Er is op dit moment geen storing.
Nijverheidsweg 21, Udenhout |
Hoppenbrouwers Techniek is klant bij Féju en Féju is klant bij Hoppenbrouwers. Daarnaast huren de twee bedrijven elkaars diensten regelmatig in voor hun relaties. Henny de Haas, algemeen directeur bij Hoppenbrouwers: “Onze samenwerking gaat op een heel natuurlijke manier. We weten elkaar elke keer weer te vinden.”
“De samenwerking met Hoppenbrouwers bestaat sinds dag één van Féju. Dat is dus al veertien jaar”, vertelt Féju directeur Albert Jakobsen trots. Henny vult aan: “Wij stonden niet bekend om automatisering en telecom, dat deden we erbij. Toen we hoorden dat Albert voor zichzelf begon, wilden we met hem samenwerken. Al snel hebben we al onze automatisering- en telecomrelaties aan hem overgedragen. Wij focussen op industriële automatisering en gebouwgebonden installaties, dat past beter bij ons.”
Zo kreeg Albert er meteen een aantal heel mooie namen bij als klant: “Dat was een lekker begin voor Féju. Naast de bv automatisering, heb ik toen een aparte bv opgericht voor telecommunicatie. En een paar jaar later hebben we nog een keer zoiets gedaan: toen Hoppenbrouwers Van Loon overnam, heb ik de telecomrelaties van Van Loon ingelijfd.”
Hoppenbrouwers Techniek telt inmiddels ruim 800 werknemers. Henny de Haas nam in 2013 het Udenhoutse installatiebedrijf over, nadat hij veertien jaar lang onder Theo Hoppenbrouwers werkte. In juni heeft het familiebedrijf haar 100-jarige bestaan uitgebreid gevierd en als kers op de taart ontvingen zij toen het Predicaat Koninklijk.
“Vooral projecten met wifi en telefonie doen we vaak samen. We stellen aan de klant voor om een opdracht samen aan te nemen. Die klant vindt dat prima, die zegt ‘als jullie het samen maar regelen’. En dat verloopt gesmeerd. We regelen alles achter de coulissen en de klant merkt niet eens dat we twee aparte bedrijven zijn”, zo legt Albert uit.
De samenwerking begint vaak al bij het maken van een offerte. “Meestal schakelen we Féju meteen in om samen op te trekken”, aldus Henny. “En soms worden we beiden gevraagd voor een aanbesteding. Dan bellen we even en maken we samen een aanbod. Een paar keer per jaar hebben Albert en ik overleg. En verder bel ik hem heel vaak als ik in de auto zit. Dan praten we de lopende projecten even door.”
Lopende samenwerkingen zijn er genoeg. “Laatst was er een enorme waterschade bij Disma Reizen. Twee dagen en nachten hebben we doorgewerkt om het bedrijf zo snel mogelijk weer operabel te krijgen. Dat was een flinke klus, waarbij we Hoppenbrouwers hebben ingeschakeld voor de elektro. Van de klant hebben we grote complimenten gehad. Op dit moment hebben we voor AVA Quality Cooling in Hapert, voor B&G Hekwerk in Veldhoven en voor Rhenus Logistics samen opdrachten lopen. En vanmorgen zijn we weer opgeroepen voor een onderdeel waarvoor Hoppenbrouwers onze expertise nodig heeft; dat gaat om intercomsystemen en toegangscontroles.” Henny haakt in: “Onze medewerkers bepalen zelf of ze hulp inschakelen. Als Féju goed werk levert, blijven ze hen bellen. Het is eigenlijk net zoals in de sport: je moet gewoon goed je best doen, dan word je vanzelf geselecteerd.”
Hoppenbrouwers Techniek groeit nog steeds hard. Vorig jaar werden nieuwe vestigingen geopend in Roosendaal, Nijmegen en Best, recent ook in Heesch en dit najaar start de achtste Hoppenbrouwers locatie in Utrecht. “En natuurlijk bellen we dan Féju om de telefonie te regelen”, vertelt Henny. “De telefooncentrales moeten meteen gekoppeld worden met de andere vestigingen. Onze telefonistes hier in Udenhout kunnen dan vanaf het eerste moment de telefoon van de nieuwe vestiging opnemen. De nieuwe vestigingsleider moet zich daarover geen zorgen hoeven maken.”
“We hebben bij Hoppenbrouwers een platform van Unify draaien, waaraan wij alle telefoniediensten kunnen hangen”, zo legt Albert uit. “Dat biedt veel voordelen. Eén van die voordelen is dat de telefonistes in Udenhout alle telefoons kunnen opnemen, terwijl iedere vestiging toch een lokaal telefoonnummer heeft. Geen 0800 nummer.” Henny: “Dat vinden wij heel belangrijk! Voor het gevoel van de klant. Lokale geworteldheid. Op onze busjes die bijvoorbeeld in Best rijden, staat een telefoonnummer uit Best, niet uit Udenhout. Dat past bij onze visie: lokaal op gevoel en relatie, bedrijfsbreed op proces.”
De processen bij Hoppenbrouwers draaien momenteel vooral om versimpelen en vereenvoudigen. “Daarmee hebben we onze overheadkosten in de afgelopen tien jaar gehalveerd. Bijvoorbeeld door te automatiseren en te digitaliseren” zo licht Henny toe. “Met eenvoudige processen werken medewerkers veel efficiënter. Alles wat mensen in de weg zit, moet je wegnemen, zodat ze alleen maar met hun vak bezig zijn. Daarnaast laat ik hen heel zelfstandig werken, dan wordt het proces vanzelf efficiënt. Als ze zelf bepalen hoe ze iets aanpakken, doen ze niets dat niet nodig is.”
Henny en Albert praten verder over verbeterprocessen, medewerkerstevredenheid en over hun samenwerking. “Albert is een vakman, dat is zijn grootste kwaliteit. We zijn allebei no nonsense en nemen snel beslissingen. Daardoor verloopt de samenwerking heel natuurlijk en soepel.” Albert knikt: “Henny is een ondernemer pur sang.” Henny lacht: “Ach, ik kijk niet hoe breed de sloot is. Ik spring gewoon en kijk hoe ver ik kom. Het laatste stukje zwem ik wel.”