en toekomstbestendige internetverbinding.”

Overstappen: verstandig of niet?

De accountmanager vervolgt: “Niet alleen ons dagelijkse, ook ons zakelijke leven speelt zich steeds meer online af. We communiceren via sociale media, vergaderen online, bellen via VoIP en delen bestanden in de cloud. En dat het liefst allemaal tegelijkertijd, met z’n allen op hetzelfde moment. Dat deze digitale toepassingen ons werk makkelijker maken, is een feit. Maar dat het om een stabiele en snelle verbinding, mét hoge up- en downloadsnelheden vraagt, ook. De vraag of overstappen op glasvezelinternet verstandig is kan ik daarom volmondig met ‘ja’ beantwoorden.”

Vraag je Stef om zijn antwoord toe te lichten, dan onderbouwt hij dat moeiteloos. “Glasvezel is niet alleen supersnel, het is ook veilig en stabiel. Hierdoor is je bedrijfsinformatie altijd in goede handen. Tel daarbij op dat de upload- en downloadsnelheden ontzettend hoog én gelijkwaardig zijn, en je begrijpt dat werken in de cloud zo een waar feestje is.”

Maak kennis met DELTA Fiber Netwerk

Overweeg je een overstap naar zakelijk glasvezel? “Dan raad ik DELTA Fiber Netwerk aan. Deze partij sluit zoveel mogelijk Nederlanders aan op razendsnel en betaalbaar glasvezelinternet. Inmiddels hebben al ruim één miljoen adressen een aansluiting en daar komen er iedere maand gemiddeld nog 30.000 bij.”

Ben jij gevestigd op bedrijventerrein Vossenberg, Middenbrabantweg, Kraaiven, Loven, Albion of Kanaalzone in Tilburg? Tichelrijt 1 en 2 in Dongen? Of Bedrijvenpark Schepersven in Berkel-Enschot? “Dan heb je geluk! Binnenkort legt DELTA Netwerk hier namelijk voor alle bewoners en ondernemers glasvezel aan. Vliegensvlug én tegen een scherp tarief. En als partner van, mogen wij hier nog een schepje bovenop doen en een introductiekorting aanbieden ”, vertelt Stef enthousiast. Doe hier vooral dus je voordeel mee.

Wij helpen je graag verder

Wil je ontdekken wat glasvezel voor jouw onderneming kan betekenen? Of heb je behoefte aan advies omtrent de pakketmogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We zijn je graag van dienst. Je bereikt Stef of een van onze andere adviseurs telefonisch via: 013 511 50 88. Een e-mail sturen naar sales@feju.nl kan ook.

Bellen via een laptop en headset

Alles over de do’s en don’ts

Bellen via een headset en je laptop; velen van jullie zijn erin geïnteresseerd. Dit blijkt uit de poll die we vorige week op social media plaatsten. Maar liefst 63% van de stemmers gaf immers aan er meer over te willen weten. De meeste stemmen gelden, dus hebben wij er de nodige informatie over onder elkaar gezet. Het resultaat: een blog over de absolute do’s en don’ts voor bellen met een laptop en headset.

De uitkomst van de poll was overigens lang niet unaniem. Voor diegenen die op een van de andere onderwerpen stemden: niet getreurd. Want heb je interesse in bellen via een applicatie op je smartphone of via de vaste telefoon? De experts op onze werkvloer praten over niets liever dan mogelijkheden, valkuilen en voordelen. Ook wat die devices betreft kun je dus te allen tijde bij ons aankloppen voor advies. Daarbij komt dat je bij Féju voor een vast bedrag per maand alle drie de belvormen kunt gebruiken en je dus helemaal niet hoeft te kiezen wat jouw voorkeur heeft. Ideaal!

De do’s van headsetbellen via je laptop

Of het nu om een belangrijke bespreking met een relatie of een onderhoudend gesprek met een thuiswerkende collega gaat: bellen via je laptop en een headset kan een ware uitkomst zijn. Mits je het goed gebruikt. Dat zit ‘m dan vooral in de onderstaande maatregelen.

  1. Zorg voor een goede internetverbinding
    Voor de één een openbaring, voor de ander een open deur, maar hoe het ook zij: voor VoIP-bellen zonder vertragingen of verstoringen is goed internet een absolute must. Alles staat of valt met een verbinding die snel en stabiel is. Wij hebben dan ook een voorkeur voor bedraad.
  2. Gebruik een kwalitatief goede headset
    Het is een gegeven: een goede headset vraagt om investeren. Maar een comfortabel exemplaar met helder geluid kan de gesprekskwaliteit dusdanig verbeteren, dat je die besteding zó weer hebt terugverdiend. Plezierig en onbelemmerd communiceren doet immers ook iets met de klantervaring aan de andere kant van de lijn…
  3. Test je audio-instellingen op tijd
    Rondzingende audio of echo’s tijdens het VoIP-bellen? Nergens voor nodig. Door te controleren of je audio-instellingen correct geconfigureerd zijn voordat je een call ingaat, voorkom je een hoop storende zaken. Prettiger tijdens een gesprek en professioneel naar buiten toe.
  4. Let op achtergrondgeluiden
    Lawaaierige omgevingen lenen zich niet al te best voor een optimaal VoIP-gesprek, ook niet wanneer je een headset draagt. Geen garantie op een rustige plek bij jou op kantoor? Dan biedt een headset met ‘active noise canceling’ uitkomst. Let wel: als je er eenmaal aan begint, kun je waarschijnlijk niet meer zonder.
  5. Beveilig je systeem
    Al werk je misschien niet met staatsgeheimen, ongenode gasten tijdens je telefoongesprek wil ook jij liever niet. Door je VoIP-systeem met sterke wachtwoorden en beveiligingsprotocollen af te schermen, voorkom je ongeoorloofde toegang door derden. Mogen we dan trouwens meteen even een lans breken voor goede wachtwoorden op ál jouw systemen? Geen pleisters plakken, maar voorkómen is ons dringende advies.

Ook niet onbelangrijk: de don’ts

Er valt een hoop te vertellen over wat je allemaal wél kunt doen op het gebied van bellen met een headset via je laptop. Maar er zijn ook een aantal dingen die je juist beter achterwege laat. Hieronder een aantal zaken die wij in de praktijk nog té vaak zien.

  1. VoIP op openbare wifinetwerken gebruiken
    Het is een absolute don’t: een openbaar wifinetwerk gebruiken om te bellen via VoIP. Dat brengt immers aanmerkelijke risico’s met zich mee. Datalekken en ongeoorloofde toegang bijvoorbeeld. Bel dus altijd via een beveiligde, bij jou bekende verbinding.
  2. Goedkope hardware gebruiken
    VoIP-bellen vraagt om kwalitatief hoogwaardige hardware. Zonder is het uiteraard ook mogelijk, maar dan haal je bij lange na niet alles uit jouw gesprekken. Kies dus niet voor de goedkoopste hulpmiddelen, maar lees je in en ga voor goed. Ze zeggen natuurlijk ook niet voor niets dat goedkoop uiteindelijk altijd duurkoop is…
  3. Onbekende software gebruiken
    Misschien ben je er al wel eens toe verleid; even snel VoIP-software downloaden. Omdat het zo handig klonk bijvoorbeeld, en je het snel nodig had. Mogen we je één advies geven? Niet meer doen! Het kan ongemerkt malware en andere beveiligingsrisico’s bevatten. Een onnodig risico, temeer omdat je via Féju ook héél snel aan de juiste software komt; software die gegarandeerd veilig is.
  4. Te snel, te langzaam of te zacht praten
    Of het nu voortkomt uit een poging tot efficiënt vergaderen, tijdgebrek of een lichte vorm van plankenkoorts: te snel of te langzaam praten beïnvloedt de spraakkwaliteit van een VoIP-gesprek negatief. Zelfs met de beste hardware kan je gesprekspartner je dan moeilijk begrijpen, want ook een goede headset is niet tot het onmogelijke in staat. Wees je dus bewust van jouw manier van spreken. En adem zo nu en dan een keertje extra diep in en uit…
  5. Het bereik van je headset overschatten
    Met een headset op wordt opeens heel veel mogelijk tijdens een telefoongesprek. Doorgaan met fysieke werkzaamheden, even naar een andere ruimte lopen of een kop koffie halen bij de automaat. Handig, maar houd wel het bereik ervan in het oog ter voorkoming van een plots wegvallende verbinding. Ter indicatie: bluetooth haalt meestal een meter of 15, en een Dect-headset kan tot zo’n 150 meter aan. Tel voor gebruik dus vooral even uit of die koffiemachine al dan niet een haalbare kaart is.

Meer weten over bellen via VoIP

Ben jij inmiddels overtuigd van het gemak van VoIP-bellen via laptop en headset? Of heeft telefoneren via een app op je smartphone of via de vaste telefoon toch jouw voorkeur? Wij zijn heel benieuwd! Wat je keuze ook is, wij kunnen je helpen om het op een veilige, efficiënte en prettige manier in te regelen. En we benoemen het nog maar een keertje: kun je niet kiezen? Dan maak je voor een vast bedrag per maand dus gewoon van álle opties gebruik. Zo bel je altijd op een manier die voor jou op een bepaald moment het beste werkt. Meer weten over onze eenvoudige, flexibele én goedkope vorm van telefonie? Neem dan contact op met Stef Brooimans.

Maak kennis met: Stijn Helmonds

De Féju-familie is een nieuw lid rijker! Sinds 1 februari is Stijn Helmonds onderdeel geworden van onze supportdesk. De hoogste tijd dus voor een korte kennismaking. Want wie is onze nieuwe aanwinst? Welke kennis en ervaring brengt hij met zich mee? En waar krijgt hij buiten werktijd energie van? Je leest het hieronder.

“Aangenaam! Ik ben Stijn Helmonds, een 22-jarige inwoner van Rijsbergen. In mijn vrije tijd ben ik fanatiek gamer, sneakerverzamelaar en een heuse gadgetfanaat. Binnen mijn vakgebied ben ik vooral expert op het vlak van ICT-beheer en gefascineerd door IT-security. Met een diploma tot ICT-beheerder en wat jaren aan werkervaring op zak ben ik klaar voor deze nieuwe uitdaging bij Féju. Ik heb er zin in en ben vastbesloten om onze relaties iedere dag met een grote glimlach te bedienen.”

Stijn, namens het hele team: van harte welkom en veel succes gewenst!

Bekijk hier het Féju team.

 

 

 

 

 

 

Een minuutje met… Daniëlle Dellemijn

SHE’S making IT happen!

Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: managementassistente, Daniëlle Dellemijn. Over haar als persoon en het werk waar zij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Daniëlle van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hieronder.

Daniëlle, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Dat is eigenlijk wel een leuk verhaal. Ik leerde Albert en Katinka namelijk kennen op het terras. We raakten met elkaar aan de praat over wijn. Ze konden niet geloven dat ik nog nooit een glas rood had gedronken en boden mij er een aan. Na een gezellige middag besloten we dat, dat (rode wijntje 😉) wel naar meer smaakte. We voegden de daad bij het woord en zetten ons gesprek een paar weken later voort op het Féju-kantoor om te bekijken wat we zakelijk voor elkaar konden betekenen. Een heleboel zo bleek, want inmiddels zit ik hier alweer ruim 4 jaar.

Wat doe je daar zoal?

Van álles! Mijn functie is erg dynamisch. Zo ben ik op de eerste plaats de rechterhand van Albert en ondersteun ik hem op tal van gebieden. Daarnaast ben ik onder andere verantwoordelijk voor de afdeling Personeelszaken en de administratie van alle leaseauto’s, notuleer ik tijdens MT-vergaderingen en beoordeel ik alle juridische documenten. Maar vergeet ook de communicatie niet. Ik zit in de redactieraad die zorgt voor de socialmediaposts en nieuwsbrieven.

Wat trekt jou zo aan in werken bij Féju?

De manier waarop we als Féju’ers met elkaar samenwerken. Iedereen is enthousiast en gedreven. Het teamgevoel is rijkelijk aanwezig en we zijn altijd bereid een stap extra voor elkaar te zetten. We roepen niet alleen: ’een team, een taak’, we handelen er ook echt naar.

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

Natuurlijk moet er hard gewerkt worden, maar er is ook zeker gelegenheid voor ontspanning en gezelligheid op z’n tijd. Is het druk, dan zetten we er met z’n allen de schouders onder. Is het rustig, dan maken we plezier want ook dat vinden we heel belangrijk.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Ik loop in de pauze graag een blokje om met collega’s. Even een frisse neus halen en bijkletsen. Daarnaast probeer ik alle kwartaalmeetings en uitjes bij te wonen. Zo leer ik mijn collega’s nog beter kennen.

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Start er een nieuwe medewerker, dan moet er administratief een hoop geregeld worden. Zo’n indiensttreding voer ik met alle plezier uit.

En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?

Hmm… dat zijn er gelukkig niet veel. Maar als ik dan toch iets moet kiezen dan is dat het plannen van afspraken waar meerdere personen bij aanwezig moeten zijn. Dat is met al die drukke agenda’s wel eens een uitdaging.

Waar sta jij bij collega’s en relaties om bekend?

Als een behulpzame, vrolijke noot, die alles en iedereen zo goed mogelijk probeert te ondersteunen.

En wat weten zij juist niet van jou?

Haha, dat houd ik lekker voor mezelf. Zij lezen immers ook mee.

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

In alle eerlijkheid is het bij ons thuis niet bepaald ‘high-tech’. Dat is op mijn werk wel anders!

Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?

Geloof het of niet maar ons wifinetwerk heeft nog steeds de oorspronkelijke naam. Erg he?!

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Ontvang je een e-mail en twijfel je over de echtheid ervan? Wees dan alert en klik nooit zomaar op een link. Zéker niet als er in een bericht teksten staan als ‘laatste waarschuwing’ of ‘laatste kans’.

QR code phishing: de nieuwste trend onder hackers

Zoals je weet zijn we bij Féju altijd scherp op cybercrime. We doen ons uiterste best om je hier zo goed mogelijk tegen te beschermen. Daarom wijzen we je graag op de nieuwste trend onder hackers: QR-code phishing. Hoe dat werkt en hoe je jezelf ertegen kunt beschermen, lees je in dit artikel.

Hackers gebruiken QR codes om je te beroven

De FBI heeft consumenten gewaarschuwd dat criminelen QR-codes gebruiken om gegevens te stelen, malware in te sluiten om toegang te krijgen tot het apparaat van het slachtoffer en betalingen om te leiden voor gebruik door cybercriminelen. “Een slachtoffer scant wat zij denken dat een legitieme code is, maar de vervalste code leidt slachtoffers naar een kwaadaardige site, die hen ertoe aanzet om login-, of financiële informatie in te voeren”, aldus de FBI. “Toegang tot deze informatie geeft de cybercrimineel de mogelijkheid om geld te stelen via je account.”

Opkomst sinds corona

QR-codes maken contactloze interacties heel gemakkelijk. Sinds de corona pandemie zijn we er bovendien aan gewend geraakt om QR-codes te scannen; van je vaccinatiebewijs of toegangsbewijs, maar ook van bijvoorbeeld menukaarten in de horeca. Maar de codes maken het voor cybercriminelen ook makkelijk om je kwaadaardige links te sturen. En als je inloggegevens eenmaal zijn gestolen, kunnen aanvallers gemakkelijk persoonlijke en bedrijfsgegevens stelen.

Fraudeurs denken vaak een stap vooruit en zijn sluw in hun strategieën om nietsvermoedende mensen te verleiden om op een link te klikken, een bestand te openen, of – nu dus – een code te scannen. QR-codes worden gebruikt om in te loggen op accounts, contactgegevens uit te wisselen en geld over te maken of contactloze betaalopties te bieden – dat kan dus ook naar frauduleuze sites.

QR code phishing: Hoe kun je jezelf beschermen?

Féju geeft je graag enkele tips waarmee je beter beschermd zult zijn:

  1. Wanneer je een QR-code scant (met je eigen scan app), controleer dan eerst de URL die verschijnt, voordat je erop klikt. Bedenk: Is dit een betrouwbare website waarnaar je wordt verwezen?
  2. Deel geen gevoelige informatie tenzij je zeker weet dat het legitiem is; wees sceptisch. Zeker wanneer je op de betreffende website gekomen bent via een QR-code.
  3. Check of de QR-code geen sticker is. Een oplichter kan een QR-code maken die er authentiek uitziet, maar die naar zijn criminele website leidt. Vervolgens laat die stickers met de QR-code afdrukken en plakt deze óver de legitieme QR-code. Gebruikers worden naar de criminele website gestuurd, waarna hun bank- of creditcardgegevens worden gestolen, of andere persoonlijke gegevens. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij reclame-uitingen en parkeermeters.
  4. Vermijd het downloaden van QR-lezers die je bereikt via een QR-code, omdat dit vaak een truc is die door oplichters wordt gebruikt. Of nog beter: download helemaal geen enkele app die je via een QR-code hebt bereikt. Gebruik de app store voor een veiligere download.
  5. Ontvang je een e-mail waarin staat dat een betaling is mislukt, bijvoorbeeld van een bedrijf waar je recent een aankoop hebt gedaan? Als het bedrijf zegt: ‘u kunt de betaling alleen voltooien via een QR-code’, bel dan eerst het bedrijf om dit te verifiëren.
  6. Ben sowieso altijd extra alert wanneer gevraagd wordt om gevoelige informatie zoals credit card gegevens, wachtwoorden en persoonlijk identificeerbare informatie.
  7. Bonus tip: Met de vakantie voor de boeg is het extra opletten met QR-codes voor wifi-netwerken. En gebruik bij voorkeur geen gast-netwerken of andere openbare, onbekende netwerken.

 

Kortom: we raden je ten zeerste aan om op dezelfde manier over QR-codes te denken als dat je al doet over andere phishing-tactieken. Bij twijfel kun je altijd even Googlen. Of Féju bellen. We vertellen je graag meer over een goede security strategie voor je bedrijf.

De voordelen van Teams chat

Microsoft Teams wordt vooral gebruikt voor video conference. Toch kun je er veel meer mee; daarop wijzen wij steeds meer bedrijven. Bij Féju zetten wij bijvoorbeeld de chatfunctie van Teams intensief in als intern communicatiekanaal. En steeds vaker ook extern. We leggen je graag uit waarom.

De chatfunctie van Teams is een goede vervanger voor e-mail. Van een overvolle mailbox wordt niemand gelukkig. Bij bedrijven wordt vaak ‘reply to all’ gedaan – zeker intern – terwijl de betreffende mail voor lang niet iedereen relevant is. Wanneer wij bijvoorbeeld een mail sturen naar de groep ‘Féju Intern’ worden er 40 mails gestuurd. Als iemand dan een reply to all stuurt, zijn dat al 80 mails. Enzovoort. Voor elk van die e-mails moet iemand de keuze maken wat hiermee te doen: lezen, verwijderen, archiveren, beantwoorden of… vergeten.

Ga maar eens na: hoeveel interne mails worden er in jouw bedrijf per dag gestuurd? En hoeveel tijd wordt daaraan ‘verspild’?

De nadelen van e-mail

Stel je voor: je komt terug van vakantie en ziet in je mailbox 200 nieuwe e-mails. Hoe weet jij dan welke mail het meest urgent is? Hoe weet je welke mails je als eerste moet lezen en welke niet meer relevant zijn? Klant mails met aanvragen verdwijnen hierdoor tussen de interne mails die misschien niet zo belangrijk zijn. Daarom is het sowieso goed om interne berichten te scheiden van externe.

Sneller en directer communiceren met Teams

Sinds we bij Féju de interne mails hebben vervangen door chat berichten in Teams, hebben we 40% minder mailverkeer. Bovendien chatten we per project: overzichtelijk én je hebt zo al een eerste filter, op basis waarvan je de urgentie kunt inschatten. Ook kun je zien wie beschikbaar is; je stuurt dus geen berichten aan mensen die met vakantie zijn. Je ziet in één oogopslag het hele chat gesprek (zoals bij bijvoorbeeld WhatsApp) en daarmee is het veel overzichtelijker dan e-mail. Kortom: we communiceren sneller en directer.

Teams chat: veel voordelen

Zo zijn er nog veel meer voordelen. Naast berichten kun je namelijk ook eenvoudig documenten delen. Deze documenten blijven op één plek staan en je werkt samen in hetzelfde document. Geen rondzwervende documenten met allemaal verschillende versies dus. Met één druk op de knop geef je jezelf een taak of stel je een reminder in. En je kunt Microsoft Teams natuurlijk koppelen met je Outlook mail en je projectplanning. Dan heb je niet veel andere programma’s meer nodig om effectief je werk te kunnen uitvoeren.

Workshop Microsoft Teams

Wil jij Teams ook breder gaan inzetten? De beste manier om hiermee te starten, is door te weten wat er allemaal mogelijk is. In een korte maar efficiënte workshop vertelt ICT-consultant Maarten van Esch je over de mogelijkheden, de voordelen én hij laat meteen zien hoe je Teams gebruikt. Na zijn workshop kunnen de gebruikers in jouw organisatie er direct mee aan de slag! Wil je meer weten? Bel dan even naar 013 511 50 88.

 

Meer weten over hoe wij Teams Chat gebruiken? Lees dan Thuiswerken: een snel en efficiënt werkproces inrichten.