1 minuutje met… Maarten van den Broek

HE’S making IT happen

Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: ICT-consultant, Maarten van den Broek. Over hem als persoon en het werk waar hij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Maarten van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hier:

Maarten, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Net na de afronding van mijn opleiding ICT- en Netwerkbeheer ging ik op zoek naar een baan. Per toeval was mijn huisgenoot een bekende van Albert. Hij bracht ons in contact, waarna ik bij Féju op gesprek ging. Het klikte meteen goed. Zodoende heb ik binnen dit bedrijf mijn start gemaakt in de ICT-branche.

Wat doe je daar zoal?

Als onderdeel van het supportdeskteam ondersteun ik dagelijks onze klanten met (bijna) al hun problemen. Van een printer die niet werkt, tot een server die offline is; alles komt wel voorbij. Dat maakt mijn werk zeer gevarieerd en interessant.

En sinds wanneer is dat het geval?

Sinds april 2022. Ik werk er ‘pas’ anderhalf jaar, maar het voelt alsof ik al jaren werkzaam ben bij Féju.

Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?

ICT trekt van jongs af aan al mijn aandacht. Mijn eerste PC – toen nog met Windows98 – kreeg ik in mijn bezit toen ik 4 jaar oud was. Sindsdien is bezig zijn met computers mijn grootste hobby. In deze branche aan de slag gaan, was voor mij dan ook een logische stap. En dat bevalt in de praktijk ontzettend goed. Er is altijd wel weer iets nieuws om te leren of te ontdekken, dat houdt het uitdagend en spannend.

En waarom specifiek bij Féju?

Voornamelijk vanwege de gezellige sfeer en de prettige collega’s. Maar ook vanwege de uitdagingen waarmee ik te maken krijg en de mogelijkheden die mij geboden worden.

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

Ik denk altijd maar: geen dag is te zwaar zolang je het naar je zin hebt. En aangezien ik voornamelijk mijn plezier haal uit het oplossen van ‘de wat meer uitdagende problemen’, zit dat wel goed dus.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Dan komen we uit bij mijn tweede grote hobby: auto’s! In mijn vrije tijd sleutel ik met alle liefde en plezier aan mijn Honda. En ik ben regelmatig op autoshows en -evenementen te vinden.

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Ik ben altijd benieuwd naar wat de dag brengt, maar de hoogtepunten zijn tot nu toe de projecten waaraan ik heb gewerkt.

En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?

Meestal is mijn agenda dagelijks geblokt met ‘Support’. Dat doe ik met alle plezier, dus er valt niet zo veel te deleten in mijn werkzaamheden.

Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?

Mijn enthousiasme, technische kennis en bereidheid om te helpen met vrijwel elk probleem.

En wat weten zij juist niet van jou?

Da’s een goeie. Ik deel namelijk veel met mijn collega’s. Maar ze hoeven ook weer niet álles te weten. 😉

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

Van smartlampen en bekabeld internet naar alle kamers tot een NAS om films vanaf te kijken; vrijwel alles is geregeld! Dit doet me er wel overigens wel aan denken dat ik nog iets aan de wifidekking op mijn dakterras moet doen…

Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?

We gebruiken de standaardnaam, een soort van “hiding in plain sight”. Lekker onopvallend.

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Updates! Het klinkt simpel, maar ik zie nog te vaak dat mensen ze vergeten of zelfs wegdrukken. Ze zijn absoluut benodigd voor het oplossen en voorkomen van problemen. En ze zorgen natuurlijk voor een stukje veiligheid. Kijk dus wat vaker of er updates beschikbaar zijn voor je apparaat. Een leuke bijkomstigheid: ze kunnen ook nog nieuwe features en opties bieden, die het leven net wat makkelijker kunnen maken. En wie wil dat nou niet?!

1 minuutje met… Maarten van Esch

HE’S making IT happen

Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: ICT-consultant, Maarten van Esch. Over hem als persoon en het werk waar hij nog dagelijks mee in ‘de cloudsis. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Maarten van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hier:

Maarten, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Bij een van mijn eerste werkgevers was Féju de IT-leverancier. Destijds zat ik dus met Albert aan tafel om als klant zijnde de offerte te bespreken. Na deze samenwerking heeft het nog wat jaren en omwegen via andere werkgevers gekend om hier terecht te komen. Maar toen ik besloot op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever waar ik onder meer dichter bij huis kon werken, dacht ik direct aan Féju. En binnen één gesprek was het eigenlijk al geregeld.

Wat doe je daar zoal?

Koffie drinken, zwart graag! Grapje natuurlijk. Ik houd me in grote lijnen bezig met het beheer en het onderhoud van de complexe netwerken van onze klanten. Dit de laatste jaren met name toegespitst op Microsoft 365.

En sinds wanneer is dat het geval?

Sinds oktober 2019 alweer. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt, dat blijkt maar weer!

Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?

Ik heb een behoorlijk pad bewandeld. Ik ging van de Commodore, naar de MSX, via de 386 naar de 486, en van 24k4 naar Starlink. Dat klinkt behoorlijk technisch allemaal, dat begrijp ik maar al te goed. Maar in de kern betekent het dat ik niet stil kan zitten en de IT-wereld nooit stilstaat. ‘Wij’ zijn dan ook een goede match.

En waarom specifiek bij Féju?

Vanwege die goede koffie natuurlijk! En misschien ook wel een klein beetje vanwege het fijne team met leuke collega’s.

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

We hebben nu eenmaal een vitaal beroep waarbij je soms wat langer door moet. Maar ik ervaar het niet als hard werken. Bovendien kijkt de planning altijd goed mee naar onze afspraken en de bijbehorende reistijd om het zo werkbaar mogelijk te houden.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Ik kom tot rust door op mijn racefiets te stappen, of door mensen te wurgen. Dat laatste klinkt nogal gek, maar naast IT’er ben ik ook leraar Braziliaans Jiu Jitsu.

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Ik krijg energie van projecten waardoor klanten slimmer en efficiënter kunnen werken.

En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?

Geen één, dat meen ik echt. Ik heb plezier in alles wat er bij mijn functie komt kijken. Hoe fijn is dat?!

Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?

Waarschijnlijk om mijn looks 😉, maar ik hoop vooral om het feit dat ze er vertrouwen in hebben dat ze bij mij terecht kunnen met hun problemen.

En wat weten zij juist niet van jou?

Dat ik elke week van het jaar een ander paar schoenen aan kan doen en dat zo’n anderhalf jaar vol kan houden zonder een paar tweemaal te dragen. Dit kan overigens wel als resultaat hebben dat ik soms op mijn flipflops naar kantoor kom. Maar goed, een kleine schoenentik dus…

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

Geen wifi betekent geen Youtube Kids. Je zult begrijpen: mijn verbinding is cruciaal, en dus is die ook goed geregeld.

Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?

Zal ik meteen het wachtwoord met je delen?

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Als je het mij vraagt is het wachtwoordbeleid schijnveiligheid. Als je voor elk account een wachtwoord hebt met 10 karakters, speciale tekens én cijfers die vanwege veiligheid ook niet overeen mogen komen met andere wachtwoorden, krijg je post-its volgeschreven met wachtwoorden. Dit gaat natuurlijk zijn doel voorbij. Gebruik in plaats daarvan liever een wachtzin met daarnaast MFA.

Een minuutje met… Juliette Jakobsen

SHE’S making IT happen!

Onze Féjuers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: junior accountmanager, Juliette Jakobsen. Over haar als persoon en het werk waar zij nog dagelijks mee in de cloudsis. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Juliette van aangaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hieronder.

Juliette, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Als dochter van de eigenaar zou je kunnen zeggen dat ik met Féju ben opgegroeid. Het bedrijf is (on)bewust altijd al onderdeel van mijn leven geweest. En in 2019 kreeg ik de kans om er zelf mijn intrede te doen. Díe kans heb ik met beide handen aangegrepen. Enne… leuk om te weten; de ‘ju’ van Féju staat voor Juliette.

Wat doe je daar zoal?

Mijn functie is die van junior accountmanager, maar ‘manusje van alles’ volstaat eigenlijk ook wel. Van binnen- en buitendienst sales, de inkoop, mobiel en conference tot aan de administratie en het regelen van de lunch op vrijdag; ik doe het allemaal. Dat maakt mijn werkdagen lekker dynamisch.

En sinds wanneer is dat het geval?

Officieel sinds februari 2020, maar ik heb me als de ‘ju’ van Féju altijd al verbonden gevoeld!

Wat trekt jou zo aan in het werken in deze branche?

Na de afronding van mijn studie Manager Verkoop Reizen en wat jaren werkervaring in de branche, gooide ik het roer om. Ik maakte de switch naar ICT; een compleet nieuwe wereld voor mij. Maar hoe anders het ook was, wanneer commercie in je bloed zit en je passie hebt voor sales, dan vind je overal wel je plekje. Ik voel me dan ook steeds meer thuis in de sector en mijn kennis groeit met de dag. En mijn liefde voor reizen? Die pas ik nu gewoon lekker toe tijdens een welverdiende vakantie.

En waarom specifiek bij Féju?

Logisch, toch? 😉

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

Tijdens drukke tijden werken we met z’n allen hard aan het behalen van successen. Maar wanneer de druk wat van de ketel is, is er zeker ook ruimte voor ontspanning. Een beetje stress is goed voor een mens, maar onthaasten is ook belangrijk. De directie houdt de balans tussen die twee altijd goed in het vizier.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Bij Féju laad ik het meeste op tijdens extra activiteiten. De summerparty, het kerstfeest en de kwartaalmeetings bijvoorbeeld. Privé vind ik mijn ontspanning in het hockeyen. Ook breng ik graag tijd door met vrienden en mijn vriend Jochem. We gaan erop uit, of blijven juist lekker thuis. We hebben onlangs flink verbouwd aan ons eerste koophuis. En zoals dat gaat met een verbouwing, valt er nog genoeg te doen om de puntjes op de ‘i’ te zetten. Ook daar besteed ik dan ook graag tijd aan.

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Wanneer er grote offertes lopen waar ik als werkplekspecialist aan mee mag werken op het gebied van in- en verkoop. Daarnaast kijk ik altijd uit naar de wekelijkse salesmeeting. Het is een fijn moment om met alle collega’s de lopende zaken te bespreken.

Welke activiteiten zou je wel willen wissen uit je agenda?

Haha, dan schiet mij direct een tijdrovende, administratieve taak te binnen. Twee keer per week moesten namelijk alle werktickets van onze consultants geprint worden. Gelukkig zijn die werkzaamheden inmiddels geautomatiseerd, waardoor het niet meer tot mijn takenpakket behoort.

Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?

Goede vraag, ik denk als behulpzaam, sociaal en commercieel.

En wat weten zij juist niet van jou?

Oef, dat is een lastige… Hmm ik denk dat ze eigenlijk al wel het nodige van me weten. En Twan, Lisette en Stef al helemaal, die vertel ik sowieso heel veel.

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

Laten we zeggen dat mijn eerste levensbehoefte: de wifi, goed op orde is. We installeerden diverse extra wifipunten om de verbinding te versterken. Verder hebben we niet veel bijzonders in huis op het gebied van ICT.

Welke naam heeft jouw wifinetwerk?

‘JuulJochem82’, en die 82 verwijst nog naar ons oude huisnummer, haha.

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Blijf altijd up-to-date op gebied van hardware en software. Je wilt immers niet dat er veiligheidsrisico’s ontstaan of dat je je werk niet optimaal kan uitvoeren vanaf je mobiele werkplek.

Maak kennis met: Martijn van Rosmalen

De Féju-familie blijft groeien! Om je op de hoogte te houden van onze nieuwe aanwinsten stellen we ze een voor een aan je voor. Vandaag is het de beurt aan Martijn van Rosmalen. Hij deed 1 mei zijn intrede bij ons als ICT-consultant. De hoogste tijd voor een korte kennismaking. Want wie is onze nieuwe collega? Welke kennis en ervaring brengt hij met zich mee? En waar krijgt hij buiten werktijd energie van? Je leest het hieronder.

“Hallo daar! Ik ben Martijn van Rosmalen, een voormalig inwoner van Den Bosch, want per 1 juni ben ik namelijk verhuisd naar Breda en ingetrokken bij mijn vriendin.

In mijn vrije tijd zit ik niet stil en sport ik graag. Zo ben ik een fanatiek hockeyer, stap ik met regelmaat op de wielrenfiets en draai ik voor een hardloopronde ook mijn hand niet om. Naast al mijn sportieve activiteiten geniet ik ook van lekker eten en drinken. Kokkerellen met mijn vriendin, barbecueën in de tuin en terrassen met vrienden; het is stuk voor stuk aan mij besteed.

Binnen mijn vakgebied ben ik vooral expert op het vlak van systeembeheer. Al sinds mijn jeugd heb ik een fascinatie voor alles wat met computers te maken heeft. Op 8-jarige leeftijd wist ik dan ook al dat ik ‘computerman’ wilde worden. En nu ik ouder en wijzer ben, besef ik des te meer hoe belangrijk en veelzijdig het ICT-vakgebied is. Alleen al het gegeven dat je als systeembeheerder met het invoeren van een bepaalde instelling het werk van een ander gemakkelijker maakt, zorgt ervoor dat ik het alleen nog maar leuker ben gaan vinden!”

Martijn, namens het hele team: van harte welkom en veel succes gewenst!

Bekijk hier het Féju team.

 

 

 

 

 

 

Een minuutje met… Wouter Puts

HE’S making IT happen!

Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: ICT-consultant, Wouter Puts. Over hem als persoon en het werk waar hij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Wouter van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hieronder.

Wouter, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Ik wilde graag de volgende stap in mijn carrière zetten en mijn kennis over, en vaardigheden in de wereld van telecom vergroten. En waar kan je dat nou beter doen, dan bij Féju?

Wat doe je daar zoal?

Ik ben gespecialiseerd in bedrijfstelefonie; van de implementatie tot de uitlevering van telefooncentrales. Daarnaast draag ik zorg voor het aanleggen, monteren en configureren van wifi-netwerken én het leveren van firewall-oplossingen. Maar ook bij storingen ben ik de aangewezen persoon. Ik kom dan ter plaatse en stel alles in het werk om het probleem zo snel en goed mogelijk te verhelpen.

En sinds wanneer is dat het geval?

Ik mag mij inmiddels al ruim 3,5 jaar een Féju’er noemen.

Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?

Het klinkt misschien cliché, maar als ICT-consultant is geen werkdag hetzelfde. Ik kom bij verschillende klanten, op uiteenlopende locaties waardoor ik continu nieuwe mensen en plekken leer kennen. Dat spreekt mij enorm aan!

En waarom specifiek bij Féju?

Ik wilde graag een nieuwe baan en tijdens mijn zoektocht kwam Féju vrijwel direct op mijn pad. Een eerste kennismakingsgesprek volgde al snel. En de klik? Die was er meteen. Ik besloot daarom ook niet verder te zoeken, maar ervoor te gaan. Een keuze waar ik tot op de dag van vandaag geen spijt van heb.

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

Bij Féju is het echt een combinatie van beide. Er wordt hard gewerkt, maar er is zeker ook ruimte voor gezelligheid en ontspanning.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Ik squash twee keer in de week met mijn broer en in de avonduurtjes game ik graag met vrienden. Daarnaast wandel ik in het weekend vaak met de hond in de bossen of duinen. In de buitenlucht m’n zinnen verzetten én bewegen tegelijkertijd, heerlijk!

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Het opleveren van nieuwe telefooncentrales, dát vind ik echt heel leuk. Als ik op locatie ben, zijn klanten altijd blij. Ik kom vernieuwing brengen, dat brengt positiviteit teweeg.

En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?

De zogeheten ‘vakantiebandjes’. Zodra de zomervakantie of de feestdagen voor de deur staan, willen klanten die graag op hun centrale ingesteld hebben. De werkzaamheden die ik daarvoor moet uitvoeren zijn weinig afwisselend. Hierdoor ben ik veelal dezelfde handelingen aan het verrichten.

Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?

Hmm… goede vraag. Ik denk om mijn vrolijkheid en de energie die ik breng.

En wat weten zij juist niet van jou?

Haha, dat ik tijdens het sporten echt een driftkikker kan zijn. Als het niet gaat zoals ik wil, dan ben ik niet te genieten. Dus… wie durft een potje squashen nog aan? 😉

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

Je begrijpt: mijn wifinetwerk is razendsnel. En zolang mijn internet goed werkt, ben ik dik tevreden.

Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?

Die heet al sinds het moment dat ik op mezelf woon ‘Puts’. Lekker makkelijk!

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Houd al je apparaten up-to-date. Nieuwe versies worden immers niet voor niets ontwikkeld. Het is dé manier om problemen te voorkomen of op te lossen. Doe er dus je voordeel mee!

19 jaar Féju

Het was het jaar van de introductie van het recht op een rookvrije werkplek, de moord op Theo van Gogh en het overlijden van Andre Hazes. Sociale netwerksite Hyves werd geïntroduceerd en zoekgigant Google lanceerde Gmail. Maar voor Albert Jakobsen (57) blijft 2004 toch vooral het jaar van de oprichting van IT-bedrijf Féju. Nu, 19 jaar later, blikt de eigenaar en ondernemer terug op zijn weg naar succes. “Ik dacht weleens: waar ben ik aan begonnen, maar dan was het op z’n ‘Borsato’s’ gewoon heel even slikken en weer doorgaan. Inmiddels zie ik vooral jarenlang hard werken, slecht slapen en een lach en een traan, maar bovenal enórm veel hoogtepunten.”

We gaan terug naar begin mei 2004. Op een zolderkamertje in het Brabantse Oisterwijk zit Albert voor zijn nieuwbakken bedrijf te ploeteren. Hij en zijn toenmalige compagnon hebben net – na 17,5 en 10 jaar trouwe dienst – hun banen als automatiseerders in loondienst opgezegd. Gewapend met een tweedehands vaste telefoon, een onverwoestbare Nokia en een laptop op een gammel bureau, werven ze nieuwe klanten op telecom- en automatiseringsgebied. Geld? Dat is er nog niet. Al hebben relaties daar geen enkel benul van. “Die mogen vanaf dag één rekenen op 100 procent kwaliteit.”

Ondernemen op je tandvlees

Je kunt er nóg zo veel over lezen en leren, maar ondernemer word je pas echt in de praktijk, lacht Albert nu. “Met vallen en opstaan begonnen wij met z’n tweeën aan ons avontuur”, zo vertelt hij vanuit zijn huidige hypermoderne en toch bijzonder gezellige bedrijfspand. “Op papier leek alles ideaal; we hadden een enorme relatiekring en waren bekende gezichten binnen de IT-branche. We adverteerden daarnaast in de krant en het lokale sufferdje, en hadden vanaf dag één een website, eigen e-mailadressen en een telefoonnummer waarop we altijd te bereiken waren. Toch was onze droom al bijna over nog voordat ‘ie goed en wel begonnen was. Die ‘ideale’ omstandigheden hebben ons bijna de das omgedaan.”

De aanpak van de beginnende ondernemers levert ze namelijk simpelweg té veel werk op, zo blikt Albert terug. “Na 2 weken liepen we al op ons tandvlees en moesten we iemand aannemen. We kregen het werk gewoon niet meer met z’n tweeën gedaan. We leerden dan ook al snel onze eerste ondernemersles: té hard groeien is ook niet goed.” Heel anders is de situatie vandaag de dag. “Nu klopt echt (bijna) álles. Voor onze relaties, maar ook voor onze eigen club. We zijn een goedlopend bedrijf en plukken daar samen de vruchten van. Dat ik dat nu kan zeggen, daar ben ik vreselijk trots op.”

Aandacht voor welzijn

Met de hulp van hun eerste collega en nóg een handjevol nieuwe mensen in loondienst in het eerste halfjaar, weten de ondernemers de drukte het hoofd te bieden. “Zo bereikten we binnen 6 maanden het doel dat we onszelf eigenlijk voor de komende 10 tot 15 jaar hadden gesteld; een man of 7 in dienst.” Het groeiende team verhuist naar een verzamelgebouw en verruilt de oude, ietwat aftandse inventaris langzaamaan voor spullen van kwaliteit. “Daar kwam steeds meer ruimte voor. Niet langer konden alleen onze relaties op het beste van het beste rekenen. Ook wijzelf kwamen aan de beurt.”

Er mag in 19 jaar dan veel veranderd zijn, het bedrijf zet nog steeds vol in op kwaliteit. Niet alleen wat de service betreft. Ook de Féju’ers mag het aan niets ontbreken, zo geeft de voorman aan. “Ik wil goed zijn voor zowel mijn relaties als mijn mensen. Afnemers kunnen hun technische ondersteuning overal krijgen, dus we moeten ze goede redenen geven om voor een bedrijf uit Udenhout te gaan. Maar ook tevreden collega’s zijn me heel veel waard. Dus rijden we bijvoorbeeld in de nieuwste auto’s, krijgt iedereen standaard een wasstraatabonnement van me, hebben we de crème de la crème op het gebied van koffiemachines in huis, worden de toiletten in ons pand dagelijks schoongemaakt, loopt iedereen in mooi uitgevoerde bedrijfskleding, zijn er veel opleidingsmogelijkheden en is ons pand met een prachtige inrichting inclusief bar uitgerust.”

Die extra stap zetten voor zijn mensen, resulteert ook in een attente club vol eigen initiatief, zo concludeert de ondernemer nu. “Jubileert een relatie? Dan sturen collega’s uit eigen beweging een bloemetje die kant op. Of ze stappen met een aantal man de auto in om hoogstpersoonlijk taart langs te brengen. Het wordt gewoon geregeld. Ze hoeven mij ook niet eerst om toestemming te vragen.” Het gaat om het totaalplaatje, zo besluit hij. “De mensen op onze werkvloer begrijpen dat.”

Medewerkers als familie

De manier van werken die binnen Féju wordt aangehouden, betaalt zich volgens de ondernemer dus meer dan terug. Albert: “We hebben in de afgelopen 19 jaar een klantenbestand opgebouwd om onze vingers bij af te likken, waarbij verschillende partijen al vanaf het begin af aan bij ons binnen zijn. En ook onder de collega’s is het verloop bijzonder laag”, zo legt hij uit. Die eerdergenoemde ‘terugbetaling’ geschiedt overigens niet alleen op bedrijfsmatig vlak, zo vertelt hij dan. “De warmte die ik van het team ontvang, is een kroon op mijn werk van de afgelopen 19 jaar.”

Albert probeert iedereen bijvoorbeeld zo nu en dan even een-op-een te spreken. Of het nu tijdens een etentje is of met een drankje aan de bedrijfsbar. “We praten dan niet over werk, maar juist over al het andere dat er is. Vakanties, dromen en doelen. Maar ook schuldsanering, kwaadaardige knobbeltjes en scheidingen; je kunt het zo gek niet verzinnen of het is al eens de revue gepasseerd. Die openheid naar mij toe vind ik een absoluut hoogtepunt. Want blijkbaar is het vertrouwen groot genoeg om dergelijke persoonlijke zaken met me te delen.”

Hoogtepunten uit 19 jaar Féju

Over hoogtepunten gesproken: ook de aankoop van het huidige Féju-pand mag niet in het rijtje met pieken ontbreken, zo stelt de ondernemer. “We zouden het eigenlijk voor 10 jaar huren, maar al na 3 jaar heb ik het gekocht. Daar ben ik beretrots op. Het is ook een geweldige zet geweest, want het betekende dat ik aanpassingen kon doen die het bedrijf ten goede zouden komen. Dat hebben we gedaan ook. Iedereen die al eens bij ons over de vloer kwam, is onder de indruk van het resultaat. Het is geweldig om onze prachtige club mensen nu op deze mooie werkvloer te zien rondlopen; een pand waar ik ook vol trots zakenrelaties ontvangen kan.”

Een ander hoogtepunt? “Dat ik op vakantie kan en alles hier gewoon doordraait. Als je het mij vraagt hét bewijs van goed ondernemerschap.” Loslaten, dat lukt Albert ook steeds beter. “Ik ben inmiddels 57 en weet dat ik hier niet nog decennialang zitten zal. Daarnaast heeft ziekte mij in doen zien dat er meer is dan alleen werken. Ik geef mijn collega’s dus makkelijker de ruimte. Dat resulteert ook weer in mooie dingen. Een Autotask-pakket bijvoorbeeld, dat we doorontwikkeld hebben; een alternatief voor de vroegere handgeschreven werkbon. Het idee daarvoor werd geopperd door diegenen die er verschil mee kunnen maken in de dagelijkse praktijk.”

Dieptepunten van het ondernemerschap

Zoals Albert feilloos een aantal hoogtepunten kan benoemen, zo zijn er in de afgelopen 19 jaar ook dingen gebeurd waar hij minder graag aan terugdenkt. “De bankencrisis in 2008 is een heel concreet voorbeeld. Een heftige periode, want bedrijven uit ons klantenbestand konden opeens niet meer aan hun verplichtingen voldoen. Met als resultaat dat wij dat vervolgens ook niet meer goed konden richting onze leveranciers. Een hoop kopzorgen tot gevolg.”

Iets algemener vond hij ook het opzetten van een nieuwe onderneming in combinatie met het vaderschap best heftig. “Vooral ook omdat mijn dochters toentertijd nog jong waren; 7 en 2 jaar. Ik maakte zo veel mogelijk tijd voor ze en ze profiteerden ook wel van de mooie kanten – snoepreisjes naar de Efteling en Disneyland bijvoorbeeld – maar al met al was ik wel heel vaak weg en moest ik soms zelfs tijdens vakanties vanaf de camping nog meermaals terug naar kantoor om facturen te versturen.” Toch heeft het de band met zijn meiden geen schade berokkend, zo vertelt de vader van twee nu trots. “Het zijn inmiddels volwassen vrouwen, allebei samenwonend en heel goed terechtgekomen. Een van de twee werkt zelfs binnen het bedrijf. Dat is prachtig, toch?”

Mooie constateringen

Een andere constatering met betrekking tot de afgelopen 19 jaar: het werk is alleen maar interessanter geworden. “In het begin van de rit was het niet zo’n ramp als het internet er even uitlag. Dan werden salarissen gewoon via een briefje in de brievenbus van een bank gestort. Nu is dat een compleet ander verhaal. Een goede internetverbinding is ontzettend urgent, wat het belang van ons werk alleen maar extra onderstreept. En er is gewoonweg véél meer mogelijk op IT-gebied.”

Terugkijkend is Féju ook vooral echt een no-nonsensebedrijf gebleven, zo merkt Albert op. “In die zin is ons werk in 19 jaar tijd wel amper veranderd. We staan nog steeds 24/7 voor onze relaties klaar. En is er een partij die klant wil worden? Geen gedoe met lange wachttijden; wij maken vanmiddag nog tijd voor een inventarisatie op locatie. Onze organisatiestructuur kent daarnaast geen hiërarchie; niet voor niets zul je mij nooit over ‘mijn medewerkers’ of ‘mijn personeel’ horen spreken. Dat is immers niet hoe het bij ons werkt. Ik ben gewoonweg meer collega dan baas, en we klaren deze klus echt sámen.”

Vooruitblik op 20 jaar Féju

Met die familiaire opstelling heeft Albert weinig geheimen voor zijn collega’s. Ze mogen hem alles vragen, ook op privégebied. “Ik ben graag net zo’n open boek voor ze als zij naar mij toe zijn.” Zo zijn onder meer de scheiding van de moeder van zijn kinderen en zijn gezondheid die meermaals opspeelde gewoon bespreekbare onderwerpen. En ook de jaarcijfers van het bedrijf zijn openbaar. “Op die manier weet iedereen waar ‘ie aan toe is en heerst er rust.” Toch is er één kwestie waarover hij – vooruitblikkend op 20 jaar Féju – niet al te veel uit wil wijden. “Hoe we het jubileum gaan vieren, dat houd ik nog even geheim. Maar als je weet dat we bij 15 jaar de Efteling gedeeltelijk afhuurden en we daar niet voor onder willen doen, dan snap je dat het een erg goed feestje worden gaat…”

Doen of niet doen: overstappen op zakelijk glasvezelinternet

Een aansluiting voor glasvezelinternet aanleggen. Het is zo’n terugkerend onderwerp bij het koffieapparaat. Maar of de overstap nou verstandig is of niet, dat blijft vaak in het midden. Wij bogen ons over het vraagstuk en wonnen advies in bij Stef Brooimans. Als adviseur en accountmanager bij Féju ICT Group kan hij ons er alles over vertellen. Hij geeft uitsluitsel, en licht ook meteen toe wat de gedachte achter zijn antwoord is. Benieuwd? Lees dan snel verder.

Over glasvezel

Stef: “Laten we beginnen bij het begin. De naam zegt het al: glasvezel is een vezel van glas. Zo dun als een haar en sneller dan het licht als het gaat om het versturen van informatie. Signalen kaatsen tegen de binnenkant van de vezels, waardoor je zonder kwaliteitsverlies hele grote bestanden en data supersnel over het netwerk kunt versturen. Hierdoor profiteer je niet alleen van hoge topsnelheden, ook van een stabiele en toekomstbestendige internetverbinding.”

Overstappen: verstandig of niet?

De accountmanager vervolgt: “Niet alleen ons dagelijkse, ook ons zakelijke leven speelt zich steeds meer online af. We communiceren via sociale media, vergaderen online, bellen via VoIP en delen bestanden in de cloud. En dat het liefst allemaal tegelijkertijd, met z’n allen op hetzelfde moment. Dat deze digitale toepassingen ons werk makkelijker maken, is een feit. Maar dat het om een stabiele en snelle verbinding, mét hoge up- en downloadsnelheden vraagt, ook. De vraag of overstappen op glasvezelinternet verstandig is kan ik daarom volmondig met ‘ja’ beantwoorden.”

Vraag je Stef om zijn antwoord toe te lichten, dan onderbouwt hij dat moeiteloos. “Glasvezel is niet alleen supersnel, het is ook veilig en stabiel. Hierdoor is je bedrijfsinformatie altijd in goede handen. Tel daarbij op dat de upload- en downloadsnelheden ontzettend hoog én gelijkwaardig zijn, en je begrijpt dat werken in de cloud zo een waar feestje is.”

Maak kennis met DELTA Fiber Netwerk

Overweeg je een overstap naar zakelijk glasvezel? “Dan raad ik DELTA Fiber Netwerk aan. Deze partij sluit zoveel mogelijk Nederlanders aan op razendsnel en betaalbaar glasvezelinternet. Inmiddels hebben al ruim één miljoen adressen een aansluiting en daar komen er iedere maand gemiddeld nog 30.000 bij.”

Ben jij gevestigd op bedrijventerrein Vossenberg, Middenbrabantweg, Kraaiven, Loven, Albion of Kanaalzone in Tilburg? Tichelrijt 1 en 2 in Dongen? Of Bedrijvenpark Schepersven in Berkel-Enschot? “Dan heb je geluk! Binnenkort legt DELTA Netwerk hier namelijk voor alle bewoners en ondernemers glasvezel aan. Vliegensvlug én tegen een scherp tarief. En als partner van, mogen wij hier nog een schepje bovenop doen en een introductiekorting aanbieden ”, vertelt Stef enthousiast. Doe hier vooral dus je voordeel mee.

Wij helpen je graag verder

Wil je ontdekken wat glasvezel voor jouw onderneming kan betekenen? Of heb je behoefte aan advies omtrent de pakketmogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We zijn je graag van dienst. Je bereikt Stef of een van onze andere adviseurs telefonisch via: 013 511 50 88. Een e-mail sturen naar sales@feju.nl kan ook.

Maak kennis met: Stijn Helmonds

De Féju-familie is een nieuw lid rijker! Sinds 1 februari is Stijn Helmonds onderdeel geworden van onze supportdesk. De hoogste tijd dus voor een korte kennismaking. Want wie is onze nieuwe aanwinst? Welke kennis en ervaring brengt hij met zich mee? En waar krijgt hij buiten werktijd energie van? Je leest het hieronder.

“Aangenaam! Ik ben Stijn Helmonds, een 22-jarige inwoner van Rijsbergen. In mijn vrije tijd ben ik fanatiek gamer, sneakerverzamelaar en een heuse gadgetfanaat. Binnen mijn vakgebied ben ik vooral expert op het vlak van ICT-beheer en gefascineerd door IT-security. Met een diploma tot ICT-beheerder en wat jaren aan werkervaring op zak ben ik klaar voor deze nieuwe uitdaging bij Féju. Ik heb er zin in en ben vastbesloten om onze relaties iedere dag met een grote glimlach te bedienen.”

Stijn, namens het hele team: van harte welkom en veel succes gewenst!

Bekijk hier het Féju team.

 

 

 

 

 

 

Een minuutje met… Daniëlle Dellemijn

SHE’S making IT happen!

Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: managementassistente, Daniëlle Dellemijn. Over haar als persoon en het werk waar zij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Daniëlle van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hieronder.

Daniëlle, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Dat is eigenlijk wel een leuk verhaal. Ik leerde Albert en Katinka namelijk kennen op het terras. We raakten met elkaar aan de praat over wijn. Ze konden niet geloven dat ik nog nooit een glas rood had gedronken en boden mij er een aan. Na een gezellige middag besloten we dat, dat (rode wijntje 😉) wel naar meer smaakte. We voegden de daad bij het woord en zetten ons gesprek een paar weken later voort op het Féju-kantoor om te bekijken wat we zakelijk voor elkaar konden betekenen. Een heleboel zo bleek, want inmiddels zit ik hier alweer ruim 4 jaar.

Wat doe je daar zoal?

Van álles! Mijn functie is erg dynamisch. Zo ben ik op de eerste plaats de rechterhand van Albert en ondersteun ik hem op tal van gebieden. Daarnaast ben ik onder andere verantwoordelijk voor de afdeling Personeelszaken en de administratie van alle leaseauto’s, notuleer ik tijdens MT-vergaderingen en beoordeel ik alle juridische documenten. Maar vergeet ook de communicatie niet. Ik zit in de redactieraad die zorgt voor de socialmediaposts en nieuwsbrieven.

Wat trekt jou zo aan in werken bij Féju?

De manier waarop we als Féju’ers met elkaar samenwerken. Iedereen is enthousiast en gedreven. Het teamgevoel is rijkelijk aanwezig en we zijn altijd bereid een stap extra voor elkaar te zetten. We roepen niet alleen: ’een team, een taak’, we handelen er ook echt naar.

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

Natuurlijk moet er hard gewerkt worden, maar er is ook zeker gelegenheid voor ontspanning en gezelligheid op z’n tijd. Is het druk, dan zetten we er met z’n allen de schouders onder. Is het rustig, dan maken we plezier want ook dat vinden we heel belangrijk.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Ik loop in de pauze graag een blokje om met collega’s. Even een frisse neus halen en bijkletsen. Daarnaast probeer ik alle kwartaalmeetings en uitjes bij te wonen. Zo leer ik mijn collega’s nog beter kennen.

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Start er een nieuwe medewerker, dan moet er administratief een hoop geregeld worden. Zo’n indiensttreding voer ik met alle plezier uit.

En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?

Hmm… dat zijn er gelukkig niet veel. Maar als ik dan toch iets moet kiezen dan is dat het plannen van afspraken waar meerdere personen bij aanwezig moeten zijn. Dat is met al die drukke agenda’s wel eens een uitdaging.

Waar sta jij bij collega’s en relaties om bekend?

Als een behulpzame, vrolijke noot, die alles en iedereen zo goed mogelijk probeert te ondersteunen.

En wat weten zij juist niet van jou?

Haha, dat houd ik lekker voor mezelf. Zij lezen immers ook mee.

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

In alle eerlijkheid is het bij ons thuis niet bepaald ‘high-tech’. Dat is op mijn werk wel anders!

Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?

Geloof het of niet maar ons wifinetwerk heeft nog steeds de oorspronkelijke naam. Erg he?!

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Ontvang je een e-mail en twijfel je over de echtheid ervan? Wees dan alert en klik nooit zomaar op een link. Zéker niet als er in een bericht teksten staan als ‘laatste waarschuwing’ of ‘laatste kans’.

De voordelen van Teams chat

Microsoft Teams wordt vooral gebruikt voor video conference. Toch kun je er veel meer mee; daarop wijzen wij steeds meer bedrijven. Bij Féju zetten wij bijvoorbeeld de chatfunctie van Teams intensief in als intern communicatiekanaal. En steeds vaker ook extern. We leggen je graag uit waarom.

De chatfunctie van Teams is een goede vervanger voor e-mail. Van een overvolle mailbox wordt niemand gelukkig. Bij bedrijven wordt vaak ‘reply to all’ gedaan – zeker intern – terwijl de betreffende mail voor lang niet iedereen relevant is. Wanneer wij bijvoorbeeld een mail sturen naar de groep ‘Féju Intern’ worden er 40 mails gestuurd. Als iemand dan een reply to all stuurt, zijn dat al 80 mails. Enzovoort. Voor elk van die e-mails moet iemand de keuze maken wat hiermee te doen: lezen, verwijderen, archiveren, beantwoorden of… vergeten.

Ga maar eens na: hoeveel interne mails worden er in jouw bedrijf per dag gestuurd? En hoeveel tijd wordt daaraan ‘verspild’?

De nadelen van e-mail

Stel je voor: je komt terug van vakantie en ziet in je mailbox 200 nieuwe e-mails. Hoe weet jij dan welke mail het meest urgent is? Hoe weet je welke mails je als eerste moet lezen en welke niet meer relevant zijn? Klant mails met aanvragen verdwijnen hierdoor tussen de interne mails die misschien niet zo belangrijk zijn. Daarom is het sowieso goed om interne berichten te scheiden van externe.

Sneller en directer communiceren met Teams

Sinds we bij Féju de interne mails hebben vervangen door chat berichten in Teams, hebben we 40% minder mailverkeer. Bovendien chatten we per project: overzichtelijk én je hebt zo al een eerste filter, op basis waarvan je de urgentie kunt inschatten. Ook kun je zien wie beschikbaar is; je stuurt dus geen berichten aan mensen die met vakantie zijn. Je ziet in één oogopslag het hele chat gesprek (zoals bij bijvoorbeeld WhatsApp) en daarmee is het veel overzichtelijker dan e-mail. Kortom: we communiceren sneller en directer.

Teams chat: veel voordelen

Zo zijn er nog veel meer voordelen. Naast berichten kun je namelijk ook eenvoudig documenten delen. Deze documenten blijven op één plek staan en je werkt samen in hetzelfde document. Geen rondzwervende documenten met allemaal verschillende versies dus. Met één druk op de knop geef je jezelf een taak of stel je een reminder in. En je kunt Microsoft Teams natuurlijk koppelen met je Outlook mail en je projectplanning. Dan heb je niet veel andere programma’s meer nodig om effectief je werk te kunnen uitvoeren.

Workshop Microsoft Teams

Wil jij Teams ook breder gaan inzetten? De beste manier om hiermee te starten, is door te weten wat er allemaal mogelijk is. In een korte maar efficiënte workshop vertelt ICT-consultant Maarten van Esch je over de mogelijkheden, de voordelen én hij laat meteen zien hoe je Teams gebruikt. Na zijn workshop kunnen de gebruikers in jouw organisatie er direct mee aan de slag! Wil je meer weten? Bel dan even naar 013 511 50 88.

 

Meer weten over hoe wij Teams Chat gebruiken? Lees dan Thuiswerken: een snel en efficiënt werkproces inrichten.