Voorkom Phishingmail risico’s

Samen de strijd aangaan tegen e-mailgerelateerde beveiligingsincidenten

Online acties met risico’s

Onveilige wachtwoorden instellen, inloggen op een niet door de organisatie beheerde computer of ingaan op valse mails; het zijn enkele online handelingen waaraan de nodige risico’s kleven. Neem nu zo’n phishingmail. Criminelen doen zich daarin voor als een overheidsinstelling, bank of bedrijf en dringen aan op actie. Klikt een gebruiker op de bijlage of ingevoegde link? Dan komt er – zonder dat ‘ie dat in de gaten heeft – een virus of malware binnen, die het systeem vervolgens overneemt. Een mogelijk gevolg is dat er bedrijfsgegevens naar de computer van de kwaadwillende worden verstuurd.

Veiligheidsbewustzijn en -houding vergroten

Met al die bedreigingen op de loer begrijp je: de digitale veiligheid van onze relaties borgen en verbreden heeft onze grootste aandacht. We riepen er zelfs een speciaal Féju Phish Treat-programma voor in het leven, waarbinnen we bedrijfstrainingen geven, tools aanreiken en software bieden die op de specifieke gebruikers wordt afgestemd. Werknemers zijn wat IT-security betreft immers vaak de zwakke plek binnen een organisatie. Ons programma, daar verbeteren we zowel het veiligheidsbewustzijn als de veiligheidshouding mee.

Checklist: zo herken je phishingmails

Ook buiten ons Phish Treat-programma om ontwikkelen we hulpmiddelen waarmee onze relaties zich tegen de slinkse werkwijzen van criminelen kunnen wapenen. Onze checklist voor het herkennen van phishingmails is daar een mooi voorbeeld van. Door de verschillende stappen te doorlopen, onderscheid je nep van echt.

Twijfel je over de echtheid van een e-mail? Wees dan alert, let op de onderstaande ‘red flags’ en stel jezelf de vragen uit de checklist.

  1. Vreemd e-mailadres
    Een apart e-mailadres als afzender is vaak een aanwijzing voor phishing. Bekijk het e-mailadres (met een mouseover); is het betrouwbaar?
  2. Taalfouten
    Het komt steeds minder voor, maar phishingmails bevatten regelmatig nog taal- en/of typfouten. Doorloop de tekst. Hoe is het met de spelling en grammatica gesteld?
  3. Onpersoonlijke aanhef en inhoud
    Bedrijven en instanties waar je klant bent of waarmee je zakendoet, kennen op z’n minst je achternaam en geslacht. Is de aanhef algemeen, zoals ‘Geachte heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’? En bevat de mail generieke communicatie? Let dan op.
  4. Gevoel van haast
    In bijna elk phishingbericht wordt je een gevoel van urgentie aangepraat. Dit zodat je snel overgaat tot actie en daarmee onvoldoende de tijd neemt om er goed over na te denken. Lijkt er sprake van urgentie of bevat de mail dwingende taal?
  5. Onbekende toon
    Neem de tone of voice van de mail onder de loep. Is die zoals je gewend bent van de afzender?
  6. Verdachte bijlagen
    E-mailbijlagen kunnen malware bevatten. De volgende bestandstypen zijn extra verdacht: .zip, .exe, .js, .Ink, .wsf, .scr, .jar. Is de bijlage betrouwbaar?
  7. Onverwachte afzender
    Je ontvangt een e-mail van persoon of bedrijf X. Verwachtte je het bericht ook?
  8. Verdachte link
    Klik nooit zomaar op een link, maar ga er eerst met je muis boven ‘hangen’. Is de site die tevoorschijn komt betrouwbaar? Gebruik bij twijfel checkjelinkje.nl; een handig hulpmiddel waarmee je links en websites op veiligheid controleert.

 

Doen of niet doen: overstappen op zakelijk glasvezelinternet

Een aansluiting voor glasvezelinternet aanleggen. Het is zo’n terugkerend onderwerp bij het koffieapparaat. Maar of de overstap nou verstandig is of niet, dat blijft vaak in het midden. Wij bogen ons over het vraagstuk en wonnen advies in bij Rowdy Vincent. Als adviseur en accountmanager bij Féju ICT Group kan hij ons er alles over vertellen. Hij geeft uitsluitsel, en licht ook meteen toe wat de gedachte achter zijn antwoord is. Benieuwd? Lees dan snel verder.

Over glasvezel

Rowdy: “Laten we beginnen bij het begin. De naam zegt het al: glasvezel is een vezel van glas. Zo dun als een haar en sneller dan het licht als het gaat om het versturen van informatie. Signalen kaatsen tegen de binnenkant van de vezels, waardoor je zonder kwaliteitsverlies hele grote bestanden en data supersnel over het netwerk kunt versturen. Hierdoor profiteer je niet alleen van hoge topsnelheden, ook van een stabiele en toekomstbestendige internetverbinding.”

Overstappen: verstandig of niet?

De accountmanager vervolgt: “Niet alleen ons dagelijkse, ook ons zakelijke leven speelt zich steeds meer online af. We communiceren via sociale media, vergaderen online, bellen via VoIP en delen bestanden in de cloud. En dat het liefst allemaal tegelijkertijd, met z’n allen op hetzelfde moment. Dat deze digitale toepassingen ons werk makkelijker maken, is een feit. Maar dat het om een stabiele en snelle verbinding, mét hoge up- en downloadsnelheden vraagt, ook. De vraag of overstappen op glasvezelinternet verstandig is kan ik daarom volmondig met ‘ja’ beantwoorden.”

Vraag je Rowdy om zijn antwoord toe te lichten, dan onderbouwt hij dat moeiteloos. “Glasvezel is niet alleen supersnel, het is ook veilig en stabiel. Hierdoor is je bedrijfsinformatie altijd in goede handen. Tel daarbij op dat de upload- en downloadsnelheden ontzettend hoog én gelijkwaardig zijn, en je begrijpt dat werken in de cloud zo een waar feestje is.”

Maak kennis met DELTA Fiber Netwerk

Overweeg je een overstap naar zakelijk glasvezel? “Dan raad ik DELTA Fiber Netwerk aan. Deze partij sluit zoveel mogelijk Nederlanders aan op razendsnel en betaalbaar glasvezelinternet. Inmiddels hebben al ruim één miljoen adressen een aansluiting en daar komen er iedere maand gemiddeld nog 30.000 bij.”

Ben jij gevestigd op bedrijventerrein Vossenberg, Middenbrabantweg, Kraaiven, Loven, Albion of Kanaalzone in Tilburg? Tichelrijt 1 en 2 in Dongen? Of Bedrijvenpark Schepersven in Berkel-Enschot? “Dan heb je geluk! Binnenkort legt DELTA Netwerk hier namelijk voor alle bewoners en ondernemers glasvezel aan. Vliegensvlug én tegen een scherp tarief. En als partner van, mogen wij hier nog een schepje bovenop doen en een introductiekorting aanbieden ”, vertelt Rowdy enthousiast. Doe hier vooral dus je voordeel mee.

Wij helpen je graag verder

Wil je ontdekken wat glasvezel voor jouw onderneming kan betekenen? Of heb je behoefte aan advies omtrent de pakketmogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We zijn je graag van dienst. Je bereikt Rowdy of een van onze andere adviseurs telefonisch via: 013 511 50 88. Een e-mail sturen naar sales@feju.nl kan ook.

Bellen via een laptop en headset

Alles over de do’s en don’ts

Bellen via een headset en je laptop; velen van jullie zijn erin geïnteresseerd. Dit blijkt uit de poll die we vorige week op social media plaatsten. Maar liefst 63% van de stemmers gaf immers aan er meer over te willen weten. De meeste stemmen gelden, dus hebben wij er de nodige informatie over onder elkaar gezet. Het resultaat: een blog over de absolute do’s en don’ts voor bellen met een laptop en headset.

De uitkomst van de poll was overigens lang niet unaniem. Voor diegenen die op een van de andere onderwerpen stemden: niet getreurd. Want heb je interesse in bellen via een applicatie op je smartphone of via de vaste telefoon? De experts op onze werkvloer praten over niets liever dan mogelijkheden, valkuilen en voordelen. Ook wat die devices betreft kun je dus te allen tijde bij ons aankloppen voor advies. Daarbij komt dat je bij Féju voor een vast bedrag per maand alle drie de belvormen kunt gebruiken en je dus helemaal niet hoeft te kiezen wat jouw voorkeur heeft. Ideaal!

De do’s van headsetbellen via je laptop

Of het nu om een belangrijke bespreking met een relatie of een onderhoudend gesprek met een thuiswerkende collega gaat: bellen via je laptop en een headset kan een ware uitkomst zijn. Mits je het goed gebruikt. Dat zit ‘m dan vooral in de onderstaande maatregelen.

  • Zorg voor een goede internetverbinding
    Voor de één een openbaring, voor de ander een open deur, maar hoe het ook zij: voor VoIP-bellen zonder vertragingen of verstoringen is goed internet een absolute must. Alles staat of valt met een verbinding die snel en stabiel is. Wij hebben dan ook een voorkeur voor bedraad.
  • Gebruik een kwalitatief goede headset
    Het is een gegeven: een goede headset vraagt om investeren. Maar een comfortabel exemplaar met helder geluid kan de gesprekskwaliteit dusdanig verbeteren, dat je die besteding zó weer hebt terugverdiend. Plezierig en onbelemmerd communiceren doet immers ook iets met de klantervaring aan de andere kant van de lijn…
  • Test je audio-instellingen op tijd
    Rondzingende audio of echo’s tijdens het VoIP-bellen? Nergens voor nodig. Door te controleren of je audio-instellingen correct geconfigureerd zijn voordat je een call ingaat, voorkom je een hoop storende zaken. Prettiger tijdens een gesprek en professioneel naar buiten toe.
  • Let op achtergrondgeluiden
    Lawaaierige omgevingen lenen zich niet al te best voor een optimaal VoIP-gesprek, ook niet wanneer je een headset draagt. Geen garantie op een rustige plek bij jou op kantoor? Dan biedt een headset met ‘active noise canceling’ uitkomst. Let wel: als je er eenmaal aan begint, kun je waarschijnlijk niet meer zonder.
  • Beveilig je systeem
    Al werk je misschien niet met staatsgeheimen, ongenode gasten tijdens je telefoongesprek wil ook jij liever niet. Door je VoIP-systeem met sterke wachtwoorden en beveiligingsprotocollen af te schermen, voorkom je ongeoorloofde toegang door derden. Mogen we dan trouwens meteen even een lans breken voor goede wachtwoorden op ál jouw systemen? Geen pleisters plakken, maar voorkómen is ons dringende advies.

Ook niet onbelangrijk: de don’ts

Er valt een hoop te vertellen over wat je allemaal wél kunt doen op het gebied van bellen met een headset via je laptop. Maar er zijn ook een aantal dingen die je juist beter achterwege laat. Hieronder een aantal zaken die wij in de praktijk nog té vaak zien.

  1. VoIP op openbare wifinetwerken gebruiken
    Het is een absolute don’t: een openbaar wifinetwerk gebruiken om te bellen via VoIP. Dat brengt immers aanmerkelijke risico’s met zich mee. Datalekken en ongeoorloofde toegang bijvoorbeeld. Bel dus altijd via een beveiligde, bij jou bekende verbinding.
  2. Goedkope hardware gebruiken
    VoIP-bellen vraagt om kwalitatief hoogwaardige hardware. Zonder is het uiteraard ook mogelijk, maar dan haal je bij lange na niet alles uit jouw gesprekken. Kies dus niet voor de goedkoopste hulpmiddelen, maar lees je in en ga voor goed. Ze zeggen natuurlijk ook niet voor niets dat goedkoop uiteindelijk altijd duurkoop is…
  3. Onbekende software gebruiken
    Misschien ben je er al wel eens toe verleid; even snel VoIP-software downloaden. Omdat het zo handig klonk bijvoorbeeld, en je het snel nodig had. Mogen we je één advies geven? Niet meer doen! Het kan ongemerkt malware en andere beveiligingsrisico’s bevatten. Een onnodig risico, temeer omdat je via Féju ook héél snel aan de juiste software komt; software die gegarandeerd veilig is.
  4. Te snel, te langzaam of te zacht praten
    Of het nu voortkomt uit een poging tot efficiënt vergaderen, tijdgebrek of een lichte vorm van plankenkoorts: te snel of te langzaam praten beïnvloedt de spraakkwaliteit van een VoIP-gesprek negatief. Zelfs met de beste hardware kan je gesprekspartner je dan moeilijk begrijpen, want ook een goede headset is niet tot het onmogelijke in staat. Wees je dus bewust van jouw manier van spreken. En adem zo nu en dan een keertje extra diep in en uit…
  5. Het bereik van je headset overschatten
    Met een headset op wordt opeens heel veel mogelijk tijdens een telefoongesprek. Doorgaan met fysieke werkzaamheden, even naar een andere ruimte lopen of een kop koffie halen bij de automaat. Handig, maar houd wel het bereik ervan in het oog ter voorkoming van een plots wegvallende verbinding. Ter indicatie: bluetooth haalt meestal een meter of 15, en een Dect-headset kan tot zo’n 150 meter aan. Tel voor gebruik dus vooral even uit of die koffiemachine al dan niet een haalbare kaart is.

Meer weten over bellen via VoIP

Ben jij inmiddels overtuigd van het gemak van VoIP-bellen via laptop en headset? Of heeft telefoneren via een app op je smartphone of via de vaste telefoon toch jouw voorkeur? Wij zijn heel benieuwd! Wat je keuze ook is, wij kunnen je helpen om het op een veilige, efficiënte en prettige manier in te regelen. En we benoemen het nog maar een keertje: kun je niet kiezen? Dan maak je voor een vast bedrag per maand dus gewoon van álle opties gebruik. Zo bel je altijd op een manier die voor jou op een bepaald moment het beste werkt. Meer weten over onze eenvoudige, flexibele én goedkope vorm van telefonie? Neem dan contact op met Stef Brooimans.

QR code phishing: de nieuwste trend onder hackers

Zoals je weet zijn we bij Féju altijd scherp op cybercrime. We doen ons uiterste best om je hier zo goed mogelijk tegen te beschermen. Daarom wijzen we je graag op de nieuwste trend onder hackers: QR-code phishing. Hoe dat werkt en hoe je jezelf ertegen kunt beschermen, lees je in dit artikel.

Hackers gebruiken QR codes om je te beroven

De FBI heeft consumenten gewaarschuwd dat criminelen QR-codes gebruiken om gegevens te stelen, malware in te sluiten om toegang te krijgen tot het apparaat van het slachtoffer en betalingen om te leiden voor gebruik door cybercriminelen. “Een slachtoffer scant wat zij denken dat een legitieme code is, maar de vervalste code leidt slachtoffers naar een kwaadaardige site, die hen ertoe aanzet om login-, of financiële informatie in te voeren”, aldus de FBI. “Toegang tot deze informatie geeft de cybercrimineel de mogelijkheid om geld te stelen via je account.”

Opkomst sinds corona

QR-codes maken contactloze interacties heel gemakkelijk. Sinds de corona pandemie zijn we er bovendien aan gewend geraakt om QR-codes te scannen; van je vaccinatiebewijs of toegangsbewijs, maar ook van bijvoorbeeld menukaarten in de horeca. Maar de codes maken het voor cybercriminelen ook makkelijk om je kwaadaardige links te sturen. En als je inloggegevens eenmaal zijn gestolen, kunnen aanvallers gemakkelijk persoonlijke en bedrijfsgegevens stelen.

Fraudeurs denken vaak een stap vooruit en zijn sluw in hun strategieën om nietsvermoedende mensen te verleiden om op een link te klikken, een bestand te openen, of – nu dus – een code te scannen. QR-codes worden gebruikt om in te loggen op accounts, contactgegevens uit te wisselen en geld over te maken of contactloze betaalopties te bieden – dat kan dus ook naar frauduleuze sites.

QR code phishing: Hoe kun je jezelf beschermen?

Féju geeft je graag enkele tips waarmee je beter beschermd zult zijn:

  1. Wanneer je een QR-code scant (met je eigen scan app), controleer dan eerst de URL die verschijnt, voordat je erop klikt. Bedenk: Is dit een betrouwbare website waarnaar je wordt verwezen?
  2. Deel geen gevoelige informatie tenzij je zeker weet dat het legitiem is; wees sceptisch. Zeker wanneer je op de betreffende website gekomen bent via een QR-code.
  3. Check of de QR-code geen sticker is. Een oplichter kan een QR-code maken die er authentiek uitziet, maar die naar zijn criminele website leidt. Vervolgens laat die stickers met de QR-code afdrukken en plakt deze óver de legitieme QR-code. Gebruikers worden naar de criminele website gestuurd, waarna hun bank- of creditcardgegevens worden gestolen, of andere persoonlijke gegevens. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij reclame-uitingen en parkeermeters.
  4. Vermijd het downloaden van QR-lezers die je bereikt via een QR-code, omdat dit vaak een truc is die door oplichters wordt gebruikt. Of nog beter: download helemaal geen enkele app die je via een QR-code hebt bereikt. Gebruik de app store voor een veiligere download.
  5. Ontvang je een e-mail waarin staat dat een betaling is mislukt, bijvoorbeeld van een bedrijf waar je recent een aankoop hebt gedaan? Als het bedrijf zegt: ‘u kunt de betaling alleen voltooien via een QR-code’, bel dan eerst het bedrijf om dit te verifiëren.
  6. Ben sowieso altijd extra alert wanneer gevraagd wordt om gevoelige informatie zoals credit card gegevens, wachtwoorden en persoonlijk identificeerbare informatie.
  7. Bonus tip: Met de vakantie voor de boeg is het extra opletten met QR-codes voor wifi-netwerken. En gebruik bij voorkeur geen gast-netwerken of andere openbare, onbekende netwerken.

 

Kortom: we raden je ten zeerste aan om op dezelfde manier over QR-codes te denken als dat je al doet over andere phishing-tactieken. Bij twijfel kun je altijd even Googlen. Of Féju bellen. We vertellen je graag meer over een goede security strategie voor je bedrijf.

De voordelen van Teams chat

Microsoft Teams wordt vooral gebruikt voor video conference. Toch kun je er veel meer mee; daarop wijzen wij steeds meer bedrijven. Bij Féju zetten wij bijvoorbeeld de chatfunctie van Teams intensief in als intern communicatiekanaal. En steeds vaker ook extern. We leggen je graag uit waarom.

De chatfunctie van Teams is een goede vervanger voor e-mail. Van een overvolle mailbox wordt niemand gelukkig. Bij bedrijven wordt vaak ‘reply to all’ gedaan – zeker intern – terwijl de betreffende mail voor lang niet iedereen relevant is. Wanneer wij bijvoorbeeld een mail sturen naar de groep ‘Féju Intern’ worden er 40 mails gestuurd. Als iemand dan een reply to all stuurt, zijn dat al 80 mails. Enzovoort. Voor elk van die e-mails moet iemand de keuze maken wat hiermee te doen: lezen, verwijderen, archiveren, beantwoorden of… vergeten.

Ga maar eens na: hoeveel interne mails worden er in jouw bedrijf per dag gestuurd? En hoeveel tijd wordt daaraan ‘verspild’?

De nadelen van e-mail

Stel je voor: je komt terug van vakantie en ziet in je mailbox 200 nieuwe e-mails. Hoe weet jij dan welke mail het meest urgent is? Hoe weet je welke mails je als eerste moet lezen en welke niet meer relevant zijn? Klant mails met aanvragen verdwijnen hierdoor tussen de interne mails die misschien niet zo belangrijk zijn. Daarom is het sowieso goed om interne berichten te scheiden van externe.

Sneller en directer communiceren met Teams

Sinds we bij Féju de interne mails hebben vervangen door chat berichten in Teams, hebben we 40% minder mailverkeer. Bovendien chatten we per project: overzichtelijk én je hebt zo al een eerste filter, op basis waarvan je de urgentie kunt inschatten. Ook kun je zien wie beschikbaar is; je stuurt dus geen berichten aan mensen die met vakantie zijn. Je ziet in één oogopslag het hele chat gesprek (zoals bij bijvoorbeeld WhatsApp) en daarmee is het veel overzichtelijker dan e-mail. Kortom: we communiceren sneller en directer.

Teams chat: veel voordelen

Zo zijn er nog veel meer voordelen. Naast berichten kun je namelijk ook eenvoudig documenten delen. Deze documenten blijven op één plek staan en je werkt samen in hetzelfde document. Geen rondzwervende documenten met allemaal verschillende versies dus. Met één druk op de knop geef je jezelf een taak of stel je een reminder in. En je kunt Microsoft Teams natuurlijk koppelen met je Outlook mail en je projectplanning. Dan heb je niet veel andere programma’s meer nodig om effectief je werk te kunnen uitvoeren.

Workshop Microsoft Teams

Wil jij Teams ook breder gaan inzetten? De beste manier om hiermee te starten, is door te weten wat er allemaal mogelijk is. In een korte maar efficiënte workshop vertelt ICT-consultant Maarten van Esch je over de mogelijkheden, de voordelen én hij laat meteen zien hoe je Teams gebruikt. Na zijn workshop kunnen de gebruikers in jouw organisatie er direct mee aan de slag! Wil je meer weten? Bel dan even naar 013 511 50 88.

 

Meer weten over hoe wij Teams Chat gebruiken? Lees dan Thuiswerken: een snel en efficiënt werkproces inrichten.

Zorgt ICT bij jou voor acceleratie of frustratie?

Sommige gebeurtenissen hebben grote impact. Zo gingen door COVID-19 grote groepen medewerkers thuiswerken; veel ICT-omgevingen konden dat maar moeilijk ondersteunen. Als de ICT-omgeving verouderd is, heeft het bijkopen van steeds meer capaciteit uiteindelijk weinig zin. Wat kan je dan beter doen? We vroegen het aan Anton van Dam van de Féju ICT Groep.

Waardoor kwamen organisaties in de problemen?

“Hele traditionele ICT-omgevingen staan nieuwe ontwikkelingen in de weg. Bij sommige organisaties was het een kwestie van extra capaciteit toevoegen, zoals het installeren van een nieuwe server of het toevoegen van een aantal VMware licenties. Maar er waren organisaties die totaal niet waren voorbereid op thuiswerken. Als dan het grootste deel van je medewerkers niet meer op kantoor kan of wil werken, heb je dus een groot probleem.”

Wat was daarvan de oorzaak?

“Een van de belangrijkste oorzaken is een te eenzijdige benadering bij de inrichting en het beheer van de ICT-omgeving. Wanneer je vooral stuurt op kosten, controle en het voorkomen van storingen, dan levert dat een mooie stabiele omgeving op tegen relatief lage kosten. Maar zo’n omgeving sluit eigenlijk per definitie niet aan bij de ‘agile’ wereld waarin wij leven. Simpelweg omdat deze niet genoeg flexibiliteit biedt. Want op het moment dat je op een andere manier wil – of moet – gaan werken, dan kun je eigenlijk geen kant op.”

Hoe kunnen bedrijven dit voorkomen?

“Als deze bedrijven beter voorbereid willen zijn op veranderingen, dan zullen ze op een andere manier naar hun ICT moeten kijken. Dan moet je niet alleen sturen op kosten en controle, maar ook ruimte inbouwen voor flexibiliteit. Dat zien we ook bij de meeste van onze relaties: ICT moet de business vooruithelpen, en daar helpen wij ze bij. Met een persoonlijke aanpak, met echte aandacht voor wat belangrijk is voor hun organisatie. En uiteindelijk met de stapsgewijze inrichting van een modern en flexibel ICT-platform dat net zo flexibel en schaalbaar is als jouw organisatie nodig heeft. En natuurlijk ook stabiel en veilig is! Afhankelijk van jouw applicaties kan dat platform in de cloud draaien, bij jou op locatie of in een hybride omgeving. Bij Féju hebben we al veel van dit soort moderne hybride ICT-omgevingen ontwikkeld. Daarvoor gebruiken we de oplossingen van toonaangevende merken zoals HP Enterprise en Microsoft.”

Wat zijn de voordelen van deze aanpak?

“Door deze weg in te slaan, maak je ruimte voor ICT-innovatie. Technologie biedt geweldige mogelijkheden voor bedrijven, om concurrenten voor te blijven of de klantervaring te verbeteren. Om nieuwe markten te bedienen, of om nog veel slimmer samen te werken. Het is niet voor niets dat de meest succesvolle bedrijven van dit moment zwaar inzetten op ICT.”

Féju helpt je graag verder

Wil je ook vaker ‘gas op de plank geven’ met jouw ICT-omgeving? Accelereren in plaats van afremmen? Er zijn voldoende mogelijkheden, waarover we je graag meer vertellen. Stel je vragen via 013-511 50 88 of gebruik ons contactformulier.

Gratis quickscan

Wil je een ‘second opinion’ over jouw ICT-omgeving? We komen graag bij je langs voor een quickscan. Daarmee brengen we snel je huidige omgeving in kaart – zo zien we waar mogelijke verbeterpunten zitten. We luisteren naar jouw wensen en vertalen al deze informatie naar een advies. De quickscan is gratis en vrijblijvend. Dus wat houd je nog tegen?

Windows 11 en Office 2021: de meest gestelde vragen

Morgen, op 5 oktober, worden Windows 11 en MS Office 2021 gelanceerd. Dat kan vragen oproepen. Daarom hebben wij de meestgestelde vragen op een rijtje gezet, met een Féju antwoord erbij.

Als ik nu Office365 gebruik, word ik dan automatisch overgezet naar MS Office 2021?

Microsoft 365 is een cloud based maanddienst, MS Office 2021 is een OEM versie, vergelijkbaar met Microsoft Office 2019. Microsoft Office 2019 wordt niet automatisch geüpgraded naar Microsoft Office 2021. Het wordt nog ondersteund en krijgt nog security updates tot 14 oktober 2025.

Als ik nu Windows 10 gebruik, word ik dan automatisch overgezet naar Windows 11?

Nee, dat gaat niet vanzelf. Je kunt wel alvast checken of je PC voldoet aan de eisen. Om te bekijken of je pc in aanmerking komt voor een upgrade, download je de PC Health Check-app en voer je deze uit. Zodra de uitrol van de upgrade is gestart, kunt je controleren of deze klaar is voor je apparaat door naar Instellingen/Windows Updates te gaan.

Kan ik zelf bepalen wanneer ik overstap?

Dat kan, het is niet verplicht om over te stappen naar Windows 11. Windows 10 blijft tot 14 oktober 2025 ondersteund.

En wat als de overstap naar Windows 11 niet bevalt?

Geen zorgen, je kunt binnen tien dagen terug naar Windows 10 met behoud van gegevens. Na deze tien dagen moet je een back-up maken van je gegevens om via een “schone installatie” terug te gaan naar Windows 10.

Gaat deze overgang even veel ‘problemen’ geven als de overgang destijds naar Windows 10?

Wanneer jouw device aan onderstaande vereisten voldoet, zouden er geen problemen moeten voor komen. Ervaar je problemen en lukt het niet om deze op te lossen? Féju relaties kunnen contact opnemen met de Féju supportdesk.

Processor 1 gigahertz (GHz) of sneller met 2 of meer cores op een compatibele 64-bits processor of systeem op een chip (SoC)
Geheugen Minimaal 4 GB RAM
Opslag 64 GB of groter opslagapparaat
Systeemfirmware Geschikt voor UEFI Secure Boot.
TPM Trusted Platform Module (TPM) versie 2.0.
Grafische kaart Compatibel met DirectX 12 of nieuwer met WDDM 2.0-stuurprogramma
Beeldscherm High-definition (720p) beeldscherm dat groter is dan 9” diagonaal, 8 bits per kleurkanaal
Internetverbinding Microsoft-account en internetverbinding vereist voor installatie van Windows 11

 

Tip:
Gebruik de PC Health Check-app om te zien of je huidige pc aan de vereisten voor Windows 11 voldoet. Deze app kun je downloaden via deze link: https://aka.ms/GetPCHealthCheckApp

Is het nodig om andere programma’s / applicaties aan te passen?

De meeste software en accessoires die werkten met Windows 10, werken naar verwachting ook met Windows 11. Vraag bij de uitgever van de software of fabrikant van het accessoire naar specifieke details over jouw producten.

Hoe zit het met de kosten?

Upgraden naar Windows 11 is mogelijk met een legitieme versie van Windows 10 pro.

Sommige mensen zullen misschien bang zijn dat ze er niet direct mee kunnen werken. Zijn de veranderingen ‘groot’?

Windows 11 is op dezelfde basis gebouwd als Windows 10 dus je zult dezelfde gebruikservaring blijven houden die je gewend bent.

Wat zijn de belangrijkste verbeteringen van Windows 11?

Windows 11 biedt een vertrouwde moderne en vernieuwde interface die helpt om productiviteit te vergroten en de samenwerkingservaring voor eindgebruikers te verbeteren terwijl tegelijkertijd een consistent management van IT-beheerde apparaten blijft behouden.

Zijn er nog meer dingen goed om te weten over Windows 11 en MS Office 2021?

Teams is standaard onderdeel geworden van Windows 11.

 

Meer informatie kun je lezen op de website van Microsoft: https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/windows-11

En natuurlijk kun je met je vragen terecht bij onze salesafdeling. Zij adviseren je graag over de overstap en wat je ervoor nodig hebt. Neem contact op .

Wat is de toekomst van je servers in het cloud tijdperk?

Servers op locatie waren jarenlang het kloppende hart van ICT. Hoge performance, veel rekenkracht voor de applicaties van het bedrijf én een netwerk met voldoende bandbreedte, waren voldoende redenen om een server op de eigen locatie te hebben. Toch maken steeds meer organisaties nu de overstap naar de cloud, of ze overwegen dit. Dat brengt ons op de vraag: is er eigenlijk nog wel toekomst voor servers in het cloud tijdperk? We vroegen het aan Pieter de Bruijn van Féju ICT Groep.

Steeds meer mogelijk

“De cloud biedt steeds meer mogelijkheden. We zien dat de cloud feitelijk ‘mainstream’ is geworden en dat bedrijven onderzoeken op welke manieren ze er nog meer gebruik van kunnen maken. Daarbij gaat het om SaaS-applicaties zoals Microsoft 365 met specifieke functionaliteit voor onder andere e-mail, agenda en samenwerken via Teams. Maar ook om ‘van server naar service’-projecten. Ik bedoel dan dat je bedrijfsapplicaties migreert naar private of public clouds. Windows Virtual Desktop migreren naar Microsoft Azure is daar een heel goed voorbeeld van.”

Wat kan er wel en niet naar de cloud?

“Vooral bij die laatste categorie cloudmigraties loop je soms tegen de grenzen aan van wat er mogelijk is. Vrijwel elke organisatie heeft wel een of meer bedrijfsapplicaties die op de eigen servers moeten blijven draaien. Soms kunnen ze door functionele of technische redenen niet naar de cloud gemigreerd worden. En in sommige gevallen zijn de kosten van de migratie zo hoog, dat er geen goede business case voor de cloudmigratie is. Dan hebben we het dus over een hybride omgeving, waarin het soms lastig is om de juiste keuzes te maken. Want hoe bepaal je de eisen en wensen van je nieuwe serveromgeving, terwijl je tegelijkertijd maximaal van de voordelen van de cloud wilt kunnen profiteren?”

Houd alle opties open

De oplossing is volgens Pieter een modern en flexibel ICT-platform. “Een platform dat de business volgt, in plaats van andersom. Een platform dat zowel bedrijfskritische applicaties op jouw eigen servers ondersteunt, als hybride cloudomgevingen. Ik merk dat onze relaties behoefte hebben aan flexibiliteit. Want als COVID-19 één ding duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat je niet altijd weet wat de dag van morgen brengt. En omdat bedrijven steeds digitaler werken, moet je simpelweg zorgen dat jouw ICT heel goed geregeld is.”

Hoe ziet dat er uit in de praktijk?

“Wij hebben al heel wat ICT-omgevingen van relaties naar een hoger peil gebracht. Wat vaak heel goed werkt is een hybride combinatie van de oplossingen van HP Enterprise en Microsoft 365. Naast de bekende servers biedt HPE namelijk ook intelligente, zelfbeherende storage zoals Nimble en bedrade, draadloze en beveiligde netwerk-oplossingen onder de naam Aruba Networks. Een mooie totaaloplossing voor het moderne bedrijfs-datacenter dus. Microsoft 365 is een suite van productiviteitstools voor zowel individuele medewerkers als teams. Omdat security nog steeds belangrijk blijft, combineren we dat vaak met Microsoft 365 Enterprise Mobility en Security, een intelligente oplossing voor beveiliging en beheer. Hiermee geven we onze relaties een stevig fundament voor hun cloudstrategie, maar ook professionele ondersteuning voor hun legacy applicaties.”

Geen ‘big bang’ maar in behapbare stappen

Veel organisaties willen heel graag profiteren van deze voordelen, maar zien op tegen een grootschalige migratie, merkt Pieter. Omdat dit niet altijd noodzakelijk is, heeft Féju een stapsgewijze oplossing bedacht. “Wij gaan altijd eerst met elkaar in gesprek, zodat we goed begrijpen wat belangrijk is voor jouw organisatie, hoe er nu wordt gewerkt en waar de mogelijke pijnpunten zitten. Met onze quick scan kunnen we snel je huidige omgeving in kaart brengen om te zien waar mogelijke verbeterpunten zitten. Wij vertalen al deze informatie naar een ‘stip op de horizon’: een flexibele, hybride omgeving die ideaal past bij jouw organisatie en jouw wensen. Daar gaan we gezamenlijk naartoe werken. Minstens zo belangrijk is de route daarheen: je blijft gebruiken wat nu goed voor je werkt en je verandert of moderniseert alleen wat nodig is. Zo kunnen we in behapbare stappen samen naar die moderne hybride ICT-omgeving toe groeien.”

Féju helpt je graag verder

Speelt dit ook in jouw organisatie? Zoek je naar manieren om te kunnen profiteren van alle voordelen van de cloud, terwijl ook de applicaties die (nog) niet naar de cloud kunnen perfect blijven draaien? Er zijn voldoende mogelijkheden waarover we je graag meer vertellen. Ook wanneer je bijvoorbeeld een server en-/of storageoplossing zoekt waarbij je lokaal de touwtjes in handen kunt houden. Stel je vragen via 013-511 50 88 of gebruik ons contactformulier.

Gratis quickscan

Wil je een ‘second opinion’ over jouw ICT-omgeving? We komen graag bij je langs voor een quickscan. Daarmee brengen we snel je huidige omgeving in kaart – zo zien we waar mogelijke verbeterpunten zitten. We luisteren naar jouw wensen en vertalen al deze informatie naar een advies. De quickscan is gratis en vrijblijvend. Dus wat houd je nog tegen?

Het geheim van een goed wifi-netwerk

Optimale dekking, continu goed bereik en veilig data versturen. Dat zijn de eisen die veel van onze relaties hebben voor hun wifi-netwerk. Hoe je dat bereikt, vroegen we aan wifi-expert Wouter Puts van de Féju ICT Groep.

Een goed en veilig wifi-netwerk begint met het aanschaffen van de juiste apparatuur. Maar daarmee ben je er nog niet. “Wij worden regelmatig ingeschakeld door bedrijven die niet tevreden zijn over hun wifi. Ze hebben geïnvesteerd in meerdere wifi-punten en gebruiken nieuwe smartphones en computers, maar het bereik en de snelheid houden te wensen over. Dat kan leiden tot flinke frustratie.”

Wifi analyse

Het eerste wat Féju in zo’n geval doet, is op locatie metingen uitvoeren. Vervolgens wordt een plattegrond gemaakt met daarin alle wensen, maar ook mogelijke obstakels. Daarop baseert Wouter zijn advies. Féju werkt niet alleen in kantoren, maar ook in productie-omgevingen en magazijnen. En daar komt Wouter af en toe uitdagingen tegen.

“Een mooi voorbeeld is het netwerk dat we verzorgden voor PALI Group in Den Bosch. Hun distributiecentrum bestaat uit meerdere gebouwen. Daartussen rijden reachtrucks en heftrucks heen en weer om pallets te scannen. Zij hebben continu goed bereik nodig, ook als ze rondrijden en schakelen tussen de verschillende wifi-punten. En dat was er niet. Daarom klopten ze bij ons aan”, aldus Wouter.

Wifi bij PALI Group

“We maakten een plattegrond met daarin alle gebouwen en alle weggetjes ertussen, maar ook bijvoorbeeld alle vriezers. PALI Group is werkzaam in de vleesverwerkende industrie en heeft meerdere vriezers met temperaturen onder de -18 graden. Je kunt je voorstellen wat al het isolatiemateriaal doet voor je bereik. De wifipunten hingen buiten die vriezers, met extra antennes om te zorgen dat er ook bereik zou zijn in de vriezer. Maar dat werkte dus niet naar tevredenheid. Wij adviseerden om speciale wifipunten op te hangen ín de vriezer. We zijn twee weekenden bezig geweest en sindsdien heeft het hele distributiecentrum continu goed bereik.” IT-manager Alex van Vreede van PALI Group is heel tevreden over de dienstverlening van Féju: “De kwaliteit van ons wifi-netwerk is voor dit deel van ons proces essentieel.”

Wifi tip

Féju heeft al op veel plaatsen mogen meten, adviseren en implementeren. Ook bij particulieren thuis. Heeft Wouter nog een tip? “Hou je apparatuur up-to-date. Dat klinkt heel logisch, maar het wordt toch regelmatig vergeten. Deze week nog kwam ik bij een bedrijf waar de wifi niet goed werkte. Al snel ontdekte ik dat ze hun wifi-punten al drie jaar niet geüpdatet hadden. Iedereen weet dat je smartphone niet goed werkt als je geen updates doet, hetzelfde geldt voor andere hardware!”

Wil jij weten wat je kunt doen voor een optimaal bereik? Bel met Féju: 013 – 511 50 88.

Thuiswerken: een snel en efficiënt werkproces inrichten

Thuiswerken maakt samenwerken lastiger. Hoe richt je je werkprocessen zo in dat er toch korte lijntjes zijn tussen collega’s? Hoe zorg je dat collega’s toch even snel kunnen sparren, elkaar blijven helpen en hun kennis blijven delen? Die vragen krijgen wij regelmatig van onze relaties. Daarom vertellen we hieronder hoe wij dit bij Féju hebben ingericht.

Vóór de coronacrisis, liep je even snel naar een collega om iets te vragen. Nu komt het voor dat je die collega wekenlang niet (live) ziet. Je stuurt een mailtje, krijgt een mailtje terug en zo kan dat weken doorgaan. Wanneer je snel iets wilt terugvinden, is dat niet eenvoudig. Ellenlange mailconversaties in overvolle mailboxen, vaak niet gearchiveerd per project. Herkenbaar? Daar gaat veel kostbare tijd verloren. Bovendien verdwijnt het teamgevoel. Gelukkig kan het anders.

Samenwerken op afstand

Een deel van onze collega’s is vrijwel altijd buiten de deur. Dat was vóór corona al zo en daar zijn we bij Féju aan gewend. Met hen communiceren we altijd op afstand. Consultant Roel Marcus bijvoorbeeld, reist de hele week van relatie naar relatie en komt soms wekenlang niet op kantoor. Toch heeft hij heel regelmatig contact met collega’s van verschillende afdelingen en hij deelt zijn kennis met het hele team.

Onze consultants, maar ook collega’s van support, planning en sales werken nu veel thuis. De grotere afstand, letterlijk en figuurlijk, zorgt ervoor dat zij minder contact hebben met elkaar. Operationeel manager Anton van Dam vertelt: “We beseffen dat het korte praatje bij de koffieautomaat eigenlijk heel waardevol was. Gezellig, maar ook functioneel. Tijdens het thuiswerken, gingen we steeds meer communiceren via WhatsApp. Direct met een collega, maar ook in de Féju appgroep. Het nadeel daarvan is, dat het onoverzichtelijk is. We hadden behoefte aan meer structuur. Daarom hebben we de afgelopen maanden onze werkwijze voor thuiswerken steeds verder geprofessionaliseerd. De tools die we daarvoor het meest inzetten zijn Microsoft Teams en Yammer.”

Thuiswerken met Teams chatfunctie

Bij Féju werken mensen van verschillende disciplines samen aan verschillende projecten voor verschillende relaties. “Om snel, eenvoudig en efficiënt te schakelen met collega’s op normale werkdagen gebruiken we Microsoft Teams. Deze tool werkt perfect voor communicatie tussen support, consultants, sales en planning. Je kunt elkaars agenda inzien, documenten delen en op verschillende manieren met elkaar communiceren. Direct één op één, maar ook in een groep. Elke collega heeft Teams als applicatie op zijn of haar werkplek geïnstalleerd staan. Dit start op bij aanvang van het werk en zo ben je de hele tijd bereikbaar en up-to-date.”

Anton licht dit toe aan de hand van een voorbeeld: “Support heeft een vraag en stelt die via MS Teams aan de betreffende consultant. De consultant ziet de vraag binnenkomen – omdat de app altijd actief is op zijn laptop – en beantwoordt deze direct in de chat. En vice versa. Zo hebben ze heel snel en efficiënt contact. Ik besef dat ik hier de ideale wereld schets, want een collega kan natuurlijk op de wc zitten, aan de telefoon of in een bespreking zijn, maar dan reageert hij of zij direct daarna en is de vraag alsnog snel beantwoord. Veel sneller dan per mail.”

Snel schakelen bij een calamiteit

Een situatie waarbij snel schakelen noodzakelijk is, is bij calamiteiten. “In MS Teams hebben we een team aangemaakt voor calamiteiten, dat is met name handig bij storingsdiensten. Hier kun je in één keer je calamiteit droppen bij alle relevante collega’s. Dan krijg je snel reactie en hulp. Er is altijd wel iemand die kan helpen met zijn ervaring, kennis en kunde. We hebben een aantal jongens die vaak snel reageren met een technische oplossing. IT en Telecom werken hierin natuurlijk samen. In de groep zit bovendien de collega die het meest weet van de werkprocessen van de betreffende relatie. Doordat meerdere mensen meelezen, is bovendien iedereen direct op de hoogte. Want soms kan de oplossing voor meerdere relaties belangrijk zijn. Ideaal.”

Kennis delen met Teams

Ook de sales afdeling maakt veel gebruik van Microsoft Teams. Erik-Jan van der Meijs: “We hebben bijvoorbeeld een eigen Wiki ingericht om kennis te delen. Over vrijwel alle producten is informatie te vinden, niet alleen van de leverancier zelf, maar ook gebruikerservaringen. Deze kennis delen we in Teams met collega’s van de andere disciplines, omdat zij dit ook moeten weten. Verder zetten we Teams in voor remote (video)vergaderen en bellen. Intern maar ook met externen. De kwaliteit van de verbinding is erg goed. Bovendien biedt het gemak en gebruiksvriendelijkheid. Niet alleen voor IT’ers”, lacht hij. “Als je een laptop kunt aanzetten, dan kun je dit ook. In het begin van de crisis zagen we nog veel relaties die Zoom gebruikten. Het grote voordeel van Teams ten opzichte van Zoom is de betrouwbaarheid. Daar hoef je bij Teams nooit aan te twijfelen.”

Microsoft Teams meer dan videobellen

Door de corona crisis heeft het gebruik van Microsoft Teams een enorme vlucht genomen. In zes maanden tijd is het aantal dagelijkse gebruikers met 50% gegroeid naar 115 miljoen mensen wereldwijd, zo maakte Microsoft bekend vorige week bekend. Anton: “Teams ontwikkelt zich tot een allround applicatie die zakelijk gezien alsmaar belangrijker wordt. Je kunt daadwerkelijk samenwerken in teamverband en informatie in één keer delen met iedereen uit het team. Je kunt andere applicaties koppelen waardoor je snel en efficiënt je werk kunt doen. En het daagt je uit om te bekijken hoe je zaken nóg slimmer kunt inregelen met elkaar. Workflows en automatische magische dingen, ik zie het steeds vaker voorbijkomen. Ik ben ervan overtuigd dat mail uiteindelijk verdwijnt en we vooral MS Teams – en alles daaromheen en daaraan vast – gaan inzetten. Omdat ik niet precies weet wanneer, kan ik er geen krat pils opzetten. Maar anders had ik het gedaan!”

Microsoft Yammer

Naast Teams wordt bij Féju steeds meer gebruik gemaakt van Yammer. Deze Microsoft tool is minder bekend, maar zeker de moeite waard. Anton: “Dit is voor Féju de plek waar we informatie delen met elkaar. Teams gebruiken we voor dagelijkse business en projecten, Yammer meer voor algemene zaken. Bedoeld voor een specifieke groep of voor iedereen. Daarvan krijg je geen push notificaties en je hoeft er ook niet elke dag te zijn. Maar het is wel interessant om gedurende de week eens te bekijken.”

In Yammer wordt verschillende soorten info gedeeld: “Informatie die leuk, relevant en interessant is, maar minder urgent. Het is een plek waar je leuke content kunt vinden én delen over je collega’s of ontwikkelingen binnen ons bedrijf. Complimenten, of interessante artikelen om anderen beter te maken. Of privézaken, zoals de collega die ons op de hoogte hield toen hij op het punt stond om vader te worden. Natuurlijk delen we er ook regelmatig geinige dingen. Je kijkt op Yammer op een moment dat je daar zelf behoefte aan hebt en tijd voor hebt. Want je wilt natuurlijk geen leerzame of lollige dingen missen!”

Meer informatie

Beide Microsoft tools zijn beschikbaar als app op je telefoon én computer en ook via de browser van je telefoon en computer. Wil je deze snelle en efficiënte manier van samenwerken inpassen in jouw organisatie? Even sparren kan altijd. Bel gerust met één van onze consultants. We helpen je graag met advies en implementatie.

 

Lees ook:
Thuiswerken: 6 tips voor je thuiswerkplek
Efficiënt en comfortabel thuiswerken: wat heb je nodig?
“Microsoft Gold Partner, daar zijn we heel trots op!”