Waarschuwing ransomware

Sinds enkele dagen zijn wereldwijd een enorme hoeveelheid hackactiviteiten gaande omtrent ramsomware. Daarom wijzen wij u erop extra alert te zijn.

Deze hackactiviteiten vallen onder de ransomware bedreiging, waarbij een bestand binnen het ICT netwerk vele bestanden zal versleutelen. Door middel van een hack wordt toegang verkregen tot de ICT-omgeving. Na versleuteling (Cryptolocker), wordt gevraagd ‘losgeld'(ransom) in de vorm van Bitcoins te betalen, waarmee de schade of versleuteling ongedaan gemaakt kan worden.

Het fenomeen Ransomware is al maanden actief maar sinds enkele dagen is een zeer dreigende en schadelijke versie actief.

Wij als uw automatiseringspartner, zijn al bezig met het controleren van diverse systemen van ons relatiebestand om de noodzakelijke aanpassingen te adviseren of te realiseren.

Voor onze relaties bij wie de security echt naar een hoger level gebracht moet worden, wordt door de consultant contact met u opgenomen.
Daar waar aanpassingen eenvoudig te realiseren zijn, zullen wij deze preventief doorvoeren om de risico’s te beperken.

In de basis is het noodzakelijk een aantal zaken op orde te hebben. De volgende adviezen geven wij onze relaties:

–          Bescherm uw organisatie met een goede (Next-Generation) firewall, waarmee meer beveiligd kan worden dan alleen zogeheten internetpoorten. Het scannen van uw internetverkeer is van uitzonderlijk belang. Eventuele aanvallen kunnen hiermee geblokkeerd worden, ter voorkoming dat het eindeloos door gaat.

–         Informeer bij uw consultant of het mogelijk is om externe aanmeldingen op landniveau te blokkeren. Waarom de toegang goedkeuren vanuit een specifiek land of continent waar vandaan u mogelijk nooit zult aanmelden? Landen waarvanuit veel gehackt wordt zijn bijvoorbeeld China, Rusland en Afrikaanse landen.

–        Bescherm uw Terminal Server omgeving met een 2Factor Authenticatie oplossing: daarmee moet u naast uw gebruikersnaam en wachtwoord een code invoeren, waardoor het meer veiligheid biedt. Voor uw bankzaken, DigID en diverse overheidsberichten moet u dit ook, dus waarom uw ICT omgeving niet?

–        Gebruik VPN (Virtual Private Network) aanmelding voor beveiligde toegang naar uw ICT omgeving.

–        Controleer uw wachtwoorden en laat preventief het wachtwoordbeleid nalopen of aanpassen. Eenvoudige wachtwoorden moeten in de praktijk niet meer mogelijk zijn. Wachtwoorden moeten een vastgestelde moeilijkheidsgraad hebben en periodiek aangepast worden.

–        Controleer zelf uw back-up, of laat uw back-up voorziening door ons controleren. In geval van nood is de back-up uw eerste redmiddel!

–        Open géén vreemde emails van partijen of leveranciers die geen zaken met u doen. Goede voorbeelden hiervan staan beschreven in een recent artikel van Avro Tros.

 

Bovenstaande punten zijn slechts enkele maatregelen die nageleefd zouden moeten worden.

Wij vragen u zelf ook na te denken over het huidige gebruik van uw ICT omgeving en waar u als klant kunt bijdragen aan het verbeteren van de security.

Bij twijfel of onraad over de security van uw ICT omgeving, kunt u altijd contact met ons opnemen. Zeker in geval van Ransomware is het noodzaak snel en adequaat te handelen om eventuele schade zoveel mogelijk te beperken.

Féju heeft een 24/7 telefonische bereikbaarheidsdienst, die dus ook ’s avonds, in het weekend en tijdens feestdagen bereikbaar is. Onze deskundige medewerkers loggen met een remote systeem in op uw netwerk, onderzoeken de oorzaak van het probleem en lossen het vervolgens op.  U bereikt uw persoonlijke hulplijn via 013 511 50 88.

Féju Groep neemt Netprof over

De Féju Groep uit Udenhout heeft Netprof uit Culemborg overgenomen. Dit IT-bedrijf is gespecialiseerd in werkplek- en systeembeheer, hard- en software, netwerk beveiliging, beheer en onderhoud.

Netprof-eigenaar Andrew Peters: “Deze overname biedt een win-winsituatie voor alle partijen. Voor mijn relaties blijf ik het aanspreekpunt, daar verandert niets in. Zij kunnen nu gebruik gaan maken van de brede expertise van Féju. Ook de 24/7 helpdesk die Féju biedt, is voor hen absoluut een pluspunt.”

Aanvullende dienstverlening

Voor Féju is met de overname de gewenste uitbreiding en versterking van het consultants team gerealiseerd. “Daarbij nemen we ook de ongeveer 60 relaties van Netprof over”, aldus Féju-eigenaar Albert Jakobsen. “Deze relaties zullen we op korte termijn gaan bezoeken en informeren over de aanvullende diensten en specialismen van Féju. We kunnen hen bijvoorbeeld ook gaan bedienen op het gebied van telefonie. Natuurlijk blijven deze relaties gewaarborgd van de dienstverlening die ze van Andrew gewend zijn.”

Andrew Peters (54) komt van origine uit de UK maar woont sinds 1990 in Nederland. In 1999 ging hij in dienst bij Decsys, dat in 2001 de naam veranderde naar Netprof. In 2006 nam Andrew Netprof volledig over. Met de overname door Féju treedt Andrew in dienst als IT consultant bij Féju.

In de afgelopen jaren nam Féju vaker bedrijven over. In 2015 werd de telecommunicatietak van Van Loon Elektro overgenomen, voorafgegaand door ITcom4 in 2014, Witlox Projects in 2012 en de telecom activiteiten van Teurlings Installatietechniek in datzelfde jaar. In 2011 nam Féju de telecom activiteiten van Hoppenbrouwers Elektrotechniek over en ook ANOA (2007), Immax Automatisering (2006) en Hoppenbrouwers Automatisering (2005) werden eerder al overgenomen door Féju.

Save

Save

Save

Save

Féju is een erkend leerbedrijf

Féju mag zich voortaan een erkend leerbedrijf noemen. Dit keurmerk is ons toegekend door het SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven). Na een kort certificeringstraject kwam deze week het verlossende bericht dat we vanaf heden een erkend leerbedrijf zijn!

Erkend leerbedrijf

“Féju wil investeren in de volgende generatie. Dat doen we door als leerbedrijf betrokken te zijn bij het opleiden van studenten uit het beroepsonderwijs” aldus Peter van Dijk, die namens Féju als praktijkbegeleider voor de studenten zal fungeren.

“Bij het opleiden van jonge vakmensen is het belangrijk dat het onderwijs en het bedrijfsleven goed samenwerken. Theorie en praktijk moeten op elkaar afgestemd zijn. Mbo-studenten leren veel in de praktijk en daarom bieden wij aan dat ze bij ons kennis kunnen opdoen: professionele stages en leerbanen in het team van Féju.”

Operationeel manager Anton van Dam vult aan: “Dat we nu gecertificeerd erkend leerbedrijf zijn, past goed in ons beleid om meer maatschappelijk verantwoord te ondernemen. We helpen er graag aan mee dat er ook in de toekomst nog goede IT-ers op de arbeidsmarkt rondlopen. Een extra voordeel is dat zij Féju straks al kennen als potentiele werkgever. En andersom: wij leren potentiele collega’s kennen en kunnen de talenten een baan aanbieden na hun leerperiode bij ons. Alleen maar voordelen dus!”

Zoek jij een stage of leerplek?

Wie interesse heeft in een stage of praktijkplek bij Féju kan een mail sturen aan Anton van Dam: anton@feju.nl. Vermeld in je mail wat voor plaats je zoekt, in welke periode én welke studie je volgt. Hopelijk tot binnenkort!

Nieuwsbrief december 2016

De nieuwsbrief van december is uit! U kunt ‘m lezen door te klikken op Nieuwsbrief december16_LR. Veel leesplezier!

Nieuwsbrief december16

 

Save

Pas op voor het encryptievirus

Dagelijks horen wij van relaties dat ze te maken hebben met cryptovirussen, ook wel RansomWare genoemd. De cryptolocker slaat als een razende om zich heen! In dit artikel vertellen wij u wat het is en wat u kunt doen om uw organisatie te beschermen.

Encryptievirus: wat is het?

Een encryptievirus is een RansomWare of ook wel Cryptoware. Deze vorm van malware zorgt ervoor dat bestanden worden versleuteld, waardoor het niet meer mogelijk is om deze bestanden te gebruiken. Bovendien moet u betalen om de versleuteling weer ongedaan te maken.

cryptolocker-2-0

Encryptievirus: hoe werkt het?

Er worden mails verstuurd uit naam van bekende bedrijven zoals DHL, Fedex en UPS, maar ook steeds vaker vanuit bekende relaties waar u dagelijks mee mailt.

De inhoud van de mail is vaak niet van het echt te onderscheiden. U wordt gevraagd op een link te klikken voor meer informatie, of om een bijlage te openen. Als u dit doet, kan het virus worden geïnjecteerd op uw computer en op alles wat zich in hetzelfde netwerk begeeft. Ook de reeds gemaakte back-ups in het netwerk kunnen hierdoor onherstelbaar beschadigd worden.

Het virus verspreidt zich razendsnel en nadat het virus alle bestanden op de achtergrond heeft verminkt, maakt het virus zich bekend: u moet betalen om de versleuteling weer ongedaan te maken.

Er is geen enkele zekerheid dat uw bestanden ook daadwerkelijk ontsleuteld worden. Gerenommeerde beveiligingsbedrijven hebben daarom nadrukkelijk afgeraden te betalen. Hopelijk hebt u een goede back-up van uw bestanden.

Mijn bestanden zijn versleuteld, wat nu?

De verminkte bestanden kunnen niet worden hersteld. Laat het virus zo snel mogelijk verwijderen om daarna de back-up terug te zetten. Is er geen back-up of is uw back-up onvolledig? Ook dan wordt er met klem geadviseerd om niet te betalen. Beter kunt u even bellen met uw contactpersoon bij Féju.

Encryptievirus: wat kunt u proactief doen?

Voorkomen is altijd beter dan genezen! Daarom hebben wij de volgende tips voor u:

  • Een goed beveiligd systeem is enorm belangrijk.
  • Daarnaast is het zeer belangrijk dat u als gebruiker goed oplet wat u naar binnen haalt (lees: waar u op klikt met de muis).
  • U kunt bepaalde type bestanden laten blokkeren zodat mails met dit type bijlagen niet langer binnenkomen.
  • Zorg dat iedereen binnen uw organisatie bewust is van de gevaren van deze RansomWare!

Het belang van een goede back-up

Hier blijkt maar meer hoe belangrijk een goede back-up is. Controleer uw back-up regelmatig en zorg dat uw back-up ook buitenshuis wordt gebracht (bijvoorbeeld online back-up). Synchronisatie door OneDrive of Dropbox oplossingen is vaak niet toereikend!

Controleer ook of uw bestanden daadwerkelijk teruggezet kunnen worden vanuit de back-up. Heel vaak is de back-up ‘successful’ of ‘completed’ maar blijken de bestanden bij het terugzetten toch corrupt of blijkt de back-up job niet toereikend en onvolledig.

Hebt u nog vragen, of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met uw vaste Féju contactpersoon of bel (013) 511 50 88. Wij informeren u graag!

Save

Save

Cloud computing

Regelmatig krijgen wij de vraag: wat is cloud nou eigenlijk precies en wat zijn de voordelen en nadelen ervan? Hieronder vertellen wij u in een notendop wat u écht moet weten.

Wat is cloud computing?

cloudwolk

Cloudcomputing, vaak afgekort als cloud, is een term die steeds breder gebruikt wordt. Bij cloud-oplossingen wordt ICT als dienst aangeboden via het internet vanaf een cloudserver. U kunt op afstand inloggen op deze server. De term cloud is bedacht omdat internet niet tastbaar is, net als een wolk.

Om het wat concreter voor u te maken, noemen we enkele kenmerken die cloud zo populair hebben gemaakt.

De voordelen van cloud diensten

  • Hardware, software en gegevens worden aan u beschikbaar gesteld op aanvraag. Zo beschikt u over een ‘eigen’ virtuele infrastructuur die schaalbaar is in omvang en mogelijkheden: u neemt de hoeveelheid vermogen af die u nodig hebt en schakelt naar behoefte capaciteit in- of uit.
  • Kostenefficiënt: omdat u alleen betaalt voor wat u afneemt.
  • Geen investeringen: u hebt geen kosten voor (onderhoud aan) hardware en software.
  • Zekerheid qua continuïteit: bij een onverwachte, sterke toename in het dataverkeer kan de cloud flink worden opgeschaald, zodat uw voorzieningen betrouwbaar blijven.

Drie soorten cloud

Cloud oplossingen kunnen onderverdeeld worden in drie soorten:

  • Private cloud: een afgescheiden (dedicated) ICT-omgeving, gebouwd op een infrastructuur die alleen voor úw activiteiten gebruikt wordt en die wordt gehost in het datacenter van Féju. Bijvoorbeeld: virtuele servers.
  • Public cloud: een kosteneffectieve oplossing waarbij u infrastructuur deelt met andere gebruikers. Bijvoorbeeld: email via Hosted Exchange.
  • Hybrid cloud: een oplossing die het beste van beide biedt. Bijvoorbeeld: private cloud voor veilige en betrouwbare business applicaties, gecombineerd met public cloud voor betaalbare en schaalbare email.

Cloud op maat

Werken in de cloud is een grote trend. Toch zijn er een aantal zaken waarmee u rekening moet houden wanneer u overgaat op cloudvoorzieningen. Globaal komt het erop neer dat de clouddiensten die u inschakelt, perfect moeten passen bij uw organisatie en uw werkprocessen. Ook de kwaliteit en continuïteit moeten veel aandacht krijgen, zodat deze gewaarborgd kunnen worden.

Ook de veiligheid is van groot belang, zeker sinds de nieuwe wet datalekken van kracht is. Wellicht zetten uw medewerkers nu regelmatig gegevens in Dropbox, wat niet optimaal veilig is.

Daarom bieden wij u altijd een cloud-oplossing op maat. We inventariseren vooraf uw situatie en adviseren vervolgens een oplossing die optimaal past bij uw organisatie.

Enkele voorbeelden hiervan kunt u lezen in de cases die we beschreven hebben over de clouddiensten die we bij onze relaties AtlantisZorg en Floris’Hand hebben geïmplementeerd.

cloud

Féju Cloud Opslag

Een van de populairste clouddiensten is Féju Cloud Opslag. Door middel van een online fileserver kunt u (online) files delen met collega’s, relaties en leveranciers. Het is een systeem waarmee u 24×7 vanaf ieder device (dus smartphone, tablet, laptop en pc) toegang heeft tot uw data.

Met deze oplossing deelt u eenvoudig files van iedere grootte online, zonder dat daarvoor een applicatie van een derde partij nodig is. U kunt:

  • Een file eenvoudig delen door er op te klikken
  • Nauwkeurig alle rechten instellen voor verschillende gebruikers
  • Gemakkelijk samenwerken met leveranciers en relaties met de Outlook plug-in.

Féju Cloud Opslag is ontworpen om onderweg gemakkelijk bij al uw bestanden te kunnen en om eenvoudig bestanden uit te wisselen met relaties, collega’s en leveranciers. Waar u zich ook bevindt en met welk apparaat u ook werkt.

Als u op kantoor aan het werk bent, merkt u niet direct dat u in de cloud aan het werken bent. Wel de voordelen van de cloud maar niet de nadelen, dat is de kracht van Féju Cloud Opslag.

Andere cloud oplossingen

Féju is u ook graag van dienst met:

  • Féju 2Factor Authenticatie: meer persoonlijke en beter beveiligde authenticatievorm voor het inloggen op uw netwerk, uw (eigen) Cloud, uw website, uw intra- of extranet, enzovoort.
  • Féju Online Back-up: moderne en geavanceerde manier om een back-up te maken en ‘buitenshuis’ te bewaren.
  • Féju Mobile Device Management: voor het veiliger en effectiever beheren van de smartphones, tablets, laptops en pc’s in uw organisatie.
  • Féju Cloud Desktop: toegang tot uw bureaublad, programma’s en bestanden, overal en vanaf ieder device, zeer flexibel en zonder onderhoud (ook wel DaaS genoemd).
  • Féju Office365: combinatie van Hosted Exchange, MS Office applicaties en Online SharePoint zodat u altijd en overal kunt werken met de cloud versies van deze Microsoft diensten.

We hopen u hiermee meer inzicht te hebben gegeven in cloud computing en de mogelijkheden ervan. Wilt u weten wat cloud-oplossingen kunnen betekenen voor uw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met onze sales afdeling via 013 511 50 88 of sales@feju.nl. Wij adviseren u graag.

Wat u écht moet weten over cloud computing

Regelmatig krijgen wij de vraag: wat is cloud nou eigenlijk precies en wat zijn de voordelen en nadelen ervan? Hieronder vertellen wij u in een notendop wat u écht moet weten.

Wat is cloud computing?

Cloudcomputing, vaak afgekort als cloud, is een term die steeds breder gebruikt wordt. Bij cloud-oplossingen wordt ICT als dienst aangeboden via het internet vanaf een cloudserver. U kunt op afstand inloggen op deze server. De term cloud is bedacht omdat internet niet tastbaar is, net als een wolk.

Om het wat concreter voor u te maken, noemen we enkele kenmerken die cloud zo populair hebben gemaakt.

De voordelen van cloud diensten

  • Hardware, software en gegevens worden aan u beschikbaar gesteld op aanvraag. Zo beschikt u over een ‘eigen’ virtuele infrastructuur die schaalbaar is in omvang en mogelijkheden: u neemt de hoeveelheid vermogen af die u nodig hebt en schakelt naar behoefte capaciteit in- of uit.
  • Kostenefficiënt: omdat u alleen betaalt voor wat u afneemt.
  • Geen investeringen: u hebt geen kosten voor (onderhoud aan) hardware en software.
  • Zekerheid qua continuïteit: bij een onverwachte, sterke toename in het dataverkeer kan de cloud flink worden opgeschaald, zodat uw voorzieningen betrouwbaar blijven.

 

Drie soorten cloud

Cloud oplossingen kunnen onderverdeeld worden in drie soorten:

  • Private cloud: een afgescheiden (dedicated) ICT-omgeving, gebouwd op een infrastructuur die alleen voor úw activiteiten gebruikt wordt en die wordt gehost in het datacenter van Féju. Bijvoorbeeld: virtuele servers.
  • Public cloud: een kosteneffectieve oplossing waarbij u infrastructuur deelt met andere gebruikers. Bijvoorbeeld: email via Hosted Exchange.
  • Hybrid cloud: een oplossing die het beste van beide biedt. Bijvoorbeeld: private cloud voor veilige en betrouwbare business applicaties, gecombineerd met public cloud voor betaalbare en schaalbare email.

 Cloud op maat

Werken in de cloud is een grote trend. Toch zijn er een aantal zaken waarmee u rekening moet houden wanneer u overgaat op cloudvoorzieningen. Globaal komt het erop neer dat de clouddiensten die u inschakelt, perfect moeten passen bij uw organisatie en uw werkprocessen. Ook de kwaliteit en continuïteit moeten veel aandacht krijgen, zodat deze gewaarborgd kunnen worden.

Ook de veiligheid is van groot belang, zeker sinds de nieuwe wet datalekken van kracht is. Wellicht zetten uw medewerkers nu regelmatig gegevens in Dropbox, wat niet optimaal veilig is.

Daarom bieden wij u altijd een cloud-oplossing op maat. We inventariseren vooraf uw situatie en adviseren vervolgens een oplossing die optimaal past bij uw organisatie.

Enkele voorbeelden hiervan kunt u lezen in de cases die we beschreven hebben over de clouddiensten die we bij onze relaties AtlantisZorg en Floris’hand hebben geïmplementeerd.

Féju Cloud Opslag

 

Een van de populairste clouddiensten is Féju Cloud Opslag. Door middel van een online fileserver kunt u (online) files delen met collega’s, relaties en leveranciers. Het is een systeem waarmee u 24×7 vanaf ieder device (dus smartphone, tablet, laptop en pc) toegang heeft tot uw data.

Met deze oplossing deelt u eenvoudig files van iedere grootte online, zonder dat daarvoor een applicatie van een derde partij nodig is. U kunt:

  • Een file eenvoudig delen door er op te klikken
  • Nauwkeurig alle rechten instellen voor verschillende gebruikers
  • Gemakkelijk samenwerken met leveranciers en relaties met de Outlook plug-in.

 

Deze oplossing is ontworpen om onderweg gemakkelijk bij al uw bestanden te kunnen en om eenvoudig bestanden uit te wisselen met relaties, collega’s en leveranciers. Waar u zich ook bevindt en met welk apparaat u ook werkt.

Als u op kantoor aan het werk bent, merkt u niet direct dat u in de cloud aan het werken bent. Wel de voordelen van de cloud maar niet de nadelen, dat is de kracht van Féju Cloud Opslag.

 

Andere cloud oplossingen

Féju is u ook graag van dienst met:

  • Féju 2Factor Authenticatie: meer persoonlijke en beter beveiligde authenticatievorm voor het inloggen op uw netwerk, uw (eigen) Cloud, uw website, uw intra- of extranet, enzovoort.
  • Féju Online Back-up: moderne en geavanceerde manier om een back-up te maken en ‘buitenshuis’ te bewaren.
  • Féju Mobile Device Management: voor het veiliger en effectiever beheren van de smartphones, tablets, laptops en pc’s in uw organisatie.
  • Féju Cloud Desktop: toegang tot uw bureaublad, programma’s en bestanden, overal en vanaf ieder device, zeer flexibel en zonder onderhoud (ook wel DaaS genoemd).
  • Féju Office365: combinatie van Hosted Exchange, MS Office applicaties en Online SharePoint zodat u altijd en overal kunt werken met de cloud versies van deze Microsoft diensten.

 

We hopen u hiermee meer inzicht te hebben gegeven in cloud computing en de mogelijkheden ervan. Wilt u weten wat cloud-oplossingen kunnen betekenen voor uw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op met onze sales afdeling via 013 511 50 88 of sales@feju.nl. Wij adviseren u graag.

Save

Save

Save