Mega Collections

“Straks loopt Michiel, onze interne systeembeheerder binnen om te zeggen dat het klaar is. Terwijl ik niet eens gemerkt heb dat Féju bezig was. Dat verloopt zo soepel, daar hoor ik helemaal niets over. Dan is het goed. Zo goed dat ik me totaal geen zorgen hoef te maken.”

Frans Dilven is directeur van Mega Collections, een handelsbedrijf met ruim 50.000 m2 magazijn in Waalwijk. Dit enorme bedrijf levert bloempotten, decoratieartikelen en al het andere voor tuin, balkon en terras. “Als er een plant in kan, is het sowieso handel voor ons.” Het grootste deel van de artikelen wordt exclusief voor Mega Collections geproduceerd in China, Vietnam en Indonesië, maar ook elders in de wereld. “Zink en geglazuurde potten zijn nu een hype. Wij zorgen bij zo’n nieuwe trend dat we die artikelen zo snel mogelijk kunnen leveren. Je moet altijd iets nieuws kunnen bieden. We willen producten in de markt leveren die voor iedereen betaalbaar zijn. Tante Miep is onze klant, niet tante Claire.”

Wereldwijde klantenkring

Mega Collections bestaat 31 jaar en groeit hard. Afnemers zijn tuincentra, bouwmarkten, grootwinkelbedrijven en groothandels in 45 landen, binnen en buiten Europa. Daaronder vallen veel bekende namen, zoals Walmart in de VS, OBI en Bauhaus in Duitsland en in Nederland bijvoorbeeld Action, Lidl en Intratuin. “Omdat we de naam Mega Collections niet altijd op onze producten vermelden en ook veel onder private label leveren, kennen niet veel consumenten onze naam. Toch is de kans heel groot dat je één of meerdere van onze artikelen in je tuin hebt staan. En in de markt kent iedereen ons. We werken netjes en zorgen heel goed voor onze leveranciers.”

Van Linux naar Microsoft

Drie jaar geleden kwam het contact tussen Féju en Mega Collections tot stand via Féju medewerker Bart Frijters. “Bart en ik zijn goede vrienden, we kennen elkaar al sinds de crèche en we schelen maar vier dagen in leeftijd. Tijdens één van onze gezellige avonden vertelde ik dat ik niet tevreden was met mijn leverancier. Ik zocht een nieuwe partij, die ons kon transformeren van Linux naar Microsoft. Toen Bart vertelde dat Féju hier ruime ervaring mee heeft, heb ik hen meteen uitgenodigd. Het werd een fijn gesprek. Alberts verhaal klopte gewoon.”

“Féju kwam met een uitgebreid advies met meerdere opties. Dat voelde meteen goed. Mijn vorige leverancier zei altijd ‘dit is de oplossing’ en bood geen alternatief. Bij Féju kon ik kiezen. Samen met Albert heb ik de opties besproken en daarna was alles zo geregeld. Toen zijn we definitief overgestapt. Ook Michiel, onze interne systeembeheerder, had meteen een klik met Féju. Die samenwerking moet gewoon soepel lopen. Het zijn normale mensen. Geen bluf of arrogant advies.” Albert haakt in: “Dat klopt. Ik ben Albert. Geen Roderick.” Frans lacht: “Inderdaad. Al onze leveranciers zijn hetzelfde soort mensen als wij. Gewoon dingen meteen oplossen. Hands-on. Ook de mensen van Féju zijn zo. Dat type mensen past bij ons, we zitten op dezelfde golflengte.”

Microsoft Dynamics

Féju ICT Groep verzorgt voor Mega Collections het totale netwerk, het beheer en ook de telefonie. Daarbij wordt intensief samengewerkt met de software leverancier die een maatwerk pakket heeft gemaakt. Mega Collections heeft een Microsoft netwerk draaien met Microsoft Dynamics. Als ik Féju nodig heb, is dat omdat ik een probleem heb. Dan bel ik Féju en regelen zij een oplossing. Eentje die werkt. Meteen. Bij mijn vorige leverancier was dat wel anders. Die kwam inventariseren en zei dat hij een voorstel zou maken. Dan had ik het gevoel ‘nu is het probleem nog groter geworden’. Féju lost het gewoon meteen op. En goed ook. Vorig jaar hebben ze bijvoorbeeld onze server vervangen. Een grote operatie, maar niemand heeft er iets van gemerkt, zo soepel verliep dat!”

Thin client

“De oplossing die een leverancier biedt, dat is het belangrijkst. Als het werkt, is het goed. Vaak is het de eenvoud die het fijn maakt. En de chemie die we hebben, daardoor loopt het soepel. Bij Féju heb ik het vertrouwen dat het goed komt. We hebben net een hal bijgekocht, hier twee straten verderop. Daar legt Féju op dit moment wifi en een netwerkverbinding aan, zodat onze handscanners direct op onze server kunnen werken. Die maken een 1-op-1 connectie, we kunnen daar zo een thin client inpluggen. Die hal valt nu gewoon onder het hoofdkantoor, terwijl het twee straten verderop ligt. Ideaal.”

24/7 helpdesk

“Je moet een klant aan de hand nemen, zeker op het gebied van zaken waar ze minder verstand van hebben’, vertelt Albert. “Wij zijn een totaalleverancier. We onderhouden niet alleen het systeem, maar geven regelmatig proactief advies. En als een klant belt, helpen we hem zo snel mogelijk uit de problemen. We horen wat er aan de hand is, schatten de urgentie in en als dat nodig is, stuur ik er direct een auto heen. Zeker als een netwerk plat ligt of als een klant gehackt is.” Frans knikt. “Dit weekend wordt het mooi weer. Maandag zijn alle winkels leeg en stromen de orders hier binnen. Als we dan gehackt zijn, hebben we een heel groot probleem! Maar sinds ik met Féju samenwerk, hoef ik me daarover niet meer druk te maken.”

Lees de volgende case.

PALI Group

“IT is onze backbone. Als ons IT-platform niet draait, slachten wij geen kalveren meer. Dan ligt het complete bedrijf stil en lopen we direct schade op.” Willem Jorissen, algemeen directeur van PALI Group, is heel duidelijk over het belang van zijn samenwerking met Féju: “Zij bieden de continuïteit die voor ons noodzakelijk is.”

PALI Group is één van de grootste veehandelsorganisaties en vleesproducenten van Europa. Ze opereren in de hele keten; van de inkoop en slacht van dieren tot het transport en de verkoop van het kalfs-, varkens- en geitenvlees. Onder PALI Group vallen meerdere bedrijven, waaronder Vitelco (slachterij en uitbeenderij van kalfsvlees), PALI Geldrop (varkensslachterij), Vrieskade (vrieshuis) en Paridaans & Liebregts (in- en verkoop van vee). Alle onderdelen van PALI Group (met in totaal 600 medewerkers) werken op hetzelfde IT-platform, dat beheerd wordt door Féju. Ook het systeembeheer, de wifi-verbindingen en de telefonie zijn bij Féju ondergebracht.

Weg bij Féju

De productie- en de kantooromgeving van PALI Group zijn gescheiden, maar moeten wel naadloos met elkaar samenwerken. Daarom stelde de leverancier van de productiesoftware enkele jaren geleden voor om ook het systeembeheer van de kantooromgeving op zich te nemen. “Toen zijn we gestopt met Féju. Dat lag niet aan hen, we hadden een heel goede relatie met Féju. Toch leek dat destijds het beste”, zo vertelt Willem Jorissen. “We hebben vervolgens veel geïnvesteerd om ons platform up-to-date te houden. Ons bedrijf groeide enorm en daarmee ook ons IT-platform en de behoefte aan gedegen en frequent systeembeheer. De gekozen oplossingen bleken de groei niet te kunnen bijbenen en de performance leed daaronder. Toen hebben we Féju weer gebeld.”

Toch weer terug

Natuurlijk was Féju bereid om weer in te springen. Pieter de Bruijn, sales manager bij Féju ICT Groep: “Toen we de situatie inventariseerden, bleek dat de productiviteit direct verbeterd moest worden. We hebben een nieuwe server en een storage oplossing geïmplementeerd en processen geoptimaliseerd. Nu zijn we bezig met het herinzetten van de bestaande hardware. Daarin was al geïnvesteerd. Door het anders in te richten, is er minder desinvestering. Bovendien kan PALI Group nu doorgroeien. Ook gaan we het securitylevel verhogen en de beheersbaarheid verbeteren.”

De hernieuwde samenwerking met Féju beviel goed. “Onze vaste contactpersonen kwamen terug, dat was fijn. De klik was er meteen weer. En dat werkt een stuk makkelijker”, aldus Willem. “Korte lijnen, continuïteit, binding, herkenbaarheid. Het was alsof Walter en Nick weer thuiskwamen. Ze voelen als onze eigen mensen. Walter is nuchter, Nick punctueel. Walter zei dat hij blij was dat hij eindelijk zijn werk kon afmaken, dat vond ik zo mooi!”

PALI Group en Féju

Kennis en ervaring

Nu is er twee dagen per week iemand van Féju aanwezig om samen te werken met het driekoppige IT-team van PALI Group. IT-manager Alex van Vreede: “Die samenwerking verloopt echt goed. Walter en Nick hebben de juiste kennis en de juiste inzet. Ze kunnen snel schakelen, zijn stressbestendig tijdens een storing en ze weten precies waar ze mee bezig zijn. Ze implementeren oplossingen die zich al bewezen hebben, dat geeft ons een gevoel van zekerheid. Zij willen echt het beste voor ons, dat gevoel heb ik heel sterk.”

Samenwerken en aanvullen

“En andersom werken onze mensen graag samen met het IT-team van PALI” aldus Pieter. “Soms zijn interne medewerkers bang dat ze vervangen gaan worden door een externe partij, maar dat is totaal niet het geval. Het interne team heeft kennis van de processen en houden het systeem in stand. Ze kunnen bijvoorbeeld gebruikers aanmaken en rechten toekennen.” Alex vult aan: “En zaken als het implementeren van firewalls laten we graag aan Féju over. Dat is voor hen een dagelijkse handeling, voor ons niet. Ook hebben wij niet de meest actuele kennis van bijvoorbeeld beveiliging. Dat heeft Féju wel.” Willem haakt in: “Die kennis van Féju kunnen we goed gebruiken. Ik krijg graag advies over actuele zaken. Wat je niet kent, kun je niet overwegen. En ook de monitoring door Féju is van groot belang. Zij zien problemen vooraf aankomen, handelen proactief en stemmen dat dan met ons af. Ideaal.”

 

Lees de volgende case.

AVA Benelux

“Onze complete IT-structuur ligt bij één partij en dat biedt veel voordelen. Alles is tot in de puntjes verzorgd en werkt optimaal samen.” Ton Jans van AVA Benelux vertelt uitgebreid over de dienstverlening van Féju en de verhuizing van AVA naar haar nieuwbouwpand in Hapert.

“Voor onze nieuwbouw werkten we samen met Hoppenbrouwers; zij verwezen ons voor telefonie en wifi door naar Féju. Al bij de kennismaking viel het ons meteen op hoe goed Féju met ons meedacht. Het klinkt misschien als een cliché, maar de klik was er meteen.

Pieter adviseerde ons uitgebreid over de technische voorzieningen: bijvoorbeeld hoeveel aansluitpunten we nodig hadden en waar de patchkasten en kabelpunten moesten komen. Nu hebben we een optimale dekking voor de wifi en de meest moderne voorzieningen voor telefonie.”

AVA Benelux

Aan het woord is Ton Jans, IT Beheerder bij AVA Benelux. “Wij leveren alles op het gebied van motorkoeling en airconditioning aan de automotive aftermarket. Denk bijvoorbeeld aan radiateuren, condensers en andere onderdelen voor koelsystemen. AVA Benelux is het hoofdkantoor van de AVA Group, met zeven vestigingen verspreid over Europa. Wij doen de Benelux markt en zijn ook verantwoordelijk voor de export en het aanleveren van onze andere locaties in Europa. Zodoende hebben we een erg grote voorraad, die op dit moment verspreid ligt over vijf verschillende magazijnen in Hilvarenbeek. Om efficiënter te gaan werken, wilden we de hele voorraad in één magazijn hebben liggen. Daarom is er gekozen voor een verhuizing naar een nieuw pand in Hapert.”

Het nieuwe pand beslaat ruim 6.000 vierkante meter, waarvan ongeveer 1.000 vierkante meter kantoor. Momenteel telt AVA Benelux zo’n 45 medewerkers en de verwachting is dat dit aantal nog verder zal gaan groeien. “Voor dit enorme pand hadden we goede wifi- en telefonie voorzieningen nodig. Al snel besloten we ook het systeembeheer en de servers bij Féju onder te brengen. Ze hebben een mooi totaalplaatje geleverd, waar we heel tevreden over zijn.”

Innovatieve ICT-omgeving

“De werkomgeving van AVA Benelux was behoorlijk Apple-georiënteerd”, zo vertelt Féju sales manager Pieter de Bruijn. “Microsoft Dynamics NAV integreerde daar niet mee en daarom werd er tijdelijk gebruik gemaakt van een remote applicatie oplossing vanuit een cloud platform. Deze cloud oplossing bracht beperkingen én forse terugkerende kosten met zich mee. Daarom hebben wij een alternatieve oplossing aangeboden waarmee de bestaande Apple omgeving wel toepasbaar blijft. Daar waren ze blij mee.”

Féju heeft als partner een lokale serveromgeving geïmplementeerd. Pieter legt uit: “Het nieuwe platform bestaat uit redundant Sophos firewalls, meerdere HP Enterprise servers, een SAN storage oplossing en een breed spectrum aan Aruba Networks LAN en WLAN componenten. Voor de telefonie komt er een Unify OSbiz server: een virtuele centrale op basis van VoIP die de verouderde en instabiele telefooncentrale zal vervangen. Deze oplossing is redundant en bovendien zal AVA flink gaan besparen op haar maandelijkse belkosten.”

Verhuizing goed voorbereid

 Pieter vond het ideaal dat Féju AVA vanaf het eerste moment kon adviseren: “Omdat er in het nieuwe pand nog niets was, hebben we automatisering en telecom optimaal op elkaar kunnen afstemmen.” Het nieuwe netwerk draait al naast het oude. Ton: “We hebben nu één groot netwerk op twee locaties, de oude en de nieuwe. Zo kan iedereen tijdens de verhuizing ongestoord doorwerken. Die enorme verhuizing met 150 vrachtwagens zal weinig impact hebben qua IT, doordat we hierover vooraf heel goed hebben nagedacht, samen met Féju.”

Uitrol naar andere landen

“We willen Microsoft Dynamics NAV ook in de andere Europese landen gaan gebruiken en daarom onze nieuwe ICT-omgeving voor alle EU vestigingen gaan inzetten. We zijn nu aan het inventariseren wat daarvoor nodig is. Féju speelt ook hierin weer een heel belangrijke rol. Sommige landen komen op onze server en ook bijvoorbeeld mail wordt Europees geregeld. Met de 24×7 ondersteuning van Féju moet dit mogelijk zijn.”

Absolute aanrader

“Féju heeft de complete structuur geadviseerd en wij hoefden alleen nog maar ja te zeggen. De samenwerking verloopt vlekkeloos. Onze vaste contactpersonen Nick van den Heiligenberg en Andrew Peters adviseren ons over oplossingen op alle gebieden. We belden laatst de helpdesk en toen kwam Andrew zelfs meteen naar ons toe. En Pieter van Opbergen regelt alles met VoIP, is heel enthousiast en denkt vooruit. Ik zou Féju absoluut aanraden!”

 

Lees de volgende case.

Hoppenbrouwers Techniek

Hoppenbrouwers Techniek is klant bij Féju en Féju is klant bij Hoppenbrouwers. Daarnaast huren de twee bedrijven elkaars diensten regelmatig in voor hun klanten. Henny de Haas, algemeen directeur bij Hoppenbrouwers: “Onze samenwerking gaat op een heel natuurlijke manier. We weten elkaar elke keer weer te vinden.”

“De samenwerking met Hoppenbrouwers bestaat sinds dag één van Féju. Dat is dus al veertien jaar”, vertelt Féju directeur Albert Jakobsen trots. Henny vult aan: “Wij stonden niet bekend om automatisering en telecom, dat deden we erbij. Toen we hoorden dat Albert voor zichzelf begon, wilden we met hem samenwerken. Al snel hebben we al onze automatisering- en telecomklanten aan hem overgedragen. Wij focussen op industriële automatisering en gebouwgebonden installaties, dat past beter bij ons.”

Zo kreeg Albert er meteen een aantal heel mooie namen bij als klant: “Dat was een lekker begin voor Féju. Naast de bv automatisering, heb ik toen een aparte bv opgericht voor telecommunicatie. En een paar jaar later hebben we nog een keer zoiets gedaan: toen Hoppenbrouwers Van Loon overnam, heb ik de telecomrelaties van Van Loon ingelijfd.”

Hoppenbrouwers Techniek telt inmiddels ruim 800 werknemers. Henny de Haas nam in 2013 het Udenhoutse installatiebedrijf over, nadat hij veertien jaar lang onder Theo Hoppenbrouwers werkte. In juni heeft het familiebedrijf haar 100-jarige bestaan uitgebreid gevierd en als kers op de taart ontvingen zij toen het Predicaat Koninklijk.

Intensieve samenwerking

“Vooral projecten met wifi en telefonie doen we vaak samen. We stellen aan de klant voor om een opdracht samen aan te nemen. Die klant vindt dat prima, die zegt ‘als jullie het samen maar regelen’. En dat verloopt gesmeerd. We regelen alles achter de coulissen en de klant merkt niet eens dat we twee aparte bedrijven zijn”, zo legt Albert uit.

De samenwerking begint vaak al bij het maken van een offerte. “Meestal schakelen we Féju meteen in om samen op te trekken”, aldus Henny. “En soms worden we beiden gevraagd voor een aanbesteding. Dan bellen we even en maken we samen een aanbod. Een paar keer per jaar hebben Albert en ik overleg. En verder bel ik hem heel vaak als ik in de auto zit. Dan praten we de lopende projecten even door.”

Lopende samenwerkingen zijn er genoeg. “Laatst was er een enorme waterschade bij Disma Reizen. Twee dagen en nachten hebben we doorgewerkt om het bedrijf zo snel mogelijk weer operabel te krijgen. Dat was een flinke klus, waarbij we Hoppenbrouwers hebben ingeschakeld voor de elektro. Van de klant hebben we grote complimenten gehad. Op dit moment hebben we voor AVA Quality Cooling in Hapert, voor B&G Hekwerk in Veldhoven en voor Rhenus Logistics samen opdrachten lopen. En vanmorgen zijn we weer opgeroepen voor een onderdeel waarvoor Hoppenbrouwers onze expertise nodig heeft; dat gaat om intercomsystemen en toegangscontroles.” Henny haakt in: “Onze medewerkers bepalen zelf of ze hulp inschakelen. Als Féju goed werk levert, blijven ze hen bellen. Het is eigenlijk net zoals in de sport: je moet gewoon goed je best doen, dan word je vanzelf geselecteerd.”

Telefooncentrales koppelen

Hoppenbrouwers Techniek groeit nog steeds hard. Vorig jaar werden nieuwe vestigingen geopend in Roosendaal, Nijmegen en Best, recent ook in Heesch en dit najaar start de achtste Hoppenbrouwers locatie in Utrecht. “En natuurlijk bellen we dan Féju om de telefonie te regelen”, vertelt Henny. “De telefooncentrales moeten meteen gekoppeld worden met de andere vestigingen. Onze telefonistes hier in Udenhout kunnen dan vanaf het eerste moment de telefoon van de nieuwe vestiging opnemen. De nieuwe vestigingsleider moet zich daarover geen zorgen hoeven maken.”

Lokaal geworteld

“We hebben bij Hoppenbrouwers een platform van Unify draaien, waaraan wij alle telefoniediensten kunnen hangen”, zo legt Albert uit. “Dat biedt veel voordelen. Eén van die voordelen is dat de telefonistes in Udenhout alle telefoons kunnen opnemen, terwijl iedere vestiging toch een lokaal telefoonnummer heeft. Geen 0800 nummer.” Henny: “Dat vinden wij heel belangrijk! Voor het gevoel van de klant. Lokale geworteldheid. Op onze busjes die bijvoorbeeld in Best rijden, staat een telefoonnummer uit Best, niet uit Udenhout. Dat past bij onze visie: lokaal op gevoel en relatie, bedrijfsbreed op proces.”

Automatiseren

De processen bij Hoppenbrouwers draaien momenteel vooral om versimpelen en vereenvoudigen. “Daarmee hebben we onze overheadkosten in de afgelopen tien jaar gehalveerd. Bijvoorbeeld door te automatiseren en te digitaliseren” zo licht Henny toe. “Met eenvoudige processen werken medewerkers veel efficiënter. Alles wat mensen in de weg zit, moet je wegnemen, zodat ze alleen maar met hun vak bezig zijn. Daarnaast laat ik hen heel zelfstandig werken, dan wordt het proces vanzelf efficiënt. Als ze zelf bepalen hoe ze iets aanpakken, doen ze niets dat niet nodig is.”

Henny en Albert praten verder over verbeterprocessen, medewerkerstevredenheid en over hun samenwerking. “Albert is een vakman, dat is zijn grootste kwaliteit. We zijn allebei no nonsense en nemen snel beslissingen. Daardoor verloopt de samenwerking heel natuurlijk en soepel.” Albert knikt: “Henny is een ondernemer pur sang.” Henny lacht: “Ach, ik kijk niet hoe breed de sloot is. Ik spring gewoon en kijk hoe ver ik kom. Het laatste stukje zwem ik wel.”

Lees de volgende case.

Termeer Groep (Sacha Schoenen)

“Bij elke verandering in ons bedrijf, denkt Féju met ons mee. Ze bedenken maatwerk oplossingen, out-of-the-box. En ze adviseren ons ook proactief; dat vinden wij erg belangrijk”. Elien Aussems van de Termeer Groep over Féju: “Vooral de open communicatie maakt onze samenwerking heel prettig”.

De Termeer Groep BV is een familiebedrijf dat al sinds 1909 actief is. Ze zijn bekend van de Sacha schoenwinkels en sinds 2016 zijn ook de winkels van Manfield onderdeel van de groep. Op dit moment hebben Sacha en Manfield 104 winkels in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland.

Alle automatisering

Elien Aussems is Facility Manager bij de Termeer Groep en werkt nauw samen met Féju. “Systeembeheer, serverbeheer, dataverbindingen, al dat soort zaken verzorgt Féju voor ons. Voor alle winkels regelen zij de VPN-verbinding, firewall, helpdesk en de wifi-verbinding voor onze tablets. En bij elke verbouwing in een winkel of opening van een nieuwe vestiging zorgt Féju weer dat alles wordt aangesloten. Sinds vier jaar verzorgt Féju ook de telefonie. En afgelopen jaar hebben we ook alle Manfield winkels bij hen ondergebracht.”

24/7 paraat

Andersom is de Termeer Groep ook heel belangrijk voor Féju. Ze zijn Féju-klant sinds dag één. Albert: “Dat was erg spannend destijds. Féju begon veertien jaar geleden vanaf een zolderkamertje en bediende de 80 winkels van Sacha. Hun automatisering was toen nog veel DOS-georiënteerd. Wij moesten 24/7 paraat staan: als er iets uitviel in een winkel, moesten we er meteen naar toe. Dat deden we met z’n drieën: Dennes, Ilja en ik. Laatst kwam ik Paul Termeer nog tegen: ‘Geweldig hoe jullie dat destijds klaarspeelden. Chapeau!’ Dat zei hij letterlijk zo,” glundert Albert.

Internetstoring is funest

Nog steeds is de helpdeskfunctie heel belangrijk voor Sacha en Manfield. “Onze medewerksters in de winkel kunnen een internetstoring niet zelf oplossen”, zo legt Elien uit. “Zij hebben over het algemeen niet zo veel technische kennis, ze schrikken van een bos met kabels. Onze facility afdeling stuurt dan een aantal foto’s met instructies en via FaceTime proberen ze de winkelmedewerkster door het proces te loodsen. Als het dan toch niet lukt, stuur ik iemand van Féju erheen. Dan weet ik zeker dat het snel gefixt wordt.” Een internetstoring is funest voor een winkel: “Onze internetverbinding is haast belangrijker dan het licht. Zonder licht kunnen we nog wat verkopen, zonder internet niet!”

Proactief advies

Féju vindt het belangrijk om preventief oplossingen aan te dragen. “Als een server vijf jaar oud is bijvoorbeeld, dan adviseren wij om die te vervangen”, vertelt Albert. “Je kunt ook wachten tot hij ‘omvalt’, maar dat zou rampzalig zijn. Daarom houden wij goed in de gaten wat de Sacha en Manfield hebben staan en wanneer het vervangen moet worden. Zo zijn wij problemen een stapje voor.” Elien: “Proactief advies over vernieuwingen vinden wij heel belangrijk. Bijvoorbeeld met de beslissing om over te gaan naar de cloud.” Albert haakt in: “Wij benoemen dan ook de nadelen. Die zijn er natuurlijk, maar dat hoor je van niemand.” Elien: “Féju is heel open en eerlijk. Ook bijvoorbeeld over de kosten. Het uiteindelijke besluit over zo’n investering ligt natuurlijk hier, maar met het eerlijke advies van Féju weet ik precies waar ik aan toe ben. Dat is heel belangrijk.”

Alles onder één dak

Sinds vier jaar is ook alle telefonie van Sacha ondergebracht bij Féju. Elien: “We voelden ons al een tijdje niet goed bij KPN en we hadden steeds gedoe over facturen. Féju had al geadviseerd om te gaan bellen over het internet. Ze rekenden voor dat het een grote kostenbesparing zou opleveren en lieten iemand van Unify Siemens een demonstratie geven. Toen waren we overtuigd. En nog steeds. Het is fijn dat we nu alles onder één dak hebben. Dan hoeven we niet meer uit te zoeken wie een probleem moet oplossen; of het nou ligt aan de telefoon of aan het internet: we bellen Féju.”

Service hoort erbij

“Een jaar of drie geleden hebben wij in alle winkels wifi laten plaatsen. Een flink project”, zo vertelt Elien. “Wij hebben toen alle hardware geleverd”, vertelt Albert. “Maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Ik heb voor elke winkel de tekening bekeken en geadviseerd waar de wifi acces points het beste kunnen hangen. Vervolgens bleken de acces point schotels wit te zijn, terwijl de plafonds zwart zouden worden. Zwart spuiten was geen optie, omdat dan de garantie van de schotels niet meer geldig is. Daarom hebben we alle schotels laten wrappen in zwarte wifi-folie”. Elien: “Mede dankzij het creatieve denkwerk van Féju is dit project heel goed verlopen. Nu hebben we vrijwel nooit meer problemen met de wifi. En ik kan vanaf hier zien of er storingen zijn in de winkels. We gaan dit op den duur ook uitrollen in onze Manfield-winkels.”

Meerwaarde van Féju

“Bij Féju weten ze waar ze het over hebben”, aldus Elien. “Ze geven goede adviezen, gebaseerd op hun uitgebreide technische kennis. Nieuwe ontwikkelingen volgen ze op de voet. Dat vind ik heel fijn, want dan hoef ik dat zelf niet constant bij te houden. Regelmatig kijken we samen vooruit: waar gaan we tegenaan lopen in de komende jaren? Zoals nu met de nieuwe privacywetging. We bedenken op tijd wat we willen en ondernemen samen actie, zodat we problemen vóór zijn. Dat is voor mij een absolute meerwaarde van Féju.”

Lees de volgende case.

Happy Idiots

“Alles wat wij doen, doen we online. Onze internetverbinding is dus van groot belang, die moet betrouwbaar en continu supersnel zijn. Die garantie biedt Féju ons”, aldus Victor Ribot van Happy Idiots. “Nu hebben we geen problemen meer met de verbinding, de VPN werkt prima en we kunnen optimaal productief werken.”

Happy Idiots is een online marketing bureau in Eindhoven. “Wij vinden dat marketing aantoonbaar effect moet hebben. Het moet resultaten opleveren. Dat is dan ook de doelstelling van ons bedrijf”, aldus Victor Ribot, MT-lid bij Happy Idiots.”Voor onze klanten zijn we continu bezig met online campagnes. We zitten de hele dag met z’n allen online te werken. Dan heb je een goede infrastructuur nodig!”

Dekkend wifi-netwerk

Die infrastructuur was er twee jaar geleden nog niet. “Onze IT werd geregeld door een éénpitter. We hadden een dekkend wifi-netwerk nodig voor dit monumentale pand. Dus hadden we behoefte aan een grotere partij met een beter serviceniveau. We zochten een partij die ons verder kon brengen, met ons professionaliseren, zodat we klaar waren voor groei in de toekomst.”

Databekabeling

Via een aanbeveling kwam Happy Idiots terecht bij Féju. Albert Jakobsen: “De problemen waren duidelijk: er was veel te weinig databekabeling in dit pand, terwijl de telefonie gekoppeld was aan het internet. Daardoor vielen telefoongesprekken steeds weg. Ook konden mensen niet doorwerken, omdat de internetverbinding heel traag was terwijl alle bestanden in de cloud staan. Na een grondige analyse hebben we een toekomstbestendig plan gemaakt. Er is een volledig nieuwe bekabeling aangelegd en er hangen nu ruim 20 wifischotels aan het plafond.”

Daar bleef de samenwerking niet bij. Victor: “We hebben meteen Féju weer gebeld, toen we er een nieuwe verdieping bij gingen huren. Daar was niet eens stroom.” Albert haakt in: “We hebben toen de hele infrastructuur aangelegd. Ook hebben we een telefonie VoIP concept bedacht waarmee ze hun belkosten kunnen terugverdienen. We hebben een goede firewall aangelegd en alle verbindingen zijn redundant. Ze hebben nu een dubbele verbinding en glasvezel voor de zware grafische bestanden, om fallback te hebben.”

Tevreden met het resultaat

Victor is meer dan tevreden over het resultaat: “De internetverbinding geeft nooit meer problemen. Als ik mijn laptop mee naar huis neem, kan ik zonder problemen en veilig bij alle bestanden in de cloud. Die flexibiliteit is voor ons heel belangrijk. Iedereen kan nu heel productief zijn. En onlangs hebben we nog geïnvesteerd in een goede back-up en een betere beveiliging, heel belangrijk met die nieuwe GDPR wetgeving.”

Supersnel gegroeid

Victor: “Zes jaar geleden waren we bij Happy Idiots nog met vier personen, nu met 25. In de hele Happy Horizon groep gaat de groei zo hard. We bekijken continu waar de vraag in de markt ligt, zodat we onze dienstverlening kunnen verbreden. Inmiddels hebben we de bedrijven Happy Leads, Happy & Healthy, Happy Online, Happy Cactus, Happy Stories, Happy Ventures en zijn we met 125 man totaal. Een nieuwe werkplek erbij, geeft inmiddels geen problemen meer, gelukkig. En met de oplossing die Féju bedacht voor onze intercom, kunnen we vanaf elke werkplek de deur opendoen voor een ander bedrijf, als zij niet aanwezig zijn. Vroeger moesten we een eind lopen om de knop te bedienen.”

Continuïteit

Elke maand heeft Féju-medewerker Andrew Peters spreekuur bij Happy Idiots. Alle vragen die maar met IT te maken hebben, worden dan op hem afgevuurd. De telefonie is in goede handen bij Eric van Dijk: regelmatig komt hij wijzigingen aanbrengen in de telefooncentrale, vooral bij een interne verhuizing of als er weer een nieuwe medewerker is. Deze manier van samenwerken bevalt Victor goed: “Zo blijft onze continuïteit gewaarborgd.”

Strategisch partner

“Ik zou Féju zeker aanraden aan anderen. Ik zie Féju echt als onze strategische partner”, aldus Victor. “Ze hebben ons enorm geholpen met een professionaliseringsslag op het gebied van IT en Telecom. Ze denken met ons mee en geven proactief advies. Als wij iets in ons hoofd hebben dat we willen realiseren, bedenken zij een oplossing hoe we dit kunnen uitvoeren. Ze hebben zo veel kennis. Door hun strategische adviezen zijn wij echt op een andere manier gaan werken.”

 

Lees de volgende case.

Horesca Smulders

“Om zes uur in de ochtend beginnen wij al met het laden van onze vrachtwagens en het werk gaat door tot acht uur ’s avonds. Veertien uur per dag moet ook onze automatisering vlekkeloos werken.” Stefan Smulders vertelt waarom hij Féju zo nodig heeft: “Als er iets uitvalt, dan hebben wij een mega probleem, dat kost bakken met geld per uur.”

Samen met zijn broer Frank is Stefan directeur-eigenaar van Horesca Smulders. Dit familiebedrijf is in 50 jaar enorm gegroeid en omschrijft zichzelf als ‘groothandel voor horeca, werk en sport’. Ze leveren food en non-food; van droge kruidenierswaren tot diepvries en zeker ook vers. Ook Féju is klant. Onlangs heeft Horesca Smulders geïnvesteerd in een nieuwe webshop: “Een goede webshop is onmisbaar in onze branche. Anders mis je te veel orders.”

Webshop geeft omzetboost

Sinds januari 2017 is de nieuwe webshop in de lucht. “Daar ging anderhalf jaar voorbereiding aan vooraf. Ons hele assortiment staat er nu op: zo’n 18.000 foto’s. Daarna hebben we het systeem uitvoerig getest. Een flinke investering in tijd en geld. Maar we zien nu al dat de omzet van onze internetklanten hard stijgt. Dat zal te maken hebben met de afbeeldingen én met de aankoopsuggesties die het zoeksysteem zelf geeft: zo kopen klanten meer.”

“Féju zorgt ervoor dat Smulders in de lucht blijft”, aldus Albert Jakobsen, directeur van Féju. “Mocht de verbinding eruit vliegen, dan komen wij meteen in actie en lossen we het probleem zo snel mogelijk op, in samenwerking met de provider. Daarnaast zijn ook een goede beveiliging en firewall zeer belangrijk voor Horesca Smulders.” Stefan vult aan: “Als de dreiging hoog is, dan waarschuwt Féju. We krijgen regelmatig mails over malware en ransomware bedreigingen. Dat vind ik echt top.”

Malware infectie

“Een tijdje geleden ging het mis doordat een verkeerde bijlage werd geopend. Alles liep in de soep. Meteen werd er een hotline gestart met Féju: zij hebben dan genoeg mankracht beschikbaar om dit heel snel aan te pakken en op te lossen. Daar draait het om! Het moet supersnel, want elk kwartier is al te lang. Dat Féju 24/7 zo snel kan helpen, is voor ons heel belangrijk.”

“Voor ons is dit wekelijkse kost. Het is ook eigenlijk niet te voorkomen. Behalve door heel alert te zijn. Je haalt de malware toch zelf binnen door een bijlage te openen of op een link te klikken, vertelt Albert. “Natuurlijk kan een securitylevel wel omhoog. Maar veel mkb-bedrijven willen daar geen geld aan uitgeven. Dat geven ze liever uit aan dingen die zichtbaar zijn, zoals een mooie audio-installatie in de boardroom. Ook het bijhouden van updates is echt heel belangrijk voor je beveiliging!”

“Daarom is Roel hier elke twee weken”, vult Stefan aan. “Roel is onze vaste contactpersoon bij Féju. Dat is heel fijn, want hij kent alle ins en outs. En hij weet waar hij koffie kan pakken!”

Advies is maatwerk

Stefan en Albert werken al ruim 20 jaar samen. Ze hebben een goede band en spreken elkaar vaak. “We geven elkaar regelmatig tips en spelen leads aan elkaar door. Het gaat om samen zaken doen. Als het Stefan goed gaat, gaat het mij ook goed.”

Stefan is al 11 jaar klant bij Féju op het gebied van automatisering, telefonie, hardware en software, internetverbindingen en wifi. Dat gaat van een oplossing voor scannen in het magazijn tot een remote systeem. “Vooral het advies van Féju vind ik heel belangrijk”, zo legt Stefan uit. “Automatisering gaat zo snel. Als we een nieuwe server nodig hebben bijvoorbeeld, hebben we daar een goed advies bij nodig. Moet dat dan bijvoorbeeld in de cloud?” Albert: “Het is onze rol om maatwerk te adviseren. Een oplossing die past bij wat het bedrijf nodig heeft. En natuurlijk bij wat ze willen uitgeven.”

Het belang van persoonlijk contact

“Inmiddels komt 80 % van onze orders binnen via de webshop. Maar veel klanten bellen ook nog vaak even. Ze willen toch persoonlijk contact. In de horeca is dat super belangrijk. Het gaat om elkaar kennen. Daarom zit ik ook bij Albert.” Albert knikt: “Dan proef je de emotie. Dan kun je signalen oppikken. Ik wil Stefan regelmatig spreken, dus dan stap ik even in de auto om een kop koffie met hem te drinken. Natuurlijk gaat klantcontact ook bij ons steeds vaker via What’s App en social media, maar dan zie je niet of een klant écht tevreden is.”

Albert is benieuwd hoe dat met de volgende generatie zal gaan: “Mijn dochters bellen hun vrienden nooit, alles gaat via chat. Zou de volgende generatie nog wel face tot face zaken doen?” Stefan reageert meteen: “Dat mag ik toch hopen! Persoonlijk contact blijft belangrijk. Desnoods spreek je even af op een terras, in de horeca. Dan zijn we er allemaal goed mee!”

Lees de volgende case.

Van Olphen Viande Select

Roger van Olphen van Van Olphen Viande Select en Albert Jakobsen van Féju Groep gaan prat op hun jarenlange relatie. Ze gaan allebei uit van hun eigen kracht, staan persoonlijk garant voor maatwerk en de kwaliteit van hun product.

Als twee Bourgondiërs met elkaar aan tafel zitten, dwaalt het gesprek al snel af naar lekker vlees en mooie wijn. Draait het daar niet om in het leven? Die persoonlijke klik, een goed gesprek; dat vertrouwen is de basis van een goede relatie. Op zo’n moment is IT minder belangrijk, het is een vast gegeven dat vanzelfsprekend goed geregeld wordt voor een bedrijf dat 24/7 afhankelijk is van automatisering. ‘Onze samenwerking is goed en ter controle van het vlees, treffen we elkaar weleens in de horeca’, lacht Albert.

Topsport

De broers Roger en Ton van Olphen runnen het familiebedrijf Van Olphen Viande Select. Roger neemt de financieel-commerciële taken voor zijn rekening en Ton doet de productie en inkoop. ‘Het slagersvak gaat al 200 jaar terug in de familie. Ons bedrijf levert vers vlees en wild voor horeca en grootverbruik (zorg), al dan niet geproportioneerd. Het enige product dat we aan de retail leveren is de lekkerste, premium gehaktbal voor Lekker Brabant’, vertelt Roger enthousiast.

Vlees is net als wijn; oneindig veel kwaliteiten, zoveel herkomsten en rassen. ‘Als we het niet op voorraad hebben, halen we het in huis. Vlees komt soms té vers binnen, we laten het rusten en rijpen door het een aantal weken vacuüm weg te leggen. Dat wordt een top biefstuk met een geweldige smaak’, legt Roger met passie aan Albert uit.

Roger en Ton staan persoonlijk garant voor hun product, als er iets is springt één van de twee in de auto om de klant te helpen. ‘Alles is maatwerk, de klant krijgt het pakket naar zijn wens samengesteld. Klanten kunnen tot 5:00 uur bestellen en dan wordt het voor het middaguur geleverd; dat is topsport!’

Vernieuwing

Van Olphen Viande Select is continu bezig met productontwikkeling en vernieuwing. ‘Nieuwe beesten worden er niet meer uitgevonden’, lacht Roger, ‘maar op aangeven van de klant worden bijvoorbeeld wel trendy hamburgers ontwikkeld: grover gedraaid en mét of zonder kruiden of van Angus Beef. Ook hebben we speciale ambachtelijke productlijnen ontwikkeld waarbij de kok geholpen is met een gegarandeerde constante kwaliteit.

ConforTable bestaat uit gegaarde maaltijdcomponenten. Koks maken een gerecht van een varkenshaasje met champignonroomsaus compleet door er frites en garnituur bij te serveren. Een tweede productlijn is het MinuteMeat assortiment waarbij door een speciale gaarmethode de ongekende smaak, malsheid en textuur behouden blijft. Grote series komen bij Van Olphen niet voor. ‘Wij zijn niet van de bulk en zijn geen fabriek! Wij gaan uit van onze eigen kracht: de ambachtelijke slagerij’, vertelt Roger.

Albert wist allang wat voor vlees hij in de kuip had. Van Olphen lijkt wel van eigen vlees of bloed: persoonlijke betrokkenheid, maatwerk, continu in ontwikkeling en 24/7 bereikbaar.

 

Lees de volgende case.

PDB Cleaning Solutions

‘Eén telefoontje, één contactpersoon, samen overleg en een gedegen advies met resultaat. We doen het samen’, concludeert Tom Heeres van PDB Cleaning Solutions. Hij is zeer gesteld op het persoonlijk contact met Féju. Albert Jakobsen van de Féju Groep vindt dit niet meer dan normaal.

First call

In de showroom van PDB Cleaning Solutions, omringd door o.a. poets- en hygiënepapier en disposables, treffen we Tom Heeres. Hij is creative sales assistant, graphic designer en tegelijkertijd ook IT-contactpersoon. Dat moet hij eens uitleggen. Tom lacht: ‘Als dtp-er heb je technische kennis van computers en printers. Ik werk hier nu anderhalf jaar, maar werd door mijn collega’s al snel naar voren geschoven als eerste aanspreekpunt. Automatisch werd ik de first call wanneer er iets aan de hand is op IT-gebied.

Er was duidelijk behoefte aan een frisse wind en heldere blik op onze IT; de apparatuur was verouderd. In juni heb ik verschillende offertes aangevraagd, waaronder ook bij Féju die ik via mond-tot-mond reclame op mijn netvlies kreeg. Veel bedrijven verzanden met hun offerte in technische termen wat resulteert in een ondoorzichtig geheel. Féju kwam sterk uit de bus met een heldere offerte waarin duidelijk omschreven stond wat we wilden, nodig hadden en zouden krijgen.’

Albert reageert: ‘Wij luisteren goed naar onze klant en vertalen de vraag naar een oplossing. We hebben gratis de situatie geïnventariseerd. Er was veel achterstallig onderhoud.’ Tom legt uit: ‘Doordat voorheen iedereen eigen oplossingen bedacht, waren er uiteindelijke houtje-touwtje oplossingen ontstaan, wat niet goed is natuurlijk.’

Een team

‘In veel midden- en kleinbedrijven is er vaak geen aparte ict-er; je komt ze zelden tegen’, vertelt Albert. ‘Degene die affiniteit heeft met IT wordt de aangewezen persoon. Wij bieden bij PDB onze dienstverlening aan en denken mee.’ Tom knikt: ‘Juist die vriendelijkheid en het meedenken geeft mij het gevoel dat we het samen doen! Twan IJpelaar van Féju is onze contactpersoon. Het is erg prettig één aanspreekpunt te hebben. Met Twan heb ik de menselijke klik, we babbelen en samen komen we er wel uit! Féju en PDB zijn een team.’

Virtualisatie

Niet alleen de automatisering, maar ook het telecom vraagstuk is door Féju onder handen genomen. ‘We hebben het totaalplaatje op niveau gebracht’, vertelt Albert. De serveromgeving draait nu op een modern virtualisatieplatform. Op telecom vlak is de Panasonic installatie compleet aangepast. Deze nieuwe situatie is klaar voor de toekomst.

‘Wij willen er graag vanaf het begin bij betrokken zijn. Als alle stappen doorlopen zijn, zijn we waar we moeten zijn. Daarna is het belangrijk dat Tom Féju op de hoogte houdt waar hij mee bezig is. Betrek ons erbij, dan kunnen we meedenken, adviseren en handelen daar waar nodig’, benadrukt Albert.

Familiebedrijf

PDB Cleaning Solutions is opgericht in 1933 als Poetsdoekenfabriek Brabant BV. Inmiddels ruim 80 jaar later is het bedrijf nog steeds in de familie en wordt geleid door algemeen directeur Wim Harkink. Het krachtige verleden maakt PDB tot een sterke en stabiele partner in verbruiksartikelen in de hygiënebranche.

In de showroom vinden we een groot deel van het assortiment van PDB; poets- en hygiënepapier, poetslappen, poetskatoen en non woven reinigingsdoeken voor de groothandel en industrie. Dclean BV is gespecialiseerd in disposables waaronder latex, nitrile en vinyl handschoenen, overalls en andere eenmalige kleding voor o.a. de food industrie en farmaceutische sector.

Lees de volgende case.

Grote Clubactie

‘Een klant is een klant, maar de Grote Clubactie kent iedereen.’ Albert Jakobsen, directeur Féju Groep is trots op de goede doelen loterij in zijn telecom portefeuille. Frank Molkenboer, directeur Grote Clubactie en Albert sparren over een gezond verenigingsleven, schooien, besparen en de veranderende wereld.

Aandacht voor de club

Vreugde spat van de muren bij de Grote Clubactie. Jaarlijks, in oktober, genereren ruim 6.000 verenigingen extra inkomsten voor hun clubkas. ‘De Grote Clubactie is de oudste vorm van crowdfunding’, lacht Frank. De loterij werd 43 jaar geleden in Tilburg opgericht door het Nieuwsblad van het Zuiden. Het is een instrument om verenigingen aan geld te helpen. ‘Niet alles kan betaald worden uit de contributie. Het feit dat in Nederland de vrijwilligers de kar trekken van het verenigingsleven is uniek in de wereld’, benadrukt Frank. ‘Ledenparticipatie, daar staan wij voor! Voor die 250.000 leden en alle kinderen die loten verkopen met jaarlijks een opbrengst van zo’n negen miljoen euro. Tachtig procent van de opbrengst gaat naar de clubkas en die is gemiddeld 1.500 euro per vereniging. Het voordeel is dat wij als volwassenen niet hoeven te schooien, maar dat onze kinderen langs de deuren gaan om de loten te
verkopen’, knipoogt hij.

Dat zit wel goed

Frank, die actief was op alle niveaus van het verenigingsleven, alsook binnen het betaalde voetbal, waaronder directeur van Willem II, maakt zich sterk voor een gezond verenigingsleven. ‘Ik geloof in het verenigingsleven. Het maakt niet uit of die gezonde vereniging ontstaat door de verkoop van loten, badeendjes of een andere actie; als het doel maar wordt bereikt.’ Het bedrijf Grote Clubactie, bestaande uit een team van acht mensen, stimuleert, organiseert en coördineert de loterij. Frank: ‘We zorgen voor alle vergunningen en het gratis marketingmateriaal.
We creëren bewustwording en stimuleren de jeugd, want: “jong geleerd is oud ook nog doen” en zo hopen we dat leden een extra stap zetten voor hun vereniging en later ook binnen het bestuur hun steentje bijdragen.’ De Grote Clubactie is bekend in heel Nederland, een stabiele en transparante organisatie. Als een jongen of meisje aanbelt om loten te verkopen, dan denk je al snel bij de Grote Clubactie: dat zit wel goed.

Leuk geld verdienen

Ook tussen Albert en Frank zit de klik wel goed. Tijdens de bijeenkomsten van het “Clubke van wijze vrouwen en mannen” sparren zij als ondernemers. Albert: ‘Telefonie kwam ter sprake en Frank kwam erachter dat de wereld is veranderd. Frank knikt: ‘Je denkt dat als je VOIP hebt, dat je al heel modern bent. Tijdens één kop koffie werd onze telefoonrekening geanalyseerd en het blijkt dat we 50% kunnen besparen op telefoniekosten. Mijn eerste reactie was, waar zit het addertje? Nergens! Het is een eenmalige investering die wij in onze situatie binnen een jaar hebben terugverdiend. Daarna is het serieus geld verdienen.’ Frank roept iedereen op: Duik in je facturen en stuur die telecomfactuur naar Féju. Ondernemers zijn bezig met hun corebusiness en over telefonie wordt vaak niet nagedacht. ‘Er is zoveel veranderd! Je weet niet wat mogelijk is en vooral wat je níet meer nodig hebt. Ben niet bang voor de verandering; je kunt leuk geld besparen! Je moet ook van je telefoongebruik beleid maken’, tipt Frank tot besluit.