Er is op dit moment geen storing.
Nijverheidsweg 21, Udenhout |
Grote kans dat je bekend bent met de Teams-applicatie van Microsoft. Even ‘teamsen’ is intussen een veelgebruikt werkwoord voor een in- of externe videomeeting. Maar dat je met het platform veel meer kunt dan beeldbellen en chatten, is minder bekend. Wist je bijvoorbeeld al dat je met Teams ook ‘gewoon’ kunt telefoneren met andere nummers, binnen én buiten je organisatie? Hoe dat bellen precies werkt, bespreken we met Stef Brooimans. Als expert bij Féju kan hij ons alles vertellen over de laatste ontwikkelingen binnen dit speelveld.
“In essentie is Teams niets meer of minder dan een samenwerkingsplatform”, trapt Stef af. “Een plek waar zowel collega’s als externe partijen eenvoudig en binnen één tool kunnen werken. In deze centrale hub komen bijvoorbeeld koppelingen met SharePoint en Outlook samen, waardoor alle informatie op één plek beschikbaar is. Ook bellen via je eigen zakelijke nummer vanuit de Teams-omgeving is al langer mogelijk. En waar de prijs per medewerker in het begin nog flink was – ongebruikelijk in de telecommarkt – zijn die kosten inmiddels teruggebracht tot enkele euro’s per gebruiker.”
Hij vervolgt: “Daarmee is telefoneren via de app dus vele malen toegankelijker dan het ooit was. Tel daarbij op dat je gesprekken start zonder te hoeven schakelen tussen verschillende tools en je begrijpt dat het de werkprocessen stroomlijnt en de nodige tijd bespaart. Daarnaast kunnen gebruikers de app installeren op smartphones, tablets en andere (mobiele) apparaten, waardoor ze overal en altijd toegang hebben.” Handig voor organisaties met een mobiele of gespreide workforce; medewerkers zijn namelijk niet langer gebonden aan een fysieke werkplek.”
Werk je met de basisversie van Teams, dan bel je van mailadres naar mailadres. Van ‘computer naar computer’, zogezegd. Bij uitbreiding met een telefoonlicentie van Teams, is dat dus niet langer het geval; je belt dan met je vaste of mobiele nummer naar een ander telefoonnummer. Stef legt het uit. “Aan de linkerkant van de app vind je een balk met verschillende knoppen. Die linken door naar bijvoorbeeld de kalender en chat, maar ook naar de beloptie. Via het telefoonboek dat achter die laatstgenoemde knop zit, kun je in enkele klikken een oproep starten via de app. Toch lijkt het naar buiten toe alsof je gewoon je eigen mobiele of vaste telefoon gebruikt.”
Sinds een jaar of twee zijn de mogelijkheden op het gebied van bellen via Teams aanzienlijk uitgebreid, zo laat Stef desgevraagd weten. “Het platform staat nu open voor samenwerkingen met andere partijen, met ieder hun eigen tools. En dus ook voor samenwerking met Féju.” Wat zo’n integratie nog aantrekkelijker maakt? “Naast het overzicht dat het brengt binnen een organisatie, gaat het gepaard met kostenvoordelen”, zo stelt hij. “Teams wordt breed geaccepteerd en om de applicatie te gebruiken, hoef je niet te investeren in nieuwe infrastructuur.” Verder geldt er geen minimum- of maximumaantal gebruikers. En ook bekende telefonieopties als voicemail, een keuzemenu en wachtmuziek zijn gewoon beschikbaar, waarbij alles ook nog eens te personaliseren is.
Teams kan dus een erg interessante zakelijk telefoniemogelijkheid zijn. Een waarbij Féju je vertrouwde provider blijft, maar je ook vanuit de Microsoft-applicatie met je vaste telefoonnummer bellen kunt. “Wij zien het steeds meer gebeuren; dat bedrijven de overstap maken van traditioneel bellen naar bellen via Teams. En dat is logisch. Voor een klein bedrag per maand verzorgen wij de volledige inrichting van de app en de koppelingen van alle bestaande nummers.”
Een goede en stabiele internetverbinding is bij zo’n ‘overstap’ overigens wel cruciaal, zo zegt Stef tot slot. “Waar nodig kunnen wij een meting op locatie uitvoeren. Op die manier stellen we vast waar de eventuele pijnpunten precies zitten, en waar mogelijk nog ‘wifiwinst’ te behalen valt. Want alleen met een degelijke verbinding kan telefonie via internet uiteindelijk soepel verlopen. En dat geldt dus ook voor bellen via Teams.”
Gelukkig zijn we bij Féju ook aardig goed in het realiseren van snel en goed internet. Dus bel ons gerust voor advies of een afspraak. Mag via Teams, maar ook via de klassieke telefoon.
25-06-2024