AVG seminar Féju groot succes

Op 25 mei 2018 wordt de Europese privacywetgeving ingevoerd: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of in het Engels General Data Protection Regulation. Deze GDPR vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en geldt voor alle organisaties die persoonsgegevens verwerken. Omdat er in het mkb veel vragen zijn over dit onderwerp, organiseerde Féju ICT Groep & Telecommunicatie op 25 januari het ‘Seminar nieuwe privacywetgeving’.

De bijna 100 aanwezigen werden in het Koning Willem II Stadion ontvangen door de charmante dagvoorzitter Patty Pit. Na de ontvangst met koffie stelde zij het panel voor:

  • Anske Jongsma, IT Controller bij HLB Van Daal Accountants
  • Leonard Bijlsma, advocaat gespecialiseerd in AVG bij MannaertsAppels Advocaten
  • John Veldhuis, adviseur beveiligingsoplossingen bij Sophos
  • Albert Jakobsen, IT-adviseur en directeur van de Féju Groep.

AVG relevant voor ieder bedrijf

Door middel van een confronterende video werd iedereens aandacht meteen gegrepen en was de noodzaak van privacy van persoonsgegevens meteen duidelijk voor de hele zaal. Dat de nieuwe AVG-wetgeving voor ieder bedrijf geldt, maakte Leonard Bijlsma al snel duidelijk: “Persoonsgegevens zijn alle gegevens die direct of indirect te herleiden zijn tot een persoon. Wanneer een bedrijf deze gegevens verwerkt, is de wet daarop van toepassing. En verwerken dat is opslaan, doormailen, aanpassen; dat doe je dus al heel snel.”

Gegevens niet onnodig opslaan

Persoonsgegevens waarvan je de wettelijke plicht hebt om te in bezit te hebben, daarvoor geeft de AVG richtlijnen hoe ermee om te gaan. De wet stelt dat er altijd een duidelijk doel moet zijn voor het vastleggen van persoonsgegevens. Wanneer je gegevens vastlegt die je niet (meer) nodig hebt, dan overtreed je daarmee de wet. Het panel adviseerde daarom heel duidelijk om niet meer data te bewaren dan strikt noodzakelijk is. En om regelmatig te controleren of gegevens nog nodig zijn: wanneer bijvoorbeeld een medewerker uit dienst gaat, zullen zijn persoonsgegevens verwijderd moeten worden van alle apparaten: van computers, laptops en de server, maar ook uit de cloud, uit mailboxen en van usb-sticks.

AVG seminar nieuwe privacy wetgeving

Datalek gevaar

Een datalek is elke situatie waarbij persoonsgegevens zijn verwerkt zonder dat er een geldige reden aan ten grondslag lag. Binnen 72 uur nadat een datalek heeft plaatsgevonden, dient de organisatie die hiervoor verantwoordelijk is, een melding te maken bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Een datalek is een gevaar dat in een klein hoekje zit, zo legde Albert Jakobsen uit: “Een medewerker die zijn usb-stick kwijtraakt, een laptop die gestolen wordt, een adressenbestand dat naar de verkeerde persoon wordt gemaild: dat kan iedereen overkomen. Dat is heel moeilijk te voorkomen.” Het advies van advocaat Bijlsma: “Je zou als bedrijf ernaar moeten streven dit zo veel mogelijk in eigen hand te houden. Spreek bijvoorbeeld met collega’s af dat ze nooit iets werkgerelateerds doormailen naar hun privé mailadres. En ze kunnen beter geen zakelijke mail ontvangen op hun privé telefoon. Daar zou je beleid van moeten maken.”

AVG seminar

Flinke boetes

Alle datalekken moeten gemeld worden. Of een datalek dan ook meteen een boete betekent, hangt af van de gevoeligheid en de impact van de gelekte informatie. Bijvoorbeeld: hoeveel consumenten of organisaties ervaren de consequenties van het datalek? De boetes die aangekondigd zijn, liegen er niet om: een kleine overtreding kan een boete opleveren van maximaal 2% van de (wereldwijde) omzet van een bedrijf, tot een maximum van 10 miljoen euro. Bij grote overtredingen wordt gesproken over 4% en 20 miljoen.

AVG seminar GDPR

Praktische adviezen

De aanwezigen in de zaal, zoals een ondernemers met een uitzendbureau, een zorgorganisatie, of een bouwbedrijf, beseffen dat ze aan de slag moeten met deze wet. Gelukkig geeft het panel hen veel bruikbare tips:

Leonard Bijlsma: “Bedenk eens hoeveel oude cv’s er nog opgeslagen zijn in uw organisatie. Daarin staan veel persoonsgegevens, dus dat kan grote problemen veroorzaken. Begin eens met dat op te schonen, dan hoef je je al niet meer zo druk te maken. Daarnaast is het goed om een DPIA uit te voeren: een Data Protection Impact Assessment. Daarmee breng je de risico’s in kaart.

John Veldhuis: “Het is niet verboden om data in je bezit te hebben of te verwerken, je moet het vooral heel goed beveiligen. Denk bijvoorbeeld aan e-mail encryptie: daarmee is een mail alleen leesbaar voor degene voor wie de mail bedoeld is.”

Albert Jakobsen: “Besef dat je als ondernemer zelf altijd verantwoordelijk bent voor de gegevens in je bedrijf. Maar ook voor de gegevens van jouw medewerkers die worden verwerkt door je accountant en door andere leveranciers. Daarom is het belangrijk hen een goede verwerkersovereenkomst te laten ondertekenen.”

John Veldhuis: “Ook ransomware is een datalek. Zorg daarom dat je een goede ransomware voorziening hebt. Maak heel regelmatig goede backups en test die ook. Zorg dat je gegevens versleuteld opslaat, zodat anderen er niets mee kunnen. En je bent wettelijk verplicht om je medewerkers bewust te maken van de risico’s. Stuur hen eens een phisingmail: wie er in trapt en op de link klikt, wordt uitgenodigd voor een training.

AVG advies

Na 90 minuten vragen uit de zaak en antwoorden van het panel, rondt Patty Pit de discussie af en nodigt ze de aanwezigen uit voor de borrel: “De bitterballen liggen al in het vet”. Eén dame in de zaal wil nog even het woord: “Ik wil Féju en de panelleden heel erg bedanken voor de informatie. Het was echt heel interessant. Ik denk dat iedereen in de zaal zich er bewust van is geworden dat we hier echt heel serieus mee bezig moeten gaan zijn.” Dat was precies de bedoeling van het seminar.

Meer informatie?

Een uitgebreide uitleg van de AVG vindt u in dit document: General Data Protection Regulation uitgelegd door Féju.

Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens zijn heel veel praktische antwoorden te vinden op vragen die spelen in het mkb. U vindt daar bijvoorbeeld een stappenplan om u voor te bereiden op de AVG.

Verder adviseren wij u graag over de IT-gerelateerde zaken van dit onderwerp. Ook kunnen we bijvoorbeeld meedenken over bepaalde processen waarbij automatisering er juist voor kan zorgen dat menselijke factoren beperkt kunnen worden. Neem contact op via 013- 511 50 88 of info@feju.nl.

General Data Protection Regulation – uitgelegd door Féju

Met dit artikel wil Féju haar relaties informeren over de Algemene  Verordening Gegevensbescherming (AVG, in het Engels GDPR) waarbij de belangrijkste regels aan bod zullen komen.

Nieuwe Europese privacy wetgeving, wat betekent dat voor uw organisatie?

Daar waar veel organisaties druk bezig zijn om in te lezen en te spelen op de nieuwe Wet Meldplicht Datalekken, staat de volgende grote verandering alweer voor de deur. Op 25 mei 2018 wordt de Europese privacywetgeving van kracht die de Nederlandse wetgeving vervangt. In een eerder artikel hebben wij uitgebreid stilgestaan bij de huidige privacywetgeving. In dit artikel willen we ook een korte samenvatting geven over de huidige privacywetgeving (Wbp), waarna we meer in detail ingaan op de nieuwe Europese wetgeving.

Huidige privacywetgeving (samenvatting)

De Wbp geeft in Nederland het kader voor het gebruik van persoonsgegevens. Een persoonsgegeven is elk gegeven dat direct of indirect herleidbaar is naar een natuurlijk persoon.

Voor de verwerking van persoonsgegevens geldt:
– Je mag ze alleen vastleggen als ze strikt noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de dienst of overeenkomst;
– Persoonsgegevens mag je niet gebruiken voor andere doelen dan waar je ze initieel voor hebt gekregen;
– Bijzondere persoonsgegevens mogen überhaupt niet worden vastgelegd (behalve in uitzonderlijke in de wet omschreven situaties);
– Gebruik van persoonsgegevens in niet-productieomgevingen (bijvoorbeeld test-, analyse- of demo-omgevingen) is niet toegestaan.

Het niet naleving van deze regels betekent dat een organisatie zich niet aan de wet houdt en strafbaar is. De maximale sanctie bij een overtreding bedraagt 820.000 euro (of in uitzonderlijke gevallen 10% van de jaaromzet). Daarnaast kunnen bestuurders persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.
De Wet Meldplicht Datalekken is een integraal onderdeel van de Wbp. Hierin worden aanvullende voorwaarden gesteld aan het omgaan met een datalek. De sancties voor een datalek zijn verder gelijk aan de normale sancties die kunnen worden opgelegd vanuit de Wbp.

Nieuwe Europese privacywetgeving per 25 mei 2018

Na jarenlange onderhandelingen is op 14 april 2016 de nieuwe Europese privacywet aangenomen. In deze General Data Protection Regulation (GDPR), is vastgelegd welke regels vanaf 2018 binnen de hele EU gaan gelden op het gebied van privacy. De GDPR vervangt nationale wetgeving en geldt voor alle organisaties die persoonsgegevens verwerken. Er is al veel geschreven over de GDPR maar in dit artikel proberen we een heldere samenvatting te geven van de belangrijkste onderdelen van deze wetgeving. De lidstaten hebben afgelopen 2 jaar de GDPR kunnen implementeren in eigen land, waarbij vele organisaties zeker nog niet op orde zijn. In de resterende tijd tot 25 mei 2018 kan er op details nog iets veranderen, maar het algemene beeld staat vast.

De belangrijkste punten uit de AVG / GDPR zijn:

1. Centrale regels, lokale handhaving
De GDPR geeft een centrale set regels weer die voor alle organisaties in de gehele EU gelijk zijn. Alle organisaties die actief zijn binnen de EU moeten zich aan dezelfde regels gaan houden. Op nationaal niveau wordt vervolgens een lokale toezichthouder aangesteld die toeziet op de naleving van de GDPR binnen het specifieke land. Deze zogenaamde Data Protection Authority (DPA) vervangt de huidige toezichthouder en zorgt ook voor de verantwoording richting EU. In Nederland ligt het voor de hand dat de Autoriteit Persoonsgegevens (nu nog verantwoordelijk voor de handhaving van de Wbp) deze rol gaat vervullen.

2. Doelbinding
Er moet te allen tijde een duidelijk doel ten grondslag liggen aan de vastlegging van persoonsgegevens. De bewijslast hiervoor ligt volledig bij de organisatie die de persoonsgegevens verwerkt. Met andere woorden, als organisatie moet je uit kunnen leggen waarom je bepaalde persoonsgegevens nodig hebt. Indien deze uitleg onvoldoende is, of zelfs volledig ontbreekt, dan mogen de gegevens niet worden vastgelegd. Sterker nog, toestemming voor verwerking van persoonsgegevens is altijd context gebonden: gegevens die je voor de levering van een bepaald product of dienst nodig hebt (en dus legitiem vastlegt), mag je niet gebruiken voor de levering van andere producten of diensten. Bovendien hebben consumenten het recht om op elk willekeurig moment hun toestemming om hun gegevens te verwerken in te trekken. Als organisatie heb je dan de plicht om dit direct en zichtbaar uit te voeren. Wij verwachten dat veel organisaties als reactie hierop kritisch bij zichzelf te rade zullen gaan welke gegevens zij echt nodig hebben. Immers, als je gegevens vastlegt die je niet zou mogen vastleggen omdat het niet behoort, dan overtreed je daarmee de wet. Bovendien dien je zorg te dragen voor een mogelijkheid voor consumenten om die gegevens te kunnen verwijderen.

3. Data Portability
Een consument heeft het recht op inzage in de gegevens die elektronisch van hem zijn vastgelegd. Hij moet deze gegevens kunnen opvragen zonder afhankelijk te zijn van de organisatie die zijn gegevens heeft vastgelegd. Wat dit in de praktijk waarschijnlijk gaat betekenen is dat organisaties relaties een actueel inzicht moeten gaan geven in alle vastgelegde persoonsgegevens via bijvoorbeeld het relatiesportaal. Consumenten hebben daarnaast het recht hun gegevens ‘door te laten geven’ van de ene organisatie naar de andere.
Stel dat u als organisatie van internetprovider verandert en uw contract opzegt bij leverancier A, dan is leverancier A verplicht ervoor te zorgen dat alle persoonsgegevens worden overgedragen aan leverancier B.

4. Datalek
Binnen 72 uur nadat een datalek heeft plaatsgevonden (een datalek is elke situatie waarbij persoonsgegevens zijn verwerkt zonder dat er een geldige reden aan ten grondslag lag!), dient de organisatie die hiervoor verantwoordelijk is een melding te maken bij de DPA.
Die bepaalt daarna de impact: Hoeveel consumenten/organisaties ervaren de consequenties van het datalek?
Alle datalekken dienen bijgehouden te worden in een openbaar register.
Met de Wet Meldplicht Datalekken heeft Nederland alvast een voorschot genomen op deze verplichting.

5. Data Protection Impact Assesment
Voor alle processen waarbij grote risico’s kleven aan de verwerking van de persoonsgegevens (soort gegevens, verhoogde kans op een datalek etc.), dient een organisatie een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uit te voeren. In dit DPIA moet onder andere staan om welk proces het gaat, welke risico’s er aan dit proces kleven, waarom de persoonsgegevens op deze manier worden verwerkt en welke mitigerende maatregelen getroffen zijn. Het DPIA lijkt vooral te dienen om organisaties te dwingen actief invulling te geven aan hun zorgplicht. Zij geven vooraf aan welke processen als risicovol gezien worden en wat zij gaan doen om de kans te minimaliseren dat deze risico’s zich inderdaad voordoen.

6. Data Protection by Design and by Default
Elke organisatie moet zichtbaar maken dat zij zowel bij het design (nieuwe software, nieuwe data analysetechnieken etc.) maar ook bij de standaard inrichting (welke persoonsgegevens worden opgevraagd), het minimaliseren van het gebruik van persoonsgegevens centraal gesteld heeft. Dit moet bovendien worden aangetoond in een DPIA. Dit proportionaliteitsprincipe heeft grote impact op testen: de eis dat de gebruikte set aan gegevens aansluit bij het doel dat wordt gediend, betekent feitelijk dat per testsoort moet worden gekeken welke data strikt noodzakelijk is.

7. Data Protection Officers
Grotere organisaties (niet MKB), worden verplicht een Data Protection Officer aan te stellen. Hij/zij is verantwoordelijk voor het toezien op een juiste naleving van de GDPR door de organisatie.

8. Sancties
De sancties gaan fors omhoog, onder de Wbp kan de AP organisaties een boete opleggen van maximaal 820.000 euro. Onder de GDPR gaat dit bedrag omhoog naar 4% van de wereldwijde omzet of 20 miljoen euro (de hoogste sanctie geldt).

9. Gepseudonimiseerde data
In de GDPR wordt het concept ‘gepseudonimiseerde data’ geïntroduceerd als voorkeursoplossing voor het gebruik van persoonsgegevens buiten de productieomgeving. Met gepseudonimiseerde data wordt data bedoeld die zo bewerkt is dat ze niet meer herleidbaar is naar een uniek individu. Het slim maskeren van persoonsgegevens is een voorbeeld van gepseudonimiseerde data.

In eenvoudigere taal, is gepseudonimiseerde data een vorm van data encryptie.

Féju heeft samen met Sophos als security partij, perfecte en geautomatiseerde oplossingen om data encryptie op verschillende manier binnen de organisatie toe te passen.

Middels Windows Bitlocker of Apple Mac Filevault, kan met Sophos Safeguard een volledige disk encryptie van een werkplek op de achtergrond plaatsvinden zonder dus u als gebruiker hier iets voor hoeft te doen.

Eenmaal goed ingeregeld, is uw werkplek binnen Sophos Central beheerd en heeft u er geen omkijken meer naar.
Daarnaast kunt u nog kiezen voor opties zoals bestandsencryptie, waardoor ook data buiten uw werkplek op bijvoorbeeld USB sticks encryptie zal bevatten.

Samenvatting

De afgelopen periode is de wetgeving op het gebied van privacy al fors aangescherpt, maar met de aanstaande invoering van de GDPR wordt het opnieuw strenger. Van organisaties wordt verwacht dat zij zichtbaar maken dat zij zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens.

Organisaties moeten bijvoorbeeld laten zien dat:
– Zij slechts de absoluut minimale set aan persoonsgegevens vastleggen;
– Er een duidelijk doel ten grondslag ligt aan de verwerkte persoonsgegevens;
– Consumenten/organisaties te allen tijde inzicht hebben in de van hen vastgelegde gegevens;
– Er ondubbelzinnige toestemming is van de betrokken consument of organisatie om de gegevens te verwerken;
– Deze toestemming op elk moment ingetrokken kan worden;
– Er bij voorkeur getest of beter nog, gewerkt wordt met gepseudonimiseerde (gemaskeerde) data;
– De omvang van de gebruikte testset aansluit bij het beoogde doel.

Het niet naleven van de GDPR kan worden bestraft met een sanctie van 4% van de wereldwijde omzet of 20 miljoen euro (de hoogste sanctie geldt). Onze verwachting is dat de GDPR voor veel organisaties aanleiding zal zijn nog eens kritisch te kijken naar hoe zij nu omgaan met persoonsgegevens.
– Hoe wordt software bijvoorbeeld ontworpen en getest?
– Maskeer je bijvoorbeeld de persoons en-/of bedrijfsgegevens van uzelf maar ook van uw relaties?
– Wat als mijn laptop, tablet of smartphone gestolen worden of kwijt raakt? Is dit een datalek of een bedrijfsrisico?
– Is het plaatsen van gevoelige gegevens in Onedrive, Dropbox of andere “onbeschermde” consumentoplossing wel zo verstandig?

Belangrijke kern -en trefwoorden in het geheel zijn:
– Awareness; oftewel bewustwording van risico’s om omgaan met data van uzelf en anderen
– Procesanalysering
– Data en apparaat encryptie (bestandsencryptie en versleutelen van hardware)
– Email encryptie
– 2e factor authenticatie; naast uw username en wachtwoord, gebruik van unieke code.
– Lokaliseren en logging van data
– Preventie tegen cybercrime;
– Next-Generation firewalls
– Endpoint bescherming, Anti-virus en Anti-Ransomware
– Server bescherming, Anti-virus en Anti-Ransomware
– Mobiele bescherming
– En nog vele andere optimalisaties…

Meer weten?

Deze vragen en kernwoorden worden steeds relevanter naarmate de datum van 25 mei 2018 dichterbij komt. Féju gaat graag met u om tafel om IT-gerelateerde zaken met u door te nemen. Naast IT, kunnen wij ook meedenken op gebied van bepaalde processen waarbij automatisering er juist voor kan zorgen dat menselijke factoren beperkt kunnen worden. Neemt u contact met ons op voor meer informatie, bijvoorbeeld door te bellen naar 013- 511 50 88.

Welkom Raimo Rantanen

Onlangs is het Féju-team weer uitgebreid, deze keer met consultant Raimo Rantanen. We zijn erg blij met zijn komst! Hieronder vertelt Raimo wat meer over zichzelf:

Mijn naam is Raimo Rantanen en ik ben sinds 1 januari 2018 werkzaam bij Féju ICT Groep als consultant.

Ik ben geboren in 1981 te Goirle en woon al mijn hele leven in Oisterwijk. Ik ben getrouwd en heb vier kinderen. In mijn vrije tijd ga ik graag met vrienden eten en/of drinken of gezellig met mijn vrouw naar de bioscoop.

Ruim 14 jaar ben ik ondernemer geweest. De laatste jaren was ik mede-eigenaar van een klein automatiseringsbedrijf in Oisterwijk waar ik veel ervaring heb opgedaan in de ICT.

Ik kijk ernaar uit om mezelf bij Féju ICT Groep verder te ontplooien en om het team en de relaties goed te ondersteunen de komende jaren. Ik heb erg veel zin in deze nieuwe uitdaging bij Féju!

Tot ziens!
Raimo Rantanen
Consultant

Nieuwsbrief december 2017

De Féju nieuwsbrief van december 2017 is uit! Met daarin onder andere een klant aan het woord: Happy Idiots, online marketingbureau uit Eindhoven.

U kunt de nieuwsbrief lezen door te klikken op Nieuwsbrief december 2017 Veel leesplezier!

Nieuwsbrief Feju december 2017

Féju genomineerd voor Telecom Inspirience Awards

We zijn weer genomineerd! Nu voor de Telecom Inspirience Awards in de categorie Best Cloud Communications Project. Deze awards hebben als doel de beste ICT-bedrijven en Telecom-oplossingen te belonen voor hun beste prestatie.

Deze week kregen wij bericht: “We hebben goed nieuws: jullie klantcase is door de vakjury van de Telecom Inspirience Awards genomineerd voor de categorie Best Cloud Communications Project. Gefeliciteerd!”

Op 15 november worden de winnaars bekendgemaakt tijdens de Award-uitreiking in het Zalmhuis in Rotterdam.

Best Cloud Communications Project 2017

We zijn genomineerd voor de categorie Best Cloud Communications Project met het de oplossing die wij hebben geboden aan onze klant Heliview. Dit bedrijf uit Breda heeft enerzijds een groot outbound callcenter en anderzijds een business development organisatie. Hun 35 medewerkers werken gezamenlijk aan de diverse facetten van een project waarbij de onderlinge communicatie van groot belang is.

De klantvraag

De uitdaging bij deze klant zat in het inzichtelijk maken van de diverse vormen van data en communicatie. Zij wilden daar op een betere, makkelijke manier mee omgaan. Voorheen waren de diverse afdelingen eilandjes met eigen data-informatiestromen.

De oplossing

Féju heeft de vormen van communicatie en de datastromen samen met de klant inzichtelijk gemaakt, om zo een oplossing te kunnen bieden voor alle mogelijke devices: vaste toestellen, laptops, smartphones, iPads en andere tablets.

Voor het outbound callcenter is een Hosted Onbeperkt bellen oplossing geleverd. Voor de 35 vaste medewerkers implementeerde Féju de Cloud Communicatie-oplossing My-connect. Alle medewerkers zijn voorzien van het meest uitgebreide profiel inclusief MiTeam-functionaliteiten. Hierdoor zijn medewerkers op alle devices beschikbaar en bereikbaar en wordt met een Exchange-integratie de beschikbaarheid vanuit de Outlook-agenda geregeld.

De medewerkers van Heliview werken heel flexibel tussen 9.00 en 21.00 uur, op kantoor en onderweg. Zij gebruiken nu alle facetten van de collaboration-oplossing MiTeam: chatten, documenten delen, taken uitzetten binnen de projectgroep en online samenwerken. Van ieder project wordt een zogenaamde stream gemaakt: de projectdeelnemers worden toegevoegd en kunnen vanaf dat moment echt samenwerken aan het project. Alle communicatie rondom het project is nu centraal beschikbaar binnen de stream, waar in de oude situatie het een hele klus was om die projectgerelateerde informatie boven water te krijgen.
Féju heeft deze behoefte ingevuld met een cloud-oplossing, op een zeer efficiënte manier: de oplossing werd eenvoudig uitgerold, is beschikbaar op alle devices, biedt onbeperkt belverkeer en is flexibel op en af schalen wanneer er bijvoorbeeld tijdelijk call-agents bij of af moeten.

De winst voor de klant?

Er is een efficiencyslag gemaakt en de organisatie is professioneler en gestroomlijnder geworden. Eerst was men druk bezig met bij elkaar informeren wie wat had gedaan, nu is die info in één oogopslag zichtbaar, wat voortschrijdend inzicht oplevert. Uiteraard staan de klantgegevens direct op het beeldscherm wanneer een klant belt.

Wat maakt dit project bijzonder?

Féju heeft alle facetten die met de Cloud Communicatie-dienst My-connect mogelijk zijn, gebruikt in deze oplossing voor Heliview. Alle mogelijke devices worden gebruikt: van een deskphone, een softphone op de pc tot aan volledig geïntegreerde smartphones. De oplossing van Féju biedt duidelijk inzicht. Er wordt niets meer dubbel gedaan, waardoor de medewerkers meer werk kunnen verzetten en waardoor er minder fout gaat. Door de koppeling met Exchange is bovendien de beschikbaarheid van collega’s duidelijk voor iedereen. Ook is hierop is de routering van de betreffende medewerker aangepast. De klant is organisatorisch geholpen.

 

Met deze oplossing won Féju eerder al de My-Connect Award voor Best Project.

Féju wint My-Connect Award Best Project

Tijdens het My-Connect After Summer Event heeft Féju ICT Groep een My-Connect award gewonnen.

Op 21 september 2017 organiseerde My-Connect het jaarlijkse My-Connect After Summer Event bij Inn Style in Maarssen. Tijdens dit event werden nieuwe ontwikkelingen onthuld, reference cases behandeld en nieuwe successen gevierd.

My-Connect Award

Ook werden vijf My-Connect awards uitgereikt. Uit handen van ex-miss Nederland Kim Kötter ontving Féju directeur Albert Jakobsen de award voor Best Project. Deze award werd gewonnen voor de case Heliview. Meer over deze case leest u in dit artikel: Féju genomineerd voor Telecom Inspirience Awards

Wij danken My-Connect voor de organisatie en zijn trots op deze prijs!

My-Connect Award winnaars

 

My-Connect Award

 

My Connect Award

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

KPN stopt met ISDN

KPN kondigde in april aan te stoppen met ISDN. Wat betekent dit voor uw telefonie? Wanneer moet u overstappen? Wat zijn de alternatieven? De antwoorden op deze vragen leest u in dit artikel.

In september 2019 stoppen eerst ISDN 1 (enkelvoudige ISDN) en 2 (meervoudige ISDN). De grotere ISDN-diensten (15-30) worden in ieder geval tot en met begin 2021 ondersteund. Vóór die datum dienen eindgebruikers naar andere diensten te zijn overgestapt, zo meldt KPN.

Wacht niet te lang
Féju Telecommunicatie adviseert om niet zo lang te wachten met de overstap. De meerderheid van de MKB-bedrijven, zeker de kleinere, gebruikt KPN. Dat zijn zo’n 200.000 ISDN 1/2 gebruikers; als zij allemaal op het laatste moment overstappen, ontstaan er problemen. Met als gevolg dat uw bedrijf niet bereikbaar is en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn!

Nu is de tijd om de verschillende mogelijkheden naast elkaar te leggen en een weloverwogen keuze te maken. Niet overhaast en op het laatste moment. Natuurlijk biedt Féju u graag een advies op maat.

De alternatieven
In september 2016 organiseerde Féju al een ‘Infosessie VoIP & Hosted Telefonie’ om u te vertellen over de nieuwste ontwikkelingen in telecommunicatie. We hebben toen alle voor- en nadelen van de verschillende alternatieven naast elkaar gelegd. Waar het op neer kwam: Wij adviseren om binnenkort over te stappen naar een toekomstvaste oplossing; bellen via internet.

VoIP is inmiddels een betrouwbare oplossing en er zijn veel koppelingen mogelijk met andere IP-diensten. Toch gebruikt pas 10-15 procent van de bedrijven Voice-over-IP.

De voordelen van VoIP:

  • kostenbesparingen;
  • meer flexibiliteit, bijvoorbeeld in opschalen;
  • integratie met andere IP-oplossingen.

Eventueel kunt u SIP trunks inzetten als overbruggende oplossing. Maar ook een hybride / IP-centrale on premise of een hosted / Cloud telefoniedienst kan een goede oplossing zijn. Féju biedt vier typen cloud telefonie: KPN één, Telfort zakelijk, Tele2 en MyConnect. Een algemeen advies over de beste oplossing is lastig te geven.

Daarom bieden wij aan om samen met u te bekijken wat de best passende oplossing is voor uw organisatie. Technisch én passend in uw budget. Wilt u meer weten? Bel dan met onze telecom-expert Pieter van Opbergen via 013- 511 50 88.

Lees ook ons artikel: VoIP actie: opvolger van ISDN.

Samenwerking Athlon verlengd

Féju ICT Groep & Telecommunicatie heeft haar contract met Athlon Lease verlengd met vijf jaar. Onlangs mochten tien Féju medewerkers hun gloednieuwe auto ophalen bij Arend Auto in Oisterwijk. Dat werd natuurlijk een mooi feestje!

“Wij maken niet dagelijks mee dat we tien nieuwe voertuigen mogen presenteren”, lacht Patrick van den Boogaard, verkoopadviseur bij Arend Auto. “Féju heeft inmiddels 21 auto’s van ons rondrijden en is een echte Arend-ambassadeur aan het worden!”

Waarom Arend Auto?

“Dat hebben ze dan ook verdiend”, reageert Albert Jakobsen. “De auto’s én de service zijn heel betrouwbaar. Toen één van onze auto’s total loss werd gereden, stond al de volgende dag een vervangende auto klaar. Bovendien zit Arend dichtbij: mijn medewerkers hoeven niet ver te rijden voor een reparatie. En ze kunnen in de garage doorwerken of krijgen een vervangende auto mee. Dat scheelt veel kostbare werktijd.”

Arend Auto is dealer van Renault, Nissan en Dacia en heeft 14 vestigingen in Nederland. De garage in de Sprendlingenstraat hoorde voorheen bij Van den Boom (bekend uit de Tilburgse Goirkestraat), maar werd in 2009 overgenomen door Arend Auto. Patrick: “Maar voor onze relaties is de garage vertrouwd gebleven, er is weinig veranderd.”

“Mijn medewerkers moeten fijn kunnen rijden, dat vind ik belangrijk”, legt Albert uit. “Ze zijn tevreden over de service en hebben een goede klik met de mensen van Arend. Ze worden bijvoorbeeld verwelkomd door receptioniste Anja: die kennen ze goed want dat is de vrouw van Twan!”

Waarom Athlon Lease?

Ook over de samenwerking met Athlon is Albert erg positief: “Mariska is al zes jaar ons vaste aanspreekpunt bij Athlon. Zij kent onze historie en begrijpt wat we willen. Ze snapt dat onze mobiliteit gegarandeerd moet zijn en dat het veel geld kost als een medewerker een uur niet kan werken door panne. Ik word regelmatig benaderd door concurrenten, maar ik houd alles bij één leasemaatschappij: Athlon.”

Roger Sliepenbeek, Accountmanager bij Athlon, doet daar graag zijn best voor: “Sommige van de Féju-auto’s waren nog niet einde contract. We hebben geregeld dat ze toch allemaal vervangen konden worden. Zo heeft iedere medewerker dezelfde auto in dezelfde uitvoering gekregen en ontstaat er geen discussie onderling. Wij begrijpen dat dit belangrijk is en zijn dan graag flexibel.”

 

Waarschuwing ransomware

Sinds enkele dagen zijn wereldwijd een enorme hoeveelheid hackactiviteiten gaande omtrent ramsomware. Daarom wijzen wij u erop extra alert te zijn.

Deze hackactiviteiten vallen onder de ransomware bedreiging, waarbij een bestand binnen het ICT netwerk vele bestanden zal versleutelen. Door middel van een hack wordt toegang verkregen tot de ICT-omgeving. Na versleuteling (Cryptolocker), wordt gevraagd ‘losgeld'(ransom) in de vorm van Bitcoins te betalen, waarmee de schade of versleuteling ongedaan gemaakt kan worden.

Het fenomeen Ransomware is al maanden actief maar sinds enkele dagen is een zeer dreigende en schadelijke versie actief.

Wij als uw automatiseringspartner, zijn al bezig met het controleren van diverse systemen van ons relatiebestand om de noodzakelijke aanpassingen te adviseren of te realiseren.

Voor onze relaties bij wie de security echt naar een hoger level gebracht moet worden, wordt door de consultant contact met u opgenomen.
Daar waar aanpassingen eenvoudig te realiseren zijn, zullen wij deze preventief doorvoeren om de risico’s te beperken.

In de basis is het noodzakelijk een aantal zaken op orde te hebben. De volgende adviezen geven wij onze relaties:

–          Bescherm uw organisatie met een goede (Next-Generation) firewall, waarmee meer beveiligd kan worden dan alleen zogeheten internetpoorten. Het scannen van uw internetverkeer is van uitzonderlijk belang. Eventuele aanvallen kunnen hiermee geblokkeerd worden, ter voorkoming dat het eindeloos door gaat.

–         Informeer bij uw consultant of het mogelijk is om externe aanmeldingen op landniveau te blokkeren. Waarom de toegang goedkeuren vanuit een specifiek land of continent waar vandaan u mogelijk nooit zult aanmelden? Landen waarvanuit veel gehackt wordt zijn bijvoorbeeld China, Rusland en Afrikaanse landen.

–        Bescherm uw Terminal Server omgeving met een 2Factor Authenticatie oplossing: daarmee moet u naast uw gebruikersnaam en wachtwoord een code invoeren, waardoor het meer veiligheid biedt. Voor uw bankzaken, DigID en diverse overheidsberichten moet u dit ook, dus waarom uw ICT omgeving niet?

–        Gebruik VPN (Virtual Private Network) aanmelding voor beveiligde toegang naar uw ICT omgeving.

–        Controleer uw wachtwoorden en laat preventief het wachtwoordbeleid nalopen of aanpassen. Eenvoudige wachtwoorden moeten in de praktijk niet meer mogelijk zijn. Wachtwoorden moeten een vastgestelde moeilijkheidsgraad hebben en periodiek aangepast worden.

–        Controleer zelf uw back-up, of laat uw back-up voorziening door ons controleren. In geval van nood is de back-up uw eerste redmiddel!

–        Open géén vreemde emails van partijen of leveranciers die geen zaken met u doen. Goede voorbeelden hiervan staan beschreven in een recent artikel van Avro Tros.

 

Bovenstaande punten zijn slechts enkele maatregelen die nageleefd zouden moeten worden.

Wij vragen u zelf ook na te denken over het huidige gebruik van uw ICT omgeving en waar u als klant kunt bijdragen aan het verbeteren van de security.

Bij twijfel of onraad over de security van uw ICT omgeving, kunt u altijd contact met ons opnemen. Zeker in geval van Ransomware is het noodzaak snel en adequaat te handelen om eventuele schade zoveel mogelijk te beperken.

Féju heeft een 24/7 telefonische bereikbaarheidsdienst, die dus ook ’s avonds, in het weekend en tijdens feestdagen bereikbaar is. Onze deskundige medewerkers loggen met een remote systeem in op uw netwerk, onderzoeken de oorzaak van het probleem en lossen het vervolgens op.  U bereikt uw persoonlijke hulplijn via 013 511 50 88.

Féju hoofdsponsor van Tilburgse musical Moordhoek

De Stichting Muziektheater Tilburg brengt in mei haar eerste musical Moordhoek op de planken, over het waargebeurde verhaal van Marietje Kessels. Féju ICT Groep & Telecommunicatie is trots hoofdsponsor te zijn van dit unieke culturele evenement.

De vondst van het lijkje van Marietje Kessels in 1900 houdt mensen in Tilburg tot op de dag van vandaag bezig. Ondanks dat de moord meer dan honderd jaar geleden heeft plaatsgevonden.

Machtsmisbruik, een gevoel van twijfel en onmacht, het (on)gelijk van geloof: het blijven actuele thema’s. Daarom brengt een cast van veertig professionals en (semi-)amateurs, begeleid door een live-orkest, dit historische verhaal in een rauwe thrillermusical.

De musical Moordhoek wordt gespeeld in de Schouwburg van Theaters Tilburg op 11, 12, 13 en 14 mei. De productie wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsors Féju ICT Groep & Telecommunicatie, Rabobank en Kobra.

Thrillermusical Moordhoek

“Niet voor niets is het verhaal van Marietje Kessels het bekendste en meest meeslepende verhaal uit de geschiedenis van Tilburg. Het was een ongelofelijk drama voor alle betrokkenen, dat de hele stad op zijn kop zette. Behalve een lokaal drama is het ook de weerspiegeling van een tijd, met de toen geldende sociale en maatschappelijke verhoudingen.“

Ron Antens (musicus, componist en dirigent) nam het initiatief om van dit verhaal een musical te maken. Hij vertelt over de geboorte van zijn idee: “Een van mijn favoriete musicals waaraan ik heb meegewerkt is ‘Parade’ van Jason Robert Brown. Parade is niet bepaald een ‘feel good’ productie, maar daardoor juist heel intrigerend. Een misdaad, slepend proces en de druk van de publieke opinie waren thema’s die mij al snel aan een bekend verhaal uit Tilburg deden denken, namelijk dat van Marietje Kessels. Nadat ik het boek van Ed Schilders, Moordhoek, had gelezen, was het voor mij duidelijk: mijn eerste grote musical moest gaan over dit verhaal!

Dat ik niet de enige was die dit verhaal zag zitten, bleek al snel toen ik begon met de samenstelling van een artistiek team. Iedereen die ik vroeg wilde meteen graag meewerken aan deze productie. Na overleg en de toestemming van Ed Schilders om zijn boek als uitgangspunt te nemen, was mijn eerste productie geboren; Moordhoek. Een rauwe thrillermusical met een echt Tilburgs karakter.”

Tilburgs talent

De Stichting Muziektheater Tilburg kijkt uit naar haar eerste productie. Voorzitter Bert van Herreveld: “We zijn ervan overtuigd met Moordhoek een geweldige eerste productie te hebben gevonden waar dit talent tot zijn recht zal komen. We hopen dat heel Tilburg zal komen genieten en net als wij in één klap verkocht zal zijn voor het muziektheater.

De pracht van muziektheater zit hem wat ons betreft vooral in de begeleiding van de zangers door een echt orkest, live gespeeld, met alle instrumentgroepen vertegenwoordigd. Dat is niet vanzelfsprekend meer in deze tijd, het live orkest is letterlijk een kostbaar goed geworden. Stichting Muziektheater Tilburg wil door haar inzet deze meerwaarde kunnen blijven bieden.”

Féju directeur Albert Jakobsen: “Toen ik hoorde van dit initiatief, was ik meteen enthousiast. Het verhaal gaat over machtsmisbruik en strijd tussen groepen, wat nu nog steeds actuele thema’s zijn. Bovendien is het een écht Tilburgse productie over een waargebeurd verhaal en wordt het heel professioneel aangepakt. Dat wilde ik graag ondersteunen. Ik kijk uit naar de voorstellingen en wens alle betrokkenen veel succes!”

 

Meer informatie vindt u op de website van de Stichting Muziektheater Tilburg.
Tickets kunt bestellen bij Theaters Tilburg.