Archieven: Nieuws
1 minuutje met… Rob van Nunen
He’s making it happen
Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: ICT-consultant Rob van Nunen. Over hem als persoon en het werk waar hij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Rob van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hier.
Rob, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?
Ik ben al zo’n 20 jaar werkzaam in de ICT. Een hele tijd dus. Een paar jaar geleden zocht ik wat meer uitdaging in mijn werk. Ik hoopte dit te vinden bij Féju en dat is tot nu toe goed gelukt!
Wat doe je daar zoal?
Volgens mijn dochtertje van drie speel ik vooral computerspelletjes op mijn werk. Maar in werkelijkheid controleer ik dagelijks de systemen van klanten op locatie. Dit varieert van het beheren van een of meerdere servers, tot het controleren van werkplekken. Daarnaast ben ik dagelijks in de weer met de beveiliging binnen bedrijven en doe ik aanbevelingen waar nodig.
En sinds wanneer is dat het geval?
2,5 jaar geleden startte ik bij Féju. Ik begon met een inwerkperiode op de afdeling support. Na een tijdje kreeg ik van mijn leidinggevende het vertrouwen om ‘buiten te gaan spelen’, zoals we dat wel eens noemen.
Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?
In mijn werk word ik iedere dag opnieuw uitgedaagd en dat is belangrijk voor me. Daarnaast vind ik het fijn als ik onze relaties kan helpen wanneer ze technische problemen hebben en ergens niet uitkomen.
En waarom specifiek bij Féju?
De informele werksfeer sprak me direct aan. Daarnaast is Féju een plek waar collega’s altijd voor elkaar klaarstaan.
Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?
In de basis wordt er veel van je verwacht. Dat kan ook niet anders wanneer je als bedrijf altijd voor het beste van het beste gaat. En dat kan weleens zwaar zijn, maar er is uiteraard ook ruimte voor een grapje op zijn tijd. Of voor extra momenten om te genieten met je gezin.
Hoe doe je dat opladen het liefst?
Het allerliefst ben ik met mijn dochtertje aan het spelen of met mijn hond aan het wandelen. Ook ben ik drie dagen per week in de sportschool te vinden. In beweging zijn maakt mijn hoofd even helemaal leeg.
Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?
Voor uiteenlopende en uitdagende projecten.
En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?
Vergaderingen waar geen eind aan lijkt te komen. Al zijn de meetings natuurlijk wel nodig om onze relaties goed te helpen met hun vraagstukken. Maar af en toe wil je gewoon door.
Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?
Hopelijk als behulpzaam, dat vind ik het belangrijkst. Het zou me niet verbazen als sommige collega’s me ook voor gek verklaren, omdat ik mezelf iedere donderdagochtend om 06.00 uur al in het zweet werk in de sportschool.
En wat weten zij juist niet van jou?
Laten we dit vooral zo houden, dan blijven er nog wat gespreksonderwerpen over voor tijdens de koffiepauze.
Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?
Thuis is deze ‘standaard’ geregeld. Zo hebben we (nog) geen extreme ICT-veiligheidsmaatregelen voor onze dochter. Ik vind dat zij gewoon moet kunnen experimenteren op het gebied van IT. En soms kan het dan ook eens fout gaan. Daar leert ze weer van.
Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?
Dit is nog een standaard naam van de provider. Niks origineels, dus.
En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?
Let goed op je security. Uiteindelijk kan iedereen een keer op een verkeerde link klikken en inloggen; dit is zelfs mij eens overkomen. Het gaat om de vervolgstappen die je daarna onderneemt. Contacteer direct je systeembeheerder of automatiseerder. Laat hen de hele boel met een professionele blik nakijken. Denk vooral niet: ‘Niemand ziet het nu’. Een hacker kan ook pas na een paar dagen aan de slag gaan.
1 minuutje met… Monique Aussems
Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: finance medewerker Monique Aussems. Over haar als persoon en het werk waar zij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Monique van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hier.
Monique, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?
Ik ken Féju al van het eerste uur. Mijn voormalig werkgever was namelijk een van de eerste klanten van Féju. Ik was toen als ICT-contactpersoon onder andere verantwoordelijk voor de automatisering van het bedrijf. Daarom had ik regelmatig contact met Albert en zijn toenmalige compagnon Dennes was jarenlang onze systeembeheerder. Een tijdje geleden startte ik als freelancer en Albert benaderde mij al snel voor een samenwerking. Zo is Féju mijn eerste ‘klant’ geworden, waar ik nog steeds superblij mee ben.
Wat doe je daar zoal?
Mijn takenpakket is heel breed, maar het is vooral gericht op finance en organisatie. Van financiële boekingen tot het verwerken van de salarisadministratie en alles daartussenin. Tegelijkertijd denk ik na over hoe er efficiënter en sneller gewerkt kan worden. En ik voer eventuele veranderingen indien mogelijk ook daadwerkelijk uit. Zo hebben we met het huidige softwarepakket veel terugkerende taken geautomatiseerd en is de administratie inmiddels een stuk digitaler geworden.
En sinds wanneer is dat het geval?
Sinds november 2022.
Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?
Deze branche heeft altijd mijn interesse gehad. Ik ben van nature nogal onderzoekend, analyserend en oplossingsgericht. En als er ICT-problemen op de werkvloer waren, dan vond ik het leuk om dat op te lossen. Tenzij het té technisch werd; dan schakelde ik met Féju. Maar ook het zoeken naar software voor bepaalde vraagstukken die binnen een organisatie spelen, vind ik interessant. Daarnaast is ICT een dienstverlenende branche wat veel raakvlakken heeft met het werk dat ik zelf doe.
En waarom specifiek bij Féju?
Daar heb ik even over nagedacht, want er zijn zoveel factoren die meespelen. Maar het zijn toch de collega’s. Ik bedoel, het is een prachtig bedrijf en alles is top geregeld. Maar de mensen die er werken en de sfeer die er heerst maken dit bedrijf pas echt.
Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?
Het is zeker niet alleen maar hard werken. Je kunt altijd wel bezig blijven, maar ik zorg ervoor dat ik in mijn week genoeg ruimte inplan om te ontspannen.
Hoe doe je dat laatste het liefst?
Het is misschien een beetje een saai antwoord, maar na een lange wandeling met mijn hond in de bossen ben ik weer helemaal opgeladen. Ik ga ook graag uitgebreid lunchen met vriendinnen en dan is het soms zo gezellig dat het ineens alweer tijd is voor het diner.
Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?
Ik vind het fijn als ik veel afwisselende taken op een dag kan uitvoeren. Aan het eind van de dag klap ik dan tevreden mijn laptop dicht, met het gevoel dat er een hoop werk verzet is.
En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?
Er schiet me meteen een ding te binnen: het opsporen van bonnetjes die bij pin- of creditcardtransacties horen. Daar moet ik nog even een oplossing voor bedenken…
Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?
Dat vind ik een lastige vraag die je beter aan henzelf zou kunnen vragen.
En wat weten zij juist niet van jou?
Dat ik heel erg van zingen hou. Voorheen deed ik dat in theater- en musicalgezelschappen, maar tegenwoordig zing ik vooral in de auto op weg naar mijn werk.
Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?
Dat is bij ons prima geregeld. Mijn vader is gepensioneerd telecommunicatiemonteur en heeft bij ons thuis de meterkast helemaal georganiseerd. Ieder kabeltje is gelabeld en in vrijwel iedere ruimte is snelle wifi te vinden. Voor mijn werk heb ik uiteraard goede apparatuur nodig en dat is natuurlijk via Féju allemaal goed geregeld.
Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?
Dat is niet zo heel verrassend: het netwerk heet ‘John en Monique’. Het laat zich raden wie John is… (hint: niet de hond)
En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?
Kijk eens kritisch naar je werkzaamheden en wat er nog geautomatiseerd kan worden. Er is misschien veel meer mogelijk dan je denkt om tijd en geld te besparen. En misschien maakt het je werk ook nog eens leuker. Iets waar Féju natuurlijk heel goed over kan meedenken.
Féju steunt Sociaal Huis Oisterwijk met opbrengst jubileumdonatie
Na ons jubileumfeest verlieten álle aanwezigen tevreden het Koning Willem II-stadion. Maar de glimlach op de gezichten van Eric en Karin Rentmeester van Sociaal Huis Oisterwijk (hierna: SHO) was misschien nét nog iets breder dan die van de rest. De oprichters van dit goede doel gingen naar huis met een cheque van maar liefst tienduizend euro. Een prachtig bedrag waarmee SHO veel goeds kan doen!
Oisterwijk staat bekend als welvarende gemeente met een bruisend centrum en veel natuurschoon. Een omgeving waar het goed wonen en leven is. Maar dat is slechts een deel van Oisterwijk. Er zijn in en om het dorp ook veel mensen die het moeilijk hebben. Voor hen is SHO er.
Het echtpaar Eric en Karin stond in 2019 aan de wieg van de stichting. Karin vertelt over hun beweegredenen: “We vinden het heel belangrijk om mensen die het moeilijk hebben in onze samenleving te helpen. Dat kunnen mensen met financiële problemen of een beperking zijn. Maar ook personen die eenzaam zijn of overbelaste mantelzorgers bieden wij steun. SHO is er voor ons allemaal; onze mening is dat iedereen het verdient om deel te nemen aan de maatschappij.”
Dat smaakte naar meer
SHO heeft in de eerste vijf jaar al heel wat mensen geholpen. Vooral in coronatijd ging het hard, vertelt Eric. “In samenwerking met lokale horecaondernemers hebben we toen echt iets moois neergezet. Restaurants moesten toen dicht en eigenaren zaten met volle vriezers. Om die ingrediënten toch goed te benutten, bereidden 58 meewerkende ondernemers in de horeca tienduizend maaltijden en soepen voor kwetsbare mensen. Stuk voor stuk belangeloos.”
Van corona-hulp tot community impact
In de jaren daarna werd SHO groter, breder en professioneler. Karin: “Vanuit die corona-actie is er een flinke beweging op gang gekomen. Sinds 2022 hebben we zelfs een eigen locatie, in Haaren. Vanuit daar coördineren we de uitgifte van kleding, medische hulpmiddelen zoals rollators. En ook fietsen, menstruatiemiddelen en kindercadeautjes voor mensen die in financieel zwaar weer zitten.”
Eric vult zijn vrouw aan: “En we organiseren ook activiteiten, want daar hebben eenzamere mensen het meeste aan. Zoals O’pkikker aan Tafel, waarbij 25 gasten per keer een leuk en geheel verzorgd, gezellig ontmoetingsmoment hebben bij een van de deelnemende horecalocaties. Maar onze +/- 200 vrijwilligers ondersteunen op veel verschillende manieren. Ze doen bijvoorbeeld klusjes, helpen om de tuin netjes te houden of doen boodschappen. We vragen de mensen die we helpen trouwens ook een soortgelijke tegenprestatie in natura te leveren aan een ander. Dat is goed voor hun eigenwaarde en voegt betekenis aan hun dag toe.”
“We waren écht overdonderd”
SHO en Féju kennen elkaar al lange tijd. Karin legt uit hoe dat zo is gegroeid. “Ik ken Hélène, de ex-vrouw van Appie (Albert Jakobsen, red.), al vanaf mijn vierde. Toen ik later bij een bakkerij werkte, leverde zijn organisatie de eerste computers. Zo is het zaadje geplant en we hebben altijd wel contact gehouden. Hij waardeert ons werk met SHO heel erg en sponsort ons ieder jaar. Toen hij vlak voor het grote feest samen met zijn partner Katinka bij ons kwam kijken, was hij zichtbaar onder de indruk.”
Zelfs zó erg, dat hij de genodigden vroeg om geen cadeaus mee te nemen, maar iets te doneren aan onze stichting. Dat ‘iets’ werd, nadat Féju de opbrengst naar boven afrondde, tienduizend euro. “Prachtig”, jubelen Eric en Karin in koor. Eric: “We waren écht overdonderd. En weet je wat ook mooi was? Op het feest boden twee relaties van Féju aan om ons te helpen. Quaform Signing levert belangeloos de bestickering voor ons pand waar we over niet al te lange tijd in hopen te trekken. En VPA Projects sponsort de vloerbedekking. Geweldig!”
De tien mille van Féju komt goed terecht, belooft Karin. “We gebruiken het om onze activiteiten te financieren. Door deze steun kunnen nóg meer kwetsbaren in onze regio meedoen. Dat is voor deze mensen onbetaalbaar.”
Wil je meer lezen over SHO of ze aanvullend ondersteunen. Dat kan, graag zelfs! Alle hulp is welkom. Neem voor meer informatie contact op met de stichting via info@sociaalhuisoisterwijk.nl of bel: 06 517 660 18.
Twintig jaar Féju: reden voor een feestje!
Afgelopen mei bestond Féju twintig jaar. Dat wilden we vieren, gróóts vieren. Met al onze relaties, partners en medewerkers. Dankzij het recente kampioenschap was de thuishaven van Willem II de laatste tijd sowieso een feestelijke plek. Wij deden daar op donderdag 16 mei graag nog een schepje bovenop. Het werd een meer dan bijzondere dag. Met een lach, een traan én een grootse aankondiging. De hoogste tijd voor een korte terugblik.
Let’s get this party started
Na maanden van voorbereidingen, was het dan toch echt zover. Via het veld betraden de ruim vierhonderd genodigde feestgangers de businessruimte van Willem II. Eenmaal binnen heette een hologram van Albert iedereen van harte welkom. Je hebt tenslotte affiniteit met moderne technologie of niet… De échte Albert? Die stond stralend handen te schudden bij de entree.
Dagvoorzitter Michelle La Valette trapte het event af. In vogelvlucht nam ze alle gasten mee in twee decennia Féju. Na deze reis door de jaren was het tijd voor wat interactie. Met het spel ‘Proost op jou’ leerden de aanwezigen elkaar op speelse wijze wat beter kennen. Dit, samen met de bubbels natuurlijk, zorgde voor een luchtig begin van de festiviteiten.
“Je bedenkt iets met elkaar en werkt er vervolgens hard aan. Om alles te zien samenkomen, is ontzettend mooi! – Stef Brooimans”
Wisseling van de wacht
Waar iedereen dacht uitgeproost te zijn, verrasten Albert en Anton de feestgangers met nóg een reden voor een toost. In het bijzijn van zakenrelaties, familie en vrienden deelden zij dat Albert na twintig jaar aan het roer plaatsmaakt voor Anton. De ‘maatjes’ bezegelden de overdracht met het heffen van het glas en mooie, rake woorden voor elkaar. Dat was de opmaat naar een collectief proostmoment en een stevig applaus.
Feestelijke klanken en gevulde magen
Met het grote nieuws achter de rug was het tijd voor muziek. De DamesDraaienDoor speelden de sterren van de hemel. Op de achtergrond serveerde Bonheur een voortreffelijk diner uit. En tussen de gangen door werden ook de photobooths veelvuldig bezocht.
“Een heerlijk samenzijn waar genieten, oprechte gastvrijheid en een mooi netwerk centraal stonden. Kortom: 100% Féju. – Nicky Foesenek”
Overweldigd en dankbaar
We denken met een grote glimlach terug aan deze feestdag. “Al die relaties die vanuit het hele land zijn gekomen voor ons, voor Féju… Dat maakt dat ik me overweldigd en dankbaar voel”, aldus Juliette Jakobsen, junior accountmanager binnen ons bedrijf, na afloop. Ook relatie Niels Janse van Restaurant SEC in Oisterwijk was vol lof: “Ik ga echt niet naar elk bedrijfsfeest. Maar voor Albert kom ik wel, omdat ik het hem zo gun. Heel bijzonder dat hij al die mensen op een donderdagmiddag bij elkaar kreeg. Het was fantastisch!”
“Féju is een mooi bedrijf en heeft een grote plek in mijn hart. Het feest was top geregeld! – Helene Kerdijk”
Herbeleef deze dag
Wát een voorrecht dat we twintig jaar Féju op deze manier en met zo’n groot gezelschap mochten vieren! Dank aan iedereen die aanwezig was, en ons Féjubileum mede tot een geweldig, onvergetelijk succes heeft gemaakt.
De aftermovie, de foto’s en de beelden van de photobooth bekijk je via féju.nl/20jaar.
1 minuutje met… Anton van Dam
Onze Féju’ers zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in één minuutje met: onze nieuwe eigenaar Anton van Dam. Over hem als persoon en het werk waar hij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Anton van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hier.
Anton, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?
Via headhunter Nicole van Wieringen. Zij was destijds door Albert ingeschakeld in de zoektocht naar een knappe salesmanager en kwam toen bij mij uit.
Wat doe je zoal?
In 2013 ben ik begonnen als salesmanager en in de loop van de jaren meer in de operatie gekomen als operationeel manager. Daarna adjunct-directeur en directeur. En sinds vorige maand, na de overname, mag ik mijzelf trotse eigenaar noemen van de Féju ICT Groep.
En sinds wanneer is dat het geval?
Al met al ben ik nu bijna elf jaar ‘bij de zaak’.
Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?
De ICT-markt staat nooit stil. Sterker nog, het gaat razendsnel. Die innovatie vind ik heel interessant. En we vervullen voor onze relaties een enorm belangrijke rol in het operationeel houden van hun business. Die belangrijke rol waarbij kwaliteit, snelheid en flexibiliteit nodig is, vind ik geweldig om in te kunnen vullen met onze organisatie.
En waarom specifiek bij Féju?
Er is simpelweg geen leuker ICT-bedrijf!
Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?
Het is hard werken en met enige regelmaat buiten de reguliere kantooruren maar we bouwen absoluut ruimte in voor ontspanning en veel lol met elkaar. Het moet in balans zijn, daar sta ik voor. Voor mij persoonlijk is opladen eigenlijk niet echt nodig… ik sta altijd aan!
Hoe doe je dat laatste het liefst?
Ontspannen (of opladen als je dat zo wil noemen) doe ik thuis met mijn gezin en door een rondje te hardlopen in het mooie Mastbos in Breda.
Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?
Ik vind alles wel leuk! Maar extra leuk zijn afspraken met relaties van Féju en gesprekken met collega’s waarin we tot oplossingen komen voor uitdagingen, en nieuwe diensten vorm geven met elkaar.
En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?
Eigenlijk niets.
Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?
Ik denk om mijn quote ‘Elke week, elke maand en daarmee elk jaar ietsje beter, efficiënter en leuker!”
En wat weten zij juist niet van jou?
Volgens mij weten ze ongeveer alles wel.
Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?
Prima op orde!
Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?
AT Wi-Fi en AT Wi-Fi Guest.
En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?
Neem als ondernemer of ICT-verantwoordelijke regelmatig de tijd om eens écht in gesprek te gaan met onze adviseurs en consultants over hoe ICT voor jou kan werken. Er is zoveel mooie, slimme en innovatieve tooling beschikbaar die je business/werk beter, veiliger, efficiënter of leuker kunnen maken. Door regelmatig te brainstormen met onze experts ben ik er zeker van dat je jezelf verzekert van veel meer ICT-tips!
Een nieuw hoofdstuk in hetzelfde boek
Féju ICT Groep is verkocht. De officiële overdracht is net achter de rug. We zijn razendbenieuwd hoe de heren er nu bijzitten. ‘Opgelucht’, zegt Albert Jakobsen (58) tijdens teams vanuit Spanje. ‘Ook melancholisch, Féju is tenslotte mijn kindje.’ Kersverse eigenaar Anton van Dam (39): ‘Het is spannend, maar ik heb er ongelooflijk veel zin in.’
‘Toen we in mei ons 20-jarig jubileum in het Koning Willem II stadion vierden en het nieuws omtrent de overdracht aan vierhonderd relaties verkondigden, dringt het nog niet goed tot je door’, vervolgt Albert. ‘Daarna regende het bedankjes en felicitaties en word je met de neus op de feiten gedrukt.’
Genieten
‘De aanleiding? Het is tijd om te genieten, samen met mijn vrouw Katinka. Onze dochters zijn het huis uit en maken het goed. Sinds twee jaar heb ik een stapje teruggedaan binnen het bedrijf en verblijf ik regelmatig in Spanje.’ Een andere reden is dat Anton, al elf jaar bij Féju, sinds 2013 adjunct-directeur en vorig jaar aangesteld tot directeur, aan Albert vroeg of hij aandelen van hem kon kopen. ‘Ik vertrouw hem’, zegt de voormalige eigenaar, ‘dus waarom zou ik hem die kans niet gunnen? Veel beter dan het bedrijf verkopen aan grote ICT huizen die veel zaken centraal geregeld hebben waardoor sommige van onze mensen overbodig zouden worden.’
Humor
Albert en Anton doorliepen het officiële overdrachtstraject met ieder een eigen adviseur. Deze keuze was geen kwestie van wantrouwen. ‘Alles moet gewoon kloppen’, reageert Albert. ‘Zo’n onderzoek kost geld, maar levert ook op. Bovendien eisen banken dat tegenwoordig.’ Anton merkt op: ‘Het is ook leerzaam geweest. De volgende keer zou ik het net zo doen.’ Hij geeft aan dat er binnen Féju niet veel zal veranderen. Féju blijft op de gevel staan en de club mensen blijft ook. Albert blijft voorlopig nog aan als directieadviseur. Voor hem is Féju zijn kindje, voor Anton een plek waar hij het al ruim tien jaar vreselijk naar zijn zin heeft. Familiair, laagdrempelig en vol humor. ‘De humor delen we’, grijnst Albert. Op mindere momenten gooiden we er vaak zwarte humor in. Zo van: als het niet lukt, kunnen we altijd nog gaan tuinieren!’
Maatje
Het respect over en weer is diep. Het vertrouwen eveneens. ‘Ik heb Anton nog nooit kunnen betrappen op een leugen’, laat Albert weten. ‘Mijn ouders leerden me al vroeg: wie leugens vertelt, moet ook veel onthouden. Anton heeft nu de leeftijd waarop ik met Féju begon. Trek nog twintig jaar door en we staan dan opnieuw in het Koning Willem II stadion te verkondigen wie het stokje overneemt. We hebben samen al veel meegemaakt. Anton was altijd mijn maatje.’ ‘Daadkrachtig zijn, niet aanmodderen en om hulp durven vragen, dat is Albert’, zegt Anton. ‘Albert is een echte relatieman. Zijn telefoonklapper staat vol. Een knap staaltje netwerk. Roep zijn naam en je krijgt veel gedaan.’ Dat de een Willem II- en de ander NAC- supporter is, heeft nooit tussen hen ingestaan. Dan moet je echt van betere huize komen. De twee zien de toekomst optimistisch tegemoet. Albert schuift ongetwijfeld nog eens aan bij het MT-overleg en Anton blijft zich gepassioneerd inzetten voor een nog leuker, efficiënter en beter Féju. Albert: ‘Wat ik Anton mee wil geven? Verlies je mensen niet uit het oog. Ondernemen doe je samen. Maar ook, verlies je portemonnee niet uit het oog. Trouwens, ik krijg ineens allerlei aanvragen en verzoeken nu ik de zaak heb verkocht. Van mensen die ervan hoorden en die ik niet eens ken.’
Knuffel
Anekdotes, we zijn er dol op. ‘We zaten bij De Swaen in Oisterwijk toen Anton over het kopen van aandelen begon’, vertelt Albert vermakelijk. ‘Ik zei: nee sorry. Zijn gezicht betrok nog net niet, haha. Daarna zei ik meteen: het is alles of niets. Ik had er echt niet aan moeten denken dit met meerdere partijen te doen. Geheid dat er altijd eentje bijzit die er heel anders in staat.’ Toen Anton vier jaar geleden ‘s-middags van zijn vriendin hoorde dat ze zwanger waren van hun eerste kind, gaf hij diezelfde avond nog een kwartaalmeeting aan alle collega’s van Féju. Na afloop deelde hij opgewonden het nieuws met Albert. ‘De warme knuffel die ik toen van hem kreeg, vergeet ik nooit meer’, aldus Anton. ‘Albert wist het eerder dan mijn familie en vrienden.’
Bellen via Teams is nu nóg makkelijker – zeker als Féju ICT je helpt
Grote kans dat je bekend bent met de Teams-applicatie van Microsoft. Even ‘teamsen’ is intussen een veelgebruikt werkwoord voor een in- of externe videomeeting. Maar dat je met het platform veel meer kunt dan beeldbellen en chatten, is minder bekend. Wist je bijvoorbeeld al dat je met Teams ook ‘gewoon’ kunt telefoneren met andere nummers, binnen én buiten je organisatie? Hoe dat bellen precies werkt, bespreken we met Stef Brooimans. Als expert bij Féju kan hij ons alles vertellen over de laatste ontwikkelingen binnen dit speelveld.
“In essentie is Teams niets meer of minder dan een samenwerkingsplatform”, trapt Stef af. “Een plek waar zowel collega’s als externe partijen eenvoudig en binnen één tool kunnen werken. In deze centrale hub komen bijvoorbeeld koppelingen met SharePoint en Outlook samen, waardoor alle informatie op één plek beschikbaar is. Ook bellen via je eigen zakelijke nummer vanuit de Teams-omgeving is al langer mogelijk. En waar de prijs per medewerker in het begin nog flink was – ongebruikelijk in de telecommarkt – zijn die kosten inmiddels teruggebracht tot enkele euro’s per gebruiker.”
Hij vervolgt: “Daarmee is telefoneren via de app dus vele malen toegankelijker dan het ooit was. Tel daarbij op dat je gesprekken start zonder te hoeven schakelen tussen verschillende tools en je begrijpt dat het de werkprocessen stroomlijnt en de nodige tijd bespaart. Daarnaast kunnen gebruikers de app installeren op smartphones, tablets en andere (mobiele) apparaten, waardoor ze overal en altijd toegang hebben.” Handig voor organisaties met een mobiele of gespreide workforce; medewerkers zijn namelijk niet langer gebonden aan een fysieke werkplek.”
Zakelijk en vanuit je vaste nummer
Werk je met de basisversie van Teams, dan bel je van mailadres naar mailadres. Van ‘computer naar computer’, zogezegd. Bij uitbreiding met een telefoonlicentie van Teams, is dat dus niet langer het geval; je belt dan met je vaste of mobiele nummer naar een ander telefoonnummer. Stef legt het uit. “Aan de linkerkant van de app vind je een balk met verschillende knoppen. Die linken door naar bijvoorbeeld de kalender en chat, maar ook naar de beloptie. Via het telefoonboek dat achter die laatstgenoemde knop zit, kun je in enkele klikken een oproep starten via de app. Toch lijkt het naar buiten toe alsof je gewoon je eigen mobiele of vaste telefoon gebruikt.”
Veel kostenvoordelen en personalisatie-opties
Sinds een jaar of twee zijn de mogelijkheden op het gebied van bellen via Teams aanzienlijk uitgebreid, zo laat Stef desgevraagd weten. “Het platform staat nu open voor samenwerkingen met andere partijen, met ieder hun eigen tools. En dus ook voor samenwerking met Féju.” Wat zo’n integratie nog aantrekkelijker maakt? “Naast het overzicht dat het brengt binnen een organisatie, gaat het gepaard met kostenvoordelen”, zo stelt hij. “Teams wordt breed geaccepteerd en om de applicatie te gebruiken, hoef je niet te investeren in nieuwe infrastructuur.” Verder geldt er geen minimum- of maximumaantal gebruikers. En ook bekende telefonieopties als voicemail, een keuzemenu en wachtmuziek zijn gewoon beschikbaar, waarbij alles ook nog eens te personaliseren is.
Van optimaal internet naar een perfecte telefoonverbinding
Teams kan dus een erg interessante zakelijk telefoniemogelijkheid zijn. Een waarbij Féju je vertrouwde provider blijft, maar je ook vanuit de Microsoft-applicatie met je vaste telefoonnummer bellen kunt. “Wij zien het steeds meer gebeuren; dat bedrijven de overstap maken van traditioneel bellen naar bellen via Teams. En dat is logisch. Voor een klein bedrag per maand verzorgen wij de volledige inrichting van de app en de koppelingen van alle bestaande nummers.”
Meeting voor een meting
Een goede en stabiele internetverbinding is bij zo’n ‘overstap’ overigens wel cruciaal, zo zegt Stef tot slot. “Waar nodig kunnen wij een meting op locatie uitvoeren. Op die manier stellen we vast waar de eventuele pijnpunten precies zitten, en waar mogelijk nog ‘wifiwinst’ te behalen valt. Want alleen met een degelijke verbinding kan telefonie via internet uiteindelijk soepel verlopen. En dat geldt dus ook voor bellen via Teams.”
Gelukkig zijn we bij Féju ook aardig goed in het realiseren van snel en goed internet. Dus bel ons gerust voor advies of een afspraak. Mag via Teams, maar ook via de klassieke telefoon.
Samenwerkingspartners van het eerste uur
Naam: Paul van der Zanden
Relatie tot Féju: Accountmanager Groot Zakelijk Rabobank
Partners sinds: 20 jaar met de Rabobank, waarvan 15 jaar met Paul
“Met Féju in je portefeuille maak je wat mee in 15 jaar. De opbouw van de onderneming, verbouwingen, verhuizingen, personele uitbreiding; alles kwam voorbij. Daar samen doorheen gaan doet iets met je band. Op dit jubileum ben ik dan ook plaatsvervangend trots!
Werken met dit bedrijf is sinds dag één verfrissend. De hartelijkheid, de professionaliteit en de trots van Albert op zijn collega’s; prachtig! En Féju is wat mij betreft ook echt een voorbeeldklant. Ik word op de hoogte gehouden van álles wat er binnenshuis gebeurt. En ook bij uitdagende zaken is Albert volledig transparant. Ik kan dus optimaal handelen wanneer hij mij op financieel gebied nodig heeft. Dit soort klanten maakt mijn werk leuk.
Het is overigens ook aanpoten hoor; samenwerken met Albert. Want heeft hij vandaag iets nieuws in zijn hoofd? Grote kans dat hij dezelfde avond nog met je komt sparren, en het plan het liefst morgen al gerealiseerd wil zien. Maar hij gaat vervolgens wel – gepassioneerd als hij is – tot het uiterste om mij op tijd van de benodigde documenten te voorzien. Er is sprake van balans dus. En ter compensatie treffen we elkaar zo nu en dan met een glas in plaats van een pen in de hand. Ook niet verkeerd.
Ik hoop nog lang van deze samenwerking te genieten. Op naar de 25 jaar, als je het mij vraagt! Maar eerst dit jubileum eens goed vieren.”
Naam: Dick Bijl
Relatie tot Féju: Voormalig belastingadviseur namens Maatschap Marree & Van Uunen Belastingadviseurs
Partners sinds: 2004
“Ik ken Albert al sinds 1993, toen ik binnen de maatschap Marree & Van Uunen begon. De computers binnen dat bedrijf werden toentertijd enkel als veredelde typemachines gebruikt. Albert bracht op mijn verzoek ons systeembeheer perfect op orde. En ook toen ik na een opsplitsing met 4 collega’s naar een nieuw onderkomen vertrok, kon ik weer op zijn uitstekende hulp rekenen. Ik wist meteen: dit gaat iets voor het leven zijn. En dat is gebleken. Op enig moment vertelde Albert mij dat hij voor zichzelf ging beginnen. Dat het nu mijn beurt was om hém te helpen. En dat hij daarnaast wilde dat ik een van zijn eerste klanten zou zijn. Nu, 20 jaar later, krijgt Féju nog steeds fiscaal advies van ons, en is ons systeembeheer nog altijd in handen van deze topondernemer en zijn bedrijf.
In de loop der jaren heb ik een prachtige onderneming zien ontstaan. Een waarvan het personeelsbestand een ontzettend klein verloop kent. Een duidelijk teken van een goede basis om nog véél verder te komen. Niet omdat het nu niet goed genoeg is, maar omdat er nog ontzettend veel extra potentie zit. Ik heb mijn werkzaamheden voor de maatschap afgelopen jaar neergelegd. Maar bij vragen of behoefte aan een sparringpartner mag Albert me altijd bellen. En anders treffen we elkaar gewoon op het Brabantse of Spaanse terras.”
Féju’ers van het eerste uur: Twan en Roel
Naam: Twan IJpelaar
Functie: salesconsultant en ICT-expert
Aantal dienstjaren: 20
“We kenden elkaar al zo’n 20 jaar toen Albert mij benaderde. Het leek me leuk om weer samen te werken. Maar ook meebouwen aan een nieuw bedrijf klonk interessant. Zo werd ik Feju’er nummer 4. En we zijn nog steeds ‘bij elkaar’. Want de organisatie mag dan flink gegroeid zijn, er heerst nog precies dezelfde mentaliteit als in het begin.
Ik werk graag voor dit no-nonsensebedrijf. Met ons team, dat voor oplossingen gaat. Ook geniet ik van de humor op de werkvloer en de ‘weet je nog’-momenten met de oudgedienden. Daarnaast ben ik trots op de onderneming die Féju geworden is, en het feit dat ik nog steeds onderdeel ben van dat geheel. Met mijn 58 jaar wordt nóg 20 jaar lastig. Maar Féju wens ik nog vele jaren op de teller toe. Aan de mensen zal het in ieder geval niet liggen.”
Naam: Roel Marcus
Functie: IT-consultant
Aantal dienstjaren: Ruim 19
“Al zijn we in de afgelopen jaren ontzettend gegroeid, er is nog steeds persoonlijke aandacht en een goed teamgevoel. Ik ben veel onderweg en zie mijn collega’s weinig, maar eenmaal op kantoor voel ik mij ‘onderdeel van’. Onze bedrijfsfeestjes helpen daar trouwens aardig bij. Je praat dan over andere zaken, drinkt wat en schaamt je de volgende dag lichtelijk voor je gedrag. Om vervolgens met nieuwe energie aan de slag te kunnen.
Aan een 20-jarig jubileum voor Féju heb ik nooit getwijfeld. Er gebeuren natuurlijk dingen onderweg, maar die maken juist sterker. En Albert houdt ons met zijn bijna wekelijkse verslagen héél uitgebreid op de hoogte. Enfin. Nog eens 20 jaar lukt zeker ook. Liefst met mij erbij trouwens. ‘Een keer iets anders’ hoef ik niet. In het beste geval krijg ik er iets soortgelijks voor terug. Maar het kan bijna alleen maar tegenvallen.”
1 minuutje met… Stef Brooimans
He’s making IT happen
Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: accountmanager Stef Brooimans. Over hem als persoon en het werk waar hij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Stef van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hier.
Stef, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?
In 2018 was Albert op zoek naar nieuw meubilair voor in zijn ‘Oakroom’: de eerste meeting room in het kantoorpand van Féju. Bij één van de interieurbedrijven die hij bezocht liep hij Rob tegen het lijf. Albert vroeg hem of hij nog iemand kende voor het invullen van een openstaande telecomvacature. Dat bleek een goede zet, want en week later stond onze kennismaking gepland en niet veel later was ik officieel ‘aan boord’.
Wat doe je daar zoal?
Mijn voornaamste taken zijn het beheren van de relaties waarvoor we telecom verzorgen. En uiteraard het zoeken naar (potentiële) relaties waarvoor we dat nog niet doen. Daarnaast houd ik me zo nu en dan bezig met het creëren van content voor onze socialmediakanalen. Ook ben ik graag betrokken bij de evenementen die we organiseren. Kortom: een manusje-van-alles.
Sinds wanneer is dat het geval?
Vandaag (1 juni) alweer 6 jaar.
Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?
Telecom is een ruim begrip. Het beslaat allang niet meer alleen uit bellen via een vast toestel. Het is vaste en mobiele telefonie via een (mobiel) device en headset, middels software op een laptop zoals Teams. Maar dat is nog niet alles. Zo vallen ook zaken als de intercom bij de voordeur en verschillende conferentie- of presentatieoplossingen in het telecomstraatje. Dat maakt mijn werk afwisselend!
En waarom specifiek bij Féju?
Direct al bij de eerste kennismaking voelde ik een klik met Albert en de collega’s. En dat wat ik toen ervoer, ervaar ik vandaag de dag nog steeds. Alles klopt hier en is fijn geregeld.
Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?
De combinatie van hard werken, humor tussen collega’s en op z’n tijd een vakantie inplannen maakt dat de tijd vliegt.
Hoe doe je dat laatste het liefst?
Op verschillende manieren. Van motor rijden en drone vliegen tot erop uitgaan met mijn gezin.
Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?
De diversiteit aan werkzaamheden in mijn takenpakket maakt dat ik mijn werk met veel plezier doe. Zo bezoek ik het ene moment mooie relaties, werk ik daarna offertes en opdrachten uit. Om vervolgens op een ander moment content te creëren. Eigenlijk weet ik aan het einde van een werkdag pas écht hoe die eruitzag.
En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?
Je ontkomt er niet aan, maar dat zijn dan toch wel de administratieve zaken.
Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?
Om mijn punctualiteit en creativiteit. Daarnaast is niets te veel gevraagd, aldus mijn salescollega’s.
En wat weten zij juist niet van jou?
Haha, nou volgens mij kennen ze me inmiddels wel een beetje…
Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?
Vooral op het werk. Maar ook in huis heb ik een prima internetverbinding en wifi voor wat thuiswerk of het streamen van een film of serie.
Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?
Niets bijzonders, gewoon de standaard wifinaam die de modem uitgeeft. Uiteraard wel met een gedegen wachtwoord.
En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?
Laat je goed adviseren door je ICT-partner. Die is op de hoogte van de laatste technieken en mogelijkheden. Zo blijft ook jouw organisatie áltijd up-to-date!