Alles over de do’s en don’ts van werkplekbeheer
Werkplekbeheer. Zoals de naam al doet vermoeden is het op het beheer en onderhoud van computersystemen en -omgevingen gericht. De partijen die hun ‘workspace management’ aan ons uitbesteden, nemen wij veel werk uit handen. Van inregelen tot onderhoud: wij dragen er zorg voor. Toch is voor de gebruikers zelf ook altijd een belangrijke rol weggelegd. Wat zij kunnen doen voor een goed werkende en veilige werkplek? En waar ze maar beter ver van weg kunnen blijven? ICT-consultant Rob van Nunen deelt zijn tips en adviezen.
De do’s
- Updates uitvoeren
Zorg ervoor dat je apparaten áltijd op de laatste softwareversie draaien. Hackers zijn vindingrijk als het op het kraken van systemen aankomt. En software-updates elimineren eventuele zwakke plekken in het geheel. Blijf je up-to-date, dan ben je dus minder kwetsbaar.
- Virusscanner gebruiken
Een antivirusprogramma beschermt de software van je apparaten tegen computervirussen. Het scant, herkent én verwijdert schadelijke bestanden, waardoor ze geen kans krijgen om problemen te veroorzaken. Draait op jouw systeem nog geen scanner? Draag hier dan zo snel mogelijk zorg voor.
- Wees alert voor phishing
Iedere dag weer versturen criminelen miljoenen phishingmails. Ze doen zich daarin voor als een overheidsinstelling, bank of bedrijf en dringen op actie aan. Klik je op een ingevoegde bijlage of link? Dan komt er ongemerkt kwaadaardige software binnen die je systeem overneemt. Wees dus alert als je iets niet vertrouwt, en klik niet te snel.
- Apparaten dagelijks afsluiten
We gebruiken aan de lopende band programma’s. Maar wist je dat die – ook al heb je ze afgesloten – geheugen innemen op de achtergrond? Dat is van invloed op de snelheid van je hardware. Schakel je device daarom aan het einde van je werkdag uit. Het geheugen komt dan weer vrij. Met de dag erna een hogere snelheid en een beter opslagvermogen tot gevolg.
- Zorg voor een goede werkhouding
Het heeft misschien geen direct verband met de technische kant van werkplekbeheer. Toch mag deze ‘do’ niet ontbreken als het om jouw werkcomfort gaat. Ga bij jezelf na in welke houding je het prettigst werkt, en stem de stand van je scherm en stoel hierop af. Alle beetjes helpen. Je zult het zien!
De dont’s
- Klakkeloos klikken
We klikken wat af online. Maar dit ondoordacht doen brengt risico’s met zich mee. Zéker wanneer er in een bericht teksten staan als ‘laatste waarschuwing’ of ‘laatste kans’. Twijfel je aan de echtheid van een link? Controleer die dan altijd eerst op betrouwbaarheid en veiligheid via de linkchecker van Checkjelinkje.
- Aan/uit-knop gebruiken
Hoe verleidelijk het soms misschien ook is; je computer, laptop of een ander device afsluiten via de aan/uit-knop is een absolute no-go. Het kan niet alleen schadelijk zijn voor je systeem, het brengt ook het risico met zich mee dat bestanden beschadigen of zelfs kwijtraken. Schakel je apparaat daarom altijd op een juiste manier uit.
- Ongeduldig zijn
Je computer die vastloopt; het gebeurt altijd op een moment dat het absoluut niet uitkomt. Vaak zijn we in zo’n situatie geneigd om fanatiek te blijven klikken of continu toetsen in te drukken. Dit zorgt voor nóg meer druk op je systeem en vertraagt het herstel van de storing. Probeer je geduld dus even te bewaren. Voordat je het weet werkt alles weer naar behoren.
- Systemen in stoffige ruimtes
Elektronische apparaten zoals je computer kunnen niet goed tegen stoffige ruimtes. Al helemaal niet wanneer ze ook nog eens volledig ingebouwd zijn. De pc kan daardoor zijn warmte niet kwijt met mogelijk een oververhit apparaat tot gevolg. Wat op z’n beurt kan leiden tot beschadigde onderdelen. Zorg daarom voor voldoende plaats, ventilatie en een omgeving met zo min mogelijk stof.
- Werkplekbeheer niet onderbrengen
Steeds meer bedrijven stappen over op werken in de cloud. Een veelvoorkomende misvatting is dat werkplekbeheer dan overbodig is. Echter zijn er voortdurend nieuwe updates en functies beschikbaar. Het is van belang dat die op een goede, veilige manier geïmplementeerd worden in je systemen.