‘Doorslaggevend? Vooral de mensen achter de tent’

Een goed product; Ward Termeer van de Termeer Groep vindt het een hygiënefactor. Zonder heb je in zijn ogen immers überhaupt geen business die levensvatbaar is. Het zijn dan ook niet alleen de ICT-infrastuctuur en telefonie binnen winkelketens Sacha, Manfield en Sissy-Boy die maken dat de samenwerking met Féju na 20 jaar nog steeds consistent is. Wat in dit geval doorslaggevend is? “De mensen achter de tent en de onderlinge omgang. We hebben prettig contact, er wordt proactief met ons meegedacht. En bij problemen is een oplossing vinden altijd prioriteit nummer één. Het maakt Féju een partij die goed bij ons past. Zij werken zoals wij dat ook graag doen.”

Het partnerschap van de 2 bedrijven dateert uit de tijd dat vader Paul Termeer nog aan het roer van de Groep stond. Meteen na de oprichting van Féju stapt hij aan boord. Wanneer zijn zoon enkele jaren later als CEO aantreedt, blijft de samenwerking van kracht. “Het zou ongezond zijn om nooit even buiten de deur te kijken. Dat heb ik dan ook weleens gedaan. Maar onze infrastructuur is ontzettend complex, en wij hebben een partij nodig met verstand van het geheel. Misschien zijn er bedrijven die specifieke onderdelen nóg beter kunnen faciliteren. Maar wat het totaalplaatje betreft is er echt geen betere keuze dan Féju.”

Technisch en bedrijfsmatig

Jan Mutsers is systeembeheerder bij de Termeer Groep. Hij houdt er al jaren korte lijntjes met de vaste Féju-consultants Maarten van Esch en Marco van den Brand op na. “Wekelijks zit één van de 2 bij ons op kantoor. Dan bespreken we zaken als aflopende licenties en concrete dingen waar we die week tegen aangelopen zijn. Maar we hebben het bijvoorbeeld ook over processen die misschien beter, sneller of efficiënter kunnen.” Dat is overigens altijd tweerichtingsverkeer, zo stelt de huis-IT’er van de Groep. “Wij leggen niet alleen onze behoeftes bij ze neer. De consultants dragen ook zelf potentiële verbeterpunten aan. Daaraan zie je: er zit veel kennis daar.”

Waar Mutsers veelal organisatorische zaken en de gebruikersondersteuning op zich neemt, regelt Féju vooral het meer structurele beheer. Dat van de eigen serveromgeving bijvoorbeeld. “Maar ook met de kantoorwerkplekken, de systemen achter de handscanners in de magazijnen en zelfs de kleur van de wifipunten houden we ons bezig. En tijdens overnames en verhuizingen hebben wij tevens een interessante rol”, aldus Féju’s salesmanager Pieter de Bruijn. “We zitten daarnaast met Ward en Jan aan tafel inzake een stukje bedrijfsstrategie. Procesveiligheid, cybercrime, toekomstig gebruik van de cloud, enzovoort. Want ook de blik vooruit is een belangrijk onderdeel van het geheel.”

Een gezamenlijke reis van 20 jaar

Ward: “In de afgelopen decennia is het IT-landschap compleet veranderd. Vroeger draaide ons partnerschap vooral om hardwaregerelateerde services. De kassasystemen en kop-staartoplossingen dus.” Tegenwoordig betreft het onder meer de infrastructuur in de winkels, warehouses en het hoofdkantoor. En tevens de bereikbaarheid van het concern. “En alles is aan elkaar gekoppeld. Maar omdat je die reis samen gemaakt hebt, en Féju de historie van onze huidige infrastructuur en allerlei andere parameters kent, kunnen onze contactpersonen snel en doordacht schakelen. En blijven de zoektijden en de ergernissen bij problemen erg beperkt. Belangrijk, want hoelang kan ik downtime billijken? Uiteindelijk moet een vrachtwagen gewoon zo snel mogelijk leeg.”

De intentie van Ward wat betreft de voortzetting van deze samenwerking? “Er is een hele goede basis om nog lang met elkaar door te gaan. Wat Féju doet is echt mensenbusiness. Dus zolang het bedrijf in staat blijft om de juiste professionals aan zich te binden, blijven wij hoogstwaarschijnlijk de tevreden klant die wij zijn. Te ver vooruitblikken is in ICT-land onmogelijk. Maar dat we hier vandaag met elkaar zitten, zegt wat mij betreft meer dan genoeg!”

‘Er is groot vertrouwen, maar ook ruimte voor een kritisch gesprek’

Het is een van onze relaties van het eerste uur; AK Advocaten uit Etten-Leur. 20 jaar geleden vond het bedrijf de weg naar onze voordeur, om vervolgens niet meer weg te gaan. En dat terwijl het best een kritische partij is, zo stelt advocaat en dagelijks bestuurder Dimitri Kochx desgevraagd. Vanwege onze volledig digitale werkwijze kunnen we ons bijvoorbeeld geen downtime veroorloven. Féju begrijpt dat. Nooit ellenlange zeververhalen dus, maar praktische, vlotte oplossingen en deugdelijk advies.”

AK Advocaten had vanaf dag één vertrouwen in de samenwerking, vertelt Dimitri nu. En dus werd het volledige pakket van beheer, onderhoud, support, advies en security bij Féju neergelegd. “De gesprekken zijn in de loop der jaren natuurlijk veranderd. Waar het eerst vooral over serveronderhoud en -beheer ging, hebben we het nu over snellere verbindingen, cloudonderhoud en cybersecurity. Maar het vertrouwen dat Féju steeds die extra stap zet om ons beoogde tempo te kunnen halen, is niet veranderd in al die tijd.”

Relatie én gesprekspartner

AK Advocaten is in termen van automatisering bepaald geen doorsnee advocatenkantoor. Dimitri: “Wij zijn altijd op zoek naar een slimmere, snellere en efficiëntere inzet van ICT. En de veranderingen als gevolg daarvan leveren op hun beurt weer nieuwe vraagstukken op. Dat wij tegenwoordig niet meer via onze eigen omgeving inloggen, maakt bijvoorbeeld dat wij ook op vakantie nog even kunnen kijken hoe de zaken ervoor staan. Het is dan van belang om tevens de veiligheid van die sessies te waarborgen. Daar hebben we het dan samen over: hoe pakken we dat aan?”

“Het mooie aan werken voor AK Advocaten is de moeite die het team doet om de materie echt te begrijpen voordat er een keuze wordt gemaakt”, aldus Féju-directeur Anton van Dam. “In principe kunnen ze natuurlijk blind varen op de adviezen van onze kant. Maar ze verdiepen zich echt in de onderwerpen, en zijn zo een erg interessante gesprekspartner voor ons. Je gaat daarnaast ook echt sámen door alle transities heen.” De advocaat grinnikt. “Wij zijn niet altijd de makkelijkste partij, nee. Maar Féju voorziet ons steeds van passende antwoorden. Vandaar ook dat we al 20 jaar partners zijn.”

Op afroep beschikbaar

Féju wees 2 vaste consultants aan. Dimitri: “Zij zijn volledig in onze systemen ingevoerd. Prettig, zéker in het kader van continuïteit. We werken immers met een best of breeds-samenstelling; veel verschillende leveranciers en programma’s dus, alles is aan elkaar geknoopt en we hebben met allerlei conflicterende zaken van doen. Een legpuzzel, die vraagt om goed beheer.”

Het advocatenkantoor werkt momenteel op SLA-niveau met Féju samen; één dagdeel per maand is er een consultant op locatie, de rest geschiedt op afroep. “Over al het laaghangende fruit heb ik uitleg gekregen”, vertelt IT-medewerker Elsa van Oudenaarden. “Maar de complexere zaken, daar heb ik Féju voor nodig. We hebben dan ook dagelijks contact. Werken met vaste aanspreekpunten is ideaal, want hierdoor zijn de lijnen lekker kort. ”

Informeel contact

Beide kanten bestempelen het contact als professioneel én informeel. Elsa: “Zelfs als ik de algemene servicedesk spreek merk ik dat iedereen een bijdrage probeert te leveren aan het succes van ons kantoor.” Dimitri: “En door het informele contact voelen wij ook ruimte om een kritisch gesprek te voeren, mocht dat nodig zijn. Een fijn idee.”

En wat betreft de toekomst? “Ik hoop vooral dat we die huidige binding behouden. Want over de vloer komen is technisch gezien niet altijd noodzakelijk meer, maar het maakt onze samenwerking wel extra leuk”, aldus Dimitri. Anton voorziet wat dat betreft geen problemen. Ook hij is van dat persoonlijke contact erg gecharmeerd. “Mijn dochtertje kreeg een kleine toga als kraamcadeau. Inmiddels al jaren een hit tijdens carnaval, want recent kon ook mijn zoontje ‘m aan. Prachtig, als je samen zo in de wedstrijd staat.”

De Féju-hoogtepunten van Albert

Als klein jongetje wist Féju-directeur Albert Jakobsen het al: ooit zou hij ondernemer worden. En ondanks de woorden van zijn vader – “Praat toch wijzer, Appie. Dat is voor ons soort mensen niet weggelegd” – kwam die eigen business er. Want enige bewijsdrang is Albert niet vreemd, zo stelt hij nu. “Het is echt niet alleen maar feest geweest; de afgelopen 20 jaar kwamen met een lach én een traan. Maar het was toch vooral een erg mooie rit.” Ter gelegenheid van het ‘Féjubileum’ blikt hij op zijn 10 grootste zakelijke hoogtepunten terug.

2004

  • “Op 30 april 2004 gingen we officieus met Féju van start. Met mijn toenmalige compagnon Dennes Meeusen hief ik die dag het glas op onze gezamenlijke onderneming. In mei begonnen we vervolgens officieel.”
  • De naam ‘Féju’ bedenken, verdient een aparte vermelding. Want die slaat terug op het allermooiste dat ik heb; mijn dochters Féline en Juliette. Een bedrijfsnaam om meer dan trots op te zijn, dus. En ik heb zo ook altijd een goed verhaal om mee binnen te komen.”

2005

  • “Na onze eerste meters op een krap zolderkamertje, huurden we een kleine bedrijfsruimte bij een vriend. Maar Féju groeide zó hard, dat we de oorspronkelijke bewoners langzaam uit dat pand duwden. In het weiland erachter is toen een nieuw gebouw voor ons gerealiseerd, waarvan de eerste steen door mijn dochters werd gelegd. Wij zouden het minimaal 10 jaar huren, maar met wat duwen en trekken hebben we het gebouw al binnen 3 jaar gekocht.”

2020

  • Mijn dochter Juliette werkte in de toeristische sector, maar was toe aan een carrièreswitch; ze trad bij Féju in dienst. Na veel trainingen en cursussen is ze nu junior accountmanager binnen ons team. Dat zorgt voor mooie momenten. Als een zakenrelatie niet weet dat ik haar vader ben bijvoorbeeld, en ze me tijdens een meeting vraagt: ‘Pap, wil jij ook wat drinken?’. Aan mij dan de eer om trots uit te leggen dat zij de ‘Ju’ van ‘Féju’ is.”

2021

  • “We zijn goed in ‘ombuigen’. Neem onze sinterklaasactie in coronatijd, waarbij heerlijke dinerplanken voor alle Féju’ers en hun gezinnen door enkele ‘pieten’ aan ieders voordeur afgeleverd zijn. Ik heb die dag heel wat glimlachen zien verschijnen. En er wordt nog steeds over gepraat.”

2023

  • “Mijn adviseurs zeiden het al langer: samenvoegen, die telecom- en ICT-tak van Féju. Recent ging ik eindelijk overstag. Ik nam met het ene bedrijf het andere over en doopte het geheel om tot Féju ICT Groep. Een goede oefening in even niet zo eigenwijs doen.”
  • “10 jaar geleden kwam hij binnen als salesmanager, en ik wist meteen dat er meer in Anton zat. Sinds mei 2023 is hij mededirecteur. Als ik weer eens slecht bereikbaar ben tijdens een vakantie, dan runt hij de zaak alsof hij nooit anders deed. Goud waard.”

2004 – 2024

  • 11 overnames in 20 jaar. Nu ik het mezelf hoor zeggen denk ik: jeetje, da’s best veel! Het heeft me soms mijn nachtrust gekost. Maar via autonome groei waren we nooit zo hard gegaan. En het betekende 11 keer extra het glas heffen. Ook wat waard!”

2009, 2014 en 2019

  • “Gezinsuitbreiding, trouwerijen, scheidingen, huisvestingsproblemen, schulden, ziektes en overlijden; ons team maakte al het nodige door. Dat resulteert in meer dan enkel een onderlinge werkrelatie. Samen steeds bij nieuwe jubilea stilstaan, vind ik dan ook bijzonder en een mooie manier om het leven te vieren.”

2004 – 2024

  • Kerstfeesten door de jaren heen; in het begin waren ze misschien wat schraal met slechts 4 Féju’ers plus hun partners. Maar inmiddels is ons decemberfeest altijd een enorme happening. En zo hoort het ook. Want het is een bedankje voor alle collega’s en voor hun partners. Wij realiseren ons namelijk goed: de steun van het thuisfront is een groot deel van ons succes.”

Een minuutje met… Patricia Spierenburg

SHES making IT happen!

Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: facilitair medewerker, Patricia Spierenburg. Over haar als persoon en het werk waar zij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Patricia van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hieronder.

Patricia, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Lisette, Sales Medewerker bij Féju, tipte mij over de vacature die openstond. Dat die mij aansprak moge duidelijk zijn want here I am!

Wat doe je daar zoal?

Ik zorg ervoor dat het kantoor er dag in dag uit piekfijn uitziet. Daarnaast doe ik de boodschappen, beheer ik de voorraad en zorg ik ervoor dat de lunchtafel voor mijn collega’s tijdens de pauze goed gedekt is.

En sinds wanneer is dat het geval?

Sinds 1 november 2022.

Wat trekt jou zo aan in je werk?

Ik krijg steeds opnieuw een fijn gevoel wanneer alles weer spik en span is en ons mooie bedrijfspand er schoon uitziet.

En waarom specifiek bij Féju?

De mede-Féju’ers geven mij een enorm warm gevoel. Wat ik doe wordt echt gewaardeerd door ze, dat voel je aan alles. Dat doet mij goed.

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

Nee hoor, er is ook zeker ruimte voor ontspanning en gezelligheid. Zo hebben we af en toe hele leuke feestjes. En dit jubileumjaar al helemáál!

Hoe laad jij jezelf het liefste weer op na het werk?

Dat doe ik aan de hand van verschillende dingen. Lezen en wandelen bijvoorbeeld. Maar ook door op z’n tijd te genieten van het gezellige Bourgondische leven.

Welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?

Pfoe… dat is een goede vraag. Niets, eigenlijk. Dan zit je echt goed op je plek he?! 😉

Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?

Ik denk om mijn spontaniteit en vriendelijkheid. Maar wil je het zeker weten; dan moet je het hen vragen.

En wat weten zij juist niet van jou?

Dat ik af en toe ook best chagrijnig kan zijn, haha!

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes?

Redelijk, maar het kan beter…

Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?

Heel origineel: ’Ziggo’. Zoals ik al aangaf hebben wij op ICT-vlak thuis nog wel wat stappen te nemen.

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Dat je bij Féju moet zijn voor al je ICT-vragen en meer. Ja, om dit bedrijf kun je echt niet heen!

Sophos Platinum Partnerstatus

Platinum Partner

Sophos; speler in het innoveren en bieden van cybersecurity-as-a-service kent ons de Platinum Partner-status toe. Dit is een geweldige erkenning voor het harde werk van ons team. Onze voortdurende toewijding maakt dat we bij Féju over het hoogste kennisniveau beschikken; een van de criteria om deze award te krijgen. We zijn ontzettend trots op deze prestatie en kijken ernaar uit om onze waardevolle samenwerking voort te zetten.

Lees het volledige artikel: Dutch IT Channel – Sophos benoemt Féju tot Platinum Partner

 

 

 

 

 

 

 

 

1 minuutje met… Nick van den Heiligenberg

He’s making it happen

Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: manager consultants Nick van den Heiligenberg. Over hem als persoon en het werk waar hij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Nick van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hier:

Nick, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Na mijn studie heb ik een poosje gewerkt bij een bedrijf dat wellnesscentra en sportscholen voorzag van al hun ICT-behoeften. Maar toen kwam ik ineens de vacature van Féju tegen en voordat ik het wist, was ik bij hen aan boord! Soms moet je gewoon snel handelen als een te gekke kans zich voordoet, toch?

Wat doe je daar zoal?

Enerzijds vervul ik de rol van manager, waarbij ik samen met het managementteam de koers van onze organisatie bepaal en leiding geef. Anderzijds draai ik ook nog steeds mee op de vloer met onze consultants bij een aantal grote accounts en projecten. Ik blijf immers een man van de techniek.

Sinds wanneer is dat het geval?

Nou, ik moet even in mijn geheugen graven hoor, want dat is al een behoorlijke tijd geleden. Maar als ik het goed zeg werk ik sinds 2010 als ICT-consultant en mag ik mij vanaf 2018 ook manager consultants noemen.

Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?

Hier draait alles om de voortdurende groei, zowel persoonlijk als in teamverband. Geen overbodige luxe, want in onze branche waar verandering en innovatie de orde van de dag zijn is het essentieel om altijd scherp te blijven.

En waarom specifiek bij Féju?

Hier krijg je alle kansen om je dromen waar te maken. Daarnaast is het teamgevoel rijkelijk aanwezig! We klaren de klus écht samen.

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

We zetten er hier flink de schouders onder, maar er is ook zeker ruimte voor ontspanning op moment dat de planning dat toelaat. En als we een project verder van huis hebben, wordt alles tot in de puntjes geregeld; van hotels tot diners en alles daartussenin.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Sinds vorig jaar ben ik lid van ons interne “running/cycling”-team. Afgelopen herfst heb ik samen met de collega’s meegedaan aan de Tilburg Ten Miles. En daarnaast doe ik in mijn vrije graag leuke dingen met mijn vrouw en twee kids.

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Eigenlijk voor alles waar ik uitdaging uit kan halen. Elke dag probeer ik het nog een stukje beter te doen. Je bent immers nooit uitgeleerd.

En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?

Haha ja, ik heb er serieus over nagedacht, maar eerlijk gezegd kan ik niet meteen iets bedenken. Maar dat is voor mij ook belangrijk, hoor. Om je werk goed te doen, is het essentieel om het met een grote glimlach te kunnen uitvoeren!

Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?

Ja, eigenlijk moet je dat aan hen vragen, hè… Maar als ik toch iets moet zeggen, denk ik dat ze me zien als een betrouwbare doorzetter en iemand waar ze altijd op kunnen bouwen.

En wat weten zij juist niet van jou?

Ik hang al behoorlijk wat jaartjes rond bij Féju. De klanten waar ik over de vloer kom, kennen me ook al een eeuwigheid. Dus ik gok zo dat ze me behoorlijk goed in de smiezen hebben.

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

Thuis draait het eigenlijk om één ding: als het internet en de WiFi gewoon lekker lopen en stabiel zijn, is het al snel goed.

Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?

Haha, dat zou jij wel willen weten he?! 😉

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Een sterk wachtwoord is natuurlijk heel belangrijk. Maar zorg ook altijd voor een multifactorauthenticatie. Zo moet je voor een tweede keer je identiteit bevestigen na het inloggen. Hierdoor ben je veel minder vatbaar voor hackers. Veiligheid staat voorop.

1 minuutje met… Maarten van den Broek

HE’S making IT happen

Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: ICT-consultant, Maarten van den Broek. Over hem als persoon en het werk waar hij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Maarten van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hier:

Maarten, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Net na de afronding van mijn opleiding ICT- en Netwerkbeheer ging ik op zoek naar een baan. Per toeval was mijn huisgenoot een bekende van Albert. Hij bracht ons in contact, waarna ik bij Féju op gesprek ging. Het klikte meteen goed. Zodoende heb ik binnen dit bedrijf mijn start gemaakt in de ICT-branche.

Wat doe je daar zoal?

Als onderdeel van het supportdeskteam ondersteun ik dagelijks onze klanten met (bijna) al hun problemen. Van een printer die niet werkt, tot een server die offline is; alles komt wel voorbij. Dat maakt mijn werk zeer gevarieerd en interessant.

En sinds wanneer is dat het geval?

Sinds april 2022. Ik werk er ‘pas’ anderhalf jaar, maar het voelt alsof ik al jaren werkzaam ben bij Féju.

Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?

ICT trekt van jongs af aan al mijn aandacht. Mijn eerste PC – toen nog met Windows98 – kreeg ik in mijn bezit toen ik 4 jaar oud was. Sindsdien is bezig zijn met computers mijn grootste hobby. In deze branche aan de slag gaan, was voor mij dan ook een logische stap. En dat bevalt in de praktijk ontzettend goed. Er is altijd wel weer iets nieuws om te leren of te ontdekken, dat houdt het uitdagend en spannend.

En waarom specifiek bij Féju?

Voornamelijk vanwege de gezellige sfeer en de prettige collega’s. Maar ook vanwege de uitdagingen waarmee ik te maken krijg en de mogelijkheden die mij geboden worden.

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

Ik denk altijd maar: geen dag is te zwaar zolang je het naar je zin hebt. En aangezien ik voornamelijk mijn plezier haal uit het oplossen van ‘de wat meer uitdagende problemen’, zit dat wel goed dus.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Dan komen we uit bij mijn tweede grote hobby: auto’s! In mijn vrije tijd sleutel ik met alle liefde en plezier aan mijn Honda. En ik ben regelmatig op autoshows en -evenementen te vinden.

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Ik ben altijd benieuwd naar wat de dag brengt, maar de hoogtepunten zijn tot nu toe de projecten waaraan ik heb gewerkt.

En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?

Meestal is mijn agenda dagelijks geblokt met ‘Support’. Dat doe ik met alle plezier, dus er valt niet zo veel te deleten in mijn werkzaamheden.

Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?

Mijn enthousiasme, technische kennis en bereidheid om te helpen met vrijwel elk probleem.

En wat weten zij juist niet van jou?

Da’s een goeie. Ik deel namelijk veel met mijn collega’s. Maar ze hoeven ook weer niet álles te weten. 😉

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

Van smartlampen en bekabeld internet naar alle kamers tot een NAS om films vanaf te kijken; vrijwel alles is geregeld! Dit doet me er wel overigens wel aan denken dat ik nog iets aan de wifidekking op mijn dakterras moet doen…

Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?

We gebruiken de standaardnaam, een soort van “hiding in plain sight”. Lekker onopvallend.

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Updates! Het klinkt simpel, maar ik zie nog te vaak dat mensen ze vergeten of zelfs wegdrukken. Ze zijn absoluut benodigd voor het oplossen en voorkomen van problemen. En ze zorgen natuurlijk voor een stukje veiligheid. Kijk dus wat vaker of er updates beschikbaar zijn voor je apparaat. Een leuke bijkomstigheid: ze kunnen ook nog nieuwe features en opties bieden, die het leven net wat makkelijker kunnen maken. En wie wil dat nou niet?!

1 minuutje met… Maarten van Esch

HE’S making IT happen

Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: ICT-consultant, Maarten van Esch. Over hem als persoon en het werk waar hij nog dagelijks mee in ‘de cloudsis. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Maarten van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hier:

Maarten, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Bij een van mijn eerste werkgevers was Féju de IT-leverancier. Destijds zat ik dus met Albert aan tafel om als klant zijnde de offerte te bespreken. Na deze samenwerking heeft het nog wat jaren en omwegen via andere werkgevers gekend om hier terecht te komen. Maar toen ik besloot op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever waar ik onder meer dichter bij huis kon werken, dacht ik direct aan Féju. En binnen één gesprek was het eigenlijk al geregeld.

Wat doe je daar zoal?

Koffie drinken, zwart graag! Grapje natuurlijk. Ik houd me in grote lijnen bezig met het beheer en het onderhoud van de complexe netwerken van onze klanten. Dit de laatste jaren met name toegespitst op Microsoft 365.

En sinds wanneer is dat het geval?

Sinds oktober 2019 alweer. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt, dat blijkt maar weer!

Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?

Ik heb een behoorlijk pad bewandeld. Ik ging van de Commodore, naar de MSX, via de 386 naar de 486, en van 24k4 naar Starlink. Dat klinkt behoorlijk technisch allemaal, dat begrijp ik maar al te goed. Maar in de kern betekent het dat ik niet stil kan zitten en de IT-wereld nooit stilstaat. ‘Wij’ zijn dan ook een goede match.

En waarom specifiek bij Féju?

Vanwege die goede koffie natuurlijk! En misschien ook wel een klein beetje vanwege het fijne team met leuke collega’s.

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

We hebben nu eenmaal een vitaal beroep waarbij je soms wat langer door moet. Maar ik ervaar het niet als hard werken. Bovendien kijkt de planning altijd goed mee naar onze afspraken en de bijbehorende reistijd om het zo werkbaar mogelijk te houden.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Ik kom tot rust door op mijn racefiets te stappen, of door mensen te wurgen. Dat laatste klinkt nogal gek, maar naast IT’er ben ik ook leraar Braziliaans Jiu Jitsu.

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Ik krijg energie van projecten waardoor klanten slimmer en efficiënter kunnen werken.

En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?

Geen één, dat meen ik echt. Ik heb plezier in alles wat er bij mijn functie komt kijken. Hoe fijn is dat?!

Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?

Waarschijnlijk om mijn looks 😉, maar ik hoop vooral om het feit dat ze er vertrouwen in hebben dat ze bij mij terecht kunnen met hun problemen.

En wat weten zij juist niet van jou?

Dat ik elke week van het jaar een ander paar schoenen aan kan doen en dat zo’n anderhalf jaar vol kan houden zonder een paar tweemaal te dragen. Dit kan overigens wel als resultaat hebben dat ik soms op mijn flipflops naar kantoor kom. Maar goed, een kleine schoenentik dus…

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

Geen wifi betekent geen Youtube Kids. Je zult begrijpen: mijn verbinding is cruciaal, en dus is die ook goed geregeld.

Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?

Zal ik meteen het wachtwoord met je delen?

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Als je het mij vraagt is het wachtwoordbeleid schijnveiligheid. Als je voor elk account een wachtwoord hebt met 10 karakters, speciale tekens én cijfers die vanwege veiligheid ook niet overeen mogen komen met andere wachtwoorden, krijg je post-its volgeschreven met wachtwoorden. Dit gaat natuurlijk zijn doel voorbij. Gebruik in plaats daarvan liever een wachtzin met daarnaast MFA.

Een minuutje met… Juliette Jakobsen

SHE’S making IT happen!

Onze Féjuers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: junior accountmanager, Juliette Jakobsen. Over haar als persoon en het werk waar zij nog dagelijks mee in de cloudsis. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Juliette van aangaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hieronder.

Juliette, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Als dochter van de eigenaar zou je kunnen zeggen dat ik met Féju ben opgegroeid. Het bedrijf is (on)bewust altijd al onderdeel van mijn leven geweest. En in 2019 kreeg ik de kans om er zelf mijn intrede te doen. Díe kans heb ik met beide handen aangegrepen. Enne… leuk om te weten; de ‘ju’ van Féju staat voor Juliette.

Wat doe je daar zoal?

Mijn functie is die van junior accountmanager, maar ‘manusje van alles’ volstaat eigenlijk ook wel. Van binnen- en buitendienst sales, de inkoop, mobiel en conference tot aan de administratie en het regelen van de lunch op vrijdag; ik doe het allemaal. Dat maakt mijn werkdagen lekker dynamisch.

En sinds wanneer is dat het geval?

Officieel sinds februari 2020, maar ik heb me als de ‘ju’ van Féju altijd al verbonden gevoeld!

Wat trekt jou zo aan in het werken in deze branche?

Na de afronding van mijn studie Manager Verkoop Reizen en wat jaren werkervaring in de branche, gooide ik het roer om. Ik maakte de switch naar ICT; een compleet nieuwe wereld voor mij. Maar hoe anders het ook was, wanneer commercie in je bloed zit en je passie hebt voor sales, dan vind je overal wel je plekje. Ik voel me dan ook steeds meer thuis in de sector en mijn kennis groeit met de dag. En mijn liefde voor reizen? Die pas ik nu gewoon lekker toe tijdens een welverdiende vakantie.

En waarom specifiek bij Féju?

Logisch, toch? 😉

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

Tijdens drukke tijden werken we met z’n allen hard aan het behalen van successen. Maar wanneer de druk wat van de ketel is, is er zeker ook ruimte voor ontspanning. Een beetje stress is goed voor een mens, maar onthaasten is ook belangrijk. De directie houdt de balans tussen die twee altijd goed in het vizier.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Bij Féju laad ik het meeste op tijdens extra activiteiten. De summerparty, het kerstfeest en de kwartaalmeetings bijvoorbeeld. Privé vind ik mijn ontspanning in het hockeyen. Ook breng ik graag tijd door met vrienden en mijn vriend Jochem. We gaan erop uit, of blijven juist lekker thuis. We hebben onlangs flink verbouwd aan ons eerste koophuis. En zoals dat gaat met een verbouwing, valt er nog genoeg te doen om de puntjes op de ‘i’ te zetten. Ook daar besteed ik dan ook graag tijd aan.

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Wanneer er grote offertes lopen waar ik als werkplekspecialist aan mee mag werken op het gebied van in- en verkoop. Daarnaast kijk ik altijd uit naar de wekelijkse salesmeeting. Het is een fijn moment om met alle collega’s de lopende zaken te bespreken.

Welke activiteiten zou je wel willen wissen uit je agenda?

Haha, dan schiet mij direct een tijdrovende, administratieve taak te binnen. Twee keer per week moesten namelijk alle werktickets van onze consultants geprint worden. Gelukkig zijn die werkzaamheden inmiddels geautomatiseerd, waardoor het niet meer tot mijn takenpakket behoort.

Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?

Goede vraag, ik denk als behulpzaam, sociaal en commercieel.

En wat weten zij juist niet van jou?

Oef, dat is een lastige… Hmm ik denk dat ze eigenlijk al wel het nodige van me weten. En Twan, Lisette en Stef al helemaal, die vertel ik sowieso heel veel.

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

Laten we zeggen dat mijn eerste levensbehoefte: de wifi, goed op orde is. We installeerden diverse extra wifipunten om de verbinding te versterken. Verder hebben we niet veel bijzonders in huis op het gebied van ICT.

Welke naam heeft jouw wifinetwerk?

‘JuulJochem82’, en die 82 verwijst nog naar ons oude huisnummer, haha.

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Blijf altijd up-to-date op gebied van hardware en software. Je wilt immers niet dat er veiligheidsrisico’s ontstaan of dat je je werk niet optimaal kan uitvoeren vanaf je mobiele werkplek.

Maak kennis met: Martijn van Rosmalen

De Féju-familie blijft groeien! Om je op de hoogte te houden van onze nieuwe aanwinsten stellen we ze een voor een aan je voor. Vandaag is het de beurt aan Martijn van Rosmalen. Hij deed 1 mei zijn intrede bij ons als ICT-consultant. De hoogste tijd voor een korte kennismaking. Want wie is onze nieuwe collega? Welke kennis en ervaring brengt hij met zich mee? En waar krijgt hij buiten werktijd energie van? Je leest het hieronder.

“Hallo daar! Ik ben Martijn van Rosmalen, een voormalig inwoner van Den Bosch, want per 1 juni ben ik namelijk verhuisd naar Breda en ingetrokken bij mijn vriendin.

In mijn vrije tijd zit ik niet stil en sport ik graag. Zo ben ik een fanatiek hockeyer, stap ik met regelmaat op de wielrenfiets en draai ik voor een hardloopronde ook mijn hand niet om. Naast al mijn sportieve activiteiten geniet ik ook van lekker eten en drinken. Kokkerellen met mijn vriendin, barbecueën in de tuin en terrassen met vrienden; het is stuk voor stuk aan mij besteed.

Binnen mijn vakgebied ben ik vooral expert op het vlak van systeembeheer. Al sinds mijn jeugd heb ik een fascinatie voor alles wat met computers te maken heeft. Op 8-jarige leeftijd wist ik dan ook al dat ik ‘computerman’ wilde worden. En nu ik ouder en wijzer ben, besef ik des te meer hoe belangrijk en veelzijdig het ICT-vakgebied is. Alleen al het gegeven dat je als systeembeheerder met het invoeren van een bepaalde instelling het werk van een ander gemakkelijker maakt, zorgt ervoor dat ik het alleen nog maar leuker ben gaan vinden!”

Martijn, namens het hele team: van harte welkom en veel succes gewenst!

Bekijk hier het Féju team.