‘Doorslaggevend? Vooral de mensen achter de tent’

Een goed product; Ward Termeer van de Termeer Groep vindt het een hygiënefactor. Zonder heb je in zijn ogen immers überhaupt geen business die levensvatbaar is. Het zijn dan ook niet alleen de ICT-infrastuctuur en telefonie binnen winkelketens Sacha, Manfield en Sissy-Boy die maken dat de samenwerking met Féju na 20 jaar nog steeds consistent is. Wat in dit geval doorslaggevend is? “De mensen achter de tent en de onderlinge omgang. We hebben prettig contact, er wordt proactief met ons meegedacht. En bij problemen is een oplossing vinden altijd prioriteit nummer één. Het maakt Féju een partij die goed bij ons past. Zij werken zoals wij dat ook graag doen.”

Het partnerschap van de 2 bedrijven dateert uit de tijd dat vader Paul Termeer nog aan het roer van de Groep stond. Meteen na de oprichting van Féju stapt hij aan boord. Wanneer zijn zoon enkele jaren later als CEO aantreedt, blijft de samenwerking van kracht. “Het zou ongezond zijn om nooit even buiten de deur te kijken. Dat heb ik dan ook weleens gedaan. Maar onze infrastructuur is ontzettend complex, en wij hebben een partij nodig met verstand van het geheel. Misschien zijn er bedrijven die specifieke onderdelen nóg beter kunnen faciliteren. Maar wat het totaalplaatje betreft is er echt geen betere keuze dan Féju.”

Technisch en bedrijfsmatig

Jan Mutsers is systeembeheerder bij de Termeer Groep. Hij houdt er al jaren korte lijntjes met de vaste Féju-consultants Maarten van Esch en Marco van den Brand op na. “Wekelijks zit één van de 2 bij ons op kantoor. Dan bespreken we zaken als aflopende licenties en concrete dingen waar we die week tegen aangelopen zijn. Maar we hebben het bijvoorbeeld ook over processen die misschien beter, sneller of efficiënter kunnen.” Dat is overigens altijd tweerichtingsverkeer, zo stelt de huis-IT’er van de Groep. “Wij leggen niet alleen onze behoeftes bij ze neer. De consultants dragen ook zelf potentiële verbeterpunten aan. Daaraan zie je: er zit veel kennis daar.”

Waar Mutsers veelal organisatorische zaken en de gebruikersondersteuning op zich neemt, regelt Féju vooral het meer structurele beheer. Dat van de eigen serveromgeving bijvoorbeeld. “Maar ook met de kantoorwerkplekken, de systemen achter de handscanners in de magazijnen en zelfs de kleur van de wifipunten houden we ons bezig. En tijdens overnames en verhuizingen hebben wij tevens een interessante rol”, aldus Féju’s salesmanager Pieter de Bruijn. “We zitten daarnaast met Ward en Jan aan tafel inzake een stukje bedrijfsstrategie. Procesveiligheid, cybercrime, toekomstig gebruik van de cloud, enzovoort. Want ook de blik vooruit is een belangrijk onderdeel van het geheel.”

Een gezamenlijke reis van 20 jaar

Ward: “In de afgelopen decennia is het IT-landschap compleet veranderd. Vroeger draaide ons partnerschap vooral om hardwaregerelateerde services. De kassasystemen en kop-staartoplossingen dus.” Tegenwoordig betreft het onder meer de infrastructuur in de winkels, warehouses en het hoofdkantoor. En tevens de bereikbaarheid van het concern. “En alles is aan elkaar gekoppeld. Maar omdat je die reis samen gemaakt hebt, en Féju de historie van onze huidige infrastructuur en allerlei andere parameters kent, kunnen onze contactpersonen snel en doordacht schakelen. En blijven de zoektijden en de ergernissen bij problemen erg beperkt. Belangrijk, want hoelang kan ik downtime billijken? Uiteindelijk moet een vrachtwagen gewoon zo snel mogelijk leeg.”

De intentie van Ward wat betreft de voortzetting van deze samenwerking? “Er is een hele goede basis om nog lang met elkaar door te gaan. Wat Féju doet is echt mensenbusiness. Dus zolang het bedrijf in staat blijft om de juiste professionals aan zich te binden, blijven wij hoogstwaarschijnlijk de tevreden klant die wij zijn. Te ver vooruitblikken is in ICT-land onmogelijk. Maar dat we hier vandaag met elkaar zitten, zegt wat mij betreft meer dan genoeg!”