Future Fish Group

Op het bedrijventerrein in het Brabantse Hilvarenbeek wordt dag in dag uit levendige handel gedreven. Want voor de Future Fish Group – expert in de in- en verkoop van verse en versgevroren vis – staat stilstand gelijk aan achteruitgang. Het is ook om díé reden dat directeur Koen Vermunt tot een overstap naar een geheel nieuwe digitale werkomgeving besloot. En daarmee tevens naar Féju als leading IT-partij. “Als de frikandel bij je huidige frietboer je niet meer smaakt, ga je naar iets beters zoeken”, zo stelt hij nu. “Dus op het gebied van ICT-dienstverlening en -systemen natuurlijk al helemáál. En die verandering is ons meer dan goed bevallen.”

De overstap naar een nieuwe digitale werkomgeving was een welkome, zo blikken directeur Koen, managementassistente Wendy Timmermans en manager operations Pim Legdeur nu terug. Koen: “Onze nieuwe computeromgeving is nu betrouwbaar en stabiel. En als er iets is, hoeven we Féju maar te bellen en er wordt actie ondernomen. Er is bijvoorbeeld nooit sprake van een kop koffie die eerst nog even opgedronken wordt. Dat geeft vertrouwen en maakt dat deze samenwerking ontzettend prettig werkt.”

Oude bekenden in een nieuwe samenwerking

Het Brabantse handelshuis in vis was geen onbekende voor Féju. De twee bedrijven onder de Future Fish-paraplu – Amacore (versgevroren vis) en Open Seas (verse vis) – hebben hun telefonie jaren terug al aan het IT-bedrijf toevertrouwd. “En ook op IT-vlak werkten we in het verleden lange tijd samen”, zo vertelt de ondernemer. “We zijn tussendoor kort weg geweest, maar merkten op een gegeven moment dat we met al onze vragen toch altijd weer even een belletje richting Féju deden. Over de implementatie van logistieke systemen bijvoorbeeld. Of een nieuw scherm in de meeting room”, legt hij uit. “Zelfs toen een andere partij ons iets leverde en wij niets van het ding snapten, hielp Féju ons uit de brand.”

Toen de IT-storingen binnen hun oude systeem vorig jaar augustus uit de klauwen begonnen te lopen, kwam dus het besluit; het bedrijf wilde ook wat dat betreft weer met Féju in zee. “Er was op dat moment sprake van irritatie op irritatie. Het toenmalige systeem klapte er soms wel 5 keer per maand uit”, vertelt Pim. “Dat is voor geen enkel bedrijf lekker werkbaar natuurlijk. Maar Open Seas kan met zijn dagverse producten niet zomaar een uurtje ‘weg’ zijn. Stilvallen betekent immers financiële verliezen leiden.” Het vertrouwen in de toenmalige IT-partij was in die fase zo goed als weg, zo vertelt hij nu. “Door onze eerdere ervaringen en de samenwerking op telefonievlak, was Féju eigenlijk vrijwel meteen in beeld.”

Van inventarisatie tot implementatie

Zo komt het dat IT-consultant Marco van den Brand niet veel later samen met een collega aan het inventariseren slaat. Wat betreft de functies die op dat moment allemaal worden gebruikt en wat de wensen zijn op dat gebied. “Dat resulteerde in een totaalplaatje; een rapport vol met conclusies, oplossingen en de bijbehorende kosten. Na groen licht zijn we met de oude IT-partij om tafel gegaan voor een overdracht, en troffen we concrete voorbereidingen voor de overstap.”

Die overstap zelf? Dat werd een complete migratie naar Office 365, inclusief de inrichting van nieuwe laptops voor het bijna 40 werknemers tellende bedrijf. “Intensief, maar met een mooi resultaat”, zo stelt de IT’er nu. Diegenen op de werkvloer hebben overigens weinig van alle ijver meegekregen; zij sloten op vrijdagmiddag hun oude laptop af en gingen op maandag op hun nieuwe exemplaar verder waar ze gebleven waren. Pim: “In tegenstelling tot de overstap naar onze vorige partij ging dit ontzettend soepel. En omdat we van tevoren samen hadden getest en precies wisten wat er ging gebeuren, was er ditmaal geen stress bij voor ons.”

Nazorg en verder contact

Het nieuwe, lokale systeem is op dit moment al enkele maanden naar tevredenheid in gebruik. “Bij iedere IT-partij is het verhaal vooraf natuurlijk mooi. Iedereen kan alles en belooft een hoop. In ons geval is het alleen niet snel goed, omdat we met gevoelige materie werken en ons geen vertragingen veroorloven kunnen. Maar wij zijn erg blij”, zo stelt Koen. Wendy vult, al wijzend op een flink boekwerk, aan: “Alles wat in dit vooraf opgestelde rapport stond, is uitgekomen. En ieder actiepunt opgepakt. Perfect dus!”

De fase van nazorg is inmiddels ook afgerond. “We hebben de gebruikers eerst aan de nieuwe omgeving laten wennen, en zijn een week later weer op locatie langsgegaan”, legt Feju’er Marco uit. “Je moet een systeem immers eerst een tijdje gebruiken, wil je echt wat aan zo’n bijeenkomst hebben.” Marco of zijn collega komt nu standaard iedere twee maanden op locatie langs. “En voor de rest zijn we natuurlijk altijd bereikbaar voor vragen. Bij een probleem kunnen we zo nodig remote meekijken of we rijden even naar ze toe. Daar zijn we partners voor!”

Vervolg samenwerking

Nu de migratie goed en wel achter de rug is, is het overigens niet alleen het tweemaandelijkse consultantbezoek waar de partijen elkaar nog treffen. Ook op andere manieren wordt actief aan een nóg betere omgeving gewerkt. “Microsoft zelf draait wel; daar hebben we weinig onderhoud aan. Maar op het gebied van security moeten we bijvoorbeeld ook bijblijven. Zo vragen we intern veel aandacht voor de gevaren en kenmerken van hacking en phishing. Féju neemt zo nu en dan de proef voor ons op de som. Door mailtjes te sturen en te kijken hoe onze medewerkers reageren”, aldus Pim. Wendy vult aan: “Gelukkig blijken ze vrij alert. Ik krijg geregeld berichten doorgestuurd met de vraag of ik er even naar wil kijken. Mede door de Féju-mails houden we ze scherp.”

Ook wordt Féju zo nu en dan ingevlogen voor een workshop. Marco: “Wij zetten in op innovatie. De vroegere Whatsapp-groepen die Future Fish voor interne overleggen had ingericht, hebben dus plaatsgemaakt voor varianten via Teams. Omdat ze nu op Office 365 draaien, was dat een makkelijke optelsom. Teams is immers het medium bij uitstek voor dergelijke besprekingen. Wij praten de nieuwe gebruikers tijdens zo’n workshop bij over hoe je die omgeving goed en efficiënt benutten kunt. Zo halen ze er dus echt álles uit.” Al met al is de IT-consultant blij dat hij zo nu en dan nog op het Brabantse industrieterrein te vinden is, zo bevestigt hij. “Een fijne club mensen die voor maximaal resultaat gaat. En eerlijk is eerlijk: ook de lunch met verse vis zou ik missen.” Wat volgt zijn een zucht en een gulle lach. “Want tja, ik ben op die dagen natuurlijk wel verplicht om mee te eten…”

 

Teuro Granen

Voor een handelshuis en logistiek specialist in diervoeding valt er qua productkwaliteit weinig te concurreren. Service: dat is waarmee je meerwaarde creëert. Daar zet Teuro Granen onder leiding van Maykel van Dongen dan ook vol op in. Sinds april van dit jaar vanaf een nieuwe locatie in Tilburg. Féju ICT Groep begeleidde de verhuizing op ICT- en telecomgebied. “Op vrijdag trokken we de deur van ons oude pand dicht. Maandag konden we op onze nieuwe locatie gewoon verder waar we gebleven waren. En ook onze klanten hebben van de hele verhuizing weinig gemerkt.”

Bijna 20 jaar geleden was het met één enkele kop koffie beklonken; een samenwerking tussen Teuro Granen en Féju. Wat met de levering van een nieuwe server en een aantal nevenbestellingen begon, is tegenwoordig een intensief partnerschap. Vanzelfsprekend pakte Féju dus ook het inregelen van de bedrijfsverhuizing op. Geen sinecure, aangezien er dagelijks zo’n 150 vrachtwagens, 2 treinen en 2 boten voor het bedrijf onderweg zijn. “Wij moeten snel kunnen schakelen en zijn daarvoor extreem afhankelijk van onze ICT en telecom. Gelukkig verliep de verhuizing ronduit gesmeerd”, zo blikt Maykel nu terug. “Stress? Dat had ik geen moment. Daarvoor was alles te goed voorbereid. En het geheel werkt perfect. Al sinds dag één.”

Grappen, grollen maar vooral hard werken

Ze treffen elkaar in gloednieuwe vergaderruimte ‘De Zaaier’; Féju-directeur Albert Jakobsen, leading consultant Marco van den Brand en hun inmiddels jarenlange zakenrelatie Maykel. Wat volgt zijn schouderklopjes, handdrukken en een hoop gelach. Verderop in de hal zijn de spreekruimtes ‘Het Korenveld’ en ‘De Oogst’ gesitueerd. “De namen passen perfect bij wat wij doen. Vakinhoudelijk, maar ze dragen ook bij aan de gemoedelijkere sfeer. ‘Vergaderzaal 1, 2 en 3’ klinkt toch heel anders”, aldus de Teuro Granen-voorman. “Dat heeft hij bij ons gezien”, grapt Albert. Dan serieus: “Maar inderdaad: je hebt zo meteen iets om met je bezoek over te praten. En het maakt het veel persoonlijker allemaal.”

Iedereen die er al binnen is geweest zal het beamen: ook de rest van het kersverse pand is een sterk staaltje kantoorontwerp met een gelikt kleurenpalet en een smaakvolle inrichting. Maykel: “De aannemer zei laatst nog tegen me dat hij nog nooit zó’n grote vooruitgang qua kantooromgeving heeft gezien. Een ietwat dubieus compliment misschien”, stelt hij lachend. “Maar het zegt wel veel over wat we hier hebben neergezet.”

Nog een flinke stap vooruit

Ook op technisch vlak is er veel veranderd. De werkstations waarop curved schermen prijken, de minutieus uitgedachte telecom en alle nieuwe snufjes die in en rond het kantoor aanwezig zijn; allemaal het werk van Féju. “Wat onze ICT en telecom betreft zat het altijd al goed. Maar ik wilde het hier in één keer helemaal goed doen. Het scherm waar we nu voor zitten is bijvoorbeeld een volwaardige computer, inclusief touchscreen. Die werd speciaal op ons interieur aangepast. De witte behuizing liet ik na een tip van Albert door Féju in zwart folie wrappen. Zo ook alle units aan de plafonds trouwens. Nu is alles in lijn met elkaar.”

Twee partijen die van aanpakken weten. Geen wonder dat de heren het zo goed kunnen vinden met elkaar. “Ja, we grappen en grollen wat af. Maar er wordt ook serieus hard gewerkt”, verduidelijkt Albert. “Marco is hier regelmatig aanwezig voor het systeembeheer. Ook op telecomgebied heeft Teuro Granen bij ons een vast aanspreekpunt. Én Maykel weet: bij tussentijdse problemen staan onze auto’s hier in no time voor de deur.” Laatstgenoemde knikt instemmend. “Ik kan verzoeken doen, maar Marco komt ook vaak zelf met ideeën. De bijbehorende keuzes leg ik overigens vrijwel helemaal bij Féju weg. Want zíj́ hebben de kennis. Wordt mij iets aangeraden, dan zeg ik bijna altijd ‘doe maar’. Je ziet: dan kom je in een warm en perfect werkend bad terecht.” 

Voorbereiding die loont

Dat warme ICT- en telecombad, daar is wel een hoop werk aan voorafgegaan. Er werd berekend, gepland, geadviseerd en verholpen, nagemeten, gecontroleerd en tot in den treuren getest. Marco: “Onder meer de wifipunten berekenen – en later testen – was een flinke klus. Belangrijk wel, want je wil dat alles op de verhuisdag tot in detail klopt. De verbinding, de roaming… Ruimte voor fouten is er niet.”

Het resultaat van die gedegen voorbereidingen? “De dag van de verhuizing liep alles op rolletjes, dus na een halve dag ben ik – veel eerder dan gepland – naar kantoor gegaan”, zo vertelt de ICT-expert. Maykel is over de hele Féju-inmenging uiterst tevreden. “Ik had ook niet anders verwacht, want ik ken ze natuurlijk al langer dan vandaag. Maar toch. Wat een verademing. En nog steeds is alles lekker overzichtelijk. Er is namelijk maar één partij die ik hoef te bellen als ik ergens mee zit.”

Over iedere opdracht even enthousiast

Het totaalpakket dat bij Teuro Granen werd gerealiseerd, is niet voor iedere onderneming weggelegd, zo weten ook de heren. “Maykel hoeft op zijn jaarrekening niet met een loep naar de gemaakte kosten te zoeken, nee”, grapt Albert, zij het met een serieuze ondertoon. “Daar hebben we van tevoren uitgebreid over gesproken. Alleen al onze BCDR-oplossing – een real-time back-upsysteem dat in het geval van bijvoorbeeld een virus automatisch aangeeft welke back-upvariant veilig teruggezet kan worden – loopt aardig in de papieren. Tegelijkertijd: wat kost het als je bedrijf een tijd lang helemaal platligt?”

Albert vervolgt: “Dit is bij uitstek een project waarin je ziet waar Féju toe in staat is. Want werkelijk álles moest uitgedacht worden, omdat iedere potentiële hapering van invloed op de uitrol kon zijn. Prachtig om hieraan bij te dragen. Maar geloof me: de levering van 5 notebooks verzorgen we met eenzelfde enthousiasme.” Maykel: “En daar haal ik dan weer extra vertrouwen uit; dat Féju niet aan ‘cherry picking’ doet. Zo weet ik dat ik ook met de kleinste vraag bij ze terecht kan.”

Lees de volgende klantcase

Rijken Gerechtsdeurwaarders

Inbeslagnames van inboedels, auto’s en zelfs boten; voor Carla Rijken van Rijken Gerechtsdeurwaarders is het dagelijkse kost. Toch waren het niet haar enerverende werkzaamheden, maar vooral de zakelijke datastromen waar ze ’s nachts wakker van kon liggen. Kón. Want sinds 1,5 jaar werkt ze samen met Féju en draait er onder meer een systeem dat realtime back-ups maakt. “Je hoopt dat er nooit wat misgaat. Maar mocht er toch een keer een virus binnenkomen, dan weet ik nu: de zaken zijn zo weer op de rit.”

Rijken Gerechtsdeurwaarders is een bekende speler in vorderingenland. Het gerechtsdeurwaarderskantoor uit ’s-Hertogenbosch verzorgt zowel de (pre-)incassofase alsook dagvaardingen en beslagleggingen voor zowel de overheid en advocatuur als het mkb. Er lopen tienduizenden dossiers en het bedrijf heeft geld van derden in beheer. “Ons systeem móét dus werken”, zo benadrukt de eigenaresse. “Ik durf het gewoon toe te geven; ik ben best panisch wat betreft onze bereikbaarheid en digitale veiligheid. Achteraf gezien had ik al veel eerder op het nieuwe systeem over moeten gaan. Alleen al vanwege de mentale rust die het met zich meebrengt.”

Bossche bollen en lokale kunst

Er hangt een ontspannen sfeer in het pand nabij het Bossche treinstation. Féju-accountmanager Erik-Jan van der Meijs kent de weg naar de spreekruimte, waar Carla hem hartelijk onthaalt. Ze biedt hem een Bossche bol aan, waarmee het gesprek al snel richting haar voorkeur voor werken met lokale ondernemers gaat. Naar het kunstwerk van de Tilburgse Jan Halewijn bijvoorbeeld; een feloranje plant die in de ruimte prijkt. “Die maakte hij samen met jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, dus dat is dubbel mooi.”

Gezien die voorliefde voor lokaal zakendoen is de samenwerking tussen de 50 jaar oude onderneming en Féju dus niet meteen een voor de hand liggende. “Als ik Erik-Jan niet via onze netwerkclub had leren kennen, was ik waarschijnlijk niet zo snel voor een bedrijf uit Udenhout gegaan. Maar hij is zó’n behulpzame, stabiele factor binnen onze ondernemersclub; die eigenschappen zeggen iets over de mens.” Ook over het bedrijf achter de mens, zo bleek later. “Net zo solide en altijd bereid tot hulp. Ik ben er gewoon erg van gecharmeerd.” De fysieke afstand is overigens ook amper merkbaar, zo laat de onderneemster weten. “Ze nemen zo nodig bijvoorbeeld op afstand mijn computer over. En laten we eerlijk wezen: Udenhout is natuurlijk ook niet de andere kant van de wereld. Al met al een goede keuze dus.”

Realtime back-ups

Ondanks het volle vertrouwen in Erik-Jan kostte het Carla enige mentale voorbereidingstijd om over te gaan naar een ander IT-partij. “Wij zijn zó afhankelijk van onze data en 24/7 bereikbaarheid, dat ik het best spannend vond allemaal.” Toen de kogel eenmaal door de kerk was, bleek de overstap an sich in no-time ‘gepiept’. Eerst werd alle IT een-op-een doorgezet, en van daaruit werken de partners nu verder. “Ik sta ontzettend open voor verandering, maar wilde niet alles tegelijkertijd. Dus kreeg ik een heel behapbaar meerjarenplan op het gebied van mijn internetverbinding, firewall, werkplekken en server. Zo weet ik als ondernemer waar ik aan toe ben en stond ook niet meteen alles op z’n kop.”

De eerste verandering uit het plan? De installatie van een SIRIS BCDR-unit. Carla: “Voorheen draaiden we ’s nachts back-ups. En in het geval van een virus of ransomware had je geen idee wanneer het precies mis was gegaan. Het BCDR-systeem werkt realtime, is zelflerend en geeft automatisch aan welke back-upvariant teruggezet moet worden om veilig verder te kunnen”, zo legt ze uit. “Daardoor is het verlies van data dan nihil. Ontzettend belangrijk voor mij, mijn opdrachtgevers én mijn debiteuren.” Lachend vervolgt ze: “Erik-Jan heeft een tijd terug een tekening voor leken gemaakt om het systeem aan me uit te leggen, dus ik snap nu hoe het zit. Allemaal onderdeel van de Féju-service. Heel fijn.”

Vaste consultants voor continuïteit

Carla heeft twee vaste Féju-consultants. Zij komen één keer per maand bij toerbeurt in ’s-Hertogenbosch langs. “Zo is er altijd iemand beschikbaar die weet hoe haar systeem in elkaar steekt. Ook bij ziekte of verlof bijvoorbeeld”, vertelt Erik-Jan. De consultants houden zich tijdens die bezoeken vooral met eventuele problemen op de server, updates en de signalering van potentiële knelpunten bezig. “Die continuïteit en persoonlijke band zijn heel prettig”, evalueert de gerechtsdeurwaarder. ”Één van de twee was hier gisteren nog. Hij loopt inmiddels gewoon naar binnen en gaat tussen de collega’s zitten, weet waar het koffieapparaat staat en trekt bij vragen aan de bel. Dát werkt voor mij. Ik heb geen tijd om de hele dag naast hem te zitten, maar als er iets is word ik wel meteen op de hoogte gebracht.”

Tussen die bezoeken door kunnen Carla en haar collega’s altijd contact opnemen met de supportdesk. “Toch bel ik bij dringende problemen eigenlijk meteen naar Erik-Jan.” Enigszins schuldbewust voegt ze toe: “Ik probeer het echt te beperken, maar als mijn mail eruit ligt heb ik eigenlijk al een levensgroot probleem…” De accountmanager moet lachen. “Als Carla belt, neem ik áltijd op. Daar zorg ik wel voor. Iedereen binnen Féju weet ook dat haar problemen hoge prioriteit hebben. Haar werk moet 24/7 door kunnen gaan. Aan ons dus om te zorgen dat ze met onze service zonder uitzondering geholpen is; een uitdaging die we maar al te graag aangaan.”

Lees de volgende klantcase

De Tweewieler

“De ontwikkelingen in de fietsbranche gaan heel hard. Wij vinden het belangrijk om steeds voorop te lopen, met de nieuwste technieken. Als specialist in elektrische fietsen hebben we daar steeds meer ICT bij nodig. Féju is daarom de ideale partner; zij bieden hetzelfde hoge niveau als wij.” Frank en Paul Verschuren van De Tweewieler vertellen in dit interview over hun samenwerking met Féju.

Het verhaal begint in 1997 als Wim Verschuren een fietsenwinkel opent in Vught: De Tweewieler. In 2002 komt daar de vestiging in Udenhout bij. Vele jaren later zijn deze zaken uitgegroeid tot fietsspecialisten met een enorm aanbod van topkwaliteit, met uitstekende service. Ze horen tot de grootste van Brabant, zeker op het gebied van omzet en innovatie. Wim is helaas overleden. Zijn zoon Frank runt de winkel in Vught (1.100 m2) en zoon Paul heeft de leiding in Udenhout (2.200 m2).

“Zeker met de komst van de elektrische fiets gaan de ontwikkelingen snel. Wij willen niet alleen bijblijven, maar juist vooroplopen,” vertelt Paul. “We willen altijd het allernieuwste en meest moderne kunnen aanbieden en dat wordt alsmaar technischer. Dus hebben we daar steeds betere ICT bij nodig. Maar onze ICT-partner liep achter. Ze konden niet mee in onze behoefte aan vernieuwing.” Frank knikt: “We zijn ook erg hard gegroeid, zeker de afgelopen vijf jaar. We liepen echt achter de feiten aan met onze computers en telefoons. Wij streven in onze winkel naar het allerhoogste niveau en we wilden met onze ICT naar datzelfde niveau.”

Bijschakelen

Toen de telefoon ook nog eens kapot ging, klopte Frank aan bij zijn buurman Erik-Jan van der Meijs. Die nodigde de broers uit om eens langs te komen bij Féju. “We waren meteen onder de indruk. Een prachtig pand, waar alles klopt tot in de puntjes. Dat was precies het niveau dat we zochten. En dan ook nog om de hoek in Udenhout! Féju inventariseerde hoe we ervoor stonden: we hadden een slechte wifi-verbinding en te weinig capaciteit om de vele e-bikes te kunnen uitlezen. Ook hadden we te weinig DECT-zenders en op de verkeerde plaatsen. Daardoor was het telefonisch bereik slecht in de hoeken van de winkel. Als je daar bellend heen liep, kon je gesprek wegvallen.”

Féju zorgde voor extra werkplekken in de winkels. En na een uitgebreide meting werd een volledig dekkend wifi-netwerk aangelegd, tot in alle uithoeken. “Daar merkten we direct effect van. Zonder internet kunnen wij niets. We moeten bij iedere klant de gegevens van hun fiets kunnen uitlezen. In het verleden zijn we ooit gehackt, dus heeft Féju ook de security aangepakt. We zijn nu veel beter beschermd en dat voelt goed. En zo hebben ze nog veel meer verbeteringen doorgevoerd. Bovendien kunnen ze remote meekijken, dus eventuele problemen worden door Féju heel snel opgelost. Hun kennis van nieuwe technieken vinden we geweldig.”

Technische innovatie

Bij De Tweewieler werken veel jonge mensen die blij worden van nieuwe innovaties. Paul wijst naar een fiets achter hem. “Bij deze Bosch fiets krijg je een app. Daarop kun je zelf instellen hoeveel power de motor moet geven. En zo zitten er nog veel meer tools in. Dit is topkwaliteit, die wij heel graag leveren. Hier worden wij blij van!” Twee derde van de fietsen die verkocht worden, zijn elektrisch. De heren verwachten dat dit over vijf jaar 80% zal zijn. “Bij racefietsen kun je nu al schakelen met tiptoetsen. Steeds meer dingen gaan elektronisch. Als er iets nieuws op de markt komt, willen wij dat snel aanbieden. Dat kunnen we nu, in samenwerking met Féju!”

Beleving op interactief scherm

Met de verandering van de fietsen, is ook het verkoopproces anders geworden. Om dit optimaal te ondersteunen, heeft Féju een groot interactief Huawei scherm opgehangen midden in de winkel. “Iemand die een nieuwe e-bike wil, nodigen we uit voor een presentatie. Op dit mega scherm kunnen we alle opties laten zien”, vertelt Frank enthousiast. “We geven een demo en vervolgens mag de klant zelf de fiets configureren. Welke samenstelling, welke kleuren; alles mogen ze zelf kiezen. Vervolgens zetten we de naam van de klant op de fiets en dan bestellen ‘m direct. Dit is echt de toekomst!” Daar is Féju Accountmanager Stef Brooimans het mee eens: “Ze kunnen nu een klant meenemen in de beleving, net als wanneer je een luxe auto gaat uitzoeken. Dit heeft nog niemand in zijn fietsenwinkel. Maar deze zaak heeft alles goed op orde, en dan hoort dit erbij. Met deze interactieve presentatie doen ze net weer een stapje meer dan de concurrentie.”

Telefonie oplossing met 3cx

De twee broers zijn ook erg te spreken over de 3cx oplossing voor telefonie die Stef adviseerde. “Die is flexibel en schaalbaar. Het is een heel goede basis en bovendien zijn alle handtelefoons, de app en de Cycle software nu allemaal gekoppeld”, vertelt Stef. Qua telefonie kan alles optimaal ingesteld worden. Iemand die belt kan direct kiezen voor de afdeling sport-, race- of normale fietsen. De telefoon rinkelt niet langer in de hele winkel, maar wordt opgenomen door twee dames die een headset dragen, zodat ze bovendien hun handen vrij hebben om door te werken.

Frank noemt de proactieve adviezen van Féju fantastisch. “Om een voorbeeld te noemen: als de chauffeur een nieuwe fiets gaat afleveren, belt hij altijd even vanuit de auto dat hij er bijna is. Dat doet hij met zijn mobiele telefoon, maar die zendt voortaan het vaste nummer van De Tweewieler mee. De klant die gebeld wordt, ziet dan een bekend nummer op zijn telefoon. Het zijn kleine details, maar die maken onze service wel helemaal af. We zijn echt blij met Féju. Al vanaf het eerste moment verliep de samenwerking soepel. Roel Markus heeft hier alles aangelegd; die kijkt even rond en begint. Dat doet hij echt goed; hij zou zo fietsenmaker kunnen worden”, lacht Frank.

Meedenken met je klant

De Tweewieler vierde onlangs haar 25-jarige bestaan met een uitgebreide fietsroute van Vught naar Udenhout, waar vervolgens een groot feest volgde. Steeds meer mensen uit een groter gebied weten de specialisten te vinden. “Ook op het gebied van race- en ATB-fietsen zijn we echt een snoepwinkel. Als je het hier niet kunt vinden, dan vind je het nergens”, zegt Frank trots. De dienstverlening en service worden steeds verder uitgebreid, met e-bikes als leenfiets en het online inplannen van je reparatie. Wanneer de fietsreparatie klaar is, ontvangt de klant een sms-bericht en kan die vooraf online betalen. Deze dienst is vooral populair bij scholieren; ouders betalen vooraf zodat het kind niet met geld of pinpas over straat hoeft.

“Meedenken met je klant en af en toe net wat extra’s bieden, dat is iets waar wij en Féju beiden voor staan. Ik zal je nog een voorbeeld noemen. Laatst zijn we overgestapt naar Ziggo zakelijk. Hun monteur vertelde pas toen hij hier aankwam dat er echt een IT’er bij aanwezig moest zijn. Dus wij belden naar Féju of er direct iemand kon komen. Het was ook nog eens Goede Vrijdag en de planning bij Féju zat vol. Maar tóch kwam er binnen no-time iemand; die was ergens anders bezig met een klus, maar reed voor ons even op en neer. Dat vonden we echt top!”

Na een paar maanden samenwerken met Féju zijn de IT en telecom bij De Tweewieler nu helemaal up-to-date. “We komen regelmatig nog even langs om bij te praten” legt Stef uit. “We willen graag meedenken en zorgen dat de systemen voorbereid zijn op de toekomst.” Daar zijn de broers blij mee: “Wij gaan zeker nooit meer achterlopen!”

Lees de volgende klantcase

Spar Holding

350 nieuwe StorePC’s leveren en installeren bij 319 SPAR-vestigingen door heel Nederland; een enorme klus die Féju in zes weken tijd klaarde: “Er waren maar liefst zes dagen met meer dan 20 installaties per dag. Het is echt heel snel uitgerold.” Gert-Jan van den IJssel, manager Infra en werkplek bij SPAR, vertelt over dit project en over de samenwerking met de Féju ICT Groep.

De telefoon gaat. Er is een erge verstoring in de mailflow bij de winkels van SPAR. Of Féju een second opinion wil geven. Op dat moment hebben SPAR en Féju nog niet eerder samengewerkt. Albert Jakobsen, directeur van Féju, heeft wel connecties bij de IT-afdeling van SPAR en zo is het balletje gaan rollen. Razendsnel zitten ze om de tafel. Een Féju team onder leiding van Anton van Dam bekijkt de case en biedt vervolgens een oplossing waarmee alle problemen worden getackeld.

“De snelheid en de kwaliteit van de oplossing die Féju bood, gaven een heel goed gevoel”, vertelt Gert-Jan van den IJssel. “Dat eerste project was een goede kennismaking; die smaakte naar meer. Dus hebben we hen een offerte laten maken voor een volgend project: StorePC.” Die aanbesteding won Féju van twee andere partijen omdat ze een beter doordachte aanpak én een betere prijs aanboden. Logisch, volgens Albert: “We werken al jarenlang voor Sacha, Manfield en Sissy-Boy; de retail kennis is volop aanwezig. We hebben op alle winkellocaties van SPAR All-in-one StorePC’s geleverd, die custom gebouwd waren door de leverancier.” Gert-Jan knikt: “We zijn volledig naar Microsoft 365 overgestapt, hebben meteen MFA geïntroduceerd op de ondernemers accounts, de data en e-mail naar de cloud gemigreerd en alle endpoints opgenomen in beheer via Intune. De security is scherper gezet en het beheer gecentraliseerd. Allemaal essentiële verbeteringen in samenwerking met Féju.”

Project StorePC

Het enorme project startte met een pilot, om te zien welke onvoorziene uitdagingen er nog lagen. Anton van Dam: “We zijn op 1 juni 2020 gestart met de uitrol in Nederland. Midden in de coronatijd, dat was soms wel even lastig. We hebben het werk opgebouwd en naar een piek toegewerkt. Susanne Busser, implementatie specialist bij SPAR, heeft hun planning heel goed gemanaged en schakelde met alle winkels.”

De Féju-consultants die de pc’s afleverden, leerden allerlei SPAR formats kennen, zoals SPAR university (op hogescholen en universiteitscampussen), SPAR buurt (in dorpen en wijken), SPAR city (in steden), SPAR enjoy (op vakantieparken en in recreatiegebieden) en de neutrale winkels waarin SPAR alleen haar producten levert. “We gingen van Maastricht tot alle Waddeneilanden en van Zeeuws Vlaanderen tot Warffum in Groningen. Overal werden we met open armen ontvangen. De StorePC werkt ruimtebesparend en dat was een schot in de roos in de compacte gemakswinkels van SPAR. En we lieten direct zien dat je er bloedsnel mee kunt werken. Dat je zo’n mooie oplossing kwam brengen, gaf wel een mooie dynamiek!”

Albert vult aan: “We verzorgen dat dan ook meteen goed – inclusief het kabelmanagement bijvoorbeeld. We halen oude kabels weg; die gaan we niet nog een keer gebruiken. Nieuwe kabels worden netjes weggewerkt en we halen direct even een doekje over het bureau. We presenteren het als een cadeautje. Zo wil je zelf toch ook behandeld worden?” Daar is Bas Lierens, Head of IT bij Spar Holding het mee eens: “Het is erg goed verlopen. Féju heeft het project voortvarend opgepakt.”

Ook intern een feestje

Het Féju team dat meewerkte aan project StorePC bestaat uit 10 personen. “Op ons interne contentscherm konden alle Féju-collega’s realtime de status van alle winkels in Nederland bijhouden. Steeds zagen we weer een bolletje van rood naar groen gaan. Daardoor was iedereen heel betrokken”, vertelt Anton. “Voor de consultants was het soms best een avontuur: slapen in een hotel, overvaren naar een Waddeneiland en dan alle spullen overladen op een tractor, haha! Nee, dat laatste is niet echt gebeurd. Maar omdat het een autovrij Waddeneiland was, moest het laatste stukje te voet gedaan worden. En dat sjouwen zorgde wel voor wat zweetdruppeltjes!”

SPAR_project_StorePC21

SPAR en Féju zijn een goede match volgens Gert-Jan: “We hebben korte lijnen en kunnen snel schakelen. Ze zijn heel flexibel en de communicatie verloopt soepel. Ja, we zijn heel tevreden over de samenwerking.” Ook na de installaties blijft Féju de ondersteuning doen voor dit project. Daarbij werkt Winkel Support van SPAR nauw samen met de Féju Supportdesk. “Er is een SLA voor drie jaar voor reparaties en de garantieregeling – ook voor laptop-tablet devices. We zijn nu in gesprek over een samenwerking op het gebied van tweedelijns ondersteuning en proactief beheer op compliance security aspecten”, aldus Anton.

“Wij voelen de urgentie om steeds sneller te digitaliseren. Hier op het SPAR hoofdkantoor hebben we maar een compact team van 30 mensen. Daarom willen we sterke partners die meedenken. Dat is precies wat Féju is”, legt Bas Lierens uit. Daar wil Albert graag op inhaken: “We willen altijd net dat stapje extra zetten voor een klant. We bedenken totaaloplossingen en de consultants voeren dat uit. Als we onderweg dan iets tegenkomen, dan pakken we dat er gewoon even bij. Verwachtingen overtreffen, dat vinden we belangrijk.”

Spar Team

Lees de volgende klantcase

Euro Caps

Om de groei van de afgelopen jaren bij te benen en ook toekomstige ambities te verwezenlijken, was de IT-infrastructuur van Euro Caps toe aan een upgrade. Daarvoor klopten zij aan bij vertrouwde partner Féju ICT Groep.

Euro Caps is de grootste private label capsulefabrikant van de wereld. Ze vervaardigen single serve producten zoals koffiecups. De onderneming hoort al bijna 10 jaar tot de snelst groeiende bedrijven in de manufacturing- en industriesector. De productie-omgeving draait dan ook 24/7. Na 4,5 jaar te hebben vertrouwd op HPE MSA, een storage-oplossing die uiterst geschikt is voor behoeften binnen het mkb, was Euro Caps toe aan een nieuwe infrastructuur. Marten van der Veen, dataspecialist bij Euro Caps, legt uit waarom: “Qua prestaties waren er nog geen moeilijkheden, maar de capaciteit begon langzaam maar zeker een issue te vormen. We kenden de afgelopen jaren een forse groei; de markt voor single serveproducten is namelijk in korte tijd veel groter geworden. Mensen willen snel en eenvoudig hun kopje koffie zetten. We openden vijf jaar geleden dan ook een tweede fabriek. We gaan nu een derde fabriek in gebruik nemen en hebben de ambitie om nog verder door te groeien.”

99,9999% uptime voor optimale continuïteit

Erik Dekker, project- en IT-manager bij Euro Caps, benadrukt het belang van uptime in de productieomgeving. “Voor Euro Caps is continuïteit echt essentieel. De productie zelf draait namelijk 24/7. Het enige dat we ons twee keer per jaar nog enigszins konden permitteren qua downtime, was één à twee uur voor een cruciaal onderhoud. Maar als je grote ambities hebt, moet ook je IT-omgeving meegroeien met de organisatie en 100% toekomstbestendig zijn. Daarom werken we al ruim 8 jaar lang samen met Féju. Zij bekijken of er zaken aan vervanging toe zijn. We hebben we onze vaste aanspreekpunten, zowel technisch als relationeel. Op die manier verloopt de samenwerking met Féju heel soepel en duidelijk.”

Ook nu werd Féju – Silver Partner van HP Enterprise – ingeschakeld om te adviseren over de meest geschikte oplossing. “De meest voor de hand liggende optie, was een upgrade van onze huidige MSA,” vertelt Marten. “Maar we keken al snel in de richting van HPE Nimble Storage, waarmee we nóg meer continuïteit, capaciteit en performance zouden garanderen.”

Bij de migratie was Féju verantwoordelijk voor de configuratie en de implementatie op locatie. Na een korte instructie zorgde Marten intern voor de migratie van de virtuele omgeving. Om geen risico’s te nemen, draaiden het oude en het nieuwe systeem een tijdje parallel.

“Nu we ook daadwerkelijk voor HPE Nimble Storage hebben gekozen, behoort downtime officieel tot het verleden en is onze omgeving volledig futureproof,” zegt Marten trots. “Dat klopt”, knikt Pieter de Bruijn, salesmanager bij Féju. “HPE Nimble garandeert 99,9999% uptime. We voeren live upgrades uit aan het storage systeem, zonder dat hiermee de productie omgeving wordt verstoord.”

Klaar voor de toekomst

Féju neemt het verdere systeembeheer voor zijn rekening. De monitoring wordt regelmatig besproken met Euro Caps. “Féju geeft ons duidelijke adviezen voor de toekomst. Zij adviseren over hoe wij onze budgetten het beste kunnen inzetten. Zo hebben we recent ook alles rond Wi-Fi en switching vervangen. Op advies van Féju hebben we daar voor Aruba Networks gekozen, onderdeel van HP Enterprise. In een magazijn van twintig meter hoog was ook hier behoefte aan een oplossing op maat.”

Voor Pieter zijn maatwerk oplossingen logisch: “Als ICT-partner wil je samen met de organisatie werken. Korte lijntjes zijn daarbij essentieel. Zo kom je het meeste te weten over de organisatie. Wat speelt er? Wat zijn de behoeften? Welk traject wil de onderneming afleggen? Door die inzichten te koppelen aan wat er speelt in de markt enerzijds en de technische kant van het verhaal anderzijds, kunnen we onze klant optimaal informeren. Tevreden klanten, daar draait het toch om?”

Lees de volgende klantcase

Bonheur Horeca Groep

“Wij hebben een flinke ambitie. We zijn continu bezig met nieuwe ontwikkelingen. In de keuken, nieuwe smaken, vegetarisch, duurzaamheid, maar ook op ICT-gebied. Dat is de rode draad in ons bedrijf. Féju is daarom al jarenlang vaste partner van de Bonheur Horeca Groep.”

Aan het woord is Nicky Foesenek, commercieel directeur en mede eigenaar van Bonheur Horeca Groep. De groep omvat tien locaties voor ontmoeten, vieren en zakendoen in Tilburg en omstreken. Restaurant Auberge du Bonheur, het naastgelegen viersterren hotel en het Koning Willem II Stadion zijn de meeste bekende. “We willen continu verbeteren. Dat geldt ook voor onze automatisering. We willen ons proces steeds efficiënter maken. De tijd die we daarmee besparen, kunnen we besteden aan onze gast. De receptioniste van het hotel bijvoorbeeld, kan de hele dag hard werken achter haar computer. Maar als we haar werkzaamheden deels automatiseren, heeft ze meer tijd om gastvrouw te zijn. Hetzelfde geldt voor de keuken, waar we het tekort aan koks opvangen door een efficiënter proces. We willen vooral doen waar ons vak om draait: mensen laten genieten. ICT helpt ons daar enorm bij.”

Op tijd investeren

Albert knikt: “Wij hebben daarin een adviserende rol. We vertellen waarom je bepaalde keuzes zou kunnen maken. Daarin nemen we de ervaringen van andere relaties mee, wij weten wat werkt.” Nicky laat zich graag door Féju overtuigen: “Als ze het me niet hadden verteld, had ik het niet gedaan. Toen twee jaar geleden corona de hele horecawereld op zijn kop zette, waren wij up-to-date qua ICT. We konden direct al flexibel werken. Alles was heel snel te organiseren, we hoefden alleen nog maar te finetunen.”

“Dat geldt niet voor alle horecabedrijven. Sommigen kwamen daarom in de problemen. Ik snap wel dat horecabedrijven hun investeringen uitstelden”, zegt Albert. “Maar als je lange tijd niets doet, zit je met een zwaar achterhaald systeem en moet je nu des te meer investeren. We hebben bij veel van onze horeca relaties juist aanpassingen gedaan terwijl de rest van de business stil lag. Je moet kansen aangrijpen als ze er zijn. Ook als het financieel even tegenzit. Wij zijn niet zwart-wit, wij zeggen niet ‘dat kan niet’. We denken graag mee; gaan graag in gesprek over wat wel mogelijk is.”

Het belang van ICT

Bonheur en Féju werken intensief samen: “Alles wat ICT aanraakt, nemen we af bij Féju. Wij zitten in een 24/7 branche. Als we een uur niet bereikbaar zijn, hebben we een probleem en lopen we serieus achter de feiten aan. Mensen moeten kunnen reserveren, bijvoorbeeld. En als we een groot congres hebben in het Koning Willem II stadion moeten wij én onze honderden gasten kunnen vertrouwen op optimaal werkende wifi. In Féju heb ik 100% vertrouwen. Zij willen ons compleet ontzorgen, net als wij voor onze gasten doen. Telefonie, beheer, security, 24/7 supportdesk, wifi op alle locaties… Bij Féju is het in goede handen.”

Tot in de puntjes

Andersom doet Féju ook veelvuldig zaken met de Bonheur. Féju vierde haar 15-jarig bestaan bij de Auberge, is partner van de Sunday Sessions, deed mee met Cirque du Bonheur en twee keer met de Christmas Pick-up. Ook de andere locaties weet Féju te vinden: de zakelijke lezing over cyber security vond plaats in het Willem II stadion en er was een klantevent bij Bonheur at EnTrada. Volgens Albert is dat vanzelfsprekend: “Het wordt elke keer tot in de puntjes verzorgd. We krijgen zulke toffe reacties, daar doe je het voor! Ik ben ook wel eens naar een andere locatie gegaan, maar dan zie ik steeds details die niet kloppen. Hier is het zó goed, dat ik zelfs mijn bruiloftsfeest hier gevierd heb.”

Partners door dik en dun

Het hebben van vaste zakelijke partners is heel belangrijk, daar zijn Nicky en Albert het duidelijk over eens. “In de coronatijd moesten we creatief zijn om toch iets te kunnen aanbieden. Dat was soms best spannend”, vertelt Nicky. “Toen we onze Christmas Pick-up aankondigden, reageerde Albert als een van de eersten. Ook met de Sunday Sessions deed hij elke keer mee. Door het vertrouwen van zulke zakelijke vrienden, durven we lef te hebben en nieuwe dingen te proberen. We voelen ons erdoor gesterkt. Je weet dat het wordt opgepikt als je iets nieuws organiseert.”

“Als partners werken we samen door dik en dun”, reageert Albert. “Niet alleen als het goed gaat en bij zonneschijn, maar ook als het regent. Als ik een keer iets nodig heb, weet ik zeker dat Nicky voor me klaar staat.” Nicky knikt: “Daardoor ga ik ook nooit shoppen bij een ander. ICT is niet onze corebusiness, maar wel belangrijk. Ik laat me adviseren over wat ik nodig heb. Féju weet me te overtuigen. We hebben nu bijvoorbeeld veel nieuwe Surface laptops bij sales, maar ook in de keuken. En dat werkt dan ook meteen goed. Dat voelt prettig.”

Genieten als missie

“Hoe lang is deze samenwerking er eigenlijk al?” vraagt Nicky aan Albert. Albert denk even na: “In het begin werkte ik met Patrick Verbunt, daarna met Ton Gimbrère… ik kom hier al 35 jaar.” Nicky reageert verrukt: “We bestaan 36 jaar! Auberge du Bonheur is in 1986 opgericht. Féju heeft dus alle generaties meegemaakt. Zelf ben ik 12 jaar geleden begonnen als stagiair en sinds 2018 ben ik eigenaar samen met mijn twee compagnons.”

Nicky doelt op compagnons Tim Wijdemans, algemeen directeur en Briene Brienissen, operationeel directeur. “We zijn een sterk team. Zelf ben ik commercieel directeur. Ik ben verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met genieten. Genieten is de missie van ons bedrijf. Daar ben ik 30% van mijn tijd mee bezig. Intern bijvoorbeeld door de oprichting van de Bonheur Academy, waar we onze mensen intern gaan opleiden. En extern ben ik altijd bezig om onze gasten op nieuwe en andere manieren te laten genieten. Dat heeft tijdens corona een vlucht genomen. Er waren zorgen, maar deze periode heeft het bedrijf in een volgende fase gebracht.”

Familiebedrijf

De samenwerking verloopt soepel en met korte lijnen. Volgens Nicky komt dat door meerdere gelijkenissen tussen de bedrijven: “Féju is in principe een familiebedrijf. Die sfeer vinden wij hier ook belangrijk. Tim en Briene, mijn compagnons, zijn hier net als ik ‘opgegroeid’. We voelen ons als een familie. Dat gevoel is er bij Féju ook. Gemoedelijk. Roel loopt hier zo binnen en schenkt bijna zijn eigen koffie in. We hebben groot vertrouwen in Féju. Die goede relatie waarborgt dat wij in de toekomst verder kunnen met elkaar.”

Burkely

Burkely en moederbedrijf Horsten Lederwaren verhuisden in de zomer naar een prachtig nieuw pand in Tilburg. Féju was vanaf het begin betrokken, zodat de ICT-omgeving optimaal aangelegd kon worden. “Féju is een heel flexibele ICT-partner, ook tijdens een verhuizing in het weekend”, zo vertelt Burkely directeur Preben Horsten in dit interview.

Horsten Lederwaren werd 77 jaar geleden opgericht door de opa van Preben. Naast het eigen merk Burkely worden er ook Private Label tassen gemaakt, bijvoorbeeld voor Sacha en Manfield. Preben ging acht jaar geleden ‘tijdelijk’ werken bij het familiebedrijf in Goirle, toen hij wat tijd over had aan het einde van zijn opleiding. Hij begon in het magazijn en mocht al snel aan de slag bij inkoop. “Werken met mensen in India is zo anders, dat vond ik fascinerend.” Het beviel zo goed dat hij besloot te blijven.

Bewijzen

Destijds in 2013 werkten acht mensen bij Burkely: Prebens vader Cees was directeur, zijn moeder deed het design en dan waren er nog twee mensen op verkoop, twee mensen op inkoop en twee in het magazijn. Preben werkte als inkoper, als accountmanager, als manusje van alles en zette een marketing afdeling op. Tijdens de kerstviering in 2017 kondigde vader Cees aan dat Preben per 1 januari 2018 Managing Director zou worden. Een grote verrassing. “Natuurlijk moest ik mezelf extra bewijzen. Vooral tegenover mensen die er al heel lang werkten.” Preben zette vooral in op groei: inmiddels werken er 25 medewerkers en heeft Burkely meer dan duizend fysieke verkooppunten in vijftien landen.

Lokale partner

“De samenwerking met Féju startte in 2017. Aanvankelijk hadden we een eenpitter als ICT-partner. We stapten over naar een groter ICT-bedrijf, maar dat klikte niet zo. Toen twee relaties onafhankelijk van elkaar Féju aanraadden, ben ik in gesprek gegaan met Pieter. Ik werk graag samen met lokale partners. En Féju is lokaal toch de marktleider, dat zegt genoeg over hun kwaliteit. Samen hebben we een blueprint gemaakt van wat er aan vervanging toe was. We begonnen met Sophos beveiliging en het verbeteren van de back-ups.”

Pieter de Bruijn, sales manager bij Féju ICT Groep: “We bepaalden gezamenlijk hoe we de ICT omgeving toekomstbestendig wilden maken en hoe we geleidelijk naar dat doel toe zouden werken. De server is vervangen en we hebben enkele software veranderingen gedaan. Daarna zijn ook de werkplekken aangepakt: we hebben de vaste pc’s vervangen door laptops met docking stations, voor eenvoudig en flexibel werken.”

Informeel en proactief

Eens per maand heeft officemanager Laura Vos een beheer afspraak met Senior ICT consultant Andrew. Dan bespreken ze de ICT-vragen die Laura heeft verzameld vanuit collega’s. Bij urgente zaken wordt tussentijds de supportdesk gebeld. “Wij zijn erg te spreken over de contacten en het informele samenwerken met Féju. We begrijpen elkaar snel. Pieter en ik bellen regelmatig voor evaluatie, zo houden we elkaar scherp. De manier van communiceren is heel prettig.”

“Sinds dit jaar werken we ook met een strippenkaart. We hebben een heel aantal uren afgekocht en elke maand krijgen we te horen wat daarvan verbruikt is.” Pieter haakt in: “Zo is het beter te budgetteren en het is veel makkelijker in de administratie.”

Preben knikt: “Typisch Féju. Ze denken goed mee. Dat geldt ook voor de jongens die zaken komen implementeren. Wouter was hier vorige week en zag terplekke dat iets nog beter kon. Dan overlegt hij meteen even. Hij had meerdere oplossingen bij zich, zodat hij het direct kon regelen. We hebben nooit gedoe van ‘ja, maar zo stond het niet in de offerte’. Snel schakelen en goed advies, dat is toch top?”

Behoefte aan uitbreiding

Burkely kon in Goirle niet verder uitbreiden en besloot – met het oog op toekomstige groei – te verhuizen naar een groter pand met magazijn op La Défense, het bedrijventerrein waar ook Féju relaties Petrol Industries en Presley & Sun gevestigd zijn. Pieter: “Ik heb gevraagd of ze ons snel wilden betrekken bij de plannen, zodat we direct konden meedenken over de inrichting van de ICT. Op basis van de ontwerpen kunnen we samen bepalen wat er nodig is, nog voordat het gebouwd is. Dat scheelt veel gedoe achteraf. Nu wisten we al hoeveel aansluitingen nodig waren en waar die moesten komen. En waar de wifipunten moesten komen bijvoorbeeld.”

Die wifipunten zijn van groot belang, legt Preben uit: “In het nieuwe magazijn werken we voortaan met mobiele scanners. Die zijn via wifi aangesloten op ons cloud WMS systeem. We wilden daarom de wifidekking zo goed mogelijk hebben, heel belangrijk met zoveel stalen stellingen. Na de eerste meting bleek de wifiverbinding zelfs te sterk. Die heeft Féju nog moeten terugschroeven. Nu werkt het optimaal.”

Burkely’s verhuizing naar Tilburg

“Op zaterdag 3 juli zijn we verhuisd. Sommige leveranciers deden alles op het laatste moment dus Féju kon pas laat beginnen” vertelt Preben. “Maar hun werk is heel vlot verlopen. Van donderdag tot en met zaterdag waren er continu drie mensen van Féju hier aan het werk. Die flexibiliteit was top!” Pieter haakt in: “Het was wel even hectisch. Door corona waren de levertijden heel onzeker. En we wilden zeker weten dat de bedrijfsprocessen konden doorlopen. Op maandag moest Burkely weer normaal bereikbaar zijn, daarom moest alles op tijd af zijn. Henri, Rick en Rowdy hebben drie dagen keihard gewerkt. Rowdy werkt normaal op sales maar kon hier even bijspringen. Ook Andrew heeft meegewerkt aan de verhuizing.”

Clean desk policy

Alle zaken op het gebied van telefonie waren al voor de verhuizing geïmplementeerd. Daarmee werd al een tijdje gewerkt in Goirle, zodat het tijdens de verhuizing eenvoudiger was om over te zetten. Preben: “Voorheen hadden we vaste toestellen op het bureau, maar we wilden clean desk. Daarom zijn we overgestapt naar 3CX. Met headsets die gekoppeld zijn aan de werkplekken kunnen we veel flexibeler werken. We bellen nu via de pc’s.”

Preben merkt dat de vernieuwingen ook zijn collega’s goed bevallen: “Ze werken vanuit de cloud veel flexibeler. En we hebben in het hele pand nu supergoede wifi, dus dat gaat sneller en is stabieler. Vanaf een andere locatie kunnen ze eenvoudig werken met VPN. Vanuit huis of bij een klant werken ze mobiel, door de combinatie van laptop en telefoon. Dat is vooral heel fijn tijdens een beurs: dan kunnen ze heel makkelijk in ons systeem. En op een rustig moment kunnen ze even de mail bijwerken, dat is ideaal!”

Preben lacht: “Een heel contrast met onze agenten in Oostenrijk en Hongarije die nog orders schrijven met de hand op carbon papier, waarna ze alles handmatig invoeren in onze dealer portal! Gelukkig gebruiken andere klanten gewoon onze app om orders aan te melden. Die kunnen we hier dan direct gaan uitvoeren.”

Tassen liefde

De liefde voor tassen sloeg over: naast leverancier is Féju ook klant van Burkely. Pieter: “Féju werkt ook graag met relaties sámen; we willen iets voor hen terug doen. Zo kwamen we op het idee om Burkely tassen aan te bieden bij onze relaties. Juliette heeft dat partnership heel goed uitgebouwd.”

Juliette Jakobsen, sales medewerker bij Féju (en tassenliefhebber) zet steeds vaker een Burkely laptoptas of sleeve op de offerte, in plaats van de standaard kunststof tas. “Als je een luxe laptop hebt, stop je die toch liever in een mooie leren tas? Het is toch een visitekaartje. Ik bel regelmatig met Burkely om te overleggen wat ik het beste kan aanbieden, in hun collectie zitten tassen van basis tot luxe. We hebben nu ook wat demo modellen op voorraad liggen bij Féju. Ik heb er zelfs een speciale flyer van gemaakt!”

Medicinfo

“Wij zijn dag in dag uit bezig met het bieden van persoonlijke zorg op afstand. Daarbij moeten we kunnen vertrouwen op de techniek. Gelukkig is onze continuïteit bij Féju in goede handen. Daar maken we ons geen zorgen over.” Peer Gruijters van Medicinfo vertelt de ins en outs van zijn samenwerking met Féju.

“Gemiddeld werken hier 45 medewerkers. We hebben veel flexplekken en er wordt ook steeds meer vanuit huis gewerkt. De complete kantoorautomatisering is in beheer bij Féju, dus de werkplekken, de ICT-infrastructuur, de hardware, het internet en ga zo maar door. Maarten van Esch komt hier ongeveer eens per maand, de rest wordt remote gedaan. Het contact is intensief”, vertelt Peer Gruijters, Teamleider Systeemontwikkeling en -Beheer bij Medicinfo.

Medicinfo ontwikkelt innovaties in de zorg. Hun zorgoplossingen worden ingezet als extra capaciteit voor een huisartsenpraktijk of zorginstelling, als GGZ coach op afstand of als extra service voor verzekerden. “Daarbij staat voor ons het persoonlijke contact voorop, de techniek faciliteert”.

24/7 support desk

Het medische team van Medicinfo beantwoordt telefonisch en via chat vragen van mensen die zich zorgen maken. “We zijn bereikbaar op heel ruime tijden: doordeweeks van 7 tot 23 uur en in het weekend van 9 tot 21 uur. Daarom zijn we heel blij met de 24/7 supportdesk van Féju. Wij bellen de storingsdienst als dat nodig is en dan kunnen we snel weer verder. Gelukkig is het niet vaak nodig. De snelheid van oplossen vind ik een groot pluspunt van Féju, net als de professionaliteit van hun adviezen.”

Continuïteit

Medicinfo werkt al jaren samen met Féju. “In het begin bespraken we vooral de status van de hardware. Later verdiepte ik me met Pieter in zaken als toekomstbestendigheid, continuïteit en stabiliteit.” Pieter de Bruijn, sales manager bij Féju ICT Groep, reageert: “Samen hebben we toen een visie voor de toekomst bepaald. We brachten alle wensen in kaart en alle knelpunten. Vervolgens hebben we de mogelijke oplossingen besproken met de voor- en de nadelen.” Peer knikt. “En toen hebben we de knoop doorgehakt.” Medicinfo koos voor een cloudoplossing van Microsoft, in de vorm van Microsoft 365 met aanvullende security componenten. Eind 2020 is Féju begonnen met de migratie.

“Omdat continuïteit zo belangrijk is, monitoren we alles continu”, vertelt Pieter. “Daarnaast beheert Microsoft Intune de werkplekken en hebben we OneDrive en SharePoint voor alle applicaties. Deze week hebben de medewerkers daar een training in gehad van Maarten.” Peer: “We willen onze medewerkers goed meenemen in de veranderingen die we doorvoeren in de ICT. Dat Féju ook daarin kan ondersteunen, maakt hun service nog completer.”

Telecom combinatie

“Toen we onze telefonie wilden moderniseren, hebben we een selectie procedure gedaan. We legden onze behoeften voor aan meerdere partijen. Féju kwam met het beste voorstel, inhoudelijk maar ook qua kosten. Dus toen was de keuze snel gemaakt,” vertelt Peer enthousiast verder.

“Féju kent ons en weet welke beslissingen we in het verleden hebben genomen en waarom. Die kennis nemen ze mee in hun proactieve adviezen. We hoeven niet elke keer alles uit te leggen aan een nieuwe leverancier als we wat nodig hebben. En we hebben één aanspreekpunt voor alles. Alles op het gebied van telecom en automatisering werkt nu optimaal samen. Dat wordt bij Féju intern heel goed afgestemd.”

Schaalbaar en flexibel

Medicinfo is een snelgroeiend bedrijf. Het aantal klanten en dus ook de zorgvragen nemen sterk toe. “Voor al die projecten en voor het beantwoorden van al die vragen, hebben we regelmatig op heel korte termijn meer capaciteit nodig. Bijvoorbeeld laptops, telefonie en licenties voor cloud applicaties. Dan bellen we even snel met Féju en weten we dat we een goed advies krijgen. Dat ze proactief meedenken. En dat het snel geregeld is.”

Het Kruispunt

“Verkoopgesprekken voeren we altijd in onze showtuin. Toen we daar geen mensen meer mochten ontvangen, dachten we: wat nu?” Peter Schoenmakers van Het Kruispunt lacht: “Gelukkig stond Féju voor ons klaar met een oplossing, die erg goed blijkt te werken. Dit is een blijvertje!”

Het Kruispunt levert al meer dan 30 jaar houtconstructies op maat. “Houten bijgebouwen voor de tuin, in de breedste zin van het woord”, zo omschrijft directeur eigenaar Peter Schoenmakers het zelf. “Vroeger ging het vooral om een opbergruimte of overkapping, later wilden mensen ‘iets moois in de tuin’. Nu bouwen we ook steeds vaker complete gebouwen, zoals een atelier, praktijkruimte of gastenverblijf. De mantelzorgwoning en de thuiswerkruimte zijn momenteel het meest populair.”

Persoonlijk advies

Wanneer potentiële klanten zich willen oriënteren, bezoeken ze de showtuin. In een prachtig aangelegde tuin van meer dan 10.000 m2 kunnen zij showmodellen bekijken en mogelijkheden, materialen en afmetingen zelf ervaren. “Sinds de coronamaatregelen zijn aangescherpt, lopen mensen op eigen houtje rond. We merkten al snel dat er toch een adviseur nodig is om behoeften in kaart te brengen en te vertellen over passende mogelijkheden. Je ziet direct wat hen aanspreekt. En doordat je dan meer op het persoonlijke vlak kunt treden, ontstaat er een gevoel bij de klant en wordt de gunfactor gecreëerd.”

Verkoopgesprekken via Teams

“Toen de lockdown werd aangekondigd, dachten we direct: wat nu? De enige manier om nu klanten te woord te staan, is digitaal. Daar hadden we dus Féju bij nodig. Raimo – onze vaste consultant – heeft ons weer uitstekend geholpen: meedenken over een oplossing, dat installeren en vervolgens een workshop Teams voor onze verkoopcollega’s. We hebben sindsdien al veel verkoopgesprekken gevoerd via Teams en dat lukt toch best aardig! Mensen geven vooraf een schets door met afmetingen en een moodboard van hun wensen. Tijdens de online sessie laten wij plaatjes van mogelijkheden zien. Klanten verwachten er weinig van, maar vinden het toch erg meevallen. Eigenlijk kan ik wel zeggen dat dit echt goed werkt!”

Ondanks dat een verkoopgesprek in de showtuin de voorkeur heeft, verwacht Peter dat Microsoft Teams een blijvertje is: “We hebben best veel klanten die ver weg wonen. Vorige week had ik een stel uit Castricum, die waren blij dat het eerste gesprek via Teams kon. Daarna waren ze overtuigd van onze kwaliteit en passende adviezen en kwamen ze alsnog naar Udenhout rijden. En ik heb nog een voordeel ontdekt: laatst kreeg ik het verzoek om de Teams uitnodiging naar twee mailadressen te sturen. Wat bleek: de echtgenoot wilde er ook graag bij zijn, maar hij lag in het ziekenhuis!”

Zeker van continuïteit

Het Kruispunt werkt al ruim 15 jaar samen met de Féju ICT Groep. “Ik wil gewoon mijn werk kunnen doen, zonder dat iets vastloopt. Maar wij kijken zelf nooit naar updates, backups of preventief onderhoud. Daar hebben we Féju voor”, lacht Peter. “In de ICT zijn updates key”, legt Erik-Jan van der Meijs van Féju uit. “Het is heel belangrijk om die bij te houden. Daarom hangt het ICT-systeem van Peter 24/7 aan ons Remote Monitoring en Management Systeem. Nog voordat Peter merkt dat er iets aan de hand is, hebben wij het al opgelost.”

Féju adviseerde onlangs de overstap naar een nieuwe, kleine server in combinatie met Microsoft 365. Na enig uitstel stemde Peter in: “Het moest niet gaan crashen want we kunnen niet zonder. Ook de thuiswerkplekken, VPN-verbinding, firewalls, internetverbindingen, alles is nu op orde. Dat vind ik belangrijk voor de continuïteit van mijn bedrijf. Ik heb de zekerheid dat het nu allemaal goed zit, dat is een fijn gevoel. En ik kan weer jaren vooruit!”

Goeie gast

Peter wil tot slot nog iets zeggen over Raimo Rantanen, die namens Féju het systeembeheer verzorgt: “Hij is echt een fijne gast, denkt super goed mee en hij is heel betrokken. Ik ben 24/7 ondernemer, ’s avonds ben ik thuis nog aan het werk. Als er dan iets niet werkt zoals ik wil, baal ik als een stekker! Laatst stuurde ik om 22.30 een bericht naar Raimo met de gedachte ‘dat ziet hij morgen wel’. Maar nee hoor, direct was Raimo daar. Hij keek remote mee in mijn systeem en loste het op. Dat vind ik heel bijzonder, hij heeft echt hart voor zijn klant!”