Gewijzigd rekeningnummer

Het komt steeds vaker voor; bedrijven ontvangen bericht van bijvoorbeeld een leverancier dat diens rekeningnummer veranderd is. Je raadt misschien al dat de ogenschijnlijke verzender vaak van niets weet. Want met een beetje pech zitten er criminelen achter zo’n boodschap, die hopen dat het eerstvolgende factuurbedrag op hun eigen rekening wordt gestort. Kom je daar te laat achter, dan zijn de financiële consequenties mogelijk groot, zo stellen Feju’ers Stijn Helmonds en Juliette Jakobsen. “Zo groot dat we er actief voor willen waarschuwen. Want alleen al alert zijn op deze fraudevorm voorkomt een hoop.”

De term ‘phishing’ klinkt velen bekend in de oren. Deze fraudevorm per e-mail is immers al langer ‘een ding’. Slachtoffers ontvangen veelal een mailtje inclusief link, waarbij doorklikken naar de valse website erachter tot het verlies van geld of persoonlijke gegevens kan leiden. Of tot de installatie van software die gevoelige data verzamelt of je computersysteem verstoort. Maar de vorm van phishing waarbij je bericht – vaak een mailtje – over een gewijzigd rekeningnummer ontvangt? Die is nog té onbekend onder potentiële gedupeerden, zo geven de specialisten aan. Phishingexpert Stijn: “Gelukkig kunnen bedrijven verschillende maatregelen treffen om op tijd te ontdekken: hier klopt iets niet.”

Niet altijd het werk van een techneut

Een redelijk overtuigend mailtje over een gewijzigd rekeningnummer versturen; het is geen hogere wiskunde. “Er wordt simpelweg een nieuw e-mailadres aangemaakt dat erg op dat van de beoogde afzender lijkt. De criminelen passen de verzendnaam vervolgens aan in de naam van een medewerker van die onderneming.” Et voilà: de kans bestaat dat de wisseltruc onopgemerkt blijft.

“Je hoeft écht geen genie of techneut voor deze vorm van fraude te zijn”, zo benadrukt Stijn nogmaals. “Dus staar je alsjeblieft niet blind op zo’n weergavenaam boven een e-mail, bijvoorbeeld. Die kun je altijd naar eigen wens aanpassen. Een crimineel dus ook. Check liever of het gebruikte e-mailadres wel klopt met dat van eerdere correspondentie. Let ook op ander woordgebruik in het bericht en op al het andere dat ‘anders dan anders’ is. Je gezond verstand gebruiken dus. En niet wachten tot het te laat is”, aldus de specialist.

Blijf altijd alert op een hack

Een mail via het juiste e-mailadres van een bedrijf ontvangen? Dat is overigens ook niet alleszeggend, zo vervolgt Stijn. “Want hebben criminelen oneigenlijk toegang tot de betreffende mailbox verkregen, dan heb je alsnog een probleem. Je houdt er misschien niet altijd rekening mee dat een mailadres gehackt kan zijn, maar het is degelijk een mogelijkheid. Ook als het in de 10 jaar ervoor altijd goed is gegaan…”

Dat onderstreept tevens het belang van voldoende onderhoud aan online beveiligingssystemen, zo voegt hij toe. Ook als leverancier zijnde. “Je wilt een ander niet opzadelen met de consequenties van jouw afdoende maatregelen op dat gebied. De hack van een zakelijke mailbox kan immers nooit helemaal voorkomen worden, maar je kunt de kans erop wel degelijk verkleinen. Met een sterk wachtwoord en meervoudige verificatie bijvoorbeeld. En er bestaan clouddiensten en software die actief verdachte inlogpogingen signaleren en je alarmeren, zodat je meteen actie kunt ondernemen en je de kans op een daadwerkelijke hack dus nog verder beperkt. Wij adviseren trouwens graag op dat gebied.”

Het allerbelangrijkste: nabellen

Veiligheid zit ‘m in dezen dus in een combinatie van scherp blijven en de beschikbare techniek optimaal haar werk laten doen. Accountmanager Juliette: “En ga bij het lezen van zo’n mailtje ook na: had ik dit bericht al verwacht? Is de wijziging bijvoorbeeld eerder al een keer telefonisch benoemd?“ Maar dé tip om vooral niet aan deze vorm van fraude ten prooi te vallen, dat is toch wel die van het ‘nabellen’, stellen Stijn en Juliette eensgezind. Stijn: “Of een ander kanaal gebruiken om te verifiëren of er van een rekeningnummerwijziging echt wel sprake is. Zolang je het maar niet via dezelfde weg als het binnengekomen bericht doet.” Navraag doen kost je een paar minuten, maar dan weet je het écht zeker. “En die minimale tijdsinvestering kan je uiteindelijk flinke schadebedragen schelen. In 9 van de 10 gevallen ben je zo’n geldbedrag namelijk kwijt.

Nog zekerder van je zaak

“Je kunt ook een fraudeverzekering voor dit soort situaties afsluiten”, zo vult Juliette haar collega aan. “Want het blijft natuurlijk gewoon mensenwerk, een rekeningnummer wijzigen en betalingen overmaken. Het kan in die zin dus iedereen overkomen. Maar met zo’n verzekering zie je vaak in ieder geval nog een deel van het verloren bedrag terug.”

Nog een mooie optie: aanschuiven tijdens de Sophos Lunch & Learn op 29 februari 2024. Dan word je – tussen 11.00 en 13.00 uur in ons kantoor in Udenhout – bijgepraat over de diensten van beveiligingssoftwarebedrijf Sophos, en komt ook het onderwerp ‘phishing’ aan bod. Meer weten over deze informatieve lunch voor onze relaties? Mail dan naar info@feju.nl en wij vertellen je hoe en wat.

Sophos Platinum Partnerstatus

Platinum Partner

Sophos; speler in het innoveren en bieden van cybersecurity-as-a-service kent ons de Platinum Partner-status toe. Dit is een geweldige erkenning voor het harde werk van ons team. Onze voortdurende toewijding maakt dat we bij Féju over het hoogste kennisniveau beschikken; een van de criteria om deze award te krijgen. We zijn ontzettend trots op deze prestatie en kijken ernaar uit om onze waardevolle samenwerking voort te zetten.

Lees het volledige artikel: Dutch IT Channel – Sophos benoemt Féju tot Platinum Partner

 

 

 

 

 

 

 

 

Alles over de Wifi Site Survey van Féju

Hapert de internetverbinding binnen jouw organisatie wel eens? Valt de wifi met enige regelmaat compleet weg? Of zijn er plekken op kantoor waar überhaupt geen verbinding aanwezig is? Wij snappen: frustratie alom. Want een instabiele verbinding op de werkvloer komt natuurlijk nóóit uit. Het goede nieuws? Mogelijk valt er binnen jouw bedrijf nog ‘wifiwinst’ te behalen. Met onze Wifi Site Survey kom je erachter. Hoe, wie, wat, waar? Je leest er hier alles over.

Vastlopende online meetings, trage laadtijden van software of ‘stops’ op binnenkomende en uitgaande e-mails. Niets is zo vervelend als wifi die niet optimaal werkt. Helaas is het in grotere gebouwen zoals kantoor- en bedrijfspanden een veelvoorkomend probleem. Door te ruime dekkingsgebieden bijvoorbeeld, wat leidt tot een zwak signaal. Maar ook verouderde apparatuur en onnodige wifipunten kunnen tot verstoringen in het netwerk leiden.

Waar de precieze pijnpunten zitten? Dat blijft zonder een grondige analyse altijd gissen. Een heel ander verhaal wordt het als wij ons ermee gaan ‘bemoeien’ en een uitgebreide meting op locatie uitvoeren. We brengen dan allereerst de behoeften van de relatie in kaart. Om vervolgens met geavanceerde technologie en software – waaronder het programma Ekahau – de huidige situatie hierop te toetsen. De uitkomsten zijn bepalend voor het doorvoeren van eventuele optimalisaties. Dit alles op weg naar een stabiel en betrouwbaar wifinetwerk.

Het stappenplan

De weg naar het perfecte wifiplan is niet eenvoudig; het is zelfs een zeer specialistische klus. Gelukkig hebben wij jarenlange ervaring op dit vlak. Onze werkwijze is als volgt:

Stap 1: Naar de tekentafel

Het begint allemaal met een tekening van het te analyseren pand. Die vragen we op bij onze relatie, waarbij geldt: hoe preciezer ‘ie is, des te nauwkeuriger de uitkomsten zijn. Details zoals de schaal, het materiaalgebruik (hout, beton of glas) en eventuele obstakels in de ruimte zijn bijvoorbeeld van groot belang. Het totaalplaatje uploaden we in onze software en vormt het uitgangspunt voor de analyse.

Stap 2: Meten is…

Eenmaal ter plaatse gebruiken we geavanceerde meetapparatuur voor een grondige wifiscan. Tijdens deze meting analyseren we ieder aspect van het netwerk; van signaalsterkte en dekkingsgebieden tot mogelijke stoorzenders. De meting geeft ons een uitgebreid en gedetailleerd inzicht in de prestaties van het netwerk.

Stap 3: …weten

Op basis van de meetgegevens brengen we in kaart waar de netwerkproblemen zich verschuilen. Vaak hebben ze te maken met een overload aan wifipunten, verouderde apparatuur of onverwachte ‘dode’ zones. Hier bedenken we vervolgens passende oplossingen voor. Het verwijderen van overbodige apparatuur, het upgraden van verouderd materiaal en het herplaatsen van wifipunten, routers of versterkers bijvoorbeeld.

Stap 4: It’s Féju-time

Zodra er een sterk plan ligt, leggen we dit voor aan onze relatie. Komen we tot een akkoord? Dan gaan onze Feju’ers zo snel mogelijk tot actie over. We richten de ICT-omgeving duurzaam en toekomstproof in, en zorgen voor stabiliteit en veiligheid. Zodat jouw bedrijf een optimale wifisituatie kent.

Wil jij vaker ‘ja’ kunnen zeggen op alle ICT-vragen en wensen die op je afkomen? Neem dan contact met ons op. We komen graag langs voor een professionele Wifi Site Survey, inclusief een advies op maat.

Alles over de do’s en don’ts van werkplekbeheer

Werkplekbeheer. Zoals de naam al doet vermoeden is het op het beheer en onderhoud van computersystemen en -omgevingen gericht. De partijen die hun ‘workspace management’ aan ons uitbesteden, nemen wij veel werk uit handen. Van inregelen tot onderhoud: wij dragen er zorg voor. Toch is voor de gebruikers zelf ook altijd een belangrijke rol weggelegd. Wat zij kunnen doen voor een goed werkende en veilige werkplek? En waar ze maar beter ver van weg kunnen blijven? ICT-consultant Rob van Nunen deelt zijn tips en adviezen.

De do’s

  1. Updates uitvoeren
    Zorg ervoor dat je apparaten áltijd op de laatste softwareversie draaien. Hackers zijn vindingrijk als het op het kraken van systemen aankomt. En software-updates elimineren eventuele zwakke plekken in het geheel. Blijf je up-to-date, dan ben je dus minder kwetsbaar.
  2. Virusscanner gebruiken
    Een antivirusprogramma beschermt de software van je apparaten tegen computervirussen. Het scant, herkent én verwijdert schadelijke bestanden, waardoor ze geen kans krijgen om problemen te veroorzaken. Draait op jouw systeem nog geen scanner? Draag hier dan zo snel mogelijk zorg voor.
  3. Wees alert voor phishing
    Iedere dag weer versturen criminelen miljoenen phishingmails. Ze doen zich daarin voor als een overheidsinstelling, bank of bedrijf en dringen op actie aan. Klik je op een ingevoegde bijlage of link? Dan komt er ongemerkt kwaadaardige software binnen die je systeem overneemt. Wees dus alert als je iets niet vertrouwt, en klik niet te snel.
  4. Apparaten dagelijks afsluiten
    We gebruiken aan de lopende band programma’s. Maar wist je dat die – ook al heb je ze afgesloten – geheugen innemen op de achtergrond? Dat is van invloed op de snelheid van je hardware. Schakel je device daarom aan het einde van je werkdag uit. Het geheugen komt dan weer vrij. Met de dag erna een hogere snelheid en een beter opslagvermogen tot gevolg.
  5. Zorg voor een goede werkhouding
    Het heeft misschien geen direct verband met de technische kant van werkplekbeheer. Toch mag deze ‘do’ niet ontbreken als het om jouw werkcomfort gaat. Ga bij jezelf na in welke houding je het prettigst werkt, en stem de stand van je scherm en stoel hierop af. Alle beetjes helpen. Je zult het zien!

De dont’s

  1. Klakkeloos klikken
    We klikken wat af online. Maar dit ondoordacht doen brengt risico’s met zich mee. Zéker wanneer er in een bericht teksten staan als ‘laatste waarschuwing’ of ‘laatste kans’. Twijfel je aan de echtheid van een link? Controleer die dan altijd eerst op betrouwbaarheid en veiligheid via de linkchecker van Checkjelinkje.
  2. Aan/uit-knop gebruiken
    Hoe verleidelijk het soms misschien ook is; je computer, laptop of een ander device afsluiten via de aan/uit-knop is een absolute no-go. Het kan niet alleen schadelijk zijn voor je systeem, het brengt ook het risico met zich mee dat bestanden beschadigen of zelfs kwijtraken. Schakel je apparaat daarom altijd op een juiste manier uit.
  3. Ongeduldig zijn
    Je computer die vastloopt; het gebeurt altijd op een moment dat het absoluut niet uitkomt. Vaak zijn we in zo’n situatie geneigd om fanatiek te blijven klikken of continu toetsen in te drukken. Dit zorgt voor nóg meer druk op je systeem en vertraagt het herstel van de storing. Probeer je geduld dus even te bewaren. Voordat je het weet werkt alles weer naar behoren.
  4. Systemen in stoffige ruimtes
    Elektronische apparaten zoals je computer kunnen niet goed tegen stoffige ruimtes. Al helemaal niet wanneer ze ook nog eens volledig ingebouwd zijn. De pc kan daardoor zijn warmte niet kwijt met mogelijk een oververhit apparaat tot gevolg. Wat op z’n beurt kan leiden tot beschadigde onderdelen. Zorg daarom voor voldoende plaats, ventilatie en een omgeving met zo min mogelijk stof.
  5. Werkplekbeheer niet onderbrengen
    Steeds meer bedrijven stappen over op werken in de cloud. Een veelvoorkomende misvatting is dat werkplekbeheer dan overbodig is. Echter zijn er voortdurend nieuwe updates en functies beschikbaar. Het is van belang dat die op een goede, veilige manier geïmplementeerd worden in je systemen.

Doen of niet doen: een back-up maken

Stel jouw organisatie werkt met Microsoft 365 en je verwijderd definitief een Outlook-map. Dan is de kans groot dat het zweet jullie niet meteen uitbreekt. Want er is altijd een kopie in de cloud te vinden, toch? Ja, in principe is dat het geval, maar dat is lang niet het hele verhaal. De hoogste tijd voor een verdiepingsslag, dus. Féju’s senior accountmanager Erik-Jan van der Meijs neemt ons mee. Want een aanvullende back-up maken: is dat nou wel of geen must? 

We beginnen even bij het begin. Een back-up is een reservekopie van je bestanden of complete omgeving, die je kunt gebruiken indien er onverhoopt iets misgaat. Als gegevens per ongeluk beschadigd raken of gewist zijn bijvoorbeeld. Microsoft 365 maakt een basiskopie met een standaard bewaartermijn tussen de 30 en 90 dagen. Maar dat is niet afdoende. Van der Meijs legt uit: “Die kopie is zoals de naam al aangeeft beperkt en dus onvolledig. Hij is immers primair bedoeld voor noodgevallen en dient voornamelijk als een middel voor Microsoft zelf om aan de serviceniveau-overeenkomst te voldoen.”

Het advies van de expert

Je voelt ‘m dus al aankomen. Vraag je Van der Meijs wat hij adviseert – een aanvullende back-up maken: doen of niet doen? – dan hoeft hij niet lang na te denken. “Zéker doen”, stelt hij direct. “Een veelvoorkomende misvatting over het gebruik van Microsoft 365 (SharePoint, OneDrive, Outlook en Teams) is dat bedrijven denken dat hun bestanden veilig en beschermd zijn wanneer er gewerkt wordt in de cloud. En dat er in geval van dataverlies een kopie is waar gebruikers een beroep op kunnen doen. Maar de werkelijkheid steekt anders in elkaar.”

Hij doelt op zaken als geringe herstelmogelijkheden, een beperkte bewaarperiode en het niet terug kunnen zetten van de inrichting van je Outlook-omgeving. Zo zijn zorgvuldig opgebouwde mappen bijvoorbeeld verleden tijd. Daarbij kan het een aanslag zijn op je bedrijfscontinuïteit; voordat je weer up and running bent, ben je zo een hele tijd verder.  Erik-Jan: “Al met al is de basisfunctionaliteit van Microsoft een goed begin, maar is het geen volwaardige oplossing.”

Dataverlies voorkomen met Datto SaaS

Wil je het beschermen van je bestanden nou echt grondig aanpakken? Dan is Datto SaaS – voluit Software as a Service – een interessante back-up dienst om je eens in te verdiepen, aldus de expert. Hij vertelt verder: “Deze additionele service verzorgt geheel autonoom drie keer per dag een online kopie. Met minimaal een jaar retentie, ongelimiteerde dataopslag, anti-ransomware bescherming én maandelijkse schaalbaarheid. Dit alles zonder dat je hier omkijken naar hebt en inclusief 24/7 support!”

Voorbeelden uit de praktijk

Je leest het, Datto SaaS biedt veel mogelijkheden voor herstel bij dataverlies. Van der Meijs: “Het gebruik ervan leidde dan ook al tot mooie succesverhalen. Zo maakten we onlangs mee dat een medewerker op zijn laatste werkdag z’n volledige mailbox vol met relevante informatie deletete. Hier kwam de organisatie pas een hele tijd later achter. Ze trokken bij ons aan de bel en via de volwaardige back-up konden we alle mails terughalen en -zetten. Daar was het bedrijf maar wat blij mee!”

Maar soms kan ook het terughalen van één specifieke mail van groot belang zijn, aldus Erik-Jan. Hij vervolgt: “In het geval van een procedure waarbij bewijslast benodigd is bijvoorbeeld. Recent nog haalden wij die ene belangrijke mail tussen achtduizend andere berichten tevoorschijn. De klant kon ons wel zoenen want hiermee werd de boete die hem boven het hoofd hing volledig kwijtgescholden.”

De balans opmaken

Erik-Jan maakt het nog dagelijks mee: ondernemers die ervan uitgaan dat bij werken in de cloud met Microsoft 365 hun documenten en omgevingen veilig en onaantastbaar zijn. “Hopelijk schudt dit artikel de gebruikers wakker. Want het hebben van een aanvullende back-upoplossing is écht een must. Het stelt je in de eerste plaats in staat om verloren of beschadigde gegevens volledig te herstellen, ongeacht de oorzaak. Daarnaast zorgt het voor meer controle, extra gemoedsrust en een gewaarborgde bedrijfscontinuïteit. Kortom: voordelen alom, en dat voor een geringe investering per gebruiker per maand.”

Meer informatie over Datto Saas

Op dit moment zijn verschillende Féju’ers aanwezig op het driedaagse congres ‘Kaseya DattoCON’ in Dublin. Tijdens dit event staan de krachtigste IT-serviceoplossingen tot nu toe centraal en spijkeren collega’s hun kennis over onder meer Datto SaaS nóg verder bij. Wil je eens met een van onze experts in gesprek over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan contact  met ons op. We denken graag geheel vrijblijvend met je mee.

Voorkom Phishingmail risico’s

Samen de strijd aangaan tegen e-mailgerelateerde beveiligingsincidenten

Online acties met risico’s

Onveilige wachtwoorden instellen, inloggen op een niet door de organisatie beheerde computer of ingaan op valse mails; het zijn enkele online handelingen waaraan de nodige risico’s kleven. Neem nu zo’n phishingmail. Criminelen doen zich daarin voor als een overheidsinstelling, bank of bedrijf en dringen aan op actie. Klikt een gebruiker op de bijlage of ingevoegde link? Dan komt er – zonder dat ‘ie dat in de gaten heeft – een virus of malware binnen, die het systeem vervolgens overneemt. Een mogelijk gevolg is dat er bedrijfsgegevens naar de computer van de kwaadwillende worden verstuurd.

Veiligheidsbewustzijn en -houding vergroten

Met al die bedreigingen op de loer begrijp je: de digitale veiligheid van onze relaties borgen en verbreden heeft onze grootste aandacht. We riepen er zelfs een speciaal Féju Phish Treat-programma voor in het leven, waarbinnen we bedrijfstrainingen geven, tools aanreiken en software bieden die op de specifieke gebruikers wordt afgestemd. Werknemers zijn wat IT-security betreft immers vaak de zwakke plek binnen een organisatie. Ons programma, daar verbeteren we zowel het veiligheidsbewustzijn als de veiligheidshouding mee.

Checklist: zo herken je phishingmails

Ook buiten ons Phish Treat-programma om ontwikkelen we hulpmiddelen waarmee onze relaties zich tegen de slinkse werkwijzen van criminelen kunnen wapenen. Onze checklist voor het herkennen van phishingmails is daar een mooi voorbeeld van. Door de verschillende stappen te doorlopen, onderscheid je nep van echt.

Twijfel je over de echtheid van een e-mail? Wees dan alert, let op de onderstaande ‘red flags’ en stel jezelf de vragen uit de checklist.

  1. Vreemd e-mailadres
    Een apart e-mailadres als afzender is vaak een aanwijzing voor phishing. Bekijk het e-mailadres (met een mouseover); is het betrouwbaar?
  2. Taalfouten
    Het komt steeds minder voor, maar phishingmails bevatten regelmatig nog taal- en/of typfouten. Doorloop de tekst. Hoe is het met de spelling en grammatica gesteld?
  3. Onpersoonlijke aanhef en inhoud
    Bedrijven en instanties waar je klant bent of waarmee je zakendoet, kennen op z’n minst je achternaam en geslacht. Is de aanhef algemeen, zoals ‘Geachte heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’? En bevat de mail generieke communicatie? Let dan op.
  4. Gevoel van haast
    In bijna elk phishingbericht wordt je een gevoel van urgentie aangepraat. Dit zodat je snel overgaat tot actie en daarmee onvoldoende de tijd neemt om er goed over na te denken. Lijkt er sprake van urgentie of bevat de mail dwingende taal?
  5. Onbekende toon
    Neem de tone of voice van de mail onder de loep. Is die zoals je gewend bent van de afzender?
  6. Verdachte bijlagen
    E-mailbijlagen kunnen malware bevatten. De volgende bestandstypen zijn extra verdacht: .zip, .exe, .js, .Ink, .wsf, .scr, .jar. Is de bijlage betrouwbaar?
  7. Onverwachte afzender
    Je ontvangt een e-mail van persoon of bedrijf X. Verwachtte je het bericht ook?
  8. Verdachte link
    Klik nooit zomaar op een link, maar ga er eerst met je muis boven ‘hangen’. Is de site die tevoorschijn komt betrouwbaar? Gebruik bij twijfel checkjelinkje.nl; een handig hulpmiddel waarmee je links en websites op veiligheid controleert.

 

Doen of niet doen: overstappen op zakelijk glasvezelinternet

Een aansluiting voor glasvezelinternet aanleggen. Het is zo’n terugkerend onderwerp bij het koffieapparaat. Maar of de overstap nou verstandig is of niet, dat blijft vaak in het midden. Wij bogen ons over het vraagstuk en wonnen advies in bij Stef Brooimans. Als adviseur en accountmanager bij Féju ICT Group kan hij ons er alles over vertellen. Hij geeft uitsluitsel, en licht ook meteen toe wat de gedachte achter zijn antwoord is. Benieuwd? Lees dan snel verder.

Over glasvezel

Stef: “Laten we beginnen bij het begin. De naam zegt het al: glasvezel is een vezel van glas. Zo dun als een haar en sneller dan het licht als het gaat om het versturen van informatie. Signalen kaatsen tegen de binnenkant van de vezels, waardoor je zonder kwaliteitsverlies hele grote bestanden en data supersnel over het netwerk kunt versturen. Hierdoor profiteer je niet alleen van hoge topsnelheden, ook van een stabiele en toekomstbestendige internetverbinding.”

Overstappen: verstandig of niet?

De accountmanager vervolgt: “Niet alleen ons dagelijkse, ook ons zakelijke leven speelt zich steeds meer online af. We communiceren via sociale media, vergaderen online, bellen via VoIP en delen bestanden in de cloud. En dat het liefst allemaal tegelijkertijd, met z’n allen op hetzelfde moment. Dat deze digitale toepassingen ons werk makkelijker maken, is een feit. Maar dat het om een stabiele en snelle verbinding, mét hoge up- en downloadsnelheden vraagt, ook. De vraag of overstappen op glasvezelinternet verstandig is kan ik daarom volmondig met ‘ja’ beantwoorden.”

Vraag je Stef om zijn antwoord toe te lichten, dan onderbouwt hij dat moeiteloos. “Glasvezel is niet alleen supersnel, het is ook veilig en stabiel. Hierdoor is je bedrijfsinformatie altijd in goede handen. Tel daarbij op dat de upload- en downloadsnelheden ontzettend hoog én gelijkwaardig zijn, en je begrijpt dat werken in de cloud zo een waar feestje is.”

Maak kennis met DELTA Fiber Netwerk

Overweeg je een overstap naar zakelijk glasvezel? “Dan raad ik DELTA Fiber Netwerk aan. Deze partij sluit zoveel mogelijk Nederlanders aan op razendsnel en betaalbaar glasvezelinternet. Inmiddels hebben al ruim één miljoen adressen een aansluiting en daar komen er iedere maand gemiddeld nog 30.000 bij.”

Ben jij gevestigd op bedrijventerrein Vossenberg, Middenbrabantweg, Kraaiven, Loven, Albion of Kanaalzone in Tilburg? Tichelrijt 1 en 2 in Dongen? Of Bedrijvenpark Schepersven in Berkel-Enschot? “Dan heb je geluk! Binnenkort legt DELTA Netwerk hier namelijk voor alle bewoners en ondernemers glasvezel aan. Vliegensvlug én tegen een scherp tarief. En als partner van, mogen wij hier nog een schepje bovenop doen en een introductiekorting aanbieden ”, vertelt Stef enthousiast. Doe hier vooral dus je voordeel mee.

Wij helpen je graag verder

Wil je ontdekken wat glasvezel voor jouw onderneming kan betekenen? Of heb je behoefte aan advies omtrent de pakketmogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We zijn je graag van dienst. Je bereikt Stef of een van onze andere adviseurs telefonisch via: 013 511 50 88. Een e-mail sturen naar sales@feju.nl kan ook.

Bellen via een laptop en headset

Alles over de do’s en don’ts

Bellen via een headset en je laptop; velen van jullie zijn erin geïnteresseerd. Dit blijkt uit de poll die we vorige week op social media plaatsten. Maar liefst 63% van de stemmers gaf immers aan er meer over te willen weten. De meeste stemmen gelden, dus hebben wij er de nodige informatie over onder elkaar gezet. Het resultaat: een blog over de absolute do’s en don’ts voor bellen met een laptop en headset.

De uitkomst van de poll was overigens lang niet unaniem. Voor diegenen die op een van de andere onderwerpen stemden: niet getreurd. Want heb je interesse in bellen via een applicatie op je smartphone of via de vaste telefoon? De experts op onze werkvloer praten over niets liever dan mogelijkheden, valkuilen en voordelen. Ook wat die devices betreft kun je dus te allen tijde bij ons aankloppen voor advies. Daarbij komt dat je bij Féju voor een vast bedrag per maand alle drie de belvormen kunt gebruiken en je dus helemaal niet hoeft te kiezen wat jouw voorkeur heeft. Ideaal!

De do’s van headsetbellen via je laptop

Of het nu om een belangrijke bespreking met een relatie of een onderhoudend gesprek met een thuiswerkende collega gaat: bellen via je laptop en een headset kan een ware uitkomst zijn. Mits je het goed gebruikt. Dat zit ‘m dan vooral in de onderstaande maatregelen.

  1. Zorg voor een goede internetverbinding
    Voor de één een openbaring, voor de ander een open deur, maar hoe het ook zij: voor VoIP-bellen zonder vertragingen of verstoringen is goed internet een absolute must. Alles staat of valt met een verbinding die snel en stabiel is. Wij hebben dan ook een voorkeur voor bedraad.
  2. Gebruik een kwalitatief goede headset
    Het is een gegeven: een goede headset vraagt om investeren. Maar een comfortabel exemplaar met helder geluid kan de gesprekskwaliteit dusdanig verbeteren, dat je die besteding zó weer hebt terugverdiend. Plezierig en onbelemmerd communiceren doet immers ook iets met de klantervaring aan de andere kant van de lijn…
  3. Test je audio-instellingen op tijd
    Rondzingende audio of echo’s tijdens het VoIP-bellen? Nergens voor nodig. Door te controleren of je audio-instellingen correct geconfigureerd zijn voordat je een call ingaat, voorkom je een hoop storende zaken. Prettiger tijdens een gesprek en professioneel naar buiten toe.
  4. Let op achtergrondgeluiden
    Lawaaierige omgevingen lenen zich niet al te best voor een optimaal VoIP-gesprek, ook niet wanneer je een headset draagt. Geen garantie op een rustige plek bij jou op kantoor? Dan biedt een headset met ‘active noise canceling’ uitkomst. Let wel: als je er eenmaal aan begint, kun je waarschijnlijk niet meer zonder.
  5. Beveilig je systeem
    Al werk je misschien niet met staatsgeheimen, ongenode gasten tijdens je telefoongesprek wil ook jij liever niet. Door je VoIP-systeem met sterke wachtwoorden en beveiligingsprotocollen af te schermen, voorkom je ongeoorloofde toegang door derden. Mogen we dan trouwens meteen even een lans breken voor goede wachtwoorden op ál jouw systemen? Geen pleisters plakken, maar voorkómen is ons dringende advies.

Ook niet onbelangrijk: de don’ts

Er valt een hoop te vertellen over wat je allemaal wél kunt doen op het gebied van bellen met een headset via je laptop. Maar er zijn ook een aantal dingen die je juist beter achterwege laat. Hieronder een aantal zaken die wij in de praktijk nog té vaak zien.

  1. VoIP op openbare wifinetwerken gebruiken
    Het is een absolute don’t: een openbaar wifinetwerk gebruiken om te bellen via VoIP. Dat brengt immers aanmerkelijke risico’s met zich mee. Datalekken en ongeoorloofde toegang bijvoorbeeld. Bel dus altijd via een beveiligde, bij jou bekende verbinding.
  2. Goedkope hardware gebruiken
    VoIP-bellen vraagt om kwalitatief hoogwaardige hardware. Zonder is het uiteraard ook mogelijk, maar dan haal je bij lange na niet alles uit jouw gesprekken. Kies dus niet voor de goedkoopste hulpmiddelen, maar lees je in en ga voor goed. Ze zeggen natuurlijk ook niet voor niets dat goedkoop uiteindelijk altijd duurkoop is…
  3. Onbekende software gebruiken
    Misschien ben je er al wel eens toe verleid; even snel VoIP-software downloaden. Omdat het zo handig klonk bijvoorbeeld, en je het snel nodig had. Mogen we je één advies geven? Niet meer doen! Het kan ongemerkt malware en andere beveiligingsrisico’s bevatten. Een onnodig risico, temeer omdat je via Féju ook héél snel aan de juiste software komt; software die gegarandeerd veilig is.
  4. Te snel, te langzaam of te zacht praten
    Of het nu voortkomt uit een poging tot efficiënt vergaderen, tijdgebrek of een lichte vorm van plankenkoorts: te snel of te langzaam praten beïnvloedt de spraakkwaliteit van een VoIP-gesprek negatief. Zelfs met de beste hardware kan je gesprekspartner je dan moeilijk begrijpen, want ook een goede headset is niet tot het onmogelijke in staat. Wees je dus bewust van jouw manier van spreken. En adem zo nu en dan een keertje extra diep in en uit…
  5. Het bereik van je headset overschatten
    Met een headset op wordt opeens heel veel mogelijk tijdens een telefoongesprek. Doorgaan met fysieke werkzaamheden, even naar een andere ruimte lopen of een kop koffie halen bij de automaat. Handig, maar houd wel het bereik ervan in het oog ter voorkoming van een plots wegvallende verbinding. Ter indicatie: bluetooth haalt meestal een meter of 15, en een Dect-headset kan tot zo’n 150 meter aan. Tel voor gebruik dus vooral even uit of die koffiemachine al dan niet een haalbare kaart is.

Meer weten over bellen via VoIP

Ben jij inmiddels overtuigd van het gemak van VoIP-bellen via laptop en headset? Of heeft telefoneren via een app op je smartphone of via de vaste telefoon toch jouw voorkeur? Wij zijn heel benieuwd! Wat je keuze ook is, wij kunnen je helpen om het op een veilige, efficiënte en prettige manier in te regelen. En we benoemen het nog maar een keertje: kun je niet kiezen? Dan maak je voor een vast bedrag per maand dus gewoon van álle opties gebruik. Zo bel je altijd op een manier die voor jou op een bepaald moment het beste werkt. Meer weten over onze eenvoudige, flexibele én goedkope vorm van telefonie? Neem dan contact op met Stef Brooimans.

QR code phishing: de nieuwste trend onder hackers

Zoals je weet zijn we bij Féju altijd scherp op cybercrime. We doen ons uiterste best om je hier zo goed mogelijk tegen te beschermen. Daarom wijzen we je graag op de nieuwste trend onder hackers: QR-code phishing. Hoe dat werkt en hoe je jezelf ertegen kunt beschermen, lees je in dit artikel.

Hackers gebruiken QR codes om je te beroven

De FBI heeft consumenten gewaarschuwd dat criminelen QR-codes gebruiken om gegevens te stelen, malware in te sluiten om toegang te krijgen tot het apparaat van het slachtoffer en betalingen om te leiden voor gebruik door cybercriminelen. “Een slachtoffer scant wat zij denken dat een legitieme code is, maar de vervalste code leidt slachtoffers naar een kwaadaardige site, die hen ertoe aanzet om login-, of financiële informatie in te voeren”, aldus de FBI. “Toegang tot deze informatie geeft de cybercrimineel de mogelijkheid om geld te stelen via je account.”

Opkomst sinds corona

QR-codes maken contactloze interacties heel gemakkelijk. Sinds de corona pandemie zijn we er bovendien aan gewend geraakt om QR-codes te scannen; van je vaccinatiebewijs of toegangsbewijs, maar ook van bijvoorbeeld menukaarten in de horeca. Maar de codes maken het voor cybercriminelen ook makkelijk om je kwaadaardige links te sturen. En als je inloggegevens eenmaal zijn gestolen, kunnen aanvallers gemakkelijk persoonlijke en bedrijfsgegevens stelen.

Fraudeurs denken vaak een stap vooruit en zijn sluw in hun strategieën om nietsvermoedende mensen te verleiden om op een link te klikken, een bestand te openen, of – nu dus – een code te scannen. QR-codes worden gebruikt om in te loggen op accounts, contactgegevens uit te wisselen en geld over te maken of contactloze betaalopties te bieden – dat kan dus ook naar frauduleuze sites.

QR code phishing: Hoe kun je jezelf beschermen?

Féju geeft je graag enkele tips waarmee je beter beschermd zult zijn:

  1. Wanneer je een QR-code scant (met je eigen scan app), controleer dan eerst de URL die verschijnt, voordat je erop klikt. Bedenk: Is dit een betrouwbare website waarnaar je wordt verwezen?
  2. Deel geen gevoelige informatie tenzij je zeker weet dat het legitiem is; wees sceptisch. Zeker wanneer je op de betreffende website gekomen bent via een QR-code.
  3. Check of de QR-code geen sticker is. Een oplichter kan een QR-code maken die er authentiek uitziet, maar die naar zijn criminele website leidt. Vervolgens laat die stickers met de QR-code afdrukken en plakt deze óver de legitieme QR-code. Gebruikers worden naar de criminele website gestuurd, waarna hun bank- of creditcardgegevens worden gestolen, of andere persoonlijke gegevens. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij reclame-uitingen en parkeermeters.
  4. Vermijd het downloaden van QR-lezers die je bereikt via een QR-code, omdat dit vaak een truc is die door oplichters wordt gebruikt. Of nog beter: download helemaal geen enkele app die je via een QR-code hebt bereikt. Gebruik de app store voor een veiligere download.
  5. Ontvang je een e-mail waarin staat dat een betaling is mislukt, bijvoorbeeld van een bedrijf waar je recent een aankoop hebt gedaan? Als het bedrijf zegt: ‘u kunt de betaling alleen voltooien via een QR-code’, bel dan eerst het bedrijf om dit te verifiëren.
  6. Ben sowieso altijd extra alert wanneer gevraagd wordt om gevoelige informatie zoals credit card gegevens, wachtwoorden en persoonlijk identificeerbare informatie.
  7. Bonus tip: Met de vakantie voor de boeg is het extra opletten met QR-codes voor wifi-netwerken. En gebruik bij voorkeur geen gast-netwerken of andere openbare, onbekende netwerken.

 

Kortom: we raden je ten zeerste aan om op dezelfde manier over QR-codes te denken als dat je al doet over andere phishing-tactieken. Bij twijfel kun je altijd even Googlen. Of Féju bellen. We vertellen je graag meer over een goede security strategie voor je bedrijf.

De voordelen van Teams chat

Microsoft Teams wordt vooral gebruikt voor video conference. Toch kun je er veel meer mee; daarop wijzen wij steeds meer bedrijven. Bij Féju zetten wij bijvoorbeeld de chatfunctie van Teams intensief in als intern communicatiekanaal. En steeds vaker ook extern. We leggen je graag uit waarom.

De chatfunctie van Teams is een goede vervanger voor e-mail. Van een overvolle mailbox wordt niemand gelukkig. Bij bedrijven wordt vaak ‘reply to all’ gedaan – zeker intern – terwijl de betreffende mail voor lang niet iedereen relevant is. Wanneer wij bijvoorbeeld een mail sturen naar de groep ‘Féju Intern’ worden er 40 mails gestuurd. Als iemand dan een reply to all stuurt, zijn dat al 80 mails. Enzovoort. Voor elk van die e-mails moet iemand de keuze maken wat hiermee te doen: lezen, verwijderen, archiveren, beantwoorden of… vergeten.

Ga maar eens na: hoeveel interne mails worden er in jouw bedrijf per dag gestuurd? En hoeveel tijd wordt daaraan ‘verspild’?

De nadelen van e-mail

Stel je voor: je komt terug van vakantie en ziet in je mailbox 200 nieuwe e-mails. Hoe weet jij dan welke mail het meest urgent is? Hoe weet je welke mails je als eerste moet lezen en welke niet meer relevant zijn? Klant mails met aanvragen verdwijnen hierdoor tussen de interne mails die misschien niet zo belangrijk zijn. Daarom is het sowieso goed om interne berichten te scheiden van externe.

Sneller en directer communiceren met Teams

Sinds we bij Féju de interne mails hebben vervangen door chat berichten in Teams, hebben we 40% minder mailverkeer. Bovendien chatten we per project: overzichtelijk én je hebt zo al een eerste filter, op basis waarvan je de urgentie kunt inschatten. Ook kun je zien wie beschikbaar is; je stuurt dus geen berichten aan mensen die met vakantie zijn. Je ziet in één oogopslag het hele chat gesprek (zoals bij bijvoorbeeld WhatsApp) en daarmee is het veel overzichtelijker dan e-mail. Kortom: we communiceren sneller en directer.

Teams chat: veel voordelen

Zo zijn er nog veel meer voordelen. Naast berichten kun je namelijk ook eenvoudig documenten delen. Deze documenten blijven op één plek staan en je werkt samen in hetzelfde document. Geen rondzwervende documenten met allemaal verschillende versies dus. Met één druk op de knop geef je jezelf een taak of stel je een reminder in. En je kunt Microsoft Teams natuurlijk koppelen met je Outlook mail en je projectplanning. Dan heb je niet veel andere programma’s meer nodig om effectief je werk te kunnen uitvoeren.

Workshop Microsoft Teams

Wil jij Teams ook breder gaan inzetten? De beste manier om hiermee te starten, is door te weten wat er allemaal mogelijk is. In een korte maar efficiënte workshop vertelt ICT-consultant Maarten van Esch je over de mogelijkheden, de voordelen én hij laat meteen zien hoe je Teams gebruikt. Na zijn workshop kunnen de gebruikers in jouw organisatie er direct mee aan de slag! Wil je meer weten? Bel dan even naar 013 511 50 88.

 

Meer weten over hoe wij Teams Chat gebruiken? Lees dan Thuiswerken: een snel en efficiënt werkproces inrichten.