Datto RMM software tool

Je IT-omgeving moet altijd goed werken. Dat is wat wij horen van onze relaties, elke keer weer. Je wilt er blindelings op kunnen vertrouwen. En als er dan een keer iets dreigt vast te lopen, wil je dit vooraf weten zodat problemen voorkomen kunnen worden. Geldt dit ook voor jouw organisatie? Dan is de Datto RMM software tool iets voor jou.

Wat doet de Datto RMM software tool?

RMM staat voor Remote Monitoring en Management. Deze oplossing geeft meer en beter inzicht in je IT-netwerk, ook op afstand. Dat is fijn voor de eindgebruiker (zelfs als die niet of weinig ICT kennis heeft) én voor het management. Dat leggen we hieronder uit. We hebben dit monitoring systeem bij diverse bedrijven geïmplementeerd en zij zijn er stuk voor stuk erg enthousiast over.

Proactief systeembeheer

Nadat we de monitoring tool hebben geïnstalleerd, geeft deze eenvoudig en snel inzicht. Voor jouzelf, maar ook voor onze support afdeling. We kunnen direct zien welke apparatuur actief is in je netwerk. Zo kunnen we je servers en werkplekken (notebooks, tablets, pc’s en Apple computers) en zelfs switches en firewalls in de gaten houden. We checken bijvoorbeeld of overal alle patches tijdig geïnstalleerd zijn en of de virusscanners up to date zijn. Het ‘vollopen’ van opslagcapaciteit wordt tijdig opgemerkt. Féju support houdt dit continu in de gaten en volgt alle uitzonderingen dagelijks op. Zo heb je dus proactief systeembeheer dat gericht is op de toekomst.

Remote support

Remote support kunnen we met deze software tool heel snel en eenvoudig verlenen. Zo verdient de oplossing zich snel terug. Normaal gesproken maken we, samen met de eindgebruiker die een ‘probleem’ meldt, een remote verbinding via Teamviewer. Om een goede verbinding te krijgen, zijn we gemiddeld 5 minuten bezig. Met de Datto RMM software tool gaat dit veel eenvoudiger en binnen enkele seconden. Wij zoeken het gebruikte device op in ons overzicht en nemen het daarna direct over zonder dat de eindgebruiker zelf actie hoeft te ondernemen.

Van onze relaties horen we dat hun medewerkers heel erg tevreden zijn over dit systeem. De eindgebruiker, die niet altijd ICT-technisch onderlegd is, hoeft zelf geen lastige handelingen te ondernemen en dat zorgt voor een fijne gebruikerservaring.

Voordelen van de Datto RMM tool

  • Naast eenvoudig en snel, is deze oplossing ook nog eens veilig;
  • Bovendien integreert dit monitorsysteem naadloos met andere systemen;
  • Zoals gezegd biedt de Datto RMM software tool actueel en accuraat inzicht;
  • Zo kunnen wij proactief systeembeheer bieden;
  • Remote support: de in de portal opgenomen hardware kan direct door ons worden ‘overgenomen’;
  • De monitoring tool biedt uitgebreide, overzichtelijke management rapportages.

Voordelen voor het management

De overzichtelijke managementrapportages die de software tool biedt, geven direct inzicht in je ICT-omgeving. Om een aantal voorbeelden te geven: Je ziet welke medewerker met welk device werkt en hoe oud het device is. Ook zie je welke applicaties zijn uitgerold en of mensen zich houden aan bedrijfspolicies. Via scripting is selfhealing mogelijk. Bovendien kun je snel oplossingsgerichte acties uitvoeren, zonder dat eindgebruikers daar last van ondervinden. Op termijn zal hierdoor het reguliere systeembeheer in minder uren kunnen; zo verdient de tool zich meer dan terug.

Meer informatie?

Wil je meer weten? We verzorgen graag een demo. We vertellen je dan hoe deze oplossing kan samenwerken met jouw IT-infrastructuur en welke voordelen dat gaat opleveren. Neem vrijblijvend contact op met onze adviseurs via 013 511 50 88.

Naar volgende nieuwsbericht

Steeds meer corona cybercrime

Het coronavirus is een zeer dominant thema binnen cybercrime. De aanvallers maken dankbaar gebruik van de onzekerheid die heerst rond het virus en de crisis. Voorlopig zal dit nog wel zo blijven. In dit artikel noemen we een aantal voorbeelden, zodat je gewaarschuwd bent…

Onderzoekers van Proofpoint hebben ontdekt dat meer dan 80 procent van de huidige cyberaanvallen op de een of andere manier gebruikmaakt van het coronavirus. Bijna elk type cyberaanval wordt gebruikt met coronavirus thema’s, zoals business email compromise (BEC), malware, spam-e-mailcampagnes en ‘credential phishing’. Vooral die laatste wordt enorm vaak gezien. Een voorbeeld daarvan is deze mail.

Corona cybercrime

De aanvallers doen zich in deze phishing-aanval voor als een grote Nederlandse bank. Deze aanval is gericht op de productie-, technologie- en industriële sector en probeert slachtoffers te verleiden hun bankgegevens prijs te geven. In het bericht wordt gesproken over een zogenaamde ‘antibacteriële betaalpas’ en er staat verder dat zij zich houden aan “de richtlijnen van het RIVM en de overheid”.

Malware

Dit is één van de vele voorbeelden van nepmails die cybercriminelen versturen. Daarnaast versturen zij ook sms’jes met links. Hiermee kunnen zij persoonlijke gegevens inzien of jouw computer infecteren met een virus of malware. Wanneer je een mail verdacht vindt: klik niet op de link, open geen bijlage en reageer niet op de mail, maar verwijder de mail direct.

Een interne mail over een besmette collega en het te volgen protocol, een mail over besmette buren, mails over corona regels of een remedie tegen het virus, het zijn enkele voorbeelden van de onderwerpen in de corona cybercrime die gaande is.

Corona cybercrime staff

Nep-webshops

Het landelijk meldpunt internetoplichting (LMIO) meldde dat steeds meer mensen worden opgelicht door malafide-webshops die corona-gerelateerde producten zoals mondkapjes aanbieden. De producten worden wel betaald, maar niet geleverd. Je herkent deze nep-webshops vaak aan het feit dat ze alleen een betaalmogelijkheid via een link aanbieden, in plaats van reguliere mogelijkheden zoals iDeal. Klik hier voor een actuele lijst van uit de lucht gehaalde malafide webshops.

Gevaarlijke websites

Check Point Intelligence heeft gemeld dat sinds januari al zeker 4.000 domeinnamen over het coronavirus geregistreerd zijn. Zo’n 3% van die websites blijkt kwaadaardig en 5% is verdacht. Veel van deze nieuwe domeinen zullen uiteindelijk voor phishing worden gebruikt.

Phishing

In Italië is een grootschalige phishingcampagne verspreid. Zeker 10% van de organisaties heeft hier al mee te maken gehad. Zij ontvingen bijvoorbeeld een nepmail die verwijst naar een document waarin alle voorzorgsmaatregelen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zouden staan. Wie doorklikt, haalt Ostap Trojan Downloader binnen, een bekende Trickbot-downloader. Dat is een dominante banking-trojan, die voortdurend wordt bijgewerkt met nieuwe mogelijkheden en functies. Ook in Nederland worden steeds meer phisingmails verstuurd over corona-gerelateerde onderwerpen.

Corona cybercrime WHO

Wees gewaarschuwd

Mensen die in een cybercrime-val zijn getrapt, vinden dit vaak ongelooflijk. Ze weten dat ze geen bijlagen moeten openen of op links moeten klikken. Maar criminelen zijn hun slachtoffers steeds een stapje voor met slimmere manieren. Het kan ook jou overkomen, of één van je medewerkers. Zeker nu veel mensen vanuit huis werken, is de kans aanwezig dat het een keer misgaat.

Féju helpt je graag om je organisatie te beschermen. Een proactieve firewall, een 2Factor Authenticatie oplossing voor je server, een beveiligde VPN-verbinding en het blokkeren van aanmeldingen vanuit bepaalde landen waarmee je bedrijf geen zaken doet, zijn enkele voorbeelden. Verder adviseren we graag over je wachtwoordbeleid, back-up procedure (je redmiddel bij ransomware) en het voorlichten van je medewerkers.

Beveiliging tegen cybercrime

Bij twijfel of onraad over de security van je ICT omgeving, kun je altijd contact met ons opnemen. Zeker in geval van ransomware is het noodzaak snel en adequaat te handelen om eventuele schade zoveel mogelijk te beperken.

Féju heeft een 24/7 telefonische bereikbaarheidsdienst, die dus ook ’s avonds, in het weekend en tijdens feestdagen bereikbaar is. Onze deskundige medewerkers loggen met een remote systeem in op je netwerk, onderzoeken de oorzaak van het probleem en lossen het vervolgens op. Je bereikt je persoonlijke hulplijn via 013 511 50 88.

Naar volgende nieuwsbericht

Féju 3CX: De toekomst van telefonie

Wilt u vast en mobiel integreren? Dat kan met Féju 3CX, een telefonie-omgeving die stabiel, geavanceerd en extreem uitgebreid is. Deze oplossing is geschikt voor elke bedrijfssector en biedt u complete telefonie voor een fractie van de kosten. “Dit is echt wel het nieuwe telefoneren als je het mij vraagt. Flexibel en toekomstbestendig.”

Meer functies, minder kosten

Stef Brooimans, Accountmanager Telecom bij Féju ICT Groep, is erg enthousiast: “Integreren van vast en mobiel is heel eenvoudig met deze oplossing. Je hebt uitgebreide callcenter mogelijkheden, vanaf elk device. Dus met de vaste lijn, je mobiele telefoon, maar ook vanaf je computer. We installeren dit lokaal – dus op je computer of server – of hosted, dat wil zeggen in de cloud vanuit ons eigen Féju datacenter. Vervolgens is Féju 3CX goed te beheren en makkelijk in gebruik.”

Met mobiele app en webclient

3CX biedt een uitgebreide webclient: “Op je scherm heb je een overzicht van alle collega’s, waarin je ziet wie aanwezig is en niet in gesprek. Vervolgens klik je een collega aan en wordt die gebeld. Gewoon via je headset. Natuurlijk kun je ook bellen met een hoorn, of mobiel. En gebeld worden. Met zo veel mogelijkheden, dit is echt uniek.”

Mobiel bellen vanaf vast nummer

“Veel van onze relaties zijn heel enthousiast over de mogelijkheid van mobiel bellen met een vast nummer. Stel dat je onderweg bent en mobiel gaat bellen, maar liever je mobiele nummer niet wil tonen. Dat komt regelmatig voor bij directeuren of accountmanagers die hun mobiele nummer liever geheim houden. Met Féju 3CX is dat heel eenvoudig. Je belt mobiel, maar het vaste nummer van je bedrijf wordt getoond. Wel zo professioneel! Dat biedt veel gemak!”

Uitgebreide mogelijkheden

Féju 3CX biedt verder chat, videobellen, telefonistesoftware, rapportages en integratie met je CRM of ERP pakket. Een uitgebreid overzicht van alle functies vindt u in dit overzicht: Féju 3CX.

Wilt u meer weten? Stef Brooimans vertelt u graag meer. U kunt hem bereiken via +31 (0)13 511 50 88 of s.brooimans@feju.nl.

Naar volgende nieuwsbericht

Bellen naar vast hoeft niet meer te kosten dan 1,9 cent per minuut

“Veel bedrijven weten niet wat ze betalen voor telefonie. Bijvoorbeeld het bedrijf waar ik vorige week was, daar hadden ze het overzicht niet meer” zo vertelt telecom accountmanager Stef Brooimans. “Ze pakten terplekke een factuur erbij en bleken 170 euro per maand te betalen. Wij gaan het nu leveren voor 42,50 euro. We heffen alle contracten van losse partijen op, zodat er geen dubbele kosten meer zijn.”

Televoip Totaal

Dit is één van de vele voorbeelden. Met Televoip Totaal powered by Féju, ons eigen provider platform, zijn we scherper geprijsd dan grote spelers als Vodafone, KPN en Tele2. En veel scherper dan het oude ISDN. In de meeste gevallen betaal je voor Ziggo 14 cent en voor KPN 13 cent per minuut. Dat is ook hun starttarief. Bij ons is dat maar 5 cent. En natuurlijk is onze kwaliteit niet minder dan die van andere partijen.

“Een bijkomend voordeel is dat je alles onder één dak hebt. Veel bedrijven halen hun telefonie apparatuur bij bedrijf X, hebben hun beltikken bij provider Y en een internetverbinding bij partij Z. Bij een storing wijzen die drie leveranciers naar elkaar en mag je zelf uitzoeken waar het probleem ligt” aldus Stef. “Bij Féju heb je maar één aanspreekpunt. Féju levert de apparatuur, beheert de apparatuur en levert ook de telefoniedienst. We kunnen dan ook nog een separate internetverbinding leveren, zodat telefonie en dataverkeer gescheiden blijven. Mocht er een storing zijn, dan bel je gewoon naar Féju. Wij lossen het snel en in eigen beheer op.”

Transparant

Met ons platform hebt u bovendien altijd inzichtelijk wat u doet aan telefonie. U krijgt een eigen inlog voor het klantportaal, zodat u inzicht hebt in uw gebruik. Bij grote providers is dit veel minder transparant.

Altijd bereikbaar

Uw vaste nummer doorschakelen naar mobiel is heel eenvoudig. In de portal zet u uw mobiele nummer: als u niet opneemt op de vaste lijn, wordt deze doorgeschakeld naar uw mobiel. Zo mist u nooit meer een gesprek.

Féju telecom helpdesk 24/7

Als één van uw collega’s er even niet uitkomt: bel de helpdesk van Féju. Wij kunnen zaken op afstand beheren. Of we komen langs. Ook ‘s avonds en in het weekend.

Interesse?

Féju ICT Groep levert telefonie voor alle bedrijven; van zzp tot grote bedrijven met tien vestigingen. Buiten alle genoemde voordelen, bent u waarschijnlijk ook nog eens voordeliger uit. Zoek uw factuur maar eens op; de kans is groot dat wij ‘m halveren.

Stuur een foto van uw factuur naar Féju. Dat kan per mail naar telecomhelpdesk@feju.nl of via WhatsApp naar 013- 850 59 78. Wij laten u binnen twee werkdagen weten hoeveel voordeel u kunt behalen.

Barco Clickshare: ideale oplossing voor draadloos presenteren

Féju deelt graag tips die werken en samenwerken eenvoudiger en plezieriger maken. Deze keer wijzen we u graag op de Clickshare oplossing van Barco.

“We gebruiken het zelf en hebben de Clickshare van Barco al bij veel van onze relaties geïmplementeerd. Zij zijn allemaal enthousiast” vertelt Pieter de Bruijn van Féju ICT Groep. “Het is een ideale oplossing voor draadloos presenteren. Je verbindt het kastje met je laptop, wacht een paar seconden en kunt beginnen met je presentatie. Je kunt ‘m ook gebruiken vanaf je mobiele telefoon, tablet of Microsoft Surface apparaat. Nooit meer gedoe met kabels!”

Draadloos presentatiesysteem

Barco zelf noemt het draadloze presentatiesysteem ‘de meest intuïtieve gebruikerservaring voor samenwerking in vergaderingen’. Met behulp van de ClickShare Button of de ClickShare app kan content gedeeld worden. Het systeem is naadloos te integreren in het bedrijfsnetwerk en garandeert een grote mate van beveiliging.

In de vergaderruimte van Féju  (The Oak Room) wordt de Clickshare CSE-200+ gebruikt met 4K ondersteuning. “Daar zitten twee kastjes bij, zodat je met twee gebruikers tegelijk op een scherm kunt presenteren. Zo kunnen we bijvoorbeeld de cijfers van twee collega’s naast elkaar leggen. Een mooie oplossing voor multidisciplinair samenwerken met één apparaat. En als ik het simpel moet omschrijven: Het biedt gewoon heel veel gemak!”

Barco Authorized Connect Partner

Begin 2019 is Féju partner geworden van Barco. Dit betekent dat de consultants van Féju zeer brede kennis in huis hebben over de producten van Barco en getraind zijn om deze producten te implementeren. We zijn trots op dit nieuwe partnership!

Meer informatie?

Bent u benieuwd of deze oplossing interessant is voor uw organisatie? Wij vertellen u graag over de voordelen en leggen uit hoe het kan samenwerken met uw IT infrastructuur. Natuurlijk kunt u ook bij ons langskomen, zodat u zelf in onze vergaderruimte kunt ervaren hoe eenvoudig en praktisch de Barco Clickshare oplossing werkt. Voor het maken van een afspraak of het stellen van uw vragen, kunt u bellen met 013 511 50 88.

Microsoft stopt met Windows 7, Windows Server 2008 en Office 2010

Gebruikt uw organisatie nog Windows 7? Dan hebben we een belangrijke mededeling voor u. Microsoft beëindigt op 14 januari 2020 de ondersteuning van Windows 7, Windows Server 2008, Small Business Server 2011 en Office 2010. Vanaf dat moment biedt het geen technische updates meer, bijvoorbeeld voor de beveiliging tegen cybercrime. Wij adviseren u dringend over te stappen naar nieuwere versies. Wachten is niet verstandig. Hier leest u alle ins en outs.

Ondersteuning loopt af op 14 januari 2020

Al ruim een jaar geleden kondigde Microsoft de ‘End of Support’ aan voor Windows 7. Microsoft levert vanaf 14 januari 2020 geen technische ondersteuning en software-updates meer ter bescherming van uw pc. Dit betekent dat uw computer en alle gegevens die u hebt opgeslagen, dan niet langer beschermd zijn tegen hackers.

Microsoft zelf “raadt u ten zeerste aan om vóór januari 2020 over te stappen naar Windows 10, om te voorkomen dat u in een situatie komt waarin u service of ondersteuning nodig hebt die niet langer beschikbaar is.” Overigens zal niet alleen Windows 7 eruit gaan, maar ook Windows Server 2008, Microsoft Office 2010, Microsoft Exchange 2010 en Windows Small Business Server 2011. Féju raadt u aan om naar een modern besturingssysteem te upgraden.

Windows 7 update

Waarom stopt Microsoft de ondersteuning?

Toen Windows 7 werd uitgebracht op 22 oktober 2009, verklaarde Microsoft 10 jaar productondersteuning te leveren. De exacte datum voor de beëindiging is gepland op 14 januari 2020. Volgens Microsoft “zodat zij hun investeringen kunnen richten op de ondersteuning van nieuwere technologieën en fantastische nieuwe ervaringen.” De situatie is vergelijkbaar met april 2014, toen Microsoft stopte met de ondersteuning van Windows XP.

Wat gebeurt er als ik de oude versies blijf gebruiken?

U kunt Windows gewoon blijven starten en uitvoeren, maar u ontvangt geen softwareupdates meer van Microsoft, ook geen beveiligingsupdates. Dan wordt uw pc of server kwetsbaarder voor virussen en andere beveiligingsrisico’s. Wanneer een bug in de beveiliging wordt ontdekt, wordt deze niet meer gerepareerd. Hackers krijgen zo veel eenvoudiger toegang tot uw computer en uw bestanden.

Wat is het advies van Féju?

Op dit moment heeft 19 procent van de Nederlandse gebruikers nog Windows 7. Zij moeten allemaal gaan overstappen vóór januari. Om de grote drukte voor te zijn, adviseren wij u om niet langer te wachten.

Ons advies is om op zeer korte termijn over te gaan naar nieuwe systemen:

  • Werkplekken voorzien van Windows 10;
  • Servermigratie naar Windows Server 2016 of 2019;
  • Gebruik van actuele Office versie, zoals Office 2019 of Office 365.

Wachten tot het laatste moment is een groot risico. Vroeg of laat zult u problemen ondervinden wanneer u gebruik blijft maken van deze Microsoft producten. Zeker met de enorme toename van cybercrime is de veiligheid van uw gegevens van groot belang. Volgens de AVG-wetgeving bent u verplicht om gegevens te verwerken met software die up-to-date is. Meer daarover leest u in onze eerdere waarschuwing over Windows 7.

Wilt u meer informatie over de beëindiging van Windows 7? We geven u graag een persoonlijk advies over de juiste oplossing. Dan inventariseren we uw bedrijfsnetwerk en geven we een advies op maat. U kunt vrijblijvend contact met ons opnemen via 013 – 511 50 88 of via sales@feju.nl.

VoIP actie: opvolger van ISDN

KPN heeft aangekondigd te stoppen met ISDN per 1 september 2019! Tijd om over te stappen op een alternatief. Voor veel bedrijven is VoIP een goede oplossing. Daarom heeft Féju nu een mooie VoIP actie aanbieding.

Féju Telecommunicatie adviseert om binnenkort over te stappen naar een toekomstbestendige oplossing. De nieuwe communicatievorm heet VoIP (ook wel SIP genoemd).

VoIP voordelen

VoIP is inmiddels een betrouwbare oplossing (mits goed aangelegd). Ook zijn er veel koppelingen mogelijk met andere IP-diensten. De maandelijkse lasten zijn een groot voordeel. Ter vergelijking: een ISDN-2 lijn kost nu ongeveer 36 euro per maand, een VoIP trunk kost slechts 5 euro per maand. Ook de belkosten kunnen flink lager zijn dan u nu gewend bent.

 De voordelen van VoIP:

  • Flink voordeliger dan ISDN.
  • Meer flexibiliteit, bijvoorbeeld in doorschalen.
  • Integratie met andere IP-oplossingen.

 

VoIP actie

Voor MKB-bedrijven met minder dan 20 toestellen, hebben wij nu een tijdelijk aanbod: stap over naar VoIP bij Féju, dan krijgt u van ons een nieuwe telefooncentrale helemaal gratis.

U hoeft geen licenties te betalen en beschikt over gratis keuzemenu’s. Gratis is bij ons ook echt gratis.

Meer weten?
Een algemeen advies over de juiste keuze is lastig te geven. Wij geven u graag een advies op maat over de best passende oplossing voor úw organisatie. Technisch én passend binnen uw budget. Wilt u meer weten? Bel dan met onze telecom-expert Pieter van Opbergen via 013- 511 50 88.

 

Wat zijn de alternatieven?

KPN stopt dus met ISDN. Er bestaan vier mogelijkheden om dit probleem op te lossen:

  1. Wij bouwen uw huidige telefonieomgeving om naar IP.
  2. Wij plaatsen een converter voor uw telefooncentrale.
  3. Wij vervangen uw huidige centrale door een nieuwe centrale.
  4. We bieden een oplossing waarmee u gaat communiceren via de cloud.

 

  1. Uw huidige telefooncentrale ombouwen naar IP

Het kan zijn dat u in het verleden een telefooncentrale hebt gekocht die ingericht is op basis van ISDN, maar die ook IP geschikt is. Dit is de makkelijkste vorm van migreren. Wij kunnen de ISDN lijnen omzetten naar IP en aansluiten op de telefooncentrale. Een werkje van minder dan een halve dag. Het grote voordeel is dat de maandelijkse lasten op uw telefoonrekening flink gaan zakken. Als u deze situatie hebt, dan adviseren wij u om vooral niet te wachten!

  1. Het plaatsen van een converter voor de telefooncentrale

Soms komt het voor dat het vervangen of het ombouwen van de telefooncentrale geen optie is. Dan blijft het feit dat ISDN gaat stoppen: u moet toch een alternatief gaan kiezen. De meest voor de hand liggende optie is dan een ISDN-VoIP converter te plaatsen voor de huidige centrale, waardoor deze verder niet aangepast hoeft te worden. Dit heeft niet onze voorkeur, maar onze adviseur zal u bijpraten over de mogelijkheden en onmogelijkheden.

  1. Uw telefooncentrale vervangen door een VoIP centrale

Dit is de meest voor de hand liggende optie. Uw huidige centrale is wellicht al tien jaar oud, afgeschreven en toe aan de nieuwe technieken. Wij sluiten een nieuwe centrale inclusief nieuwe toestellen aan op uw huidige datanetwerk. Deze centrale kan volledig IP zijn of in een hybride uitvoering geleverd worden. De investering zal naar verwachting ongeveer 175 euro per werkplek bedragen. Maar dat verdient u snel terug.

  1. U gaat bellen in de cloud

De cloud is populair. Het is doorzichtig en flexibel. U hebt geen telefooncentrale meer nodig. Wij zullen eerlijk adviseren of de cloud een geschikte oplossing is voor u. Wij zijn als Telecombedrijf onpartijdig en bieden meerdere typen cloud telefonie aan: KPN één, Telfort zakelijk, Tele2 en MyConnect. We kennen de voor- en nadelen van de diverse systemen en adviseren welke het beste bij u past. Uiteraard met een goede onderbouwing. Daarna is de keuze aan u.


Laat u niets aansmeren

Op dit moment zijn veel bedrijven aan het rondbellen met mooie aanbiedingen. Ze beloven dat ze u gratis overzetten naar een betere oplossing. Misschien bent u ook al gebeld.

Laat u niets aansmeren: deze bedrijven weten niets van uw huidige systeem en uw behoeften. Ze bieden geen oplossing op maat. Wij hebben al een aantal gevallen gezien van bedrijven die ingingen op een aanbod van bijvoorbeeld KPN en die in de problemen kwamen. Uiteindelijk waren zij toch duur uit.

Aan uw ISDN zijn vaak traditionele apparaten gekoppeld: uw nieuwe telefonie oplossing moet daarmee wel kunnen samenwerken! Denk bijvoorbeeld aan:

  • faxmachines
  • deuropeners
  • slagbomen
  • lift-telefoons
  • toegangshekken
  • frankeermachines
  • alarmsystemen
  • modems
  • omroepsystemen
  • pinautomaten


Advies op maat

Daarom is het belangrijk dat u een advies krijgt dat past bij uw organisatie, uw systemen en uw wensen. Wij vertellen u graag over:

  • Veiligheid: Wat zijn de zwakke plekken van VoIP en hoe ga je hier mee om?
  • Nieuwe toepassingen: VoIP biedt nieuwe technieken en toepassingen.
  • Kosten: Besparen met VoIP, is dat vanzelfsprekend?
  • Compatibiliteit: Is uw traditionele apparatuur nog aan te sluiten?
  • Overstappen: Waarmee moet u rekening houden als u overstapt van ISDN naar VoIP?
  • Cloud: Is overstappen naar bellen in de cloud een goed alternatief voor u?

 

Waarom Féju?

Pieter van Opbergen, onze specialist op dit vakgebied, adviseert al over telefonie sinds 1988; sinds de dag dat PTT Telecom privatiseerde in Nederland. Wij hebben de volledige revolutie meegemaakt van draaischijf en analoge lijnen tot de meest geavanceerde VoIP-oplossingen.

Bij Féju bent u op het juiste adres: wij verkopen geen verrassingen. U krijgt een gepast advies van uw vertrouwde partner. Ook hier geldt: Féju, de juiste klik.

Meer informatie?

U ziet het: het is tijd om af te stappen van ISDN. Maar niet voordat u een goed advies hebt ingewonnen bij Féju. Wij vertellen u graag welke oplossing het beste past bij uw wensen, uw budget en uw organisatie. Onze medewerkers komen het u graag vertellen. U kunt een afspraak maken via 013- 511 50 88.

Gebruikt uw organisatie nog Windows 7? Lees dan deze waarschuwing


Microsoft beëindigt op 14 januari 2020 de ondersteuning van Windows 7. Vanaf dat moment biedt het geen ondersteuning meer, zoals beveiligingsupdates voor deze versie. Maar ook op dit moment is Windows 7 al niet helemaal veilig. Wat betekent dit voor u?

Zeker met de invoering van de AVG is het belangrijk dat uw systeem goed beveiligd is. Als uw organisatie persoonsgegevens verwerkt, dient dit te gebeuren met up-to-date hardware en software. Microsoft meldde zelf in januari 2017 al: Windows 7 kan niet meer mee op het gebied van veiligheid. Bovendien bleek uit onderzoek van IT-beveiliger Webroot al dat de gemiddelde Windows 7-pc twee keer zo veel malware bevat als de gemiddelde Windows 10-pc. Nu al genoeg redenen om over te stappen, zo lijkt ons.

Windows 7

Windows 7: wat is de huidige situatie?

Op dit moment biedt Microsoft nog een standaard ondersteuning voor Windows 7, waarbij geen nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd, maar alleen nog beveiligingsupdates. Dit loopt tot 14 januari 2020. Vanaf dan zullen er ook geen beveiligingsupdates meer komen.

Vanaf januari 2020 biedt Microsoft geen ondersteuning meer en daarmee wordt het probleem nog groter: uw gegevens worden niet meer beveiligd, waarmee de kans nog groter is dat u slachtoffer wordt van cybercriminelen. Bugs die worden ontdekt, zullen dan niet meer gerepareerd worden.

Waarom stopt Microsoft met Windows 7?

Microsoft zelf heeft aangegeven dat als alle gebruikers op hetzelfde systeem zitten het gemakkelijker is om updates te ontwikkelen en deze op grote schaal uit te voeren. De markt verandert continu en ook voor systemen worden steeds nieuwere versies geïntroduceerd. Het kost veel geld en tijd om deze moderne systemen geschikt te maken voor de verouderde versies van Windows. Om diezelfde reden werd eerder Windows XP al uitgefaseerd. Nu is Windows 7 aan de beurt. Het doel van Microsoft is daarom dat iedereen overstapt naar Windows 10.

Overstappen naar Windows 10: dit zijn de voordelen

IT-beveiliger Webroot stelt: “Hoewel Windows 10 geen oplossing is voor alle beveiligingsmalheur, is het een stap in de goede richting. In combinatie met geavanceerde endpoint-beveiliging die gebruik maakt van gedragsanalyse en machine learning, kan een overschakeling naar Windows 10 de kwetsbaarheid van bedrijven voor cyberaanvallen flink verminderen.”

Verder noemen wij de volgende voordelen:
• Windows 10 is veiliger. Zoals hierboven genoemd zal Windows 7 echt onveilig worden in gebruik na 14 januari 2020;
• Het systeem blijft langer houdbaar, want de updates van Windows 10 lopen door tot 14 oktober 2025;
• Het besturingssysteem is efficiënter in elkaar gezet, waardoor programma’s sneller laden en het besturingssysteem ook minder zal vergen van de hardware;
• Windows 10 sluit als beste aan op Microsoft Cloud oplossingen, zoals Office 365 en Microsoft 365;
• Halfjaarlijks geeft Microsoft een grote update uit waarin altijd een nieuwe functionaliteit wordt ingevoerd;
• Nieuwe apps of updates van apps worden steeds minder ondersteund op Windows 7, vooral na 14 januari 2020.

Windows 10

Hoe kunt u upgraden?

Er zijn drie verschillende opties hoe u kunt upgraden naar Windows 10:

  • Optie 1: Bij het uitbrengen van Windows 10 zijn veel computers uitgeleverd met een Windows 10 licentie, maar met een downgrade naar Windows 7 (vanwege standaardisatie en/of compatibiliteit met gebruikte applicaties). Deze computers kunnen alsnog een upgrade krijgen naar Windows 10. Er is een directe upgrade mogelijk via de Windows 10 Media Creation Tool.
  • Optie 2: De gratis mogelijkheid voor het upgraden naar Windows 10 is beëindigd op 29 juli 2016. Maar op dit moment is deze gratis upgrade onofficieel nog steeds mogelijk.
  • Optie 3: U kunt een Windows 10 licentie aanschaffen. Zakelijk is het waarschijnlijk gunstiger om een nieuwe computer aan te schaffen versus de kosten van een licentie en installatie-uren.

Nog meer beëindigingen

Naast Windows 7 is er nog een aantal (server) producten van Microsoft waarvan de ondersteuning op 14 januari 2020 wordt beëindigd. De belangrijkste zijn:
• Microsoft Office 2010
• Windows Server 2008 (R2)
• Microsoft Exchange 2010
• Windows Small Business Server 2011

Windows Server 2008 (R2) en Microsoft Exchange 2010 vormen vaak het hart van een bedrijfsnetwerk en vervanging is vaak ingrijpender dan het vervangen van een werkstation. Daarom kan het voor uw organisatie een interessante keuze zijn om over te stappen op Office 365.

Het advies van Féju

Ons advies is om op korte termijn over te stappen naar nieuwe systemen. Vroeg of laat zult u problemen ondervinden wanneer u niets doet en gebruik blijft maken van Windows 7. Zeker met de invoering van de AVG en de enorme toename van cybercrime is de veiligheid van uw gegevens van groot belang.

Wanneer u de overstap maakt van Windows 7 naar Windows 10 is het belangrijk om na te gaan of uw bedrijfsapplicaties en randapparatuur goed werken op Windows 10. Daarnaast is het verstandig om backups te maken van alle bestanden. Mocht Windows 10 toch niet goed werken na een upgrade, dan hebt u altijd nog 30 dagen de tijd om weer te downgraden naar Windows 7.

Wilt u meer informatie over de overstap naar Windows 10? Wilt u dat we uw bedrijfsnetwerk inventariseren en een advies op maat uitbrengen? Wilt u ondersteuning bij een migratie naar Windows Server 2016 of Office 365? Of hebt u een andere vraag? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

General Data Protection Regulation – uitgelegd door Féju

Met dit artikel wil Féju haar relaties informeren over de Algemene  Verordening Gegevensbescherming (AVG, in het Engels GDPR) waarbij de belangrijkste regels aan bod zullen komen.

Nieuwe Europese privacy wetgeving, wat betekent dat voor uw organisatie?

Daar waar veel organisaties druk bezig zijn om in te lezen en te spelen op de nieuwe Wet Meldplicht Datalekken, staat de volgende grote verandering alweer voor de deur. Op 25 mei 2018 wordt de Europese privacywetgeving van kracht die de Nederlandse wetgeving vervangt. In een eerder artikel hebben wij uitgebreid stilgestaan bij de huidige privacywetgeving. In dit artikel willen we ook een korte samenvatting geven over de huidige privacywetgeving (Wbp), waarna we meer in detail ingaan op de nieuwe Europese wetgeving.

Huidige privacywetgeving (samenvatting)

De Wbp geeft in Nederland het kader voor het gebruik van persoonsgegevens. Een persoonsgegeven is elk gegeven dat direct of indirect herleidbaar is naar een natuurlijk persoon.

Voor de verwerking van persoonsgegevens geldt:
– Je mag ze alleen vastleggen als ze strikt noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de dienst of overeenkomst;
– Persoonsgegevens mag je niet gebruiken voor andere doelen dan waar je ze initieel voor hebt gekregen;
– Bijzondere persoonsgegevens mogen überhaupt niet worden vastgelegd (behalve in uitzonderlijke in de wet omschreven situaties);
– Gebruik van persoonsgegevens in niet-productieomgevingen (bijvoorbeeld test-, analyse- of demo-omgevingen) is niet toegestaan.

Het niet naleving van deze regels betekent dat een organisatie zich niet aan de wet houdt en strafbaar is. De maximale sanctie bij een overtreding bedraagt 820.000 euro (of in uitzonderlijke gevallen 10% van de jaaromzet). Daarnaast kunnen bestuurders persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.
De Wet Meldplicht Datalekken is een integraal onderdeel van de Wbp. Hierin worden aanvullende voorwaarden gesteld aan het omgaan met een datalek. De sancties voor een datalek zijn verder gelijk aan de normale sancties die kunnen worden opgelegd vanuit de Wbp.

Nieuwe Europese privacywetgeving per 25 mei 2018

Na jarenlange onderhandelingen is op 14 april 2016 de nieuwe Europese privacywet aangenomen. In deze General Data Protection Regulation (GDPR), is vastgelegd welke regels vanaf 2018 binnen de hele EU gaan gelden op het gebied van privacy. De GDPR vervangt nationale wetgeving en geldt voor alle organisaties die persoonsgegevens verwerken. Er is al veel geschreven over de GDPR maar in dit artikel proberen we een heldere samenvatting te geven van de belangrijkste onderdelen van deze wetgeving. De lidstaten hebben afgelopen 2 jaar de GDPR kunnen implementeren in eigen land, waarbij vele organisaties zeker nog niet op orde zijn. In de resterende tijd tot 25 mei 2018 kan er op details nog iets veranderen, maar het algemene beeld staat vast.

De belangrijkste punten uit de AVG / GDPR zijn:

1. Centrale regels, lokale handhaving
De GDPR geeft een centrale set regels weer die voor alle organisaties in de gehele EU gelijk zijn. Alle organisaties die actief zijn binnen de EU moeten zich aan dezelfde regels gaan houden. Op nationaal niveau wordt vervolgens een lokale toezichthouder aangesteld die toeziet op de naleving van de GDPR binnen het specifieke land. Deze zogenaamde Data Protection Authority (DPA) vervangt de huidige toezichthouder en zorgt ook voor de verantwoording richting EU. In Nederland ligt het voor de hand dat de Autoriteit Persoonsgegevens (nu nog verantwoordelijk voor de handhaving van de Wbp) deze rol gaat vervullen.

2. Doelbinding
Er moet te allen tijde een duidelijk doel ten grondslag liggen aan de vastlegging van persoonsgegevens. De bewijslast hiervoor ligt volledig bij de organisatie die de persoonsgegevens verwerkt. Met andere woorden, als organisatie moet je uit kunnen leggen waarom je bepaalde persoonsgegevens nodig hebt. Indien deze uitleg onvoldoende is, of zelfs volledig ontbreekt, dan mogen de gegevens niet worden vastgelegd. Sterker nog, toestemming voor verwerking van persoonsgegevens is altijd context gebonden: gegevens die je voor de levering van een bepaald product of dienst nodig hebt (en dus legitiem vastlegt), mag je niet gebruiken voor de levering van andere producten of diensten. Bovendien hebben consumenten het recht om op elk willekeurig moment hun toestemming om hun gegevens te verwerken in te trekken. Als organisatie heb je dan de plicht om dit direct en zichtbaar uit te voeren. Wij verwachten dat veel organisaties als reactie hierop kritisch bij zichzelf te rade zullen gaan welke gegevens zij echt nodig hebben. Immers, als je gegevens vastlegt die je niet zou mogen vastleggen omdat het niet behoort, dan overtreed je daarmee de wet. Bovendien dien je zorg te dragen voor een mogelijkheid voor consumenten om die gegevens te kunnen verwijderen.

3. Data Portability
Een consument heeft het recht op inzage in de gegevens die elektronisch van hem zijn vastgelegd. Hij moet deze gegevens kunnen opvragen zonder afhankelijk te zijn van de organisatie die zijn gegevens heeft vastgelegd. Wat dit in de praktijk waarschijnlijk gaat betekenen is dat organisaties relaties een actueel inzicht moeten gaan geven in alle vastgelegde persoonsgegevens via bijvoorbeeld het relatiesportaal. Consumenten hebben daarnaast het recht hun gegevens ‘door te laten geven’ van de ene organisatie naar de andere.
Stel dat u als organisatie van internetprovider verandert en uw contract opzegt bij leverancier A, dan is leverancier A verplicht ervoor te zorgen dat alle persoonsgegevens worden overgedragen aan leverancier B.

4. Datalek
Binnen 72 uur nadat een datalek heeft plaatsgevonden (een datalek is elke situatie waarbij persoonsgegevens zijn verwerkt zonder dat er een geldige reden aan ten grondslag lag!), dient de organisatie die hiervoor verantwoordelijk is een melding te maken bij de DPA.
Die bepaalt daarna de impact: Hoeveel consumenten/organisaties ervaren de consequenties van het datalek?
Alle datalekken dienen bijgehouden te worden in een openbaar register.
Met de Wet Meldplicht Datalekken heeft Nederland alvast een voorschot genomen op deze verplichting.

5. Data Protection Impact Assesment
Voor alle processen waarbij grote risico’s kleven aan de verwerking van de persoonsgegevens (soort gegevens, verhoogde kans op een datalek etc.), dient een organisatie een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uit te voeren. In dit DPIA moet onder andere staan om welk proces het gaat, welke risico’s er aan dit proces kleven, waarom de persoonsgegevens op deze manier worden verwerkt en welke mitigerende maatregelen getroffen zijn. Het DPIA lijkt vooral te dienen om organisaties te dwingen actief invulling te geven aan hun zorgplicht. Zij geven vooraf aan welke processen als risicovol gezien worden en wat zij gaan doen om de kans te minimaliseren dat deze risico’s zich inderdaad voordoen.

6. Data Protection by Design and by Default
Elke organisatie moet zichtbaar maken dat zij zowel bij het design (nieuwe software, nieuwe data analysetechnieken etc.) maar ook bij de standaard inrichting (welke persoonsgegevens worden opgevraagd), het minimaliseren van het gebruik van persoonsgegevens centraal gesteld heeft. Dit moet bovendien worden aangetoond in een DPIA. Dit proportionaliteitsprincipe heeft grote impact op testen: de eis dat de gebruikte set aan gegevens aansluit bij het doel dat wordt gediend, betekent feitelijk dat per testsoort moet worden gekeken welke data strikt noodzakelijk is.

7. Data Protection Officers
Grotere organisaties (niet MKB), worden verplicht een Data Protection Officer aan te stellen. Hij/zij is verantwoordelijk voor het toezien op een juiste naleving van de GDPR door de organisatie.

8. Sancties
De sancties gaan fors omhoog, onder de Wbp kan de AP organisaties een boete opleggen van maximaal 820.000 euro. Onder de GDPR gaat dit bedrag omhoog naar 4% van de wereldwijde omzet of 20 miljoen euro (de hoogste sanctie geldt).

9. Gepseudonimiseerde data
In de GDPR wordt het concept ‘gepseudonimiseerde data’ geïntroduceerd als voorkeursoplossing voor het gebruik van persoonsgegevens buiten de productieomgeving. Met gepseudonimiseerde data wordt data bedoeld die zo bewerkt is dat ze niet meer herleidbaar is naar een uniek individu. Het slim maskeren van persoonsgegevens is een voorbeeld van gepseudonimiseerde data.

In eenvoudigere taal, is gepseudonimiseerde data een vorm van data encryptie.

Féju heeft samen met Sophos als security partij, perfecte en geautomatiseerde oplossingen om data encryptie op verschillende manier binnen de organisatie toe te passen.

Middels Windows Bitlocker of Apple Mac Filevault, kan met Sophos Safeguard een volledige disk encryptie van een werkplek op de achtergrond plaatsvinden zonder dus u als gebruiker hier iets voor hoeft te doen.

Eenmaal goed ingeregeld, is uw werkplek binnen Sophos Central beheerd en heeft u er geen omkijken meer naar.
Daarnaast kunt u nog kiezen voor opties zoals bestandsencryptie, waardoor ook data buiten uw werkplek op bijvoorbeeld USB sticks encryptie zal bevatten.

Samenvatting

De afgelopen periode is de wetgeving op het gebied van privacy al fors aangescherpt, maar met de aanstaande invoering van de GDPR wordt het opnieuw strenger. Van organisaties wordt verwacht dat zij zichtbaar maken dat zij zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens.

Organisaties moeten bijvoorbeeld laten zien dat:
– Zij slechts de absoluut minimale set aan persoonsgegevens vastleggen;
– Er een duidelijk doel ten grondslag ligt aan de verwerkte persoonsgegevens;
– Consumenten/organisaties te allen tijde inzicht hebben in de van hen vastgelegde gegevens;
– Er ondubbelzinnige toestemming is van de betrokken consument of organisatie om de gegevens te verwerken;
– Deze toestemming op elk moment ingetrokken kan worden;
– Er bij voorkeur getest of beter nog, gewerkt wordt met gepseudonimiseerde (gemaskeerde) data;
– De omvang van de gebruikte testset aansluit bij het beoogde doel.

Het niet naleven van de GDPR kan worden bestraft met een sanctie van 4% van de wereldwijde omzet of 20 miljoen euro (de hoogste sanctie geldt). Onze verwachting is dat de GDPR voor veel organisaties aanleiding zal zijn nog eens kritisch te kijken naar hoe zij nu omgaan met persoonsgegevens.
– Hoe wordt software bijvoorbeeld ontworpen en getest?
– Maskeer je bijvoorbeeld de persoons en-/of bedrijfsgegevens van uzelf maar ook van uw relaties?
– Wat als mijn laptop, tablet of smartphone gestolen worden of kwijt raakt? Is dit een datalek of een bedrijfsrisico?
– Is het plaatsen van gevoelige gegevens in Onedrive, Dropbox of andere “onbeschermde” consumentoplossing wel zo verstandig?

Belangrijke kern -en trefwoorden in het geheel zijn:
– Awareness; oftewel bewustwording van risico’s om omgaan met data van uzelf en anderen
– Procesanalysering
– Data en apparaat encryptie (bestandsencryptie en versleutelen van hardware)
– Email encryptie
– 2e factor authenticatie; naast uw username en wachtwoord, gebruik van unieke code.
– Lokaliseren en logging van data
– Preventie tegen cybercrime;
– Next-Generation firewalls
– Endpoint bescherming, Anti-virus en Anti-Ransomware
– Server bescherming, Anti-virus en Anti-Ransomware
– Mobiele bescherming
– En nog vele andere optimalisaties…

Meer weten?

Deze vragen en kernwoorden worden steeds relevanter naarmate de datum van 25 mei 2018 dichterbij komt. Féju gaat graag met u om tafel om IT-gerelateerde zaken met u door te nemen. Naast IT, kunnen wij ook meedenken op gebied van bepaalde processen waarbij automatisering er juist voor kan zorgen dat menselijke factoren beperkt kunnen worden. Neemt u contact met ons op voor meer informatie, bijvoorbeeld door te bellen naar 013- 511 50 88.

KPN stopt met ISDN

KPN kondigde in april aan te stoppen met ISDN. Wat betekent dit voor uw telefonie? Wanneer moet u overstappen? Wat zijn de alternatieven? De antwoorden op deze vragen leest u in dit artikel.

In september 2019 stoppen eerst ISDN 1 (enkelvoudige ISDN) en 2 (meervoudige ISDN). De grotere ISDN-diensten (15-30) worden in ieder geval tot en met begin 2021 ondersteund. Vóór die datum dienen eindgebruikers naar andere diensten te zijn overgestapt, zo meldt KPN.

Wacht niet te lang
Féju Telecommunicatie adviseert om niet zo lang te wachten met de overstap. De meerderheid van de MKB-bedrijven, zeker de kleinere, gebruikt KPN. Dat zijn zo’n 200.000 ISDN 1/2 gebruikers; als zij allemaal op het laatste moment overstappen, ontstaan er problemen. Met als gevolg dat uw bedrijf niet bereikbaar is en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn!

Nu is de tijd om de verschillende mogelijkheden naast elkaar te leggen en een weloverwogen keuze te maken. Niet overhaast en op het laatste moment. Natuurlijk biedt Féju u graag een advies op maat.

De alternatieven
In september 2016 organiseerde Féju al een ‘Infosessie VoIP & Hosted Telefonie’ om u te vertellen over de nieuwste ontwikkelingen in telecommunicatie. We hebben toen alle voor- en nadelen van de verschillende alternatieven naast elkaar gelegd. Waar het op neer kwam: Wij adviseren om binnenkort over te stappen naar een toekomstvaste oplossing; bellen via internet.

VoIP is inmiddels een betrouwbare oplossing en er zijn veel koppelingen mogelijk met andere IP-diensten. Toch gebruikt pas 10-15 procent van de bedrijven Voice-over-IP.

De voordelen van VoIP:

  • kostenbesparingen;
  • meer flexibiliteit, bijvoorbeeld in opschalen;
  • integratie met andere IP-oplossingen.

Eventueel kunt u SIP trunks inzetten als overbruggende oplossing. Maar ook een hybride / IP-centrale on premise of een hosted / Cloud telefoniedienst kan een goede oplossing zijn. Féju biedt vier typen cloud telefonie: KPN één, Telfort zakelijk, Tele2 en MyConnect. Een algemeen advies over de beste oplossing is lastig te geven.

Daarom bieden wij aan om samen met u te bekijken wat de best passende oplossing is voor uw organisatie. Technisch én passend in uw budget. Wilt u meer weten? Bel dan met onze telecom-expert Pieter van Opbergen via 013- 511 50 88.

Lees ook ons artikel: VoIP actie: opvolger van ISDN.