Skip to main content

Hoe ziet de ideale werkplek eruit?

Juliette Jakobsen, accountmanager

ICT is bijzonder veelomvattend; ons vakgebied kent expertises te over en blíjft zich maar ontwikkelen. Ben jij geen ICTer? Dan duizelt het je soms misschien. Daarom ons VijfVragenVuur. Daarin raadplegen we steeds één van onze specialisten over wisselende onderwerpen. Accountmanager Juliette Jakobsen trapt af. Ter ere van ruim je bureau op-dag – op de tweede maandag van januari – leggen we haar het vuur aan de schenen wat betreft: de juiste werkplek.

1

‘De juiste werkplek’; wat houdt die term precies in?

Een goede werkplek bestaat uit een pc of laptop met de juiste specificaties, een groot scherm of twee aparte schermen, een geschikt docking station (bij een laptop, maar voor een pc is dit niet nodig), een comfortabel toetsenbord met een fijne muis, en goed kabelmanagement om zo min mogelijk kabels zichtbaar te hebben op je bureau. Afhankelijk van de telefoonoplossing kan ook een telefoontoestel nodig zijn. En ben je in het bezit van een laptop? Kies dan een geschikte tas. Féju werkt voornamelijk met HP. Dit vanwege onze uitgebreide kennis over dit merk en het sterke partnership dat we samen hebben. Wat die laptoptassen betreft: wij leveren onder meer lederen tassen via onze relatie Burkely.
2

Waar ontbreekt het in de praktijk vaak aan op werkplekgebied?

We merken dat bedrijven vaak zelf hun werkplek samenstellen, maar daardoor eindigen met een oplossing die niet optimaal werkt. Denk aan een tekenaar met een laptop die een te lichte videokaart heeft. Of een particuliere laptop zonder Windows 11 Pro, maar in plaats daarvan Windows 11 Home. Voor zakelijk gebruik is dat simpelweg niet toereikend. Daarnaast zien we regelmatig dat werkplekken – pc of laptop – geen CarePack hebben. Dit terwijl de standaardgarantie tegenwoordig vaak maar één jaar betreft. We hopen natuurlijk dat er nooit iets misgaat met je werkplek. Maar als er na dat jaar wel iets met je apparaat gebeurt, kunnen de kosten flink oplopen. Dit risico beperk je al eenvoudig met een klein eenmalig bedrag.
3

En wat hebben veel werkplekken juist wel, maar is eigenlijk totaal overbodig?

Overbodig wil ik het niet noemen, maar een vast telefoontoestel is tegenwoordig echt niet meer noodzakelijk. Bellen via Teams of andere telefoonapps wordt steeds gebruikelijker. Daarbij volstaat een headset in combinatie met een smartphone, laptop of pc. Omdat je eenvoudig kunt bellen en gebeld worden via moderne oplossingen, hóéft er dus geen groot toestel meer op je werkplek te staan. Daarnaast is het vaak niet meer nodig om zware devices te gebruiken; we werken namelijk steeds meer in de cloud. Omdat je minder lokaal hoeft op te slaan zijn hoge geheugencapaciteiten minder belangrijk. Wel adviseren we minimale specificaties voor je werkplek, zodat je soepel en efficiënt met Windows 11 Pro kunt werken. Denk hierbij aan minimaal 16 GB RAM-geheugen, of 512 GB SSD.
4

Wat is jouw ultieme tip voor een efficiënte organisatie van zowel je online als offline werkruimte?

Voor werkruimtes raad ik aan om een hardwareoverzicht te koppelen aan functieprofielen binnen een organisatie. Zo zorg je ervoor dat verschillende functies binnen jouw organisatie over de juiste werkplek beschikken. Een administratieve werkplek, bijvoorbeeld, hoeft over minder uitgebreide specificaties te beschikken dan een werkplek voor een grafisch ontwerper. Voor medewerkers die veel onderweg zijn, is een lichte en compacte laptop met een tas, headset en muis ideaal. Mijn collega’s en ik helpen graag met de juiste modellen kiezen. Ten slotte raad ik je aan om je online werkomgeving juist in te richten door middel van SharePoint en/of OneDrive voor het veilig opslaan van je bestanden. Dat zorgt voor overzicht.
5

Hoe ziet jouw eigen werkplek eruit?

Ik werk met een prachtig ‘curved scherm’ dat ook fungeert als docking station, in combinatie met een 14” HP ProBook. Daarnaast gebruik ik een draadloze set bestaande uit een toetsenbord en muis, die ik gemakkelijk mee kan nemen. Dit geeft me de flexibiliteit om vanaf verschillende locaties te werken. En ik heb nog een telefoontoestel op mijn werkplek staan, vooral omdat ik regelmatig belletjes van andere afdelingen ontvang. Maar die interne telefoontjes vinden steeds vaker plaats via Teams. Maar misschien wel het belangrijkste: mijn werkplek ziet er áltijd netjes, opgeruimd en representatief uit!

Wil jij meer informatie over de inrichting van je werkplek? Neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee.