Nijverheidsweg 21, Udenhout |

+31 (0)13 511 50 88

Excellent AGF

Je weet van tevoren nooit hoe een interview verloopt maar een gesprek met Toine Senders van Excellent AGF en Albert Jakobsen van de Féju Groep, staat garant voor opgerekte lachspieren: van grote bloemkolen tot julienne gesneden komkommers.

Excellent

Met een knipoog naar het verleden halen Toine en Albert herinneringen op. Ze kennen elkaar al vanaf de werkvloer, zo’n 30 jaar geleden. De klik was er meteen: plezier, rottigheid en handel maken! Albert zat in de automatisering en Toine rolde in de aardappelen, groenten en fruit (AGF). Toine begon in 1985 onderaan de ladder en werd later partner van Verhaaren B.V. In crisistijd zette hij de stap naar het zelfstandig ondernemerschap. ‘Met 12 man personeel en 0 klanten’, lacht Toine. ‘Het was een risico, maar ik had er het volste vertrouwen in; mijn werkwijze en methodiek bleven hetzelfde. Voor mij is goed niet goed genoeg. Excellent is de norm; of het nu gaat om producten, service of de prijs-kwaliteit verhouding.’

Hoge eisen

Vijf jaar geleden startte Toine en zijn compagnon Dennis de Laat met Excellent AGF aan de Polluxstraat in Tilburg. Er werden hoge eisen gesteld aan het pand en er is fors geïnvesteerd om de kwaliteit te waarborgen. Toine: ’Niet alleen in snijmachines, wasstraten en koelingen, maar ook in automatisering, want zonder computer gaat er geen order de deur uit. Bovendien werken we in shifts dus is een 24/7 helpdesk voor ons een must. Het proces moet door.’

Féju was een logische keus. Albert en Toine hebben altijd zakengedaan, de medewerkers kenden elkaar en dat voelt als thuiskomen. ‘Maar we hebben het ook een beetje voor jou gedaan: vanwege je verlatings-, kennismakings- en bindingsangst’, lacht Albert gekscherend.

Stap extra

De basis van het ondernemen is van elkaar op aan kunnen, vertrouwen, mensen en geld. Zowel Toine als Albert hebben een groot netwerk en worden door velen gewaardeerd. Zij staan bekend als rasechte ondernemers, doorzetters en degenen die altijd een stap extra zetten voor de klant. Albert knikt: ‘Juist dat beetje extra, daar kunnen klanten het jaren later nog over hebben. Help gewoon iemand als diegene vast zit, dat is de beste reclame.’

Excellent AGF levert de verste service. Toine: ’De kwaliteit van onze producten maken het verschil. Een appel is geen appel. Het maakt niet uit waar onze handel naar toe gaat, of het nu een (sterren)restaurant, luchtvaartcatering of ziekenhuis is, we leveren excellente kwaliteit, professioneel verpakt, tegen een scherpe prijs.’ Deze totaalleverancier van dagverse producten levert maatwerk voor iedere klant en specifieke receptuur is mogelijk.

Kort op de bal

‘De wens om te groeien, natuurlijk!’ aldus Toine. ‘Tot nu toe hebben we geluk gehad dankzij de juiste bouwstenen. Het bedrijf is zo ontzettend hard gegroeid dat er nu zelfs sprake is van een spanningsveld. We zullen inventief moeten zijn.’ Excellent AGF heeft twee kleine bedrijven overgenomen, maar die zijn wel meteen geïntegreerd. Toine wil met één vestiging kort op de bal spelen. ‘Ik vertrouw op mijn zesde zintuig, waarmee ik aanvoel of er iets wel of niet klopt.’ Toine geeft toe dat een eigen bedrijf heel veel kruim kost: financieel en organisatorisch. Hij lacht: ‘Dit is een quote van mijn partner en dat zegt genoeg: “Ik hoef niet bang te zijn dat Toine vreemd gaat, daar heeft hij geen tijd voor”.’