Nieuws Category: EVENTS
Féju steunt Sociaal Huis Oisterwijk met opbrengst jubileumdonatie
Na ons jubileumfeest verlieten álle aanwezigen tevreden het Koning Willem II-stadion. Maar de glimlach op de gezichten van Eric en Karin Rentmeester van Sociaal Huis Oisterwijk (hierna: SHO) was misschien nét nog iets breder dan die van de rest. De oprichters van dit goede doel gingen naar huis met een cheque van maar liefst tienduizend euro. Een prachtig bedrag waarmee SHO veel goeds kan doen!
Oisterwijk staat bekend als welvarende gemeente met een bruisend centrum en veel natuurschoon. Een omgeving waar het goed wonen en leven is. Maar dat is slechts een deel van Oisterwijk. Er zijn in en om het dorp ook veel mensen die het moeilijk hebben. Voor hen is SHO er.
Het echtpaar Eric en Karin stond in 2019 aan de wieg van de stichting. Karin vertelt over hun beweegredenen: “We vinden het heel belangrijk om mensen die het moeilijk hebben in onze samenleving te helpen. Dat kunnen mensen met financiële problemen of een beperking zijn. Maar ook personen die eenzaam zijn of overbelaste mantelzorgers bieden wij steun. SHO is er voor ons allemaal; onze mening is dat iedereen het verdient om deel te nemen aan de maatschappij.”
Dat smaakte naar meer
SHO heeft in de eerste vijf jaar al heel wat mensen geholpen. Vooral in coronatijd ging het hard, vertelt Eric. “In samenwerking met lokale horecaondernemers hebben we toen echt iets moois neergezet. Restaurants moesten toen dicht en eigenaren zaten met volle vriezers. Om die ingrediënten toch goed te benutten, bereidden 58 meewerkende ondernemers in de horeca tienduizend maaltijden en soepen voor kwetsbare mensen. Stuk voor stuk belangeloos.”
Van corona-hulp tot community impact
In de jaren daarna werd SHO groter, breder en professioneler. Karin: “Vanuit die corona-actie is er een flinke beweging op gang gekomen. Sinds 2022 hebben we zelfs een eigen locatie, in Haaren. Vanuit daar coördineren we de uitgifte van kleding, medische hulpmiddelen zoals rollators. En ook fietsen, menstruatiemiddelen en kindercadeautjes voor mensen die in financieel zwaar weer zitten.”
Eric vult zijn vrouw aan: “En we organiseren ook activiteiten, want daar hebben eenzamere mensen het meeste aan. Zoals O’pkikker aan Tafel, waarbij 25 gasten per keer een leuk en geheel verzorgd, gezellig ontmoetingsmoment hebben bij een van de deelnemende horecalocaties. Maar onze +/- 200 vrijwilligers ondersteunen op veel verschillende manieren. Ze doen bijvoorbeeld klusjes, helpen om de tuin netjes te houden of doen boodschappen. We vragen de mensen die we helpen trouwens ook een soortgelijke tegenprestatie in natura te leveren aan een ander. Dat is goed voor hun eigenwaarde en voegt betekenis aan hun dag toe.”
“We waren écht overdonderd”
SHO en Féju kennen elkaar al lange tijd. Karin legt uit hoe dat zo is gegroeid. “Ik ken Hélène, de ex-vrouw van Appie (Albert Jakobsen, red.), al vanaf mijn vierde. Toen ik later bij een bakkerij werkte, leverde zijn organisatie de eerste computers. Zo is het zaadje geplant en we hebben altijd wel contact gehouden. Hij waardeert ons werk met SHO heel erg en sponsort ons ieder jaar. Toen hij vlak voor het grote feest samen met zijn partner Katinka bij ons kwam kijken, was hij zichtbaar onder de indruk.”
Zelfs zó erg, dat hij de genodigden vroeg om geen cadeaus mee te nemen, maar iets te doneren aan onze stichting. Dat ‘iets’ werd, nadat Féju de opbrengst naar boven afrondde, tienduizend euro. “Prachtig”, jubelen Eric en Karin in koor. Eric: “We waren écht overdonderd. En weet je wat ook mooi was? Op het feest boden twee relaties van Féju aan om ons te helpen. Quaform Signing levert belangeloos de bestickering voor ons pand waar we over niet al te lange tijd in hopen te trekken. En VPA Projects sponsort de vloerbedekking. Geweldig!”
De tien mille van Féju komt goed terecht, belooft Karin. “We gebruiken het om onze activiteiten te financieren. Door deze steun kunnen nóg meer kwetsbaren in onze regio meedoen. Dat is voor deze mensen onbetaalbaar.”
Wil je meer lezen over SHO of ze aanvullend ondersteunen. Dat kan, graag zelfs! Alle hulp is welkom. Neem voor meer informatie contact op met de stichting via info@sociaalhuisoisterwijk.nl of bel: 06 517 660 18.
Twintig jaar Féju: reden voor een feestje!
Afgelopen mei bestond Féju twintig jaar. Dat wilden we vieren, gróóts vieren. Met al onze relaties, partners en medewerkers. Dankzij het recente kampioenschap was de thuishaven van Willem II de laatste tijd sowieso een feestelijke plek. Wij deden daar op donderdag 16 mei graag nog een schepje bovenop. Het werd een meer dan bijzondere dag. Met een lach, een traan én een grootse aankondiging. De hoogste tijd voor een korte terugblik.
Let’s get this party started
Na maanden van voorbereidingen, was het dan toch echt zover. Via het veld betraden de ruim vierhonderd genodigde feestgangers de businessruimte van Willem II. Eenmaal binnen heette een hologram van Albert iedereen van harte welkom. Je hebt tenslotte affiniteit met moderne technologie of niet… De échte Albert? Die stond stralend handen te schudden bij de entree.
Dagvoorzitter Michelle La Valette trapte het event af. In vogelvlucht nam ze alle gasten mee in twee decennia Féju. Na deze reis door de jaren was het tijd voor wat interactie. Met het spel ‘Proost op jou’ leerden de aanwezigen elkaar op speelse wijze wat beter kennen. Dit, samen met de bubbels natuurlijk, zorgde voor een luchtig begin van de festiviteiten.
“Je bedenkt iets met elkaar en werkt er vervolgens hard aan. Om alles te zien samenkomen, is ontzettend mooi! – Stef Brooimans”
Wisseling van de wacht
Waar iedereen dacht uitgeproost te zijn, verrasten Albert en Anton de feestgangers met nóg een reden voor een toost. In het bijzijn van zakenrelaties, familie en vrienden deelden zij dat Albert na twintig jaar aan het roer plaatsmaakt voor Anton. De ‘maatjes’ bezegelden de overdracht met het heffen van het glas en mooie, rake woorden voor elkaar. Dat was de opmaat naar een collectief proostmoment en een stevig applaus.
Feestelijke klanken en gevulde magen
Met het grote nieuws achter de rug was het tijd voor muziek. De DamesDraaienDoor speelden de sterren van de hemel. Op de achtergrond serveerde Bonheur een voortreffelijk diner uit. En tussen de gangen door werden ook de photobooths veelvuldig bezocht.
“Een heerlijk samenzijn waar genieten, oprechte gastvrijheid en een mooi netwerk centraal stonden. Kortom: 100% Féju. – Nicky Foesenek”
Overweldigd en dankbaar
We denken met een grote glimlach terug aan deze feestdag. “Al die relaties die vanuit het hele land zijn gekomen voor ons, voor Féju… Dat maakt dat ik me overweldigd en dankbaar voel”, aldus Juliette Jakobsen, junior accountmanager binnen ons bedrijf, na afloop. Ook relatie Niels Janse van Restaurant SEC in Oisterwijk was vol lof: “Ik ga echt niet naar elk bedrijfsfeest. Maar voor Albert kom ik wel, omdat ik het hem zo gun. Heel bijzonder dat hij al die mensen op een donderdagmiddag bij elkaar kreeg. Het was fantastisch!”
“Féju is een mooi bedrijf en heeft een grote plek in mijn hart. Het feest was top geregeld! – Helene Kerdijk”
Herbeleef deze dag
Wát een voorrecht dat we twintig jaar Féju op deze manier en met zo’n groot gezelschap mochten vieren! Dank aan iedereen die aanwezig was, en ons Féjubileum mede tot een geweldig, onvergetelijk succes heeft gemaakt.
De aftermovie, de foto’s en de beelden van de photobooth bekijk je via féju.nl/20jaar.
Een nieuw hoofdstuk in hetzelfde boek
Féju ICT Groep is verkocht. De officiële overdracht is net achter de rug. We zijn razendbenieuwd hoe de heren er nu bijzitten. ‘Opgelucht’, zegt Albert Jakobsen (58) tijdens teams vanuit Spanje. ‘Ook melancholisch, Féju is tenslotte mijn kindje.’ Kersverse eigenaar Anton van Dam (39): ‘Het is spannend, maar ik heb er ongelooflijk veel zin in.’
‘Toen we in mei ons 20-jarig jubileum in het Koning Willem II stadion vierden en het nieuws omtrent de overdracht aan vierhonderd relaties verkondigden, dringt het nog niet goed tot je door’, vervolgt Albert. ‘Daarna regende het bedankjes en felicitaties en word je met de neus op de feiten gedrukt.’
Genieten
‘De aanleiding? Het is tijd om te genieten, samen met mijn vrouw Katinka. Onze dochters zijn het huis uit en maken het goed. Sinds twee jaar heb ik een stapje teruggedaan binnen het bedrijf en verblijf ik regelmatig in Spanje.’ Een andere reden is dat Anton, al elf jaar bij Féju, sinds 2013 adjunct-directeur en vorig jaar aangesteld tot directeur, aan Albert vroeg of hij aandelen van hem kon kopen. ‘Ik vertrouw hem’, zegt de voormalige eigenaar, ‘dus waarom zou ik hem die kans niet gunnen? Veel beter dan het bedrijf verkopen aan grote ICT huizen die veel zaken centraal geregeld hebben waardoor sommige van onze mensen overbodig zouden worden.’
Humor
Albert en Anton doorliepen het officiële overdrachtstraject met ieder een eigen adviseur. Deze keuze was geen kwestie van wantrouwen. ‘Alles moet gewoon kloppen’, reageert Albert. ‘Zo’n onderzoek kost geld, maar levert ook op. Bovendien eisen banken dat tegenwoordig.’ Anton merkt op: ‘Het is ook leerzaam geweest. De volgende keer zou ik het net zo doen.’ Hij geeft aan dat er binnen Féju niet veel zal veranderen. Féju blijft op de gevel staan en de club mensen blijft ook. Albert blijft voorlopig nog aan als directieadviseur. Voor hem is Féju zijn kindje, voor Anton een plek waar hij het al ruim tien jaar vreselijk naar zijn zin heeft. Familiair, laagdrempelig en vol humor. ‘De humor delen we’, grijnst Albert. Op mindere momenten gooiden we er vaak zwarte humor in. Zo van: als het niet lukt, kunnen we altijd nog gaan tuinieren!’
Maatje
Het respect over en weer is diep. Het vertrouwen eveneens. ‘Ik heb Anton nog nooit kunnen betrappen op een leugen’, laat Albert weten. ‘Mijn ouders leerden me al vroeg: wie leugens vertelt, moet ook veel onthouden. Anton heeft nu de leeftijd waarop ik met Féju begon. Trek nog twintig jaar door en we staan dan opnieuw in het Koning Willem II stadion te verkondigen wie het stokje overneemt. We hebben samen al veel meegemaakt. Anton was altijd mijn maatje.’ ‘Daadkrachtig zijn, niet aanmodderen en om hulp durven vragen, dat is Albert’, zegt Anton. ‘Albert is een echte relatieman. Zijn telefoonklapper staat vol. Een knap staaltje netwerk. Roep zijn naam en je krijgt veel gedaan.’ Dat de een Willem II- en de ander NAC- supporter is, heeft nooit tussen hen ingestaan. Dan moet je echt van betere huize komen. De twee zien de toekomst optimistisch tegemoet. Albert schuift ongetwijfeld nog eens aan bij het MT-overleg en Anton blijft zich gepassioneerd inzetten voor een nog leuker, efficiënter en beter Féju. Albert: ‘Wat ik Anton mee wil geven? Verlies je mensen niet uit het oog. Ondernemen doe je samen. Maar ook, verlies je portemonnee niet uit het oog. Trouwens, ik krijg ineens allerlei aanvragen en verzoeken nu ik de zaak heb verkocht. Van mensen die ervan hoorden en die ik niet eens ken.’
Knuffel
Anekdotes, we zijn er dol op. ‘We zaten bij De Swaen in Oisterwijk toen Anton over het kopen van aandelen begon’, vertelt Albert vermakelijk. ‘Ik zei: nee sorry. Zijn gezicht betrok nog net niet, haha. Daarna zei ik meteen: het is alles of niets. Ik had er echt niet aan moeten denken dit met meerdere partijen te doen. Geheid dat er altijd eentje bijzit die er heel anders in staat.’ Toen Anton vier jaar geleden ‘s-middags van zijn vriendin hoorde dat ze zwanger waren van hun eerste kind, gaf hij diezelfde avond nog een kwartaalmeeting aan alle collega’s van Féju. Na afloop deelde hij opgewonden het nieuws met Albert. ‘De warme knuffel die ik toen van hem kreeg, vergeet ik nooit meer’, aldus Anton. ‘Albert wist het eerder dan mijn familie en vrienden.’
Gewijzigd rekeningnummer
Het komt steeds vaker voor; bedrijven ontvangen bericht van bijvoorbeeld een leverancier dat diens rekeningnummer veranderd is. Je raadt misschien al dat de ogenschijnlijke verzender vaak van niets weet. Want met een beetje pech zitten er criminelen achter zo’n boodschap, die hopen dat het eerstvolgende factuurbedrag op hun eigen rekening wordt gestort. Kom je daar te laat achter, dan zijn de financiële consequenties mogelijk groot, zo stellen Feju’ers Stijn Helmonds en Juliette Jakobsen. “Zo groot dat we er actief voor willen waarschuwen. Want alleen al alert zijn op deze fraudevorm voorkomt een hoop.”
De term ‘phishing’ klinkt velen bekend in de oren. Deze fraudevorm per e-mail is immers al langer ‘een ding’. Slachtoffers ontvangen veelal een mailtje inclusief link, waarbij doorklikken naar de valse website erachter tot het verlies van geld of persoonlijke gegevens kan leiden. Of tot de installatie van software die gevoelige data verzamelt of je computersysteem verstoort. Maar de vorm van phishing waarbij je bericht – vaak een mailtje – over een gewijzigd rekeningnummer ontvangt? Die is nog té onbekend onder potentiële gedupeerden, zo geven de specialisten aan. Phishingexpert Stijn: “Gelukkig kunnen bedrijven verschillende maatregelen treffen om op tijd te ontdekken: hier klopt iets niet.”
Niet altijd het werk van een techneut
Een redelijk overtuigend mailtje over een gewijzigd rekeningnummer versturen; het is geen hogere wiskunde. “Er wordt simpelweg een nieuw e-mailadres aangemaakt dat erg op dat van de beoogde afzender lijkt. De criminelen passen de verzendnaam vervolgens aan in de naam van een medewerker van die onderneming.” Et voilà: de kans bestaat dat de wisseltruc onopgemerkt blijft.
“Je hoeft écht geen genie of techneut voor deze vorm van fraude te zijn”, zo benadrukt Stijn nogmaals. “Dus staar je alsjeblieft niet blind op zo’n weergavenaam boven een e-mail, bijvoorbeeld. Die kun je altijd naar eigen wens aanpassen. Een crimineel dus ook. Check liever of het gebruikte e-mailadres wel klopt met dat van eerdere correspondentie. Let ook op ander woordgebruik in het bericht en op al het andere dat ‘anders dan anders’ is. Je gezond verstand gebruiken dus. En niet wachten tot het te laat is”, aldus de specialist.
Blijf altijd alert op een hack
Een mail via het juiste e-mailadres van een bedrijf ontvangen? Dat is overigens ook niet alleszeggend, zo vervolgt Stijn. “Want hebben criminelen oneigenlijk toegang tot de betreffende mailbox verkregen, dan heb je alsnog een probleem. Je houdt er misschien niet altijd rekening mee dat een mailadres gehackt kan zijn, maar het is degelijk een mogelijkheid. Ook als het in de 10 jaar ervoor altijd goed is gegaan…”
Dat onderstreept tevens het belang van voldoende onderhoud aan online beveiligingssystemen, zo voegt hij toe. Ook als leverancier zijnde. “Je wilt een ander niet opzadelen met de consequenties van jouw afdoende maatregelen op dat gebied. De hack van een zakelijke mailbox kan immers nooit helemaal voorkomen worden, maar je kunt de kans erop wel degelijk verkleinen. Met een sterk wachtwoord en meervoudige verificatie bijvoorbeeld. En er bestaan clouddiensten en software die actief verdachte inlogpogingen signaleren en je alarmeren, zodat je meteen actie kunt ondernemen en je de kans op een daadwerkelijke hack dus nog verder beperkt. Wij adviseren trouwens graag op dat gebied.”
Het allerbelangrijkste: nabellen
Veiligheid zit ‘m in dezen dus in een combinatie van scherp blijven en de beschikbare techniek optimaal haar werk laten doen. Accountmanager Juliette: “En ga bij het lezen van zo’n mailtje ook na: had ik dit bericht al verwacht? Is de wijziging bijvoorbeeld eerder al een keer telefonisch benoemd?“ Maar dé tip om vooral niet aan deze vorm van fraude ten prooi te vallen, dat is toch wel die van het ‘nabellen’, stellen Stijn en Juliette eensgezind. Stijn: “Of een ander kanaal gebruiken om te verifiëren of er van een rekeningnummerwijziging echt wel sprake is. Zolang je het maar niet via dezelfde weg als het binnengekomen bericht doet.” Navraag doen kost je een paar minuten, maar dan weet je het écht zeker. “En die minimale tijdsinvestering kan je uiteindelijk flinke schadebedragen schelen. In 9 van de 10 gevallen ben je zo’n geldbedrag namelijk kwijt.
Nog zekerder van je zaak
“Je kunt ook een fraudeverzekering voor dit soort situaties afsluiten”, zo vult Juliette haar collega aan. “Want het blijft natuurlijk gewoon mensenwerk, een rekeningnummer wijzigen en betalingen overmaken. Het kan in die zin dus iedereen overkomen. Maar met zo’n verzekering zie je vaak in ieder geval nog een deel van het verloren bedrag terug.”
Nog een mooie optie: aanschuiven tijdens de Sophos Lunch & Learn op 29 februari 2024. Dan word je – tussen 11.00 en 13.00 uur in ons kantoor in Udenhout – bijgepraat over de diensten van beveiligingssoftwarebedrijf Sophos, en komt ook het onderwerp ‘phishing’ aan bod. Meer weten over deze informatieve lunch voor onze relaties? Mail dan naar info@feju.nl en wij vertellen je hoe en wat.
Wanneer word jij gehackt?
46% van de mkb-bedrijven in NL heeft te maken gehad met een geslaagde aanval door hackers. De vraag is dus niet of, maar wanneer dit jou gaat overkomen. En nog veel belangrijker is: hoe herstel je hiervan?
Hoe werken hackers?
In de beveiligings-logs van onze klanten zien wij dat er dagelijks pogingen gedaan worden door hackers. Elke dag scannen ze netwerken op zoek naar kwetsbaarheden, dus waarschijnlijk ook het jouwe. Via het unieke IP-adres van je bedrijf bekijken ze wat er op het netwerk zit, wat je voor apparatuur hebt staan en of ze daarop naar binnen kunnen. Ook checken ze bijvoorbeeld of je een emailserver hebt op eigen locatie en welke versie van websitesoftware je gebruikt. Hun doel is data diefstal, of het ‘gijzelen’ van je data of je website in ruil voor losgeld. Om te weten hoeveel ze kunnen vragen, checken ze je gegevens bij de KvK. Deze ransomware aanvallen worden gedaan door professionele organisaties, die je niet moet onderschatten.
De schade van een aanval is enorm
Een geslaagde aanval heeft een enorme impact! Je kent vast het verhaal van het zeer bekende Brabantse keukenbedrijf dat wekenlang niet kon verkopen én enorme imagoschade opliep. We krijgen vaak de vraag wat bedrijven gemiddeld aan schade hebben bij zo’n incident. Het gevraagde losgeld is gemiddeld zo’n 150.000 euro. Maar je bent uiteindelijk het tienvoudige kwijt voor het totale herstel, inclusief de gemiste omzet en de imagoschade. Kan jouw bedrijf dat aan?
Een bijkomend probleem is dat gemiddeld slechts 65% van de versleutelde gegevens in databases fatsoenlijk hersteld kan worden. De overige data ben je simpelweg kwijt. En dan krijg je vaak achteraf ook nog te maken met afpersing.
Welke risico’s zijn er?
Bij Féju vinden wij het heel belangrijk dat mensen zich meer bewust zijn van de risico’s. We komen nog steeds veel tegen dat mensen heel naïef zijn. Terwijl het toch bekend is, dat iedereen een keer aan de beurt komt. De vraag is niet of, maar wanneer het zal gebeuren. En ook hoe goed jouw beveiliging en back-up systeem dan zijn: hoe kom je er bovenop?
In principe vormen alle apparaten die op het internet aangesloten zijn een risico. Dat zijn er 10 tot 50 in een gemiddelde privé situatie. In bedrijven gaat het om honderden apparaten. Denk daarbij niet alleen aan servers, laptops, tablets en telefoons. Wanneer een hacker bijvoorbeeld inbreekt in een NVR-, DVR of ‘ouderwetse’ videorecorder, kan hij daarop alle beelden zien – en ze stelen.
Maar er zijn meer risico’s. Een usb-stick kan al voor grote problemen zorgen. En weet jij exact wat er gebeurt op jouw gasten wifi? Steeds vaker zien we ook problemen met freeware: gratis apps en software. Daarvan is de beveiliging vaak slecht, terwijl je er toch gegevens en foto’s mee verwerkt; die worden opgeslagen. Veel mensen beseffen niet dat hun persoonlijke gegevens inmiddels opgeslagen staan op heel veel plaatsen. Maar het grootste risico loop je met de acties die je medewerkers uithalen, onbewust maar ook bewust!
Voorbeelden van cybercrime aanvallen
Er zijn veel verschillende soorten cybercrime en het kan iedereen overkomen. Zeker in het mkb komt het heel vaak voor. Maar ook ziekenhuizen worden niet gespaard. Vaak wordt er geen aangifte van gedaan, uit schaamte of uit angst voor slechte publiciteit. Toch zijn er genoeg voorbeelden te noemen.
Een universiteit in Limburg kreeg te maken met ransomware; niemand kon meer in het systeem, er zat niets anders op dan losgeld te betalen. Het probleem hoeft niet eens bij je eigen organisatie te liggen: een grote Nederlandse supermarktketen had tijdelijk half lege schappen omdat een leverancier gehackt was.
Een oliepijplijn in de VS kreeg te maken met een ransomware aanval; gelukkig hadden zij een goed back-up systeem en hebben ze niets betaald. Een grote vleesverwerker in de VS had dat niet: zij betaalden 11 miljoen. Een geval waarbij heel veel bedrijven gedupeerd raakten is dat van Western Digital. Dit is een gerenommeerd merk in (onder andere) harde schijven. Een half jaar geleden had een hacker een manier gevonden om de ‘Life Book’ (apparaat voor externe opslag) van buitenaf te resetten. Dit werkte bij alle apparaten: 20.000 Life Books werden compleet gereset: alle gegevens waren weg!
Oplossingen tegen en na hacks
We hoeven je niet uit te leggen dat goede beveiliging essentieel is. Punt. Maar als de grootste bedrijven in de wereld niet in staat waren om zich goed genoeg te wapenen, dan is de kans reëel dat ook jou ooit een aanval gaat overkomen. Daarom wijzen wij nadrukkelijk ook op back-up oplossingen en disaster recovery systemen. In geval van een calamiteit is het – met de juiste oplossing – mogelijk om de bedrijfsprocessen snel weer te hervatten. Ook daar hebben we veel voorbeelden van!
De robotisering van werkprocessen – Féju kennis event
Helaas hebben we dit event geannuleerd, vanwege de huidige ontwikkelingen rond COVID19. Zodra de situatie het toelaat, zullen we dit event laten doorgaan. Wilt u daarbij zijn? Laat het ons weten, dan sturen we u een uitnodiging.
Féju organiseert regelmatig events voor relaties, om hen bij te praten over actuele ontwikkelingen. Daarvoor kiezen we onderwerpen die grenzen aan ons eigen vakgebied. Deze events zijn bovendien een mooie gelegenheid voor onze relaties om te netwerken. Het eerstvolgende event is op 24 september en zal gaan over de robotisering van werkprocessen. (meer…)
Féju Kennissessie: Ethical hacker – uitgesteld
De Féju Kennissessie: Ethical hacker is uitgesteld. De nieuwe datum volgt snel.
Op 19 maart hoort u alle ins en outs over hacken. De spreker tijdens deze avond is specialist op het gebied van Internet Security, heeft ervaring als ethical hacker en is mede organisator van hacking events voor studenten.
Cybercriminaliteit
Steeds meer bedrijven worden het slachtoffer van cybercriminaliteit, zoals fraude, bedrijfsspionage, phishing of hacking. Ook het hacken van communicatiemiddelen komt steeds vaker voor, zoals bij wifi-netwerken, multifunction-printers en servers. Criminelen gaan steeds gerichter te werk en gebruiken steeds meer geavanceerde methoden. Ze breken in op computersystemen en krijgen zo toegang tot vertrouwelijke informatie, ze vernietigen of ‘kidnappen’ gegevens, of ze richten op andere manieren schade aan.
Ethical hacker
Een ethical hacker hackt niet om mensen te benadelen; zijn activiteiten zijn niet crimineel. Zijn doel is juist om bedrijven te helpen hun systemen beter te beveiligen. Een ethical hacker gaat actief op zoek naar beveiligingslekken bij systemen en bedrijfsnetwerken. Door eventuele lekken in het netwerk te rapporteren, kan de beveiliging verbeterd worden. Dit om te voorkomen dat het systeem of het netwerk gehackt wordt door ‘echte’ hackers met verkeerde bedoelingen.
Féju Kennissessie
Onze spreker op 19 maart heeft ruime ervaring als ethical hacker en heeft als Forensic IT Expert al vele systemen onderzocht. Hij deelt zijn ervaringen met ons en geeft antwoord op vragen als:
- Wie zijn de hackers die in Nederland actief zijn?
- Hoe gaan ze te werk?
- Welke tools gebruiken zij? (het is niet alleen software)
- En vooral: wat kunt u er tegen doen om uw data en IT-omgeving te beschermen?
Informatie en aanmelden
Hebt u interesse om hierbij te zijn? Noteer dan in uw agenda:
- Féju kennissessie ethical hacker
- Donderdag 19 maart 2020
- Inloop vanaf 16:00 uur. Presentatie 16:30-17:30 uur, met aansluitend een borrel.
- Locatie: Nijverheidsweg 21 in Udenhout.
- Gratis entree voor mkb’ers
Wij verzoeken u om u vooraf aan te melden. Dit kan per mail naar Erik-Jan van der Meijs via e.vandermeijs@feju.nl. U kunt ook hem bellen of appen: 06-45466986.
U bent van harte welkom!
Féju kennissessie: big data voor het MKB
In uw bedrijf zijn veel gegevens aanwezig: gebruikt u die wel optimaal? Tijdens deze Féju kennissessie leert u hoe u met big data uw MKB-bedrijf competitiever kunt maken. Met inspirerende voorbeelden van bedrijven wereldwijd én dichtbij. (meer…)
Féju hoofdsponsor van Tilburgse musical Moordhoek
De Stichting Muziektheater Tilburg brengt in mei haar eerste musical Moordhoek op de planken, over het waargebeurde verhaal van Marietje Kessels. Féju ICT Groep & Telecommunicatie is trots hoofdsponsor te zijn van dit unieke culturele evenement.
De vondst van het lijkje van Marietje Kessels in 1900 houdt mensen in Tilburg tot op de dag van vandaag bezig. Ondanks dat de moord meer dan honderd jaar geleden heeft plaatsgevonden.
Machtsmisbruik, een gevoel van twijfel en onmacht, het (on)gelijk van geloof: het blijven actuele thema’s. Daarom brengt een cast van veertig professionals en (semi-)amateurs, begeleid door een live-orkest, dit historische verhaal in een rauwe thrillermusical.
De musical Moordhoek wordt gespeeld in de Schouwburg van Theaters Tilburg op 11, 12, 13 en 14 mei. De productie wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsors Féju ICT Groep & Telecommunicatie, Rabobank en Kobra.
Thrillermusical Moordhoek
“Niet voor niets is het verhaal van Marietje Kessels het bekendste en meest meeslepende verhaal uit de geschiedenis van Tilburg. Het was een ongelofelijk drama voor alle betrokkenen, dat de hele stad op zijn kop zette. Behalve een lokaal drama is het ook de weerspiegeling van een tijd, met de toen geldende sociale en maatschappelijke verhoudingen.“
Ron Antens (musicus, componist en dirigent) nam het initiatief om van dit verhaal een musical te maken. Hij vertelt over de geboorte van zijn idee: “Een van mijn favoriete musicals waaraan ik heb meegewerkt is ‘Parade’ van Jason Robert Brown. Parade is niet bepaald een ‘feel good’ productie, maar daardoor juist heel intrigerend. Een misdaad, slepend proces en de druk van de publieke opinie waren thema’s die mij al snel aan een bekend verhaal uit Tilburg deden denken, namelijk dat van Marietje Kessels. Nadat ik het boek van Ed Schilders, Moordhoek, had gelezen, was het voor mij duidelijk: mijn eerste grote musical moest gaan over dit verhaal!
Dat ik niet de enige was die dit verhaal zag zitten, bleek al snel toen ik begon met de samenstelling van een artistiek team. Iedereen die ik vroeg wilde meteen graag meewerken aan deze productie. Na overleg en de toestemming van Ed Schilders om zijn boek als uitgangspunt te nemen, was mijn eerste productie geboren; Moordhoek. Een rauwe thrillermusical met een echt Tilburgs karakter.”
Tilburgs talent
De Stichting Muziektheater Tilburg kijkt uit naar haar eerste productie. Voorzitter Bert van Herreveld: “We zijn ervan overtuigd met Moordhoek een geweldige eerste productie te hebben gevonden waar dit talent tot zijn recht zal komen. We hopen dat heel Tilburg zal komen genieten en net als wij in één klap verkocht zal zijn voor het muziektheater.
De pracht van muziektheater zit hem wat ons betreft vooral in de begeleiding van de zangers door een echt orkest, live gespeeld, met alle instrumentgroepen vertegenwoordigd. Dat is niet vanzelfsprekend meer in deze tijd, het live orkest is letterlijk een kostbaar goed geworden. Stichting Muziektheater Tilburg wil door haar inzet deze meerwaarde kunnen blijven bieden.”
Féju directeur Albert Jakobsen: “Toen ik hoorde van dit initiatief, was ik meteen enthousiast. Het verhaal gaat over machtsmisbruik en strijd tussen groepen, wat nu nog steeds actuele thema’s zijn. Bovendien is het een écht Tilburgse productie over een waargebeurd verhaal en wordt het heel professioneel aangepakt. Dat wilde ik graag ondersteunen. Ik kijk uit naar de voorstellingen en wens alle betrokkenen veel succes!”
Meer informatie vindt u op de website van de Stichting Muziektheater Tilburg.
Tickets kunt bestellen bij Theaters Tilburg.
Féju infosessie VoIP & Hosted Telefonie geslaagd
On-Premise, SIP, voLTE, SDSL… deze en nog veel meer afkortingen kwamen voorbij tijdens de Féju infosessie VoIP & Hosted Telefonie. De aanwezige ondernemers luisterden aandachtig en dronken na afloop gezamenlijk nog een drankje: “Nu begrijp ik ook echt wat dit allemaal inhoudt!”
Op 27 september 2016 hield Féju de tweede informatiesessie van dit jaar. Pieter van Opbergen vertelde de laatste stand van zaken op het gebied van VoIP & Hosted Telefonie. Plús de verwachtingen voor de toekomst.
Hosted bellen of niet?
In jip-en-janneketaal legde hij uit wat het verschil is tussen ADSL, VDSL en SDSL en dat deze dragers zeer belangrijk zijn. Hij gaf een toelichting bij alle telecom afkortingen en vertelde wat de verschillen én de voordelen zijn van de vier typen cloud telefonie die Féju levert: KPN één, Telfort zakelijk, Tele2 en MyConnect.
Ook gaf Pieter een duidelijk advies wanneer het voor organisaties interessant is om hosted ‘uit de cloud’ te bellen en wanneer het kopen van een telefooncentrale een goede oplossing is. Het werd de aanwezigen in de zaal duidelijk dat de ontwikkelingen erg hard gaan.
Bellen over 4G
Pieter sprak zijn verwachting voor de toekomst uit: “Binnenkort gaat alle telefonie over het internet. Heel binnenkort al kunnen we in erg goede kwaliteit bellen over het 4G netwerk, dat heet voLTE. Dan kunnen we heel eenvoudig alle mobiele devices integreren in één bedrijfsnetwerk.”
Hebt u deze infosessie gemist, maar wilt u wel graag op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van telecom? Bel dan met Pieter van Opbergen (013- 511 50 88): hij praat u graag bij.
Féju infosessie
Na afloop werd nog lang nagepraat met een drankje. De ondernemers waren enthousiast over de duidelijkheid die Féju gebracht had: “Het was echt een boeiend verhaal. De volgende keer kom ik weer!”
Dat kan natuurlijk! Féju organiseert regelmatig events voor relaties, om hen bij te praten over actuele ontwikkelingen in automatisering of telecommunicatie. De onderwerpen die wij kiezen, bepalen we door goed te luisteren naar de vragen die onze relaties regelmatig stellen. Deze events zijn bovendien een mooie gelegenheid voor onze relaties om te netwerken.
U bent van harte welkom bij deze events, ook als u geen klant van Féju bent. Wilt u voortaan uitgenodigd worden voor een event? Stuur dan een mailtje naar info@feju.nl, dan houden we u op de hoogte.