Nijverheidsweg 21, Udenhout |

+31 (0)13 511 50 88

Jong Food

Ze kennen elkaar al ontzettend lang. Koen de Jong van Jong Food B.V. en Albert Jakobsen van de Féju Groep treffen elkaar met regelmaat onder het genot van een uitzonderlijk lekkere snack, zoals de La Trappe Quadrupel bitterbal.

Gelegenheidsduo

‘Ons netwerk is als een rondreizend circus; geen reünie maar steeds weer opnieuw een receptie’, lacht Koen. ‘Ik ken Albert al zo lang. Begin jaren ‘90 heeft hij de eerste IBM pc aan ons verkocht. Albert is altijd hét gezicht van onze automatisering geweest, al voordat hij Féju startte. Ons pap (Guus de Jong red.) complimenteert Albert nog steeds om zijn betrokkenheid; Féju heeft nooit aan ons getrokken, de klanten komen vanzelf naar Albert toe.’
Féju en Jong Food vullen elkaar goed aan. ‘Het gevoel is goed. We zijn een gelegenheidsduo en als er calamiteiten zijn, is het zo opgelost. Ik heb liever dat de processen doordraaien, dan dat ik de laatste 100 euro korting krijg’, aldus Koen. Jong Food is geen hightech ICT bedrijf, maar van thuis uit een slager uit de Enschotsestraat die nog steeds over zijn centen waakt, en ondertussen is onder de leiding van Guus Sr., Koen en zijn broer Bart het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende producent van ambachtelijke kwaliteitssoepen, bouillons en snacks. Koen: ’ICT is een niet meetbaar onderdeel van onze productie. IT is een vertrouwenskwestie en daar heb je de luchtige visie van Albert voor nodig. Je bent wie je kent en dat is wederzijds.’

Voeten in de klei

‘Koen en ik staan allebei met onze voeten in de klei, dat is de basis. Dan heb je al snel in de gaten met wie je zaken doet’, vertelt Albert geanimeerd. ‘Eenmaal in business, geven wij van tevoren tekst en uitleg, werken met vaste teams en één aanspreekpunt. Féju gaat altijd uit van het standpunt: Hoe kan ik de klant blijven helpen.’ De kracht van Féju is het structurele telefoontje richting de klant. Albert nodigt zichzelf één à twee keer per jaar uit voor een kop koffie. ‘Toen ik hier twee jaar geleden binnenstapte, vroeg ik Koen of Napoleon was binnengetrokken met de telefoon in de zadeltas! De heren kunnen de wederzijdse humor waarderen. Sinds 2 jaar heeft Jong Food dus ook haar telecommunicatie ondergebracht bij Féju. ‘We hebben alles gespecificeerd en geïnstalleerd. Jong Food moet alleen het gebruikersgemak beter benutten’, knipoogt Albert. Koen beweert dat dat onwetendheid is en krijgt graag nog een keer persoonlijke professionele uitleg.

KLASSE

Koen zit duidelijk op zijn praatstoel in de lounge van zijn kantoor. ‘Ik bood Albert eens om half 10 ’s ochtends een garnalenkroketje aan. “Ik heb geen honger”, sputterde Albert tegen. ’t Is ook geen heel buffet!’ Koen lacht en is trots op de snacklijn ‘De Jong Kracht van ambacht’ die Jong Food in 2012 introduceerde. Ook deze ambachtelijke snacks zijn een groot succes. ‘De markt is veranderd en daarom moeten wij het anders gaan doen! Als we hetzelfde doen als vorige generaties, had er nog steeds paard en wagen voor de deur gestaan. Bart en ik moeten meer manager worden, we kunnen niet meer alleen vanuit ons buikgevoel blijven ondernemen. Net zoals Albert Féju 2.0 heeft doorgevoerd, hanteren wij het bedrijfsprincipe KLASSE: Kwaliteit, Lef, Ambachtelijk, Samen, Slim, Eigen verantwoordelijkheid. KLASSE is ons DNA. Ons ultieme doel is om van relaties ambassadeurs te maken. In 2017 moet de nieuwe KLASSE organisatie staan. Als liefde en vakmanschap samengaan, kun je een meesterwerk verwachten!

jongfoodlogo