1 minuutje met… Monique Aussems

Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: finance medewerker Monique Aussems. Over haar als persoon en het werk waar zij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Monique van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hier.

Monique, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Ik ken Féju al van het eerste uur. Mijn voormalig werkgever was namelijk een van de eerste klanten van Féju. Ik was toen als ICT-contactpersoon onder andere verantwoordelijk voor de automatisering van het bedrijf. Daarom had ik regelmatig contact met Albert en zijn toenmalige compagnon Dennes was jarenlang onze systeembeheerder. Een tijdje geleden startte ik als freelancer en Albert benaderde mij al snel voor een samenwerking. Zo is Féju mijn eerste ‘klant’ geworden, waar ik nog steeds superblij mee ben.

Wat doe je daar zoal?

Mijn takenpakket is heel breed, maar het is vooral gericht op finance en organisatie. Van financiële boekingen tot het verwerken van de salarisadministratie en alles daartussenin. Tegelijkertijd denk ik na over hoe er efficiënter en sneller gewerkt kan worden. En ik voer eventuele veranderingen indien mogelijk ook daadwerkelijk uit. Zo hebben we met het huidige softwarepakket veel terugkerende taken geautomatiseerd en is de administratie inmiddels een stuk digitaler geworden.

En sinds wanneer is dat het geval?

Sinds november 2022.

Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?

Deze branche heeft altijd mijn interesse gehad. Ik ben van nature nogal onderzoekend, analyserend en oplossingsgericht. En als er ICT-problemen op de werkvloer waren, dan vond ik het leuk om dat op te lossen. Tenzij het té technisch werd; dan schakelde ik met Féju. Maar ook het zoeken naar software voor bepaalde vraagstukken die binnen een organisatie spelen, vind ik interessant. Daarnaast is ICT een dienstverlenende branche wat veel raakvlakken heeft met het werk dat ik zelf doe.

En waarom specifiek bij Féju?

Daar heb ik even over nagedacht, want er zijn zoveel factoren die meespelen. Maar het zijn toch de collega’s. Ik bedoel, het is een prachtig bedrijf en alles is top geregeld. Maar de mensen die er werken en de sfeer die er heerst maken dit bedrijf pas echt.

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

Het is zeker niet alleen maar hard werken. Je kunt altijd wel bezig blijven, maar ik zorg ervoor dat ik in mijn week genoeg ruimte inplan om te ontspannen.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Het is misschien een beetje een saai antwoord, maar na een lange wandeling met mijn hond in de bossen ben ik weer helemaal opgeladen. Ik ga ook graag uitgebreid lunchen met vriendinnen en dan is het soms zo gezellig dat het ineens alweer tijd is voor het diner.

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Ik vind het fijn als ik veel afwisselende taken op een dag kan uitvoeren. Aan het eind van de dag klap ik dan tevreden mijn laptop dicht, met het gevoel dat er een hoop werk verzet is.

En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?

Er schiet me meteen een ding te binnen: het opsporen van bonnetjes die bij pin- of creditcardtransacties horen. Daar moet ik nog even een oplossing voor bedenken…

Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?

Dat vind ik een lastige vraag die je beter aan henzelf zou kunnen vragen.

En wat weten zij juist niet van jou?

Dat ik heel erg van zingen hou. Voorheen deed ik dat in theater- en musicalgezelschappen, maar tegenwoordig zing ik vooral in de auto op weg naar mijn werk.

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

Dat is bij ons prima geregeld. Mijn vader is gepensioneerd telecommunicatiemonteur en heeft bij ons thuis de meterkast helemaal georganiseerd. Ieder kabeltje is gelabeld en in vrijwel iedere ruimte is snelle wifi te vinden. Voor mijn werk heb ik uiteraard goede apparatuur nodig en dat is natuurlijk via Féju allemaal goed geregeld.

Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?

Dat is niet zo heel verrassend: het netwerk heet ‘John en Monique’. Het laat zich raden wie John is… (hint: niet de hond)

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Kijk eens kritisch naar je werkzaamheden en wat er nog geautomatiseerd kan worden. Er is misschien veel meer mogelijk dan je denkt om tijd en geld te besparen. En misschien maakt het je werk ook nog eens leuker. Iets waar Féju natuurlijk heel goed over kan meedenken.