Termeer Groep (Sacha Schoenen)

“Bij elke verandering in ons bedrijf, denkt Féju met ons mee. Ze bedenken maatwerk oplossingen, out-of-the-box. En ze adviseren ons ook proactief; dat vinden wij erg belangrijk”. Elien Aussems van de Termeer Groep over Féju: “Vooral de open communicatie maakt onze samenwerking heel prettig”.

De Termeer Groep BV is een familiebedrijf dat al sinds 1909 actief is. Ze zijn bekend van de Sacha schoenwinkels en sinds 2016 zijn ook de winkels van Manfield onderdeel van de groep. Op dit moment hebben Sacha en Manfield 104 winkels in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland.

Alle automatisering

Elien Aussems is Facility Manager bij de Termeer Groep en werkt nauw samen met Féju. “Systeembeheer, serverbeheer, dataverbindingen, al dat soort zaken verzorgt Féju voor ons. Voor alle winkels regelen zij de VPN-verbinding, firewall, helpdesk en de wifi-verbinding voor onze tablets. En bij elke verbouwing in een winkel of opening van een nieuwe vestiging zorgt Féju weer dat alles wordt aangesloten. Sinds vier jaar verzorgt Féju ook de telefonie. En afgelopen jaar hebben we ook alle Manfield winkels bij hen ondergebracht.”

24/7 paraat

Andersom is de Termeer Groep ook heel belangrijk voor Féju. Ze zijn Féju-klant sinds dag één. Albert: “Dat was erg spannend destijds. Féju begon veertien jaar geleden vanaf een zolderkamertje en bediende de 80 winkels van Sacha. Hun automatisering was toen nog veel DOS-georiënteerd. Wij moesten 24/7 paraat staan: als er iets uitviel in een winkel, moesten we er meteen naar toe. Dat deden we met z’n drieën: Dennes, Ilja en ik. Laatst kwam ik Paul Termeer nog tegen: ‘Geweldig hoe jullie dat destijds klaarspeelden. Chapeau!’ Dat zei hij letterlijk zo,” glundert Albert.

Internetstoring is funest

Nog steeds is de helpdeskfunctie heel belangrijk voor Sacha en Manfield. “Onze medewerksters in de winkel kunnen een internetstoring niet zelf oplossen”, zo legt Elien uit. “Zij hebben over het algemeen niet zo veel technische kennis, ze schrikken van een bos met kabels. Onze facility afdeling stuurt dan een aantal foto’s met instructies en via FaceTime proberen ze de winkelmedewerkster door het proces te loodsen. Als het dan toch niet lukt, stuur ik iemand van Féju erheen. Dan weet ik zeker dat het snel gefixt wordt.” Een internetstoring is funest voor een winkel: “Onze internetverbinding is haast belangrijker dan het licht. Zonder licht kunnen we nog wat verkopen, zonder internet niet!”

Proactief advies

Féju vindt het belangrijk om preventief oplossingen aan te dragen. “Als een server vijf jaar oud is bijvoorbeeld, dan adviseren wij om die te vervangen”, vertelt Albert. “Je kunt ook wachten tot hij ‘omvalt’, maar dat zou rampzalig zijn. Daarom houden wij goed in de gaten wat de Sacha en Manfield hebben staan en wanneer het vervangen moet worden. Zo zijn wij problemen een stapje voor.” Elien: “Proactief advies over vernieuwingen vinden wij heel belangrijk. Bijvoorbeeld met de beslissing om over te gaan naar de cloud.” Albert haakt in: “Wij benoemen dan ook de nadelen. Die zijn er natuurlijk, maar dat hoor je van niemand.” Elien: “Féju is heel open en eerlijk. Ook bijvoorbeeld over de kosten. Het uiteindelijke besluit over zo’n investering ligt natuurlijk hier, maar met het eerlijke advies van Féju weet ik precies waar ik aan toe ben. Dat is heel belangrijk.”

Alles onder één dak

Sinds vier jaar is ook alle telefonie van Sacha ondergebracht bij Féju. Elien: “We voelden ons al een tijdje niet goed bij KPN en we hadden steeds gedoe over facturen. Féju had al geadviseerd om te gaan bellen over het internet. Ze rekenden voor dat het een grote kostenbesparing zou opleveren en lieten iemand van Unify Siemens een demonstratie geven. Toen waren we overtuigd. En nog steeds. Het is fijn dat we nu alles onder één dak hebben. Dan hoeven we niet meer uit te zoeken wie een probleem moet oplossen; of het nou ligt aan de telefoon of aan het internet: we bellen Féju.”

Service hoort erbij

“Een jaar of drie geleden hebben wij in alle winkels wifi laten plaatsen. Een flink project”, zo vertelt Elien. “Wij hebben toen alle hardware geleverd”, vertelt Albert. “Maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Ik heb voor elke winkel de tekening bekeken en geadviseerd waar de wifi acces points het beste kunnen hangen. Vervolgens bleken de acces point schotels wit te zijn, terwijl de plafonds zwart zouden worden. Zwart spuiten was geen optie, omdat dan de garantie van de schotels niet meer geldig is. Daarom hebben we alle schotels laten wrappen in zwarte wifi-folie”. Elien: “Mede dankzij het creatieve denkwerk van Féju is dit project heel goed verlopen. Nu hebben we vrijwel nooit meer problemen met de wifi. En ik kan vanaf hier zien of er storingen zijn in de winkels. We gaan dit op den duur ook uitrollen in onze Manfield-winkels.”

Meerwaarde van Féju

“Bij Féju weten ze waar ze het over hebben”, aldus Elien. “Ze geven goede adviezen, gebaseerd op hun uitgebreide technische kennis. Nieuwe ontwikkelingen volgen ze op de voet. Dat vind ik heel fijn, want dan hoef ik dat zelf niet constant bij te houden. Regelmatig kijken we samen vooruit: waar gaan we tegenaan lopen in de komende jaren? Zoals nu met de nieuwe privacywetging. We bedenken op tijd wat we willen en ondernemen samen actie, zodat we problemen vóór zijn. Dat is voor mij een absolute meerwaarde van Féju.”

Happy Idiots

“Alles wat wij doen, doen we online. Onze internetverbinding is dus van groot belang, die moet betrouwbaar en continu supersnel zijn. Die garantie biedt Féju ons”, aldus Victor Ribot van Happy Idiots. “Nu hebben we geen problemen meer met de verbinding, de VPN werkt prima en we kunnen optimaal productief werken.”

Happy Idiots is een online marketing bureau in Eindhoven. “Wij vinden dat marketing aantoonbaar effect moet hebben. Het moet resultaten opleveren. Dat is dan ook de doelstelling van ons bedrijf”, aldus Victor Ribot, MT-lid bij Happy Idiots.”Voor onze relaties zijn we continu bezig met online campagnes. We zitten de hele dag met z’n allen online te werken. Dan heb je een goede infrastructuur nodig!”

Dekkend wifi-netwerk

Die infrastructuur was er twee jaar geleden nog niet. “Onze IT werd geregeld door een éénpitter. We hadden een dekkend wifi-netwerk nodig voor dit monumentale pand. Dus hadden we behoefte aan een grotere partij met een beter serviceniveau. We zochten een partij die ons verder kon brengen, met ons professionaliseren, zodat we klaar waren voor groei in de toekomst.”

Databekabeling

Via een aanbeveling kwam Happy Idiots terecht bij Féju. Albert Jakobsen: “De problemen waren duidelijk: er was veel te weinig databekabeling in dit pand, terwijl de telefonie gekoppeld was aan het internet. Daardoor vielen telefoongesprekken steeds weg. Ook konden mensen niet doorwerken, omdat de internetverbinding heel traag was terwijl alle bestanden in de cloud staan. Na een grondige analyse hebben we een toekomstbestendig plan gemaakt. Er is een volledig nieuwe bekabeling aangelegd en er hangen nu ruim 20 wifischotels aan het plafond.”

Daar bleef de samenwerking niet bij. Victor: “We hebben meteen Féju weer gebeld, toen we er een nieuwe verdieping bij gingen huren. Daar was niet eens stroom.” Albert haakt in: “We hebben toen de hele infrastructuur aangelegd. Ook hebben we een telefonie VoIP concept bedacht waarmee ze hun belkosten kunnen terugverdienen. We hebben een goede firewall aangelegd en alle verbindingen zijn redundant. Ze hebben nu een dubbele verbinding en glasvezel voor de zware grafische bestanden, om fallback te hebben.”

Tevreden met het resultaat

Victor is meer dan tevreden over het resultaat: “De internetverbinding geeft nooit meer problemen. Als ik mijn laptop mee naar huis neem, kan ik zonder problemen en veilig bij alle bestanden in de cloud. Die flexibiliteit is voor ons heel belangrijk. Iedereen kan nu heel productief zijn. En onlangs hebben we nog geïnvesteerd in een goede back-up en een betere beveiliging, heel belangrijk met die nieuwe GDPR wetgeving.”

Supersnel gegroeid

Victor: “Zes jaar geleden waren we bij Happy Idiots nog met vier personen, nu met 25. In de hele Happy Horizon groep gaat de groei zo hard. We bekijken continu waar de vraag in de markt ligt, zodat we onze dienstverlening kunnen verbreden. Inmiddels hebben we de bedrijven Happy Leads, Happy & Healthy, Happy Online, Happy Cactus, Happy Stories, Happy Ventures en zijn we met 125 man totaal. Een nieuwe werkplek erbij, geeft inmiddels geen problemen meer, gelukkig. En met de oplossing die Féju bedacht voor onze intercom, kunnen we vanaf elke werkplek de deur opendoen voor een ander bedrijf, als zij niet aanwezig zijn. Vroeger moesten we een eind lopen om de knop te bedienen.”

Continuïteit

Elke maand heeft Féju-medewerker Andrew Peters spreekuur bij Happy Idiots. Alle vragen die maar met IT te maken hebben, worden dan op hem afgevuurd. De telefonie is in goede handen bij Eric van Dijk: regelmatig komt hij wijzigingen aanbrengen in de telefooncentrale, vooral bij een interne verhuizing of als er weer een nieuwe medewerker is. Deze manier van samenwerken bevalt Victor goed: “Zo blijft onze continuïteit gewaarborgd.”

Strategisch partner

“Ik zou Féju zeker aanraden aan anderen. Ik zie Féju echt als onze strategische partner”, aldus Victor. “Ze hebben ons enorm geholpen met een professionaliseringsslag op het gebied van IT en Telecom. Ze denken met ons mee en geven proactief advies. Als wij iets in ons hoofd hebben dat we willen realiseren, bedenken zij een oplossing hoe we dit kunnen uitvoeren. Ze hebben zo veel kennis. Door hun strategische adviezen zijn wij echt op een andere manier gaan werken.”

Horesca Smulders

“Om zes uur in de ochtend beginnen wij al met het laden van onze vrachtwagens en het werk gaat door tot acht uur ’s avonds. Veertien uur per dag moet ook onze automatisering vlekkeloos werken.” Stefan Smulders vertelt waarom hij Féju zo nodig heeft: “Als er iets uitvalt, dan hebben wij een mega probleem, dat kost bakken met geld per uur.”

Samen met zijn broer Frank is Stefan directeur-eigenaar van Horesca Smulders. Dit familiebedrijf is in 50 jaar enorm gegroeid en omschrijft zichzelf als ‘groothandel voor horeca, werk en sport’. Ze leveren food en non-food; van droge kruidenierswaren tot diepvries en zeker ook vers. Ook Féju is klant. Onlangs heeft Horesca Smulders geïnvesteerd in een nieuwe webshop: “Een goede webshop is onmisbaar in onze branche. Anders mis je te veel orders.”

Webshop geeft omzetboost

Sinds januari 2017 is de nieuwe webshop in de lucht. “Daar ging anderhalf jaar voorbereiding aan vooraf. Ons hele assortiment staat er nu op: zo’n 18.000 foto’s. Daarna hebben we het systeem uitvoerig getest. Een flinke investering in tijd en geld. Maar we zien nu al dat de omzet van onze internetrelaties hard stijgt. Dat zal te maken hebben met de afbeeldingen én met de aankoopsuggesties die het zoeksysteem zelf geeft: zo kopen relaties meer.”

“Féju zorgt ervoor dat Smulders in de lucht blijft”, aldus Albert Jakobsen, directeur van Féju. “Mocht de verbinding eruit vliegen, dan komen wij meteen in actie en lossen we het probleem zo snel mogelijk op, in samenwerking met de provider. Daarnaast zijn ook een goede beveiliging en firewall zeer belangrijk voor Horesca Smulders.” Stefan vult aan: “Als de dreiging hoog is, dan waarschuwt Féju. We krijgen regelmatig mails over malware en ransomware bedreigingen. Dat vind ik echt top.”

Malware infectie

“Een tijdje geleden ging het mis doordat een verkeerde bijlage werd geopend. Alles liep in de soep. Meteen werd er een hotline gestart met Féju: zij hebben dan genoeg mankracht beschikbaar om dit heel snel aan te pakken en op te lossen. Daar draait het om! Het moet supersnel, want elk kwartier is al te lang. Dat Féju 24/7 zo snel kan helpen, is voor ons heel belangrijk.”

“Voor ons is dit wekelijkse kost. Het is ook eigenlijk niet te voorkomen. Behalve door heel alert te zijn. Je haalt de malware toch zelf binnen door een bijlage te openen of op een link te klikken, vertelt Albert. “Natuurlijk kan een securitylevel wel omhoog. Maar veel mkb-bedrijven willen daar geen geld aan uitgeven. Dat geven ze liever uit aan dingen die zichtbaar zijn, zoals een mooie audio-installatie in de boardroom. Ook het bijhouden van updates is echt heel belangrijk voor je beveiliging!”

“Daarom is Roel hier elke twee weken”, vult Stefan aan. “Roel is onze vaste contactpersoon bij Féju. Dat is heel fijn, want hij kent alle ins en outs. En hij weet waar hij koffie kan pakken!”

Advies is maatwerk

Stefan en Albert werken al ruim 20 jaar samen. Ze hebben een goede band en spreken elkaar vaak. “We geven elkaar regelmatig tips en spelen leads aan elkaar door. Het gaat om samen zaken doen. Als het Stefan goed gaat, gaat het mij ook goed.”

Stefan is al 11 jaar klant bij Féju op het gebied van automatisering, telefonie, hardware en software, internetverbindingen en wifi. Dat gaat van een oplossing voor scannen in het magazijn tot een remote systeem. “Vooral het advies van Féju vind ik heel belangrijk”, zo legt Stefan uit. “Automatisering gaat zo snel. Als we een nieuwe server nodig hebben bijvoorbeeld, hebben we daar een goed advies bij nodig. Moet dat dan bijvoorbeeld in de cloud?” Albert: “Het is onze rol om maatwerk te adviseren. Een oplossing die past bij wat het bedrijf nodig heeft. En natuurlijk bij wat ze willen uitgeven.”

Het belang van persoonlijk contact

“Inmiddels komt 80 % van onze orders binnen via de webshop. Maar veel relaties bellen ook nog vaak even. Ze willen toch persoonlijk contact. In de horeca is dat super belangrijk. Het gaat om elkaar kennen. Daarom zit ik ook bij Albert.” Albert knikt: “Dan proef je de emotie. Dan kun je signalen oppikken. Ik wil Stefan regelmatig spreken, dus dan stap ik even in de auto om een kop koffie met hem te drinken. Natuurlijk gaat klantcontact ook bij ons steeds vaker via What’s App en social media, maar dan zie je niet of een klant écht tevreden is.”

Albert is benieuwd hoe dat met de volgende generatie zal gaan: “Mijn dochters bellen hun vrienden nooit, alles gaat via chat. Zou de volgende generatie nog wel face tot face zaken doen?” Stefan reageert meteen: “Dat mag ik toch hopen! Persoonlijk contact blijft belangrijk. Desnoods spreek je even af op een terras, in de horeca. Dan zijn we er allemaal goed mee!”

Van Olphen Viande Select

Roger van Olphen van Van Olphen Viande Select en Albert Jakobsen van Féju Groep gaan prat op hun jarenlange relatie. Ze gaan allebei uit van hun eigen kracht, staan persoonlijk garant voor maatwerk en de kwaliteit van hun product.

Als twee Bourgondiërs met elkaar aan tafel zitten, dwaalt het gesprek al snel af naar lekker vlees en mooie wijn. Draait het daar niet om in het leven? Die persoonlijke klik, een goed gesprek; dat vertrouwen is de basis van een goede relatie. Op zo’n moment is IT minder belangrijk, het is een vast gegeven dat vanzelfsprekend goed geregeld wordt voor een bedrijf dat 24/7 afhankelijk is van automatisering. ‘Onze samenwerking is goed en ter controle van het vlees, treffen we elkaar weleens in de horeca’, lacht Albert.

Topsport

De broers Roger en Ton van Olphen runnen het familiebedrijf Van Olphen Viande Select. Roger neemt de financieel-commerciële taken voor zijn rekening en Ton doet de productie en inkoop. ‘Het slagersvak gaat al 200 jaar terug in de familie. Ons bedrijf levert vers vlees en wild voor horeca en grootverbruik (zorg), al dan niet geproportioneerd. Het enige product dat we aan de retail leveren is de lekkerste, premium gehaktbal voor Lekker Brabant’, vertelt Roger enthousiast.

Vlees is net als wijn; oneindig veel kwaliteiten, zoveel herkomsten en rassen. ‘Als we het niet op voorraad hebben, halen we het in huis. Vlees komt soms té vers binnen, we laten het rusten en rijpen door het een aantal weken vacuüm weg te leggen. Dat wordt een top biefstuk met een geweldige smaak’, legt Roger met passie aan Albert uit.

Roger en Ton staan persoonlijk garant voor hun product, als er iets is springt één van de twee in de auto om de klant te helpen. ‘Alles is maatwerk, de klant krijgt het pakket naar zijn wens samengesteld. relaties kunnen tot 5:00 uur bestellen en dan wordt het voor het middaguur geleverd; dat is topsport!’

Vernieuwing

Van Olphen Viande Select is continu bezig met productontwikkeling en vernieuwing. ‘Nieuwe beesten worden er niet meer uitgevonden’, lacht Roger, ‘maar op aangeven van de klant worden bijvoorbeeld wel trendy hamburgers ontwikkeld: grover gedraaid en mét of zonder kruiden of van Angus Beef. Ook hebben we speciale ambachtelijke productlijnen ontwikkeld waarbij de kok geholpen is met een gegarandeerde constante kwaliteit.

ConforTable bestaat uit gegaarde maaltijdcomponenten. Koks maken een gerecht van een varkenshaasje met champignonroomsaus compleet door er frites en garnituur bij te serveren. Een tweede productlijn is het MinuteMeat assortiment waarbij door een speciale gaarmethode de ongekende smaak, malsheid en textuur behouden blijft. Grote series komen bij Van Olphen niet voor. ‘Wij zijn niet van de bulk en zijn geen fabriek! Wij gaan uit van onze eigen kracht: de ambachtelijke slagerij’, vertelt Roger.

Albert wist allang wat voor vlees hij in de kuip had. Van Olphen lijkt wel van eigen vlees of bloed: persoonlijke betrokkenheid, maatwerk, continu in ontwikkeling en 24/7 bereikbaar.

PDB Cleaning Solutions

‘Eén telefoontje, één contactpersoon, samen overleg en een gedegen advies met resultaat. We doen het samen’, concludeert Tom Heeres van PDB Cleaning Solutions. Hij is zeer gesteld op het persoonlijk contact met Féju. Albert Jakobsen van de Féju Groep vindt dit niet meer dan normaal.

First call

In de showroom van PDB Cleaning Solutions, omringd door o.a. poets- en hygiënepapier en disposables, treffen we Tom Heeres. Hij is creative sales assistant, graphic designer en tegelijkertijd ook IT-contactpersoon. Dat moet hij eens uitleggen. Tom lacht: ‘Als dtp-er heb je technische kennis van computers en printers. Ik werk hier nu anderhalf jaar, maar werd door mijn collega’s al snel naar voren geschoven als eerste aanspreekpunt. Automatisch werd ik de first call wanneer er iets aan de hand is op IT-gebied.

Er was duidelijk behoefte aan een frisse wind en heldere blik op onze IT; de apparatuur was verouderd. In juni heb ik verschillende offertes aangevraagd, waaronder ook bij Féju die ik via mond-tot-mond reclame op mijn netvlies kreeg. Veel bedrijven verzanden met hun offerte in technische termen wat resulteert in een ondoorzichtig geheel. Féju kwam sterk uit de bus met een heldere offerte waarin duidelijk omschreven stond wat we wilden, nodig hadden en zouden krijgen.’

Albert reageert: ‘Wij luisteren goed naar onze klant en vertalen de vraag naar een oplossing. We hebben gratis de situatie geïnventariseerd. Er was veel achterstallig onderhoud.’ Tom legt uit: ‘Doordat voorheen iedereen eigen oplossingen bedacht, waren er uiteindelijke houtje-touwtje oplossingen ontstaan, wat niet goed is natuurlijk.’

Een team

‘In veel midden- en kleinbedrijven is er vaak geen aparte ict-er; je komt ze zelden tegen’, vertelt Albert. ‘Degene die affiniteit heeft met IT wordt de aangewezen persoon. Wij bieden bij PDB onze dienstverlening aan en denken mee.’ Tom knikt: ‘Juist die vriendelijkheid en het meedenken geeft mij het gevoel dat we het samen doen! Twan IJpelaar van Féju is onze contactpersoon. Het is erg prettig één aanspreekpunt te hebben. Met Twan heb ik de menselijke klik, we babbelen en samen komen we er wel uit! Féju en PDB zijn een team.’

Virtualisatie

Niet alleen de automatisering, maar ook het telecom vraagstuk is door Féju onder handen genomen. ‘We hebben het totaalplaatje op niveau gebracht’, vertelt Albert. De serveromgeving draait nu op een modern virtualisatieplatform. Op telecom vlak is de Panasonic installatie compleet aangepast. Deze nieuwe situatie is klaar voor de toekomst.

‘Wij willen er graag vanaf het begin bij betrokken zijn. Als alle stappen doorlopen zijn, zijn we waar we moeten zijn. Daarna is het belangrijk dat Tom Féju op de hoogte houdt waar hij mee bezig is. Betrek ons erbij, dan kunnen we meedenken, adviseren en handelen daar waar nodig’, benadrukt Albert.

Familiebedrijf

PDB Cleaning Solutions is opgericht in 1933 als Poetsdoekenfabriek Brabant BV. Inmiddels ruim 80 jaar later is het bedrijf nog steeds in de familie en wordt geleid door algemeen directeur Wim Harkink. Het krachtige verleden maakt PDB tot een sterke en stabiele partner in verbruiksartikelen in de hygiënebranche.

In de showroom vinden we een groot deel van het assortiment van PDB; poets- en hygiënepapier, poetslappen, poetskatoen en non woven reinigingsdoeken voor de groothandel en industrie. Dclean BV is gespecialiseerd in disposables waaronder latex, nitrile en vinyl handschoenen, overalls en andere eenmalige kleding voor o.a. de food industrie en farmaceutische sector.

Jong Food

Ze kennen elkaar al ontzettend lang. Koen de Jong van Jong Food B.V. en Albert Jakobsen van de Féju Groep treffen elkaar met regelmaat onder het genot van een uitzonderlijk lekkere snack, zoals de La Trappe Quadrupel bitterbal.

Gelegenheidsduo

‘Ons netwerk is als een rondreizend circus; geen reünie maar steeds weer opnieuw een receptie’, lacht Koen. ‘Ik ken Albert al zo lang. Begin jaren ‘90 heeft hij de eerste IBM pc aan ons verkocht. Albert is altijd hét gezicht van onze automatisering geweest, al voordat hij Féju startte. Ons pap (Guus de Jong red.) complimenteert Albert nog steeds om zijn betrokkenheid; Féju heeft nooit aan ons getrokken, de relaties komen vanzelf naar Albert toe.’
Féju en Jong Food vullen elkaar goed aan. ‘Het gevoel is goed. We zijn een gelegenheidsduo en als er calamiteiten zijn, is het zo opgelost. Ik heb liever dat de processen doordraaien, dan dat ik de laatste 100 euro korting krijg’, aldus Koen. Jong Food is geen hightech ICT bedrijf, maar van thuis uit een slager uit de Enschotsestraat die nog steeds over zijn centen waakt, en ondertussen is onder de leiding van Guus Sr., Koen en zijn broer Bart het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende producent van ambachtelijke kwaliteitssoepen, bouillons en snacks. Koen: ’ICT is een niet meetbaar onderdeel van onze productie. IT is een vertrouwenskwestie en daar heb je de luchtige visie van Albert voor nodig. Je bent wie je kent en dat is wederzijds.’

Voeten in de klei

‘Koen en ik staan allebei met onze voeten in de klei, dat is de basis. Dan heb je al snel in de gaten met wie je zaken doet’, vertelt Albert geanimeerd. ‘Eenmaal in business, geven wij van tevoren tekst en uitleg, werken met vaste teams en één aanspreekpunt. Féju gaat altijd uit van het standpunt: Hoe kan ik de klant blijven helpen.’ De kracht van Féju is het structurele telefoontje richting de klant. Albert nodigt zichzelf één à twee keer per jaar uit voor een kop koffie. ‘Toen ik hier twee jaar geleden binnenstapte, vroeg ik Koen of Napoleon was binnengetrokken met de telefoon in de zadeltas! De heren kunnen de wederzijdse humor waarderen. Sinds 2 jaar heeft Jong Food dus ook haar telecommunicatie ondergebracht bij Féju. ‘We hebben alles gespecificeerd en geïnstalleerd. Jong Food moet alleen het gebruikersgemak beter benutten’, knipoogt Albert. Koen beweert dat dat onwetendheid is en krijgt graag nog een keer persoonlijke professionele uitleg.

KLASSE

Koen zit duidelijk op zijn praatstoel in de lounge van zijn kantoor. ‘Ik bood Albert eens om half 10 ’s ochtends een garnalenkroketje aan. “Ik heb geen honger”, sputterde Albert tegen. ’t Is ook geen heel buffet!’ Koen lacht en is trots op de snacklijn ‘De Jong Kracht van ambacht’ die Jong Food in 2012 introduceerde. Ook deze ambachtelijke snacks zijn een groot succes. ‘De markt is veranderd en daarom moeten wij het anders gaan doen! Als we hetzelfde doen als vorige generaties, had er nog steeds paard en wagen voor de deur gestaan. Bart en ik moeten meer manager worden, we kunnen niet meer alleen vanuit ons buikgevoel blijven ondernemen. Net zoals Albert Féju 2.0 heeft doorgevoerd, hanteren wij het bedrijfsprincipe KLASSE: Kwaliteit, Lef, Ambachtelijk, Samen, Slim, Eigen verantwoordelijkheid. KLASSE is ons DNA. Ons ultieme doel is om van relaties ambassadeurs te maken. In 2017 moet de nieuwe KLASSE organisatie staan. Als liefde en vakmanschap samengaan, kun je een meesterwerk verwachten!

jongfoodlogo

Bonheur Horeca Groep

Ton Gimbrère, directeur Bonheur Horeca Groep en Albert Jakobsen, directeur Féju Groep, leggen graag verbindingen. In een laagdrempelige relatie gunnen ze elkaar de handel.

Onlangs hield Albert zijn kwartaalmeeting in het Willem II stadion en is hij partner van de Bonheur Skybox. ‘Het Willem II stadion is één van de 8 locaties van de Bonheur Horeca Groep,’ legt Ton uit. ‘Wij bieden voor ieder moment van ontmoeten, vieren en zaken doen een passende locatie. De volgende keer moet je eens vergaderen en barbecuen bij Grotto met een wandeling in het Sterrenbos van de Oude Warande’, tipt hij Albert. Ton denkt in concepten en de creativiteit uit zich in verschillende arrangementen en initiatieven. ‘We gebruiken onze locaties van boven naar beneden, leggen verbindingen tussen de locaties en benutten ze door er op een andere manier mee om te gaan.’ Ton is trots op de benoeming van Tim Wijdemans als operationeel directeur. ‘Tim is een specialist, jong (29), heeft contact met relaties en kennis van de werkvloer. Hij weet aantrekkelijke dingen te bedenken die de gasten als ernieuwend ervaren. De Bonheur Horeca Groep is klaar voor de toekomst. Er staat een jonge, dynamische groep bestaande uit kwalitatief goede, betrokken en loyale mensen. Een hele mond vol’, lacht Ton, ‘maar men moet niet denken dat de Bonheur gerund wordt door een 50-er die het welletjes vindt’, knipoogt hij vrolijk.

State-of-the-art

De Bonheur Horeca Groep heeft betrouwbare, duurzame partners om zich heen verzameld, omdat het niet mogelijk was op bepaalde onderdelen specialisten in huis te halen. Albert vertelt: ‘We hebben een gemengde relatie. Ruim 5 jaar verzorgen we de automatisering voor de Bonheur Horeca Groep en sinds 3 maanden is daar ook het mobiele en vaste telefonienetwerk operationeel. Ton wilde optimale bereikbaarheid voor zijn relaties, maar dat was onmogelijk met een gedateerde telefooncentrale. Daarnaast was een 24/7 helpdesk een vereiste.’ De horecadirecteur knikt. ‘IT heeft niet mijn hoogste prioriteit, maar het automatiseringsnetwerk is de basis van elke dag.

’Een goede ondernemer herken je aan de kwaliteit van zijn partners’

Als we er 5 minuten uit liggen, hebben we een probleem. De kwaliteit van de bedrijfsvoering hangt af van mijn leveranciers. Féju heeft goede referenties. Albert levert state-of-the-art en mág pro-actief zijn. Hij zei mij: “Ton, ben slim, blijf bij de tijd en investeer. Met wat je aan de voorkant investeert, ga je meer verdienen met meer functionaliteit.” Bij Albert kreeg ik niet alleen technische informatie, die ik niet kan plaatsen, maar een verdienmodel. Ik hoor graag wat ik kan besparen’, aldus Ton tot besluit.

Mercure Hotel Tilburg

Niek van den Broek, general manager Mercure hotel Tilburg en Ibis hotel Tilburg, is een nieuwe relatie van Féju. Niek vertelt waarom hij koos voor het DNA van de Féju Groep. 

Het zijn onstuimige tijden in de hotelbranche en Niek staat voor een aantal grote uitdagingen. ’Ik probeer altijd voorop te lopen; maar wat ga ik anders doen?’ vertelt hij. ‘Mijn speerpunt is het Welkomst-project; een online check-in en fast check-out. Dit moet onze gasten een warmer welkomstgevoel geven. Door een geautomatiseerde check-in, kan een receptiemedewerkster de gast naar zijn kamer begeleiden en ondertussen servicegericht uitleg geven over alle faciliteiten van het hotel. Bij het uitchecken geeft een gast online akkoord op de factuur en laat zijn sleutel in een dropbox achter. De klant wil een persoonlijke benadering met snelheid. De hotellerie was daar niet klaar voor. Nu kunnen we daar met techniek en ICT op inspelen. Die knoop heb ik vorig jaar maart
doorgehakt bij de overname van Ibis.’ Om de samensmelting van de twee bedrijven te realiseren, moet de basis op ITgebied goed zijn. Niek: ’Moederbedrijf Accor kan ook een IToplossing leveren, maar dan ben ik hotel nummer zoveel. Ik wil zelf invloed uitoefenen, weten waar ik aan toe ben en grenzen opzoeken. Dat is ondernemen.’

Open, warm en gastvrij welkom

Consultant Michiel Swaans introduceerde Niek bij Albert Jakobsen, directeur Féju Groep. ‘Ik had geen band opgebouwd met het vorige IT bedrijf, maar wel met Michiel die naar Féju vertrok.’ Hij lacht: ‘Albert kan op een positieve manier afdwingen om een band op te bouwen met de eigenaar van een bedrijf; slim! Dan is de kans kleiner dat je een klant verliest bij het vertrek van een medewerker. Bij Féju verraste receptioniste Margriet van der Krabben mij met een open, warm en gastvrij welkom. Hier ontmoette ik het DNA van Féju. Dát, het verhaal en de opbouw van de ICT oplossing maakte indruk op mij. Bovendien bleek dat Albert en ik gemeenschappelijke bekenden hebben. Met de referenties zat het dus wel goed. Dat gaf mij voldoende vertrouwen. Ik had mijn keuze gemaakt; je doet tenslotte zaken met de mensen van een bedrijf.’

Efficiencyslag

‘Binnen reële marges is er een ICT maatwerk oplossing geleverd’, vertelt Albert. ‘Féju vernieuwde het totale IT platform, doet het systeembeheer en onze helpdesk is 24/7 paraat. Iets wat voor Niek ook een vereiste was. Vannacht werden de computersystemen van Mercure en Ibis aan elkaar gekoppeld. Daarmee maakt Niek een flinke efficiencyslag.’ De general manager lacht trots: ‘De koppeling is goed gegaan, maar het blijft altijd spannend!’

Floris’Hand

Arthur Lapidaire en Dianne de Kort, beiden directeur, financieel adviseur en NMI Mediator van Floris’Hand maken graag tijd vrij voor Albert Jakobsen, directeur Féju Groep. ‘Minstens twee keer per jaar zien we elkaar en zo houden we onze relatie duurzaam.’ 

Breed lachend komt Arthur uit zijn kantoor en klapt Albert joviaal op de schouder. Meteen merk ik dat het contact verder gaat dan een business-to-business relatie. Arthur en Albert kennen elkaar al jaren. Dianne schuift aan en stuurt het gesprek regelmatig van een geanimeerd privé-gesprek terug naar het interview. Arthur valt met de deur in huis: ‘Een goede back-up procedure is van groot belang! Onlangs hebben we een virus binnengehaald waarbij circa 30.000 bestanden zijn aangetast. Op advies van Albert hebben we een paar jaar geleden een back-up protocol opgesteld om eventuele schade te voorkomen. Dat was nu ons grote geluk! Op het moment dat we het probleem ontdekten, hebben we Féju gebeld. In deze panieksituatie waren alle hands on deck en hebben zij zeer adequaat gehandeld. Daar moet samenwerking op draaien!’

Herkenbaarheid

Zo’n tien jaar geleden nam Féju het IT-bedrijf Immax over en kreeg daarmee Floris’Hand als klant. Dianne: ‘Het is altijd even spannend hoe de nieuwe automatiseerder bevalt. De manier van werken van Féju, de 24/7 bereikbaarheid en de grotere organisatie stelden ons gerust.’ Arthur vult aan: ‘De klik was er meteen, zakelijk en privé. Het contact is uitgegroeid tot een vertrouwensrelatie, waarin je meer doet dan praten, je probeert elkaar te raken. De slogan van Floris’Hand is niet voor niets: Mensen die je graag ontmoet. Wij maken tijd voor relaties, zakelijk en particulier en streven naar herkenbaarheid. Zowel Féju als Floris’Hand zijn nog klein genoeg om te weten wie er werkt. Ik ken het team van Féju, maar als Albert belt, gaan alle bellen rinkelen!’ Albert lacht: ‘De cultuur van onze bedrijven komen overeen: no-nonsense, snelle acties en een tevreden klant. Als je ons nodig hebt, zijn we er, zelfs op zondagochtend’, knipoogt hij naar Arthur.

Baas over eigen data

Floris’Hand liep tegen de grens aan van de bestaande server. Albert: ‘Na inventarisatie hebben we een plan gemaakt en daarbij gekeken naar wat realiseerbaar is en waar nog groei zit op lange termijn. Arthur wilde persé niet in de Cloud, dus hebben we een compleet nieuw automatiseringsplatform geïnstalleerd. Albert geeft aan dat de Cloud niet het summum is en niet altijd mogelijk. Bovendien is het afhankelijk van de behoefte van de klant. Arthur vertelt: ‘Onze data moet bij ons blijven. Wij hebben de verantwoordelijkheid over deze gegevens en ik wil de regie en kostenbeheersing in eigen hand houden.’ Telefonie lijkt voor Arthur toekomstmuziek. Albert helpt hem uit de droom en vertelt dat de tijd van grote investeringen voor een telefooncentrale voorbij is. ‘In het nieuwe, duurzame pand van Floris’Hand ligt de modernste infrastructuur om een hosted telefonie oplossing aan te leggen.’

Florissant

Floris’Hand begeleidt mensen en bedrijven op hun levensweg door het bieden van financieel risicobeheer in de ruimste zin van het woord. Arthur: ‘Waar ligt u wakker van en waar loopt u tegen aan? Floris’Hand staat te allen tijde klaar als sparringpartner. Wij zijn een coach met kennis van zaken en bieden een oplossing voor uw risico’s.’ Dianne: ‘Wij hechten aan een persoonlijke benadering en denken graag met u mee over wat u wilt in uw leven. Onze integere en bevlogen collega’s spannen zich tot het uiterste in, zodat u een florissante toekomst tegemoet kunt zien.’

Excellent AGF

Je weet van tevoren nooit hoe een interview verloopt maar een gesprek met Toine Senders van Excellent AGF en Albert Jakobsen van de Féju Groep, staat garant voor opgerekte lachspieren: van grote bloemkolen tot julienne gesneden komkommers.

Excellent

Met een knipoog naar het verleden halen Toine en Albert herinneringen op. Ze kennen elkaar al vanaf de werkvloer, zo’n 30 jaar geleden. De klik was er meteen: plezier, rottigheid en handel maken! Albert zat in de automatisering en Toine rolde in de aardappelen, groenten en fruit (AGF). Toine begon in 1985 onderaan de ladder en werd later partner van Verhaaren B.V. In crisistijd zette hij de stap naar het zelfstandig ondernemerschap. ‘Met 12 man personeel en 0 relaties’, lacht Toine. ‘Het was een risico, maar ik had er het volste vertrouwen in; mijn werkwijze en methodiek bleven hetzelfde. Voor mij is goed niet goed genoeg. Excellent is de norm; of het nu gaat om producten, service of de prijs-kwaliteit verhouding.’

Hoge eisen

Vijf jaar geleden startte Toine en zijn compagnon Dennis de Laat met Excellent AGF aan de Polluxstraat in Tilburg. Er werden hoge eisen gesteld aan het pand en er is fors geïnvesteerd om de kwaliteit te waarborgen. Toine: ’Niet alleen in snijmachines, wasstraten en koelingen, maar ook in automatisering, want zonder computer gaat er geen order de deur uit. Bovendien werken we in shifts dus is een 24/7 helpdesk voor ons een must. Het proces moet door.’

Féju was een logische keus. Albert en Toine hebben altijd zakengedaan, de medewerkers kenden elkaar en dat voelt als thuiskomen. ‘Maar we hebben het ook een beetje voor jou gedaan: vanwege je verlatings-, kennismakings- en bindingsangst’, lacht Albert gekscherend.

Stap extra

De basis van het ondernemen is van elkaar op aan kunnen, vertrouwen, mensen en geld. Zowel Toine als Albert hebben een groot netwerk en worden door velen gewaardeerd. Zij staan bekend als rasechte ondernemers, doorzetters en degenen die altijd een stap extra zetten voor de klant. Albert knikt: ‘Juist dat beetje extra, daar kunnen relaties het jaren later nog over hebben. Help gewoon iemand als diegene vast zit, dat is de beste reclame.’

Excellent AGF levert de verste service. Toine: ’De kwaliteit van onze producten maken het verschil. Een appel is geen appel. Het maakt niet uit waar onze handel naar toe gaat, of het nu een (sterren)restaurant, luchtvaartcatering of ziekenhuis is, we leveren excellente kwaliteit, professioneel verpakt, tegen een scherpe prijs.’ Deze totaalleverancier van dagverse producten levert maatwerk voor iedere klant en specifieke receptuur is mogelijk.

Kort op de bal

‘De wens om te groeien, natuurlijk!’ aldus Toine. ‘Tot nu toe hebben we geluk gehad dankzij de juiste bouwstenen. Het bedrijf is zo ontzettend hard gegroeid dat er nu zelfs sprake is van een spanningsveld. We zullen inventief moeten zijn.’ Excellent AGF heeft twee kleine bedrijven overgenomen, maar die zijn wel meteen geïntegreerd. Toine wil met één vestiging kort op de bal spelen. ‘Ik vertrouw op mijn zesde zintuig, waarmee ik aanvoel of er iets wel of niet klopt.’ Toine geeft toe dat een eigen bedrijf heel veel kruim kost: financieel en organisatorisch. Hij lacht: ‘Dit is een quote van mijn partner en dat zegt genoeg: “Ik hoef niet bang te zijn dat Toine vreemd gaat, daar heeft hij geen tijd voor”.’