Nieuws Category: OVER FEJU
Een minuutje met… Wouter Puts
HE’S making IT happen!
Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: ICT-consultant, Wouter Puts. Over hem als persoon en het werk waar hij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Wouter van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hieronder.
Wouter, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?
Ik wilde graag de volgende stap in mijn carrière zetten en mijn kennis over, en vaardigheden in de wereld van telecom vergroten. En waar kan je dat nou beter doen, dan bij Féju?
Wat doe je daar zoal?
Ik ben gespecialiseerd in bedrijfstelefonie; van de implementatie tot de uitlevering van telefooncentrales. Daarnaast draag ik zorg voor het aanleggen, monteren en configureren van wifi-netwerken én het leveren van firewall-oplossingen. Maar ook bij storingen ben ik de aangewezen persoon. Ik kom dan ter plaatse en stel alles in het werk om het probleem zo snel en goed mogelijk te verhelpen.
En sinds wanneer is dat het geval?
Ik mag mij inmiddels al ruim 3,5 jaar een Féju’er noemen.
Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?
Het klinkt misschien cliché, maar als ICT-consultant is geen werkdag hetzelfde. Ik kom bij verschillende klanten, op uiteenlopende locaties waardoor ik continu nieuwe mensen en plekken leer kennen. Dat spreekt mij enorm aan!
En waarom specifiek bij Féju?
Ik wilde graag een nieuwe baan en tijdens mijn zoektocht kwam Féju vrijwel direct op mijn pad. Een eerste kennismakingsgesprek volgde al snel. En de klik? Die was er meteen. Ik besloot daarom ook niet verder te zoeken, maar ervoor te gaan. Een keuze waar ik tot op de dag van vandaag geen spijt van heb.
Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?
Bij Féju is het echt een combinatie van beide. Er wordt hard gewerkt, maar er is zeker ook ruimte voor gezelligheid en ontspanning.
Hoe doe je dat laatste het liefst?
Ik squash twee keer in de week met mijn broer en in de avonduurtjes game ik graag met vrienden. Daarnaast wandel ik in het weekend vaak met de hond in de bossen of duinen. In de buitenlucht m’n zinnen verzetten én bewegen tegelijkertijd, heerlijk!
Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?
Het opleveren van nieuwe telefooncentrales, dát vind ik echt heel leuk. Als ik op locatie ben, zijn klanten altijd blij. Ik kom vernieuwing brengen, dat brengt positiviteit teweeg.
En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?
De zogeheten ‘vakantiebandjes’. Zodra de zomervakantie of de feestdagen voor de deur staan, willen klanten die graag op hun centrale ingesteld hebben. De werkzaamheden die ik daarvoor moet uitvoeren zijn weinig afwisselend. Hierdoor ben ik veelal dezelfde handelingen aan het verrichten.
Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?
Hmm… goede vraag. Ik denk om mijn vrolijkheid en de energie die ik breng.
En wat weten zij juist niet van jou?
Haha, dat ik tijdens het sporten echt een driftkikker kan zijn. Als het niet gaat zoals ik wil, dan ben ik niet te genieten. Dus… wie durft een potje squashen nog aan? 😉
Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?
Je begrijpt: mijn wifinetwerk is razendsnel. En zolang mijn internet goed werkt, ben ik dik tevreden.
Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?
Die heet al sinds het moment dat ik op mezelf woon ‘Puts’. Lekker makkelijk!
En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?
Houd al je apparaten up-to-date. Nieuwe versies worden immers niet voor niets ontwikkeld. Het is dé manier om problemen te voorkomen of op te lossen. Doe er dus je voordeel mee!
19 jaar Féju
Het was het jaar van de introductie van het recht op een rookvrije werkplek, de moord op Theo van Gogh en het overlijden van Andre Hazes. Sociale netwerksite Hyves werd geïntroduceerd en zoekgigant Google lanceerde Gmail. Maar voor Albert Jakobsen (57) blijft 2004 toch vooral het jaar van de oprichting van IT-bedrijf Féju. Nu, 19 jaar later, blikt de eigenaar en ondernemer terug op zijn weg naar succes. “Ik dacht weleens: waar ben ik aan begonnen, maar dan was het op z’n ‘Borsato’s’ gewoon heel even slikken en weer doorgaan. Inmiddels zie ik vooral jarenlang hard werken, slecht slapen en een lach en een traan, maar bovenal enórm veel hoogtepunten.”
We gaan terug naar begin mei 2004. Op een zolderkamertje in het Brabantse Oisterwijk zit Albert voor zijn nieuwbakken bedrijf te ploeteren. Hij en zijn toenmalige compagnon hebben net – na 17,5 en 10 jaar trouwe dienst – hun banen als automatiseerders in loondienst opgezegd. Gewapend met een tweedehands vaste telefoon, een onverwoestbare Nokia en een laptop op een gammel bureau, werven ze nieuwe klanten op telecom- en automatiseringsgebied. Geld? Dat is er nog niet. Al hebben relaties daar geen enkel benul van. “Die mogen vanaf dag één rekenen op 100 procent kwaliteit.”
Ondernemen op je tandvlees
Je kunt er nóg zo veel over lezen en leren, maar ondernemer word je pas echt in de praktijk, lacht Albert nu. “Met vallen en opstaan begonnen wij met z’n tweeën aan ons avontuur”, zo vertelt hij vanuit zijn huidige hypermoderne en toch bijzonder gezellige bedrijfspand. “Op papier leek alles ideaal; we hadden een enorme relatiekring en waren bekende gezichten binnen de IT-branche. We adverteerden daarnaast in de krant en het lokale sufferdje, en hadden vanaf dag één een website, eigen e-mailadressen en een telefoonnummer waarop we altijd te bereiken waren. Toch was onze droom al bijna over nog voordat ‘ie goed en wel begonnen was. Die ‘ideale’ omstandigheden hebben ons bijna de das omgedaan.”
De aanpak van de beginnende ondernemers levert ze namelijk simpelweg té veel werk op, zo blikt Albert terug. “Na 2 weken liepen we al op ons tandvlees en moesten we iemand aannemen. We kregen het werk gewoon niet meer met z’n tweeën gedaan. We leerden dan ook al snel onze eerste ondernemersles: té hard groeien is ook niet goed.” Heel anders is de situatie vandaag de dag. “Nu klopt echt (bijna) álles. Voor onze relaties, maar ook voor onze eigen club. We zijn een goedlopend bedrijf en plukken daar samen de vruchten van. Dat ik dat nu kan zeggen, daar ben ik vreselijk trots op.”
Aandacht voor welzijn
Met de hulp van hun eerste collega en nóg een handjevol nieuwe mensen in loondienst in het eerste halfjaar, weten de ondernemers de drukte het hoofd te bieden. “Zo bereikten we binnen 6 maanden het doel dat we onszelf eigenlijk voor de komende 10 tot 15 jaar hadden gesteld; een man of 7 in dienst.” Het groeiende team verhuist naar een verzamelgebouw en verruilt de oude, ietwat aftandse inventaris langzaamaan voor spullen van kwaliteit. “Daar kwam steeds meer ruimte voor. Niet langer konden alleen onze relaties op het beste van het beste rekenen. Ook wijzelf kwamen aan de beurt.”
Er mag in 19 jaar dan veel veranderd zijn, het bedrijf zet nog steeds vol in op kwaliteit. Niet alleen wat de service betreft. Ook de Féju’ers mag het aan niets ontbreken, zo geeft de voorman aan. “Ik wil goed zijn voor zowel mijn relaties als mijn mensen. Afnemers kunnen hun technische ondersteuning overal krijgen, dus we moeten ze goede redenen geven om voor een bedrijf uit Udenhout te gaan. Maar ook tevreden collega’s zijn me heel veel waard. Dus rijden we bijvoorbeeld in de nieuwste auto’s, krijgt iedereen standaard een wasstraatabonnement van me, hebben we de crème de la crème op het gebied van koffiemachines in huis, worden de toiletten in ons pand dagelijks schoongemaakt, loopt iedereen in mooi uitgevoerde bedrijfskleding, zijn er veel opleidingsmogelijkheden en is ons pand met een prachtige inrichting inclusief bar uitgerust.”
Die extra stap zetten voor zijn mensen, resulteert ook in een attente club vol eigen initiatief, zo concludeert de ondernemer nu. “Jubileert een relatie? Dan sturen collega’s uit eigen beweging een bloemetje die kant op. Of ze stappen met een aantal man de auto in om hoogstpersoonlijk taart langs te brengen. Het wordt gewoon geregeld. Ze hoeven mij ook niet eerst om toestemming te vragen.” Het gaat om het totaalplaatje, zo besluit hij. “De mensen op onze werkvloer begrijpen dat.”
Medewerkers als familie
De manier van werken die binnen Féju wordt aangehouden, betaalt zich volgens de ondernemer dus meer dan terug. Albert: “We hebben in de afgelopen 19 jaar een klantenbestand opgebouwd om onze vingers bij af te likken, waarbij verschillende partijen al vanaf het begin af aan bij ons binnen zijn. En ook onder de collega’s is het verloop bijzonder laag”, zo legt hij uit. Die eerdergenoemde ‘terugbetaling’ geschiedt overigens niet alleen op bedrijfsmatig vlak, zo vertelt hij dan. “De warmte die ik van het team ontvang, is een kroon op mijn werk van de afgelopen 19 jaar.”
Albert probeert iedereen bijvoorbeeld zo nu en dan even een-op-een te spreken. Of het nu tijdens een etentje is of met een drankje aan de bedrijfsbar. “We praten dan niet over werk, maar juist over al het andere dat er is. Vakanties, dromen en doelen. Maar ook schuldsanering, kwaadaardige knobbeltjes en scheidingen; je kunt het zo gek niet verzinnen of het is al eens de revue gepasseerd. Die openheid naar mij toe vind ik een absoluut hoogtepunt. Want blijkbaar is het vertrouwen groot genoeg om dergelijke persoonlijke zaken met me te delen.”
Hoogtepunten uit 19 jaar Féju
Over hoogtepunten gesproken: ook de aankoop van het huidige Féju-pand mag niet in het rijtje met pieken ontbreken, zo stelt de ondernemer. “We zouden het eigenlijk voor 10 jaar huren, maar al na 3 jaar heb ik het gekocht. Daar ben ik beretrots op. Het is ook een geweldige zet geweest, want het betekende dat ik aanpassingen kon doen die het bedrijf ten goede zouden komen. Dat hebben we gedaan ook. Iedereen die al eens bij ons over de vloer kwam, is onder de indruk van het resultaat. Het is geweldig om onze prachtige club mensen nu op deze mooie werkvloer te zien rondlopen; een pand waar ik ook vol trots zakenrelaties ontvangen kan.”
Een ander hoogtepunt? “Dat ik op vakantie kan en alles hier gewoon doordraait. Als je het mij vraagt hét bewijs van goed ondernemerschap.” Loslaten, dat lukt Albert ook steeds beter. “Ik ben inmiddels 57 en weet dat ik hier niet nog decennialang zitten zal. Daarnaast heeft ziekte mij in doen zien dat er meer is dan alleen werken. Ik geef mijn collega’s dus makkelijker de ruimte. Dat resulteert ook weer in mooie dingen. Een Autotask-pakket bijvoorbeeld, dat we doorontwikkeld hebben; een alternatief voor de vroegere handgeschreven werkbon. Het idee daarvoor werd geopperd door diegenen die er verschil mee kunnen maken in de dagelijkse praktijk.”
Dieptepunten van het ondernemerschap
Zoals Albert feilloos een aantal hoogtepunten kan benoemen, zo zijn er in de afgelopen 19 jaar ook dingen gebeurd waar hij minder graag aan terugdenkt. “De bankencrisis in 2008 is een heel concreet voorbeeld. Een heftige periode, want bedrijven uit ons klantenbestand konden opeens niet meer aan hun verplichtingen voldoen. Met als resultaat dat wij dat vervolgens ook niet meer goed konden richting onze leveranciers. Een hoop kopzorgen tot gevolg.”
Iets algemener vond hij ook het opzetten van een nieuwe onderneming in combinatie met het vaderschap best heftig. “Vooral ook omdat mijn dochters toentertijd nog jong waren; 7 en 2 jaar. Ik maakte zo veel mogelijk tijd voor ze en ze profiteerden ook wel van de mooie kanten – snoepreisjes naar de Efteling en Disneyland bijvoorbeeld – maar al met al was ik wel heel vaak weg en moest ik soms zelfs tijdens vakanties vanaf de camping nog meermaals terug naar kantoor om facturen te versturen.” Toch heeft het de band met zijn meiden geen schade berokkend, zo vertelt de vader van twee nu trots. “Het zijn inmiddels volwassen vrouwen, allebei samenwonend en heel goed terechtgekomen. Een van de twee werkt zelfs binnen het bedrijf. Dat is prachtig, toch?”
Mooie constateringen
Een andere constatering met betrekking tot de afgelopen 19 jaar: het werk is alleen maar interessanter geworden. “In het begin van de rit was het niet zo’n ramp als het internet er even uitlag. Dan werden salarissen gewoon via een briefje in de brievenbus van een bank gestort. Nu is dat een compleet ander verhaal. Een goede internetverbinding is ontzettend urgent, wat het belang van ons werk alleen maar extra onderstreept. En er is gewoonweg véél meer mogelijk op IT-gebied.”
Terugkijkend is Féju ook vooral echt een no-nonsensebedrijf gebleven, zo merkt Albert op. “In die zin is ons werk in 19 jaar tijd wel amper veranderd. We staan nog steeds 24/7 voor onze relaties klaar. En is er een partij die klant wil worden? Geen gedoe met lange wachttijden; wij maken vanmiddag nog tijd voor een inventarisatie op locatie. Onze organisatiestructuur kent daarnaast geen hiërarchie; niet voor niets zul je mij nooit over ‘mijn medewerkers’ of ‘mijn personeel’ horen spreken. Dat is immers niet hoe het bij ons werkt. Ik ben gewoonweg meer collega dan baas, en we klaren deze klus echt sámen.”
Vooruitblik op 20 jaar Féju
Met die familiaire opstelling heeft Albert weinig geheimen voor zijn collega’s. Ze mogen hem alles vragen, ook op privégebied. “Ik ben graag net zo’n open boek voor ze als zij naar mij toe zijn.” Zo zijn onder meer de scheiding van de moeder van zijn kinderen en zijn gezondheid die meermaals opspeelde gewoon bespreekbare onderwerpen. En ook de jaarcijfers van het bedrijf zijn openbaar. “Op die manier weet iedereen waar ‘ie aan toe is en heerst er rust.” Toch is er één kwestie waarover hij – vooruitblikkend op 20 jaar Féju – niet al te veel uit wil wijden. “Hoe we het jubileum gaan vieren, dat houd ik nog even geheim. Maar als je weet dat we bij 15 jaar de Efteling gedeeltelijk afhuurden en we daar niet voor onder willen doen, dan snap je dat het een erg goed feestje worden gaat…”
Doen of niet doen: overstappen op zakelijk glasvezelinternet
Een aansluiting voor glasvezelinternet aanleggen. Het is zo’n terugkerend onderwerp bij het koffieapparaat. Maar of de overstap nou verstandig is of niet, dat blijft vaak in het midden. Wij bogen ons over het vraagstuk en wonnen advies in bij Rowdy Vincent. Als adviseur en accountmanager bij Féju ICT Group kan hij ons er alles over vertellen. Hij geeft uitsluitsel, en licht ook meteen toe wat de gedachte achter zijn antwoord is. Benieuwd? Lees dan snel verder.
Over glasvezel
Rowdy: “Laten we beginnen bij het begin. De naam zegt het al: glasvezel is een vezel van glas. Zo dun als een haar en sneller dan het licht als het gaat om het versturen van informatie. Signalen kaatsen tegen de binnenkant van de vezels, waardoor je zonder kwaliteitsverlies hele grote bestanden en data supersnel over het netwerk kunt versturen. Hierdoor profiteer je niet alleen van hoge topsnelheden, ook van een stabiele en toekomstbestendige internetverbinding.”
Overstappen: verstandig of niet?
De accountmanager vervolgt: “Niet alleen ons dagelijkse, ook ons zakelijke leven speelt zich steeds meer online af. We communiceren via sociale media, vergaderen online, bellen via VoIP en delen bestanden in de cloud. En dat het liefst allemaal tegelijkertijd, met z’n allen op hetzelfde moment. Dat deze digitale toepassingen ons werk makkelijker maken, is een feit. Maar dat het om een stabiele en snelle verbinding, mét hoge up- en downloadsnelheden vraagt, ook. De vraag of overstappen op glasvezelinternet verstandig is kan ik daarom volmondig met ‘ja’ beantwoorden.”
Vraag je Rowdy om zijn antwoord toe te lichten, dan onderbouwt hij dat moeiteloos. “Glasvezel is niet alleen supersnel, het is ook veilig en stabiel. Hierdoor is je bedrijfsinformatie altijd in goede handen. Tel daarbij op dat de upload- en downloadsnelheden ontzettend hoog én gelijkwaardig zijn, en je begrijpt dat werken in de cloud zo een waar feestje is.”
Maak kennis met DELTA Fiber Netwerk
Overweeg je een overstap naar zakelijk glasvezel? “Dan raad ik DELTA Fiber Netwerk aan. Deze partij sluit zoveel mogelijk Nederlanders aan op razendsnel en betaalbaar glasvezelinternet. Inmiddels hebben al ruim één miljoen adressen een aansluiting en daar komen er iedere maand gemiddeld nog 30.000 bij.”
Ben jij gevestigd op bedrijventerrein Vossenberg, Middenbrabantweg, Kraaiven, Loven, Albion of Kanaalzone in Tilburg? Tichelrijt 1 en 2 in Dongen? Of Bedrijvenpark Schepersven in Berkel-Enschot? “Dan heb je geluk! Binnenkort legt DELTA Netwerk hier namelijk voor alle bewoners en ondernemers glasvezel aan. Vliegensvlug én tegen een scherp tarief. En als partner van, mogen wij hier nog een schepje bovenop doen en een introductiekorting aanbieden ”, vertelt Rowdy enthousiast. Doe hier vooral dus je voordeel mee.
Wij helpen je graag verder
Wil je ontdekken wat glasvezel voor jouw onderneming kan betekenen? Of heb je behoefte aan advies omtrent de pakketmogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We zijn je graag van dienst. Je bereikt Rowdy of een van onze andere adviseurs telefonisch via: 013 511 50 88. Een e-mail sturen naar sales@feju.nl kan ook.
Maak kennis met: Stijn Helmonds
De Féju-familie is een nieuw lid rijker! Sinds 1 februari is Stijn Helmonds onderdeel geworden van onze supportdesk. De hoogste tijd dus voor een korte kennismaking. Want wie is onze nieuwe aanwinst? Welke kennis en ervaring brengt hij met zich mee? En waar krijgt hij buiten werktijd energie van? Je leest het hieronder.
“Aangenaam! Ik ben Stijn Helmonds, een 22-jarige inwoner van Rijsbergen. In mijn vrije tijd ben ik fanatiek gamer, sneakerverzamelaar en een heuse gadgetfanaat. Binnen mijn vakgebied ben ik vooral expert op het vlak van ICT-beheer en gefascineerd door IT-security. Met een diploma tot ICT-beheerder en wat jaren aan werkervaring op zak ben ik klaar voor deze nieuwe uitdaging bij Féju. Ik heb er zin in en ben vastbesloten om onze relaties iedere dag met een grote glimlach te bedienen.”
Stijn, namens het hele team: van harte welkom en veel succes gewenst!
Bekijk hier het Féju team.
Een minuutje met… Daniëlle Dellemijn
SHE’S making IT happen!
Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: managementassistente, Daniëlle Dellemijn. Over haar als persoon en het werk waar zij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Daniëlle van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hieronder.
Daniëlle, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?
Dat is eigenlijk wel een leuk verhaal. Ik leerde Albert en Katinka namelijk kennen op het terras. We raakten met elkaar aan de praat over wijn. Ze konden niet geloven dat ik nog nooit een glas rood had gedronken en boden mij er een aan. Na een gezellige middag besloten we dat, dat (rode wijntje 😉) wel naar meer smaakte. We voegden de daad bij het woord en zetten ons gesprek een paar weken later voort op het Féju-kantoor om te bekijken wat we zakelijk voor elkaar konden betekenen. Een heleboel zo bleek, want inmiddels zit ik hier alweer ruim 4 jaar.
Wat doe je daar zoal?
Van álles! Mijn functie is erg dynamisch. Zo ben ik op de eerste plaats de rechterhand van Albert en ondersteun ik hem op tal van gebieden. Daarnaast ben ik onder andere verantwoordelijk voor de afdeling Personeelszaken en de administratie van alle leaseauto’s, notuleer ik tijdens MT-vergaderingen en beoordeel ik alle juridische documenten. Maar vergeet ook de communicatie niet. Ik zit in de redactieraad die zorgt voor de socialmediaposts en nieuwsbrieven.
Wat trekt jou zo aan in werken bij Féju?
De manier waarop we als Féju’ers met elkaar samenwerken. Iedereen is enthousiast en gedreven. Het teamgevoel is rijkelijk aanwezig en we zijn altijd bereid een stap extra voor elkaar te zetten. We roepen niet alleen: ’een team, een taak’, we handelen er ook echt naar.
Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?
Natuurlijk moet er hard gewerkt worden, maar er is ook zeker gelegenheid voor ontspanning en gezelligheid op z’n tijd. Is het druk, dan zetten we er met z’n allen de schouders onder. Is het rustig, dan maken we plezier want ook dat vinden we heel belangrijk.
Hoe doe je dat laatste het liefst?
Ik loop in de pauze graag een blokje om met collega’s. Even een frisse neus halen en bijkletsen. Daarnaast probeer ik alle kwartaalmeetings en uitjes bij te wonen. Zo leer ik mijn collega’s nog beter kennen.
Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?
Start er een nieuwe medewerker, dan moet er administratief een hoop geregeld worden. Zo’n indiensttreding voer ik met alle plezier uit.
En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?
Hmm… dat zijn er gelukkig niet veel. Maar als ik dan toch iets moet kiezen dan is dat het plannen van afspraken waar meerdere personen bij aanwezig moeten zijn. Dat is met al die drukke agenda’s wel eens een uitdaging.
Waar sta jij bij collega’s en relaties om bekend?
Als een behulpzame, vrolijke noot, die alles en iedereen zo goed mogelijk probeert te ondersteunen.
En wat weten zij juist niet van jou?
Haha, dat houd ik lekker voor mezelf. Zij lezen immers ook mee.
Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?
In alle eerlijkheid is het bij ons thuis niet bepaald ‘high-tech’. Dat is op mijn werk wel anders!
Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?
Geloof het of niet maar ons wifinetwerk heeft nog steeds de oorspronkelijke naam. Erg he?!
En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?
Ontvang je een e-mail en twijfel je over de echtheid ervan? Wees dan alert en klik nooit zomaar op een link. Zéker niet als er in een bericht teksten staan als ‘laatste waarschuwing’ of ‘laatste kans’.
De voordelen van Teams chat
Microsoft Teams wordt vooral gebruikt voor video conference. Toch kun je er veel meer mee; daarop wijzen wij steeds meer bedrijven. Bij Féju zetten wij bijvoorbeeld de chatfunctie van Teams intensief in als intern communicatiekanaal. En steeds vaker ook extern. We leggen je graag uit waarom.
De chatfunctie van Teams is een goede vervanger voor e-mail. Van een overvolle mailbox wordt niemand gelukkig. Bij bedrijven wordt vaak ‘reply to all’ gedaan – zeker intern – terwijl de betreffende mail voor lang niet iedereen relevant is. Wanneer wij bijvoorbeeld een mail sturen naar de groep ‘Féju Intern’ worden er 40 mails gestuurd. Als iemand dan een reply to all stuurt, zijn dat al 80 mails. Enzovoort. Voor elk van die e-mails moet iemand de keuze maken wat hiermee te doen: lezen, verwijderen, archiveren, beantwoorden of… vergeten.
Ga maar eens na: hoeveel interne mails worden er in jouw bedrijf per dag gestuurd? En hoeveel tijd wordt daaraan ‘verspild’?
De nadelen van e-mail
Stel je voor: je komt terug van vakantie en ziet in je mailbox 200 nieuwe e-mails. Hoe weet jij dan welke mail het meest urgent is? Hoe weet je welke mails je als eerste moet lezen en welke niet meer relevant zijn? Klant mails met aanvragen verdwijnen hierdoor tussen de interne mails die misschien niet zo belangrijk zijn. Daarom is het sowieso goed om interne berichten te scheiden van externe.
Sneller en directer communiceren met Teams
Sinds we bij Féju de interne mails hebben vervangen door chat berichten in Teams, hebben we 40% minder mailverkeer. Bovendien chatten we per project: overzichtelijk én je hebt zo al een eerste filter, op basis waarvan je de urgentie kunt inschatten. Ook kun je zien wie beschikbaar is; je stuurt dus geen berichten aan mensen die met vakantie zijn. Je ziet in één oogopslag het hele chat gesprek (zoals bij bijvoorbeeld WhatsApp) en daarmee is het veel overzichtelijker dan e-mail. Kortom: we communiceren sneller en directer.
Teams chat: veel voordelen
Zo zijn er nog veel meer voordelen. Naast berichten kun je namelijk ook eenvoudig documenten delen. Deze documenten blijven op één plek staan en je werkt samen in hetzelfde document. Geen rondzwervende documenten met allemaal verschillende versies dus. Met één druk op de knop geef je jezelf een taak of stel je een reminder in. En je kunt Microsoft Teams natuurlijk koppelen met je Outlook mail en je projectplanning. Dan heb je niet veel andere programma’s meer nodig om effectief je werk te kunnen uitvoeren.
Workshop Microsoft Teams
Wil jij Teams ook breder gaan inzetten? De beste manier om hiermee te starten, is door te weten wat er allemaal mogelijk is. In een korte maar efficiënte workshop vertelt ICT-consultant Maarten van Esch je over de mogelijkheden, de voordelen én hij laat meteen zien hoe je Teams gebruikt. Na zijn workshop kunnen de gebruikers in jouw organisatie er direct mee aan de slag! Wil je meer weten? Bel dan even naar 013 511 50 88.
Meer weten over hoe wij Teams Chat gebruiken? Lees dan Thuiswerken: een snel en efficiënt werkproces inrichten.
Welkom Rob van Nunen
Het team van Féju is weer uitgebreid: Rob van Nunen is begonnen op 1 mei. Hij is al 18 jaar ICT’er, met veel ervaring in de farmaceutische industrie. Hieronder vertelt hij meer over zichzelf.
“Hoi, ik ben Rob. Vanaf 1 mei ga ik mijn best doen om het team van ICT Consultants te versterken. Maar ik zal eerst op de supportafdeling gaan helpen om zo de producten en klanten van Féju te leren kennen.
Maar wie gaat er nu eigenlijk beginnen op 1 mei? Ik ben dus Rob van Nunen, 36 jaar oud en woonachtig in Hoeven. Ben in 2016 getrouwd met Marcha en wij hebben vorig jaar een dochter gekregen.
Mijn hobby’s zijn fitnessen, wandelen met de hond, klussen in en rond het huis of bij vrienden of familie, en voetbal kijken.
Ik ben al zo’n 18 jaar werkzaam in de ICT. Hierbij vind ik de uitdaging die er iedere dag weer is ontzettend leuk. Uiteraard ook de afwisseling en de persoonlijke contacten met de klant. Bij Féju verwacht ik weer uitdaging in mijn werk te kunnen vinden. Ik kijk ernaar uit om bij te dragen aan een tevreden en gelukkige klant.
Ik verwacht dat ik me hier ook verder kan ontwikkelen in de ICT en daardoor een nog betere ICT’er ga worden.”
Nogmaals welkom in ons team Rob en veel plezier bij de Féju ICT Groep!
Bekijk hier het Féju team.
Welkom Maarten van den Broek
We hebben weer een nieuwe collega! Maarten van den Broek is op 1 april begonnen als Junior Supportdesk medewerker bij de Féju ICT Groep. Tijd voor een kennismaking!
Hoi! Ik ben Maarten van den Broek, 22 jaar. Ik woon samen met twee vrienden van mij en onze kat Pablo, in Oisterwijk.
Waarom wilde je graag bij Féju werken?
Ik kom net vers van mijn studie af en denk dat Féju mij een mooie instap in de ICT kan bieden. Féju sprak mij aan om verschillende redenen; van de plethora aan werkzaamheden die ze verrichten, tot de fijne sfeer die binnen het bedrijf hangt. Al met al een zeer positieve en uitdagende werkomgeving.
Wat doe je allemaal als Junior Supportdesk medewerker?
Als Junior Supportdesk medewerker hoop ik met passende, goede en snelle oplossingen te komen voor onze klanten. En ondertussen mezelf verder te ontwikkelen qua kennis en know-how op het gebied van ICT.
Wat vind je het leukst aan dit werk?
Toch wel de variatie en het klantcontact. Of het nou gaat om een printer die niet werkt, of een groter probleem, het is fijn om te zien dat een klant blij is dat ze weer verder kunnen.
Wat doe je in je vrije tijd?
Ik ben een absolute autofanaat en sta regelmatig met mijn vrienden te sleutelen aan onze wagens. Daarnaast hou ik ook van gamen; ik ben altijd wel in voor een potje racen in bijvoorbeeld Assetto Corsa of iRacing.
Ook ben ik regelmatig te vinden op een aantal festivals, waar ik jaarlijks met mijn vrienden heen ga.
Nogmaals welkom in ons team Maarten en veel plezier bij de Féju ICT Groep!
Bekijk hier het Féju team.
Sponsorcontract Joris van Gool verlengd
Joris van Gool gaat samen met Féju op weg naar de Olympische Spelen Parijs 2024! Vorige week heeft Albert het sponsorcontract van Joris verlengd. Op de website van Joris is het volgende dubbelinterview te lezen:
“Wat vervoer betreft hoef ik me voorlopig geen zorgen meer te maken, mijn mobiliteit is voor drie jaar gewaarborgd”, vertelt Joris van Gool. Albert Jakobsen van Féju ICT Groep neemt wederom deze zorg bij Joris weg, net als voorgaande jaren. Op de vraag waarom Féju Joris sponsort, is Albert heel duidelijk: “Ondernemen is topsport. Alles moet kloppen en alles moet optimaal zijn om tot het beste resultaat te komen. Voor Joris geldt precies hetzelfde. Hierin vinden wij elkaar. Met deze gemeenschappelijke visie vind ik het alleen maar mooi dat ik Joris kan helpen en kan ontzorgen. Joris kan zich nu volledig toeleggen op zijn weg naar Parijs.”
Upgrade auto
De auto waarin Joris reed, moest helemaal gestript worden. “Je kunt natuurlijk niet rond blijven rijden in een auto met de verwijzing naar Tokyo”, aldus Albert. Er werd een nieuw ontwerp gemaakt. De voorzijde is nu zwart. Aan de zijkanten prijst een foto met daarop Joris die de driekleur vasthoudt. In een zwarte cirkel staat Parijs 2024. In het klein staan zowel de Franse als Nederlandse vlag. “Het lijkt of ik nu in een compleet nieuwe auto ga rijden. De auto oogt veel sneller en sportiever, dit past helemaal bij mij”, lacht Joris.
Toekomst
Met het wegvallen van de A-status is Joris helemaal afhankelijk geworden van sponsoren zoals Féju. “Doordat ik de auto kan blijven rijden, kan ik in ieder geval overal komen. Dat is voor een atleet niet geheel onbelangrijk.” Samen met Féju wordt nu gekeken of de samenwerking verder uitgebreid kan worden. Albert legt uit: “Wij willen kijken wat voor Joris nodig is om hem verder te ondersteunen. De eerste stap, het beschikbaar stellen van de auto, is nu gezet. Binnenkort zal duidelijk worden of wij nog meer voor Joris kunnen betekenen.”
Welkom Rowdy Vincent
Sinds het begin van dit jaar hebben we een nieuwe collega: Rowdy Vincent. Per 1 januari werkt hij in het salesteam. Alvast even kennismaken? Hieronder vertelt Rowdy meer over zichzelf. (meer…)