Gewijzigd rekeningnummer

Het komt steeds vaker voor; bedrijven ontvangen bericht van bijvoorbeeld een leverancier dat diens rekeningnummer veranderd is. Je raadt misschien al dat de ogenschijnlijke verzender vaak van niets weet. Want met een beetje pech zitten er criminelen achter zo’n boodschap, die hopen dat het eerstvolgende factuurbedrag op hun eigen rekening wordt gestort. Kom je daar te laat achter, dan zijn de financiële consequenties mogelijk groot, zo stellen Feju’ers Stijn Helmonds en Juliette Jakobsen. “Zo groot dat we er actief voor willen waarschuwen. Want alleen al alert zijn op deze fraudevorm voorkomt een hoop.”

De term ‘phishing’ klinkt velen bekend in de oren. Deze fraudevorm per e-mail is immers al langer ‘een ding’. Slachtoffers ontvangen veelal een mailtje inclusief link, waarbij doorklikken naar de valse website erachter tot het verlies van geld of persoonlijke gegevens kan leiden. Of tot de installatie van software die gevoelige data verzamelt of je computersysteem verstoort. Maar de vorm van phishing waarbij je bericht – vaak een mailtje – over een gewijzigd rekeningnummer ontvangt? Die is nog té onbekend onder potentiële gedupeerden, zo geven de specialisten aan. Phishingexpert Stijn: “Gelukkig kunnen bedrijven verschillende maatregelen treffen om op tijd te ontdekken: hier klopt iets niet.”

Niet altijd het werk van een techneut

Een redelijk overtuigend mailtje over een gewijzigd rekeningnummer versturen; het is geen hogere wiskunde. “Er wordt simpelweg een nieuw e-mailadres aangemaakt dat erg op dat van de beoogde afzender lijkt. De criminelen passen de verzendnaam vervolgens aan in de naam van een medewerker van die onderneming.” Et voilà: de kans bestaat dat de wisseltruc onopgemerkt blijft.

“Je hoeft écht geen genie of techneut voor deze vorm van fraude te zijn”, zo benadrukt Stijn nogmaals. “Dus staar je alsjeblieft niet blind op zo’n weergavenaam boven een e-mail, bijvoorbeeld. Die kun je altijd naar eigen wens aanpassen. Een crimineel dus ook. Check liever of het gebruikte e-mailadres wel klopt met dat van eerdere correspondentie. Let ook op ander woordgebruik in het bericht en op al het andere dat ‘anders dan anders’ is. Je gezond verstand gebruiken dus. En niet wachten tot het te laat is”, aldus de specialist.

Blijf altijd alert op een hack

Een mail via het juiste e-mailadres van een bedrijf ontvangen? Dat is overigens ook niet alleszeggend, zo vervolgt Stijn. “Want hebben criminelen oneigenlijk toegang tot de betreffende mailbox verkregen, dan heb je alsnog een probleem. Je houdt er misschien niet altijd rekening mee dat een mailadres gehackt kan zijn, maar het is degelijk een mogelijkheid. Ook als het in de 10 jaar ervoor altijd goed is gegaan…”

Dat onderstreept tevens het belang van voldoende onderhoud aan online beveiligingssystemen, zo voegt hij toe. Ook als leverancier zijnde. “Je wilt een ander niet opzadelen met de consequenties van jouw afdoende maatregelen op dat gebied. De hack van een zakelijke mailbox kan immers nooit helemaal voorkomen worden, maar je kunt de kans erop wel degelijk verkleinen. Met een sterk wachtwoord en meervoudige verificatie bijvoorbeeld. En er bestaan clouddiensten en software die actief verdachte inlogpogingen signaleren en je alarmeren, zodat je meteen actie kunt ondernemen en je de kans op een daadwerkelijke hack dus nog verder beperkt. Wij adviseren trouwens graag op dat gebied.”

Het allerbelangrijkste: nabellen

Veiligheid zit ‘m in dezen dus in een combinatie van scherp blijven en de beschikbare techniek optimaal haar werk laten doen. Accountmanager Juliette: “En ga bij het lezen van zo’n mailtje ook na: had ik dit bericht al verwacht? Is de wijziging bijvoorbeeld eerder al een keer telefonisch benoemd?“ Maar dé tip om vooral niet aan deze vorm van fraude ten prooi te vallen, dat is toch wel die van het ‘nabellen’, stellen Stijn en Juliette eensgezind. Stijn: “Of een ander kanaal gebruiken om te verifiëren of er van een rekeningnummerwijziging echt wel sprake is. Zolang je het maar niet via dezelfde weg als het binnengekomen bericht doet.” Navraag doen kost je een paar minuten, maar dan weet je het écht zeker. “En die minimale tijdsinvestering kan je uiteindelijk flinke schadebedragen schelen. In 9 van de 10 gevallen ben je zo’n geldbedrag namelijk kwijt.

Nog zekerder van je zaak

“Je kunt ook een fraudeverzekering voor dit soort situaties afsluiten”, zo vult Juliette haar collega aan. “Want het blijft natuurlijk gewoon mensenwerk, een rekeningnummer wijzigen en betalingen overmaken. Het kan in die zin dus iedereen overkomen. Maar met zo’n verzekering zie je vaak in ieder geval nog een deel van het verloren bedrag terug.”

Nog een mooie optie: aanschuiven tijdens de Sophos Lunch & Learn op 29 februari 2024. Dan word je – tussen 11.00 en 13.00 uur in ons kantoor in Udenhout – bijgepraat over de diensten van beveiligingssoftwarebedrijf Sophos, en komt ook het onderwerp ‘phishing’ aan bod. Meer weten over deze informatieve lunch voor onze relaties? Mail dan naar info@feju.nl en wij vertellen je hoe en wat.

Sophos Platinum Partnerstatus

Platinum Partner

Sophos; speler in het innoveren en bieden van cybersecurity-as-a-service kent ons de Platinum Partner-status toe. Dit is een geweldige erkenning voor het harde werk van ons team. Onze voortdurende toewijding maakt dat we bij Féju over het hoogste kennisniveau beschikken; een van de criteria om deze award te krijgen. We zijn ontzettend trots op deze prestatie en kijken ernaar uit om onze waardevolle samenwerking voort te zetten.

Lees het volledige artikel: Dutch IT Channel – Sophos benoemt Féju tot Platinum Partner

 

 

 

 

 

 

 

 

1 minuutje met… Nick van den Heiligenberg

He’s making it happen

Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: manager consultants Nick van den Heiligenberg. Over hem als persoon en het werk waar hij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Nick van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hier:

Nick, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Na mijn studie heb ik een poosje gewerkt bij een bedrijf dat wellnesscentra en sportscholen voorzag van al hun ICT-behoeften. Maar toen kwam ik ineens de vacature van Féju tegen en voordat ik het wist, was ik bij hen aan boord! Soms moet je gewoon snel handelen als een te gekke kans zich voordoet, toch?

Wat doe je daar zoal?

Enerzijds vervul ik de rol van manager, waarbij ik samen met het managementteam de koers van onze organisatie bepaal en leiding geef. Anderzijds draai ik ook nog steeds mee op de vloer met onze consultants bij een aantal grote accounts en projecten. Ik blijf immers een man van de techniek.

Sinds wanneer is dat het geval?

Nou, ik moet even in mijn geheugen graven hoor, want dat is al een behoorlijke tijd geleden. Maar als ik het goed zeg werk ik sinds 2010 als ICT-consultant en mag ik mij vanaf 2018 ook manager consultants noemen.

Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?

Hier draait alles om de voortdurende groei, zowel persoonlijk als in teamverband. Geen overbodige luxe, want in onze branche waar verandering en innovatie de orde van de dag zijn is het essentieel om altijd scherp te blijven.

En waarom specifiek bij Féju?

Hier krijg je alle kansen om je dromen waar te maken. Daarnaast is het teamgevoel rijkelijk aanwezig! We klaren de klus écht samen.

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

We zetten er hier flink de schouders onder, maar er is ook zeker ruimte voor ontspanning op moment dat de planning dat toelaat. En als we een project verder van huis hebben, wordt alles tot in de puntjes geregeld; van hotels tot diners en alles daartussenin.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Sinds vorig jaar ben ik lid van ons interne “running/cycling”-team. Afgelopen herfst heb ik samen met de collega’s meegedaan aan de Tilburg Ten Miles. En daarnaast doe ik in mijn vrije graag leuke dingen met mijn vrouw en twee kids.

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Eigenlijk voor alles waar ik uitdaging uit kan halen. Elke dag probeer ik het nog een stukje beter te doen. Je bent immers nooit uitgeleerd.

En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?

Haha ja, ik heb er serieus over nagedacht, maar eerlijk gezegd kan ik niet meteen iets bedenken. Maar dat is voor mij ook belangrijk, hoor. Om je werk goed te doen, is het essentieel om het met een grote glimlach te kunnen uitvoeren!

Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?

Ja, eigenlijk moet je dat aan hen vragen, hè… Maar als ik toch iets moet zeggen, denk ik dat ze me zien als een betrouwbare doorzetter en iemand waar ze altijd op kunnen bouwen.

En wat weten zij juist niet van jou?

Ik hang al behoorlijk wat jaartjes rond bij Féju. De klanten waar ik over de vloer kom, kennen me ook al een eeuwigheid. Dus ik gok zo dat ze me behoorlijk goed in de smiezen hebben.

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

Thuis draait het eigenlijk om één ding: als het internet en de WiFi gewoon lekker lopen en stabiel zijn, is het al snel goed.

Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?

Haha, dat zou jij wel willen weten he?! 😉

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Een sterk wachtwoord is natuurlijk heel belangrijk. Maar zorg ook altijd voor een multifactorauthenticatie. Zo moet je voor een tweede keer je identiteit bevestigen na het inloggen. Hierdoor ben je veel minder vatbaar voor hackers. Veiligheid staat voorop.

Alles over de Wifi Site Survey van Féju

Hapert de internetverbinding binnen jouw organisatie wel eens? Valt de wifi met enige regelmaat compleet weg? Of zijn er plekken op kantoor waar überhaupt geen verbinding aanwezig is? Wij snappen: frustratie alom. Want een instabiele verbinding op de werkvloer komt natuurlijk nóóit uit. Het goede nieuws? Mogelijk valt er binnen jouw bedrijf nog ‘wifiwinst’ te behalen. Met onze Wifi Site Survey kom je erachter. Hoe, wie, wat, waar? Je leest er hier alles over.

Vastlopende online meetings, trage laadtijden van software of ‘stops’ op binnenkomende en uitgaande e-mails. Niets is zo vervelend als wifi die niet optimaal werkt. Helaas is het in grotere gebouwen zoals kantoor- en bedrijfspanden een veelvoorkomend probleem. Door te ruime dekkingsgebieden bijvoorbeeld, wat leidt tot een zwak signaal. Maar ook verouderde apparatuur en onnodige wifipunten kunnen tot verstoringen in het netwerk leiden.

Waar de precieze pijnpunten zitten? Dat blijft zonder een grondige analyse altijd gissen. Een heel ander verhaal wordt het als wij ons ermee gaan ‘bemoeien’ en een uitgebreide meting op locatie uitvoeren. We brengen dan allereerst de behoeften van de relatie in kaart. Om vervolgens met geavanceerde technologie en software – waaronder het programma Ekahau – de huidige situatie hierop te toetsen. De uitkomsten zijn bepalend voor het doorvoeren van eventuele optimalisaties. Dit alles op weg naar een stabiel en betrouwbaar wifinetwerk.

Het stappenplan

De weg naar het perfecte wifiplan is niet eenvoudig; het is zelfs een zeer specialistische klus. Gelukkig hebben wij jarenlange ervaring op dit vlak. Onze werkwijze is als volgt:

Stap 1: Naar de tekentafel

Het begint allemaal met een tekening van het te analyseren pand. Die vragen we op bij onze relatie, waarbij geldt: hoe preciezer ‘ie is, des te nauwkeuriger de uitkomsten zijn. Details zoals de schaal, het materiaalgebruik (hout, beton of glas) en eventuele obstakels in de ruimte zijn bijvoorbeeld van groot belang. Het totaalplaatje uploaden we in onze software en vormt het uitgangspunt voor de analyse.

Stap 2: Meten is…

Eenmaal ter plaatse gebruiken we geavanceerde meetapparatuur voor een grondige wifiscan. Tijdens deze meting analyseren we ieder aspect van het netwerk; van signaalsterkte en dekkingsgebieden tot mogelijke stoorzenders. De meting geeft ons een uitgebreid en gedetailleerd inzicht in de prestaties van het netwerk.

Stap 3: …weten

Op basis van de meetgegevens brengen we in kaart waar de netwerkproblemen zich verschuilen. Vaak hebben ze te maken met een overload aan wifipunten, verouderde apparatuur of onverwachte ‘dode’ zones. Hier bedenken we vervolgens passende oplossingen voor. Het verwijderen van overbodige apparatuur, het upgraden van verouderd materiaal en het herplaatsen van wifipunten, routers of versterkers bijvoorbeeld.

Stap 4: It’s Féju-time

Zodra er een sterk plan ligt, leggen we dit voor aan onze relatie. Komen we tot een akkoord? Dan gaan onze Feju’ers zo snel mogelijk tot actie over. We richten de ICT-omgeving duurzaam en toekomstproof in, en zorgen voor stabiliteit en veiligheid. Zodat jouw bedrijf een optimale wifisituatie kent.

Wil jij vaker ‘ja’ kunnen zeggen op alle ICT-vragen en wensen die op je afkomen? Neem dan contact met ons op. We komen graag langs voor een professionele Wifi Site Survey, inclusief een advies op maat.

1 minuutje met… Maarten van den Broek

HE’S making IT happen

Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: ICT-consultant, Maarten van den Broek. Over hem als persoon en het werk waar hij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Maarten van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hier:

Maarten, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Net na de afronding van mijn opleiding ICT- en Netwerkbeheer ging ik op zoek naar een baan. Per toeval was mijn huisgenoot een bekende van Albert. Hij bracht ons in contact, waarna ik bij Féju op gesprek ging. Het klikte meteen goed. Zodoende heb ik binnen dit bedrijf mijn start gemaakt in de ICT-branche.

Wat doe je daar zoal?

Als onderdeel van het supportdeskteam ondersteun ik dagelijks onze klanten met (bijna) al hun problemen. Van een printer die niet werkt, tot een server die offline is; alles komt wel voorbij. Dat maakt mijn werk zeer gevarieerd en interessant.

En sinds wanneer is dat het geval?

Sinds april 2022. Ik werk er ‘pas’ anderhalf jaar, maar het voelt alsof ik al jaren werkzaam ben bij Féju.

Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?

ICT trekt van jongs af aan al mijn aandacht. Mijn eerste PC – toen nog met Windows98 – kreeg ik in mijn bezit toen ik 4 jaar oud was. Sindsdien is bezig zijn met computers mijn grootste hobby. In deze branche aan de slag gaan, was voor mij dan ook een logische stap. En dat bevalt in de praktijk ontzettend goed. Er is altijd wel weer iets nieuws om te leren of te ontdekken, dat houdt het uitdagend en spannend.

En waarom specifiek bij Féju?

Voornamelijk vanwege de gezellige sfeer en de prettige collega’s. Maar ook vanwege de uitdagingen waarmee ik te maken krijg en de mogelijkheden die mij geboden worden.

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

Ik denk altijd maar: geen dag is te zwaar zolang je het naar je zin hebt. En aangezien ik voornamelijk mijn plezier haal uit het oplossen van ‘de wat meer uitdagende problemen’, zit dat wel goed dus.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Dan komen we uit bij mijn tweede grote hobby: auto’s! In mijn vrije tijd sleutel ik met alle liefde en plezier aan mijn Honda. En ik ben regelmatig op autoshows en -evenementen te vinden.

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Ik ben altijd benieuwd naar wat de dag brengt, maar de hoogtepunten zijn tot nu toe de projecten waaraan ik heb gewerkt.

En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?

Meestal is mijn agenda dagelijks geblokt met ‘Support’. Dat doe ik met alle plezier, dus er valt niet zo veel te deleten in mijn werkzaamheden.

Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?

Mijn enthousiasme, technische kennis en bereidheid om te helpen met vrijwel elk probleem.

En wat weten zij juist niet van jou?

Da’s een goeie. Ik deel namelijk veel met mijn collega’s. Maar ze hoeven ook weer niet álles te weten. 😉

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

Van smartlampen en bekabeld internet naar alle kamers tot een NAS om films vanaf te kijken; vrijwel alles is geregeld! Dit doet me er wel overigens wel aan denken dat ik nog iets aan de wifidekking op mijn dakterras moet doen…

Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?

We gebruiken de standaardnaam, een soort van “hiding in plain sight”. Lekker onopvallend.

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Updates! Het klinkt simpel, maar ik zie nog te vaak dat mensen ze vergeten of zelfs wegdrukken. Ze zijn absoluut benodigd voor het oplossen en voorkomen van problemen. En ze zorgen natuurlijk voor een stukje veiligheid. Kijk dus wat vaker of er updates beschikbaar zijn voor je apparaat. Een leuke bijkomstigheid: ze kunnen ook nog nieuwe features en opties bieden, die het leven net wat makkelijker kunnen maken. En wie wil dat nou niet?!

1 minuutje met… Maarten van Esch

HE’S making IT happen

Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: ICT-consultant, Maarten van Esch. Over hem als persoon en het werk waar hij nog dagelijks mee in ‘de cloudsis. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Maarten van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hier:

Maarten, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Bij een van mijn eerste werkgevers was Féju de IT-leverancier. Destijds zat ik dus met Albert aan tafel om als klant zijnde de offerte te bespreken. Na deze samenwerking heeft het nog wat jaren en omwegen via andere werkgevers gekend om hier terecht te komen. Maar toen ik besloot op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever waar ik onder meer dichter bij huis kon werken, dacht ik direct aan Féju. En binnen één gesprek was het eigenlijk al geregeld.

Wat doe je daar zoal?

Koffie drinken, zwart graag! Grapje natuurlijk. Ik houd me in grote lijnen bezig met het beheer en het onderhoud van de complexe netwerken van onze klanten. Dit de laatste jaren met name toegespitst op Microsoft 365.

En sinds wanneer is dat het geval?

Sinds oktober 2019 alweer. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt, dat blijkt maar weer!

Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?

Ik heb een behoorlijk pad bewandeld. Ik ging van de Commodore, naar de MSX, via de 386 naar de 486, en van 24k4 naar Starlink. Dat klinkt behoorlijk technisch allemaal, dat begrijp ik maar al te goed. Maar in de kern betekent het dat ik niet stil kan zitten en de IT-wereld nooit stilstaat. ‘Wij’ zijn dan ook een goede match.

En waarom specifiek bij Féju?

Vanwege die goede koffie natuurlijk! En misschien ook wel een klein beetje vanwege het fijne team met leuke collega’s.

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

We hebben nu eenmaal een vitaal beroep waarbij je soms wat langer door moet. Maar ik ervaar het niet als hard werken. Bovendien kijkt de planning altijd goed mee naar onze afspraken en de bijbehorende reistijd om het zo werkbaar mogelijk te houden.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Ik kom tot rust door op mijn racefiets te stappen, of door mensen te wurgen. Dat laatste klinkt nogal gek, maar naast IT’er ben ik ook leraar Braziliaans Jiu Jitsu.

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Ik krijg energie van projecten waardoor klanten slimmer en efficiënter kunnen werken.

En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?

Geen één, dat meen ik echt. Ik heb plezier in alles wat er bij mijn functie komt kijken. Hoe fijn is dat?!

Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?

Waarschijnlijk om mijn looks 😉, maar ik hoop vooral om het feit dat ze er vertrouwen in hebben dat ze bij mij terecht kunnen met hun problemen.

En wat weten zij juist niet van jou?

Dat ik elke week van het jaar een ander paar schoenen aan kan doen en dat zo’n anderhalf jaar vol kan houden zonder een paar tweemaal te dragen. Dit kan overigens wel als resultaat hebben dat ik soms op mijn flipflops naar kantoor kom. Maar goed, een kleine schoenentik dus…

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

Geen wifi betekent geen Youtube Kids. Je zult begrijpen: mijn verbinding is cruciaal, en dus is die ook goed geregeld.

Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?

Zal ik meteen het wachtwoord met je delen?

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Als je het mij vraagt is het wachtwoordbeleid schijnveiligheid. Als je voor elk account een wachtwoord hebt met 10 karakters, speciale tekens én cijfers die vanwege veiligheid ook niet overeen mogen komen met andere wachtwoorden, krijg je post-its volgeschreven met wachtwoorden. Dit gaat natuurlijk zijn doel voorbij. Gebruik in plaats daarvan liever een wachtzin met daarnaast MFA.

Alles over de do’s en don’ts van werkplekbeheer

Werkplekbeheer. Zoals de naam al doet vermoeden is het op het beheer en onderhoud van computersystemen en -omgevingen gericht. De partijen die hun ‘workspace management’ aan ons uitbesteden, nemen wij veel werk uit handen. Van inregelen tot onderhoud: wij dragen er zorg voor. Toch is voor de gebruikers zelf ook altijd een belangrijke rol weggelegd. Wat zij kunnen doen voor een goed werkende en veilige werkplek? En waar ze maar beter ver van weg kunnen blijven? ICT-consultant Rob van Nunen deelt zijn tips en adviezen.

De do’s

  1. Updates uitvoeren
    Zorg ervoor dat je apparaten áltijd op de laatste softwareversie draaien. Hackers zijn vindingrijk als het op het kraken van systemen aankomt. En software-updates elimineren eventuele zwakke plekken in het geheel. Blijf je up-to-date, dan ben je dus minder kwetsbaar.
  2. Virusscanner gebruiken
    Een antivirusprogramma beschermt de software van je apparaten tegen computervirussen. Het scant, herkent én verwijdert schadelijke bestanden, waardoor ze geen kans krijgen om problemen te veroorzaken. Draait op jouw systeem nog geen scanner? Draag hier dan zo snel mogelijk zorg voor.
  3. Wees alert voor phishing
    Iedere dag weer versturen criminelen miljoenen phishingmails. Ze doen zich daarin voor als een overheidsinstelling, bank of bedrijf en dringen op actie aan. Klik je op een ingevoegde bijlage of link? Dan komt er ongemerkt kwaadaardige software binnen die je systeem overneemt. Wees dus alert als je iets niet vertrouwt, en klik niet te snel.
  4. Apparaten dagelijks afsluiten
    We gebruiken aan de lopende band programma’s. Maar wist je dat die – ook al heb je ze afgesloten – geheugen innemen op de achtergrond? Dat is van invloed op de snelheid van je hardware. Schakel je device daarom aan het einde van je werkdag uit. Het geheugen komt dan weer vrij. Met de dag erna een hogere snelheid en een beter opslagvermogen tot gevolg.
  5. Zorg voor een goede werkhouding
    Het heeft misschien geen direct verband met de technische kant van werkplekbeheer. Toch mag deze ‘do’ niet ontbreken als het om jouw werkcomfort gaat. Ga bij jezelf na in welke houding je het prettigst werkt, en stem de stand van je scherm en stoel hierop af. Alle beetjes helpen. Je zult het zien!

De dont’s

  1. Klakkeloos klikken
    We klikken wat af online. Maar dit ondoordacht doen brengt risico’s met zich mee. Zéker wanneer er in een bericht teksten staan als ‘laatste waarschuwing’ of ‘laatste kans’. Twijfel je aan de echtheid van een link? Controleer die dan altijd eerst op betrouwbaarheid en veiligheid via de linkchecker van Checkjelinkje.
  2. Aan/uit-knop gebruiken
    Hoe verleidelijk het soms misschien ook is; je computer, laptop of een ander device afsluiten via de aan/uit-knop is een absolute no-go. Het kan niet alleen schadelijk zijn voor je systeem, het brengt ook het risico met zich mee dat bestanden beschadigen of zelfs kwijtraken. Schakel je apparaat daarom altijd op een juiste manier uit.
  3. Ongeduldig zijn
    Je computer die vastloopt; het gebeurt altijd op een moment dat het absoluut niet uitkomt. Vaak zijn we in zo’n situatie geneigd om fanatiek te blijven klikken of continu toetsen in te drukken. Dit zorgt voor nóg meer druk op je systeem en vertraagt het herstel van de storing. Probeer je geduld dus even te bewaren. Voordat je het weet werkt alles weer naar behoren.
  4. Systemen in stoffige ruimtes
    Elektronische apparaten zoals je computer kunnen niet goed tegen stoffige ruimtes. Al helemaal niet wanneer ze ook nog eens volledig ingebouwd zijn. De pc kan daardoor zijn warmte niet kwijt met mogelijk een oververhit apparaat tot gevolg. Wat op z’n beurt kan leiden tot beschadigde onderdelen. Zorg daarom voor voldoende plaats, ventilatie en een omgeving met zo min mogelijk stof.
  5. Werkplekbeheer niet onderbrengen
    Steeds meer bedrijven stappen over op werken in de cloud. Een veelvoorkomende misvatting is dat werkplekbeheer dan overbodig is. Echter zijn er voortdurend nieuwe updates en functies beschikbaar. Het is van belang dat die op een goede, veilige manier geïmplementeerd worden in je systemen.

Een minuutje met… Juliette Jakobsen

SHE’S making IT happen!

Onze Féjuers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: junior accountmanager, Juliette Jakobsen. Over haar als persoon en het werk waar zij nog dagelijks mee in de cloudsis. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Juliette van aangaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hieronder.

Juliette, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?

Als dochter van de eigenaar zou je kunnen zeggen dat ik met Féju ben opgegroeid. Het bedrijf is (on)bewust altijd al onderdeel van mijn leven geweest. En in 2019 kreeg ik de kans om er zelf mijn intrede te doen. Díe kans heb ik met beide handen aangegrepen. Enne… leuk om te weten; de ‘ju’ van Féju staat voor Juliette.

Wat doe je daar zoal?

Mijn functie is die van junior accountmanager, maar ‘manusje van alles’ volstaat eigenlijk ook wel. Van binnen- en buitendienst sales, de inkoop, mobiel en conference tot aan de administratie en het regelen van de lunch op vrijdag; ik doe het allemaal. Dat maakt mijn werkdagen lekker dynamisch.

En sinds wanneer is dat het geval?

Officieel sinds februari 2020, maar ik heb me als de ‘ju’ van Féju altijd al verbonden gevoeld!

Wat trekt jou zo aan in het werken in deze branche?

Na de afronding van mijn studie Manager Verkoop Reizen en wat jaren werkervaring in de branche, gooide ik het roer om. Ik maakte de switch naar ICT; een compleet nieuwe wereld voor mij. Maar hoe anders het ook was, wanneer commercie in je bloed zit en je passie hebt voor sales, dan vind je overal wel je plekje. Ik voel me dan ook steeds meer thuis in de sector en mijn kennis groeit met de dag. En mijn liefde voor reizen? Die pas ik nu gewoon lekker toe tijdens een welverdiende vakantie.

En waarom specifiek bij Féju?

Logisch, toch? 😉

Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?

Tijdens drukke tijden werken we met z’n allen hard aan het behalen van successen. Maar wanneer de druk wat van de ketel is, is er zeker ook ruimte voor ontspanning. Een beetje stress is goed voor een mens, maar onthaasten is ook belangrijk. De directie houdt de balans tussen die twee altijd goed in het vizier.

Hoe doe je dat laatste het liefst?

Bij Féju laad ik het meeste op tijdens extra activiteiten. De summerparty, het kerstfeest en de kwartaalmeetings bijvoorbeeld. Privé vind ik mijn ontspanning in het hockeyen. Ook breng ik graag tijd door met vrienden en mijn vriend Jochem. We gaan erop uit, of blijven juist lekker thuis. We hebben onlangs flink verbouwd aan ons eerste koophuis. En zoals dat gaat met een verbouwing, valt er nog genoeg te doen om de puntjes op de ‘i’ te zetten. Ook daar besteed ik dan ook graag tijd aan.

Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?

Wanneer er grote offertes lopen waar ik als werkplekspecialist aan mee mag werken op het gebied van in- en verkoop. Daarnaast kijk ik altijd uit naar de wekelijkse salesmeeting. Het is een fijn moment om met alle collega’s de lopende zaken te bespreken.

Welke activiteiten zou je wel willen wissen uit je agenda?

Haha, dan schiet mij direct een tijdrovende, administratieve taak te binnen. Twee keer per week moesten namelijk alle werktickets van onze consultants geprint worden. Gelukkig zijn die werkzaamheden inmiddels geautomatiseerd, waardoor het niet meer tot mijn takenpakket behoort.

Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?

Goede vraag, ik denk als behulpzaam, sociaal en commercieel.

En wat weten zij juist niet van jou?

Oef, dat is een lastige… Hmm ik denk dat ze eigenlijk al wel het nodige van me weten. En Twan, Lisette en Stef al helemaal, die vertel ik sowieso heel veel.

Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?

Laten we zeggen dat mijn eerste levensbehoefte: de wifi, goed op orde is. We installeerden diverse extra wifipunten om de verbinding te versterken. Verder hebben we niet veel bijzonders in huis op het gebied van ICT.

Welke naam heeft jouw wifinetwerk?

‘JuulJochem82’, en die 82 verwijst nog naar ons oude huisnummer, haha.

En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?

Blijf altijd up-to-date op gebied van hardware en software. Je wilt immers niet dat er veiligheidsrisico’s ontstaan of dat je je werk niet optimaal kan uitvoeren vanaf je mobiele werkplek.

Doen of niet doen: een back-up maken

Stel jouw organisatie werkt met Microsoft 365 en je verwijderd definitief een Outlook-map. Dan is de kans groot dat het zweet jullie niet meteen uitbreekt. Want er is altijd een kopie in de cloud te vinden, toch? Ja, in principe is dat het geval, maar dat is lang niet het hele verhaal. De hoogste tijd voor een verdiepingsslag, dus. Féju’s senior accountmanager Erik-Jan van der Meijs neemt ons mee. Want een aanvullende back-up maken: is dat nou wel of geen must? 

We beginnen even bij het begin. Een back-up is een reservekopie van je bestanden of complete omgeving, die je kunt gebruiken indien er onverhoopt iets misgaat. Als gegevens per ongeluk beschadigd raken of gewist zijn bijvoorbeeld. Microsoft 365 maakt een basiskopie met een standaard bewaartermijn tussen de 30 en 90 dagen. Maar dat is niet afdoende. Van der Meijs legt uit: “Die kopie is zoals de naam al aangeeft beperkt en dus onvolledig. Hij is immers primair bedoeld voor noodgevallen en dient voornamelijk als een middel voor Microsoft zelf om aan de serviceniveau-overeenkomst te voldoen.”

Het advies van de expert

Je voelt ‘m dus al aankomen. Vraag je Van der Meijs wat hij adviseert – een aanvullende back-up maken: doen of niet doen? – dan hoeft hij niet lang na te denken. “Zéker doen”, stelt hij direct. “Een veelvoorkomende misvatting over het gebruik van Microsoft 365 (SharePoint, OneDrive, Outlook en Teams) is dat bedrijven denken dat hun bestanden veilig en beschermd zijn wanneer er gewerkt wordt in de cloud. En dat er in geval van dataverlies een kopie is waar gebruikers een beroep op kunnen doen. Maar de werkelijkheid steekt anders in elkaar.”

Hij doelt op zaken als geringe herstelmogelijkheden, een beperkte bewaarperiode en het niet terug kunnen zetten van de inrichting van je Outlook-omgeving. Zo zijn zorgvuldig opgebouwde mappen bijvoorbeeld verleden tijd. Daarbij kan het een aanslag zijn op je bedrijfscontinuïteit; voordat je weer up and running bent, ben je zo een hele tijd verder.  Erik-Jan: “Al met al is de basisfunctionaliteit van Microsoft een goed begin, maar is het geen volwaardige oplossing.”

Dataverlies voorkomen met Datto SaaS

Wil je het beschermen van je bestanden nou echt grondig aanpakken? Dan is Datto SaaS – voluit Software as a Service – een interessante back-up dienst om je eens in te verdiepen, aldus de expert. Hij vertelt verder: “Deze additionele service verzorgt geheel autonoom drie keer per dag een online kopie. Met minimaal een jaar retentie, ongelimiteerde dataopslag, anti-ransomware bescherming én maandelijkse schaalbaarheid. Dit alles zonder dat je hier omkijken naar hebt en inclusief 24/7 support!”

Voorbeelden uit de praktijk

Je leest het, Datto SaaS biedt veel mogelijkheden voor herstel bij dataverlies. Van der Meijs: “Het gebruik ervan leidde dan ook al tot mooie succesverhalen. Zo maakten we onlangs mee dat een medewerker op zijn laatste werkdag z’n volledige mailbox vol met relevante informatie deletete. Hier kwam de organisatie pas een hele tijd later achter. Ze trokken bij ons aan de bel en via de volwaardige back-up konden we alle mails terughalen en -zetten. Daar was het bedrijf maar wat blij mee!”

Maar soms kan ook het terughalen van één specifieke mail van groot belang zijn, aldus Erik-Jan. Hij vervolgt: “In het geval van een procedure waarbij bewijslast benodigd is bijvoorbeeld. Recent nog haalden wij die ene belangrijke mail tussen achtduizend andere berichten tevoorschijn. De klant kon ons wel zoenen want hiermee werd de boete die hem boven het hoofd hing volledig kwijtgescholden.”

De balans opmaken

Erik-Jan maakt het nog dagelijks mee: ondernemers die ervan uitgaan dat bij werken in de cloud met Microsoft 365 hun documenten en omgevingen veilig en onaantastbaar zijn. “Hopelijk schudt dit artikel de gebruikers wakker. Want het hebben van een aanvullende back-upoplossing is écht een must. Het stelt je in de eerste plaats in staat om verloren of beschadigde gegevens volledig te herstellen, ongeacht de oorzaak. Daarnaast zorgt het voor meer controle, extra gemoedsrust en een gewaarborgde bedrijfscontinuïteit. Kortom: voordelen alom, en dat voor een geringe investering per gebruiker per maand.”

Meer informatie over Datto Saas

Op dit moment zijn verschillende Féju’ers aanwezig op het driedaagse congres ‘Kaseya DattoCON’ in Dublin. Tijdens dit event staan de krachtigste IT-serviceoplossingen tot nu toe centraal en spijkeren collega’s hun kennis over onder meer Datto SaaS nóg verder bij. Wil je eens met een van onze experts in gesprek over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan contact  met ons op. We denken graag geheel vrijblijvend met je mee.

Maak kennis met: Martijn van Rosmalen

De Féju-familie blijft groeien! Om je op de hoogte te houden van onze nieuwe aanwinsten stellen we ze een voor een aan je voor. Vandaag is het de beurt aan Martijn van Rosmalen. Hij deed 1 mei zijn intrede bij ons als ICT-consultant. De hoogste tijd voor een korte kennismaking. Want wie is onze nieuwe collega? Welke kennis en ervaring brengt hij met zich mee? En waar krijgt hij buiten werktijd energie van? Je leest het hieronder.

“Hallo daar! Ik ben Martijn van Rosmalen, een voormalig inwoner van Den Bosch, want per 1 juni ben ik namelijk verhuisd naar Breda en ingetrokken bij mijn vriendin.

In mijn vrije tijd zit ik niet stil en sport ik graag. Zo ben ik een fanatiek hockeyer, stap ik met regelmaat op de wielrenfiets en draai ik voor een hardloopronde ook mijn hand niet om. Naast al mijn sportieve activiteiten geniet ik ook van lekker eten en drinken. Kokkerellen met mijn vriendin, barbecueën in de tuin en terrassen met vrienden; het is stuk voor stuk aan mij besteed.

Binnen mijn vakgebied ben ik vooral expert op het vlak van systeembeheer. Al sinds mijn jeugd heb ik een fascinatie voor alles wat met computers te maken heeft. Op 8-jarige leeftijd wist ik dan ook al dat ik ‘computerman’ wilde worden. En nu ik ouder en wijzer ben, besef ik des te meer hoe belangrijk en veelzijdig het ICT-vakgebied is. Alleen al het gegeven dat je als systeembeheerder met het invoeren van een bepaalde instelling het werk van een ander gemakkelijker maakt, zorgt ervoor dat ik het alleen nog maar leuker ben gaan vinden!”

Martijn, namens het hele team: van harte welkom en veel succes gewenst!

Bekijk hier het Féju team.