Archieven: Nieuws
Een nieuw hoofdstuk in hetzelfde boek
Féju ICT Groep is verkocht. De officiële overdracht is net achter de rug. We zijn razendbenieuwd hoe de heren er nu bijzitten. ‘Opgelucht’, zegt Albert Jakobsen (58) tijdens teams vanuit Spanje. ‘Ook melancholisch, Féju is tenslotte mijn kindje.’ Kersverse eigenaar Anton van Dam (39): ‘Het is spannend, maar ik heb er ongelooflijk veel zin in.’
‘Toen we in mei ons 20-jarig jubileum in het Koning Willem II stadion vierden en het nieuws omtrent de overdracht aan vierhonderd relaties verkondigden, dringt het nog niet goed tot je door’, vervolgt Albert. ‘Daarna regende het bedankjes en felicitaties en word je met de neus op de feiten gedrukt.’
Genieten
‘De aanleiding? Het is tijd om te genieten, samen met mijn vrouw Katinka. Onze dochters zijn het huis uit en maken het goed. Sinds twee jaar heb ik een stapje teruggedaan binnen het bedrijf en verblijf ik regelmatig in Spanje.’ Een andere reden is dat Anton, al elf jaar bij Féju, sinds 2013 adjunct-directeur en vorig jaar aangesteld tot directeur, aan Albert vroeg of hij aandelen van hem kon kopen. ‘Ik vertrouw hem’, zegt de voormalige eigenaar, ‘dus waarom zou ik hem die kans niet gunnen? Veel beter dan het bedrijf verkopen aan grote ICT huizen die veel zaken centraal geregeld hebben waardoor sommige van onze mensen overbodig zouden worden.’
Humor
Albert en Anton doorliepen het officiële overdrachtstraject met ieder een eigen adviseur. Deze keuze was geen kwestie van wantrouwen. ‘Alles moet gewoon kloppen’, reageert Albert. ‘Zo’n onderzoek kost geld, maar levert ook op. Bovendien eisen banken dat tegenwoordig.’ Anton merkt op: ‘Het is ook leerzaam geweest. De volgende keer zou ik het net zo doen.’ Hij geeft aan dat er binnen Féju niet veel zal veranderen. Féju blijft op de gevel staan en de club mensen blijft ook. Albert blijft voorlopig nog aan als directieadviseur. Voor hem is Féju zijn kindje, voor Anton een plek waar hij het al ruim tien jaar vreselijk naar zijn zin heeft. Familiair, laagdrempelig en vol humor. ‘De humor delen we’, grijnst Albert. Op mindere momenten gooiden we er vaak zwarte humor in. Zo van: als het niet lukt, kunnen we altijd nog gaan tuinieren!’
Maatje
Het respect over en weer is diep. Het vertrouwen eveneens. ‘Ik heb Anton nog nooit kunnen betrappen op een leugen’, laat Albert weten. ‘Mijn ouders leerden me al vroeg: wie leugens vertelt, moet ook veel onthouden. Anton heeft nu de leeftijd waarop ik met Féju begon. Trek nog twintig jaar door en we staan dan opnieuw in het Koning Willem II stadion te verkondigen wie het stokje overneemt. We hebben samen al veel meegemaakt. Anton was altijd mijn maatje.’ ‘Daadkrachtig zijn, niet aanmodderen en om hulp durven vragen, dat is Albert’, zegt Anton. ‘Albert is een echte relatieman. Zijn telefoonklapper staat vol. Een knap staaltje netwerk. Roep zijn naam en je krijgt veel gedaan.’ Dat de een Willem II- en de ander NAC- supporter is, heeft nooit tussen hen ingestaan. Dan moet je echt van betere huize komen. De twee zien de toekomst optimistisch tegemoet. Albert schuift ongetwijfeld nog eens aan bij het MT-overleg en Anton blijft zich gepassioneerd inzetten voor een nog leuker, efficiënter en beter Féju. Albert: ‘Wat ik Anton mee wil geven? Verlies je mensen niet uit het oog. Ondernemen doe je samen. Maar ook, verlies je portemonnee niet uit het oog. Trouwens, ik krijg ineens allerlei aanvragen en verzoeken nu ik de zaak heb verkocht. Van mensen die ervan hoorden en die ik niet eens ken.’
Knuffel
Anekdotes, we zijn er dol op. ‘We zaten bij De Swaen in Oisterwijk toen Anton over het kopen van aandelen begon’, vertelt Albert vermakelijk. ‘Ik zei: nee sorry. Zijn gezicht betrok nog net niet, haha. Daarna zei ik meteen: het is alles of niets. Ik had er echt niet aan moeten denken dit met meerdere partijen te doen. Geheid dat er altijd eentje bijzit die er heel anders in staat.’ Toen Anton vier jaar geleden ‘s-middags van zijn vriendin hoorde dat ze zwanger waren van hun eerste kind, gaf hij diezelfde avond nog een kwartaalmeeting aan alle collega’s van Féju. Na afloop deelde hij opgewonden het nieuws met Albert. ‘De warme knuffel die ik toen van hem kreeg, vergeet ik nooit meer’, aldus Anton. ‘Albert wist het eerder dan mijn familie en vrienden.’
Bellen via Teams is nu nóg makkelijker – zeker als Féju ICT je helpt
Grote kans dat je bekend bent met de Teams-applicatie van Microsoft. Even ‘teamsen’ is intussen een veelgebruikt werkwoord voor een in- of externe videomeeting. Maar dat je met het platform veel meer kunt dan beeldbellen en chatten, is minder bekend. Wist je bijvoorbeeld al dat je met Teams ook ‘gewoon’ kunt telefoneren met andere nummers, binnen én buiten je organisatie? Hoe dat bellen precies werkt, bespreken we met Stef Brooimans. Als expert bij Féju kan hij ons alles vertellen over de laatste ontwikkelingen binnen dit speelveld.
“In essentie is Teams niets meer of minder dan een samenwerkingsplatform”, trapt Stef af. “Een plek waar zowel collega’s als externe partijen eenvoudig en binnen één tool kunnen werken. In deze centrale hub komen bijvoorbeeld koppelingen met SharePoint en Outlook samen, waardoor alle informatie op één plek beschikbaar is. Ook bellen via je eigen zakelijke nummer vanuit de Teams-omgeving is al langer mogelijk. En waar de prijs per medewerker in het begin nog flink was – ongebruikelijk in de telecommarkt – zijn die kosten inmiddels teruggebracht tot enkele euro’s per gebruiker.”
Hij vervolgt: “Daarmee is telefoneren via de app dus vele malen toegankelijker dan het ooit was. Tel daarbij op dat je gesprekken start zonder te hoeven schakelen tussen verschillende tools en je begrijpt dat het de werkprocessen stroomlijnt en de nodige tijd bespaart. Daarnaast kunnen gebruikers de app installeren op smartphones, tablets en andere (mobiele) apparaten, waardoor ze overal en altijd toegang hebben.” Handig voor organisaties met een mobiele of gespreide workforce; medewerkers zijn namelijk niet langer gebonden aan een fysieke werkplek.”
Zakelijk en vanuit je vaste nummer
Werk je met de basisversie van Teams, dan bel je van mailadres naar mailadres. Van ‘computer naar computer’, zogezegd. Bij uitbreiding met een telefoonlicentie van Teams, is dat dus niet langer het geval; je belt dan met je vaste of mobiele nummer naar een ander telefoonnummer. Stef legt het uit. “Aan de linkerkant van de app vind je een balk met verschillende knoppen. Die linken door naar bijvoorbeeld de kalender en chat, maar ook naar de beloptie. Via het telefoonboek dat achter die laatstgenoemde knop zit, kun je in enkele klikken een oproep starten via de app. Toch lijkt het naar buiten toe alsof je gewoon je eigen mobiele of vaste telefoon gebruikt.”
Veel kostenvoordelen en personalisatie-opties
Sinds een jaar of twee zijn de mogelijkheden op het gebied van bellen via Teams aanzienlijk uitgebreid, zo laat Stef desgevraagd weten. “Het platform staat nu open voor samenwerkingen met andere partijen, met ieder hun eigen tools. En dus ook voor samenwerking met Féju.” Wat zo’n integratie nog aantrekkelijker maakt? “Naast het overzicht dat het brengt binnen een organisatie, gaat het gepaard met kostenvoordelen”, zo stelt hij. “Teams wordt breed geaccepteerd en om de applicatie te gebruiken, hoef je niet te investeren in nieuwe infrastructuur.” Verder geldt er geen minimum- of maximumaantal gebruikers. En ook bekende telefonieopties als voicemail, een keuzemenu en wachtmuziek zijn gewoon beschikbaar, waarbij alles ook nog eens te personaliseren is.
Van optimaal internet naar een perfecte telefoonverbinding
Teams kan dus een erg interessante zakelijk telefoniemogelijkheid zijn. Een waarbij Féju je vertrouwde provider blijft, maar je ook vanuit de Microsoft-applicatie met je vaste telefoonnummer bellen kunt. “Wij zien het steeds meer gebeuren; dat bedrijven de overstap maken van traditioneel bellen naar bellen via Teams. En dat is logisch. Voor een klein bedrag per maand verzorgen wij de volledige inrichting van de app en de koppelingen van alle bestaande nummers.”
Meeting voor een meting
Een goede en stabiele internetverbinding is bij zo’n ‘overstap’ overigens wel cruciaal, zo zegt Stef tot slot. “Waar nodig kunnen wij een meting op locatie uitvoeren. Op die manier stellen we vast waar de eventuele pijnpunten precies zitten, en waar mogelijk nog ‘wifiwinst’ te behalen valt. Want alleen met een degelijke verbinding kan telefonie via internet uiteindelijk soepel verlopen. En dat geldt dus ook voor bellen via Teams.”
Gelukkig zijn we bij Féju ook aardig goed in het realiseren van snel en goed internet. Dus bel ons gerust voor advies of een afspraak. Mag via Teams, maar ook via de klassieke telefoon.
Samenwerkingspartners van het eerste uur
Naam: Paul van der Zanden
Relatie tot Féju: Accountmanager Groot Zakelijk Rabobank
Partners sinds: 20 jaar met de Rabobank, waarvan 15 jaar met Paul
“Met Féju in je portefeuille maak je wat mee in 15 jaar. De opbouw van de onderneming, verbouwingen, verhuizingen, personele uitbreiding; alles kwam voorbij. Daar samen doorheen gaan doet iets met je band. Op dit jubileum ben ik dan ook plaatsvervangend trots!
Werken met dit bedrijf is sinds dag één verfrissend. De hartelijkheid, de professionaliteit en de trots van Albert op zijn collega’s; prachtig! En Féju is wat mij betreft ook echt een voorbeeldklant. Ik word op de hoogte gehouden van álles wat er binnenshuis gebeurt. En ook bij uitdagende zaken is Albert volledig transparant. Ik kan dus optimaal handelen wanneer hij mij op financieel gebied nodig heeft. Dit soort klanten maakt mijn werk leuk.
Het is overigens ook aanpoten hoor; samenwerken met Albert. Want heeft hij vandaag iets nieuws in zijn hoofd? Grote kans dat hij dezelfde avond nog met je komt sparren, en het plan het liefst morgen al gerealiseerd wil zien. Maar hij gaat vervolgens wel – gepassioneerd als hij is – tot het uiterste om mij op tijd van de benodigde documenten te voorzien. Er is sprake van balans dus. En ter compensatie treffen we elkaar zo nu en dan met een glas in plaats van een pen in de hand. Ook niet verkeerd.
Ik hoop nog lang van deze samenwerking te genieten. Op naar de 25 jaar, als je het mij vraagt! Maar eerst dit jubileum eens goed vieren.”
Naam: Dick Bijl
Relatie tot Féju: Voormalig belastingadviseur namens Maatschap Marree & Van Uunen Belastingadviseurs
Partners sinds: 2004
“Ik ken Albert al sinds 1993, toen ik binnen de maatschap Marree & Van Uunen begon. De computers binnen dat bedrijf werden toentertijd enkel als veredelde typemachines gebruikt. Albert bracht op mijn verzoek ons systeembeheer perfect op orde. En ook toen ik na een opsplitsing met 4 collega’s naar een nieuw onderkomen vertrok, kon ik weer op zijn uitstekende hulp rekenen. Ik wist meteen: dit gaat iets voor het leven zijn. En dat is gebleken. Op enig moment vertelde Albert mij dat hij voor zichzelf ging beginnen. Dat het nu mijn beurt was om hém te helpen. En dat hij daarnaast wilde dat ik een van zijn eerste klanten zou zijn. Nu, 20 jaar later, krijgt Féju nog steeds fiscaal advies van ons, en is ons systeembeheer nog altijd in handen van deze topondernemer en zijn bedrijf.
In de loop der jaren heb ik een prachtige onderneming zien ontstaan. Een waarvan het personeelsbestand een ontzettend klein verloop kent. Een duidelijk teken van een goede basis om nog véél verder te komen. Niet omdat het nu niet goed genoeg is, maar omdat er nog ontzettend veel extra potentie zit. Ik heb mijn werkzaamheden voor de maatschap afgelopen jaar neergelegd. Maar bij vragen of behoefte aan een sparringpartner mag Albert me altijd bellen. En anders treffen we elkaar gewoon op het Brabantse of Spaanse terras.”
Féju’ers van het eerste uur: Twan en Roel
Naam: Twan IJpelaar
Functie: salesconsultant en ICT-expert
Aantal dienstjaren: 20
“We kenden elkaar al zo’n 20 jaar toen Albert mij benaderde. Het leek me leuk om weer samen te werken. Maar ook meebouwen aan een nieuw bedrijf klonk interessant. Zo werd ik Feju’er nummer 4. En we zijn nog steeds ‘bij elkaar’. Want de organisatie mag dan flink gegroeid zijn, er heerst nog precies dezelfde mentaliteit als in het begin.
Ik werk graag voor dit no-nonsensebedrijf. Met ons team, dat voor oplossingen gaat. Ook geniet ik van de humor op de werkvloer en de ‘weet je nog’-momenten met de oudgedienden. Daarnaast ben ik trots op de onderneming die Féju geworden is, en het feit dat ik nog steeds onderdeel ben van dat geheel. Met mijn 58 jaar wordt nóg 20 jaar lastig. Maar Féju wens ik nog vele jaren op de teller toe. Aan de mensen zal het in ieder geval niet liggen.”
Naam: Roel Marcus
Functie: IT-consultant
Aantal dienstjaren: Ruim 19
“Al zijn we in de afgelopen jaren ontzettend gegroeid, er is nog steeds persoonlijke aandacht en een goed teamgevoel. Ik ben veel onderweg en zie mijn collega’s weinig, maar eenmaal op kantoor voel ik mij ‘onderdeel van’. Onze bedrijfsfeestjes helpen daar trouwens aardig bij. Je praat dan over andere zaken, drinkt wat en schaamt je de volgende dag lichtelijk voor je gedrag. Om vervolgens met nieuwe energie aan de slag te kunnen.
Aan een 20-jarig jubileum voor Féju heb ik nooit getwijfeld. Er gebeuren natuurlijk dingen onderweg, maar die maken juist sterker. En Albert houdt ons met zijn bijna wekelijkse verslagen héél uitgebreid op de hoogte. Enfin. Nog eens 20 jaar lukt zeker ook. Liefst met mij erbij trouwens. ‘Een keer iets anders’ hoef ik niet. In het beste geval krijg ik er iets soortgelijks voor terug. Maar het kan bijna alleen maar tegenvallen.”
1 minuutje met… Stef Brooimans
He’s making IT happen
Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: accountmanager Stef Brooimans. Over hem als persoon en het werk waar hij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Stef van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hier.
Stef, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?
In 2018 was Albert op zoek naar nieuw meubilair voor in zijn ‘Oakroom’: de eerste meeting room in het kantoorpand van Féju. Bij één van de interieurbedrijven die hij bezocht liep hij Rob tegen het lijf. Albert vroeg hem of hij nog iemand kende voor het invullen van een openstaande telecomvacature. Dat bleek een goede zet, want en week later stond onze kennismaking gepland en niet veel later was ik officieel ‘aan boord’.
Wat doe je daar zoal?
Mijn voornaamste taken zijn het beheren van de relaties waarvoor we telecom verzorgen. En uiteraard het zoeken naar (potentiële) relaties waarvoor we dat nog niet doen. Daarnaast houd ik me zo nu en dan bezig met het creëren van content voor onze socialmediakanalen. Ook ben ik graag betrokken bij de evenementen die we organiseren. Kortom: een manusje-van-alles.
Sinds wanneer is dat het geval?
Vandaag (1 juni) alweer 6 jaar.
Wat trekt jou zo aan in werken in deze branche?
Telecom is een ruim begrip. Het beslaat allang niet meer alleen uit bellen via een vast toestel. Het is vaste en mobiele telefonie via een (mobiel) device en headset, middels software op een laptop zoals Teams. Maar dat is nog niet alles. Zo vallen ook zaken als de intercom bij de voordeur en verschillende conferentie- of presentatieoplossingen in het telecomstraatje. Dat maakt mijn werk afwisselend!
En waarom specifiek bij Féju?
Direct al bij de eerste kennismaking voelde ik een klik met Albert en de collega’s. En dat wat ik toen ervoer, ervaar ik vandaag de dag nog steeds. Alles klopt hier en is fijn geregeld.
Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?
De combinatie van hard werken, humor tussen collega’s en op z’n tijd een vakantie inplannen maakt dat de tijd vliegt.
Hoe doe je dat laatste het liefst?
Op verschillende manieren. Van motor rijden en drone vliegen tot erop uitgaan met mijn gezin.
Met welke zaken op de planning slinger jij jouw computer vol enthousiasme aan?
De diversiteit aan werkzaamheden in mijn takenpakket maakt dat ik mijn werk met veel plezier doe. Zo bezoek ik het ene moment mooie relaties, werk ik daarna offertes en opdrachten uit. Om vervolgens op een ander moment content te creëren. Eigenlijk weet ik aan het einde van een werkdag pas écht hoe die eruitzag.
En welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?
Je ontkomt er niet aan, maar dat zijn dan toch wel de administratieve zaken.
Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?
Om mijn punctualiteit en creativiteit. Daarnaast is niets te veel gevraagd, aldus mijn salescollega’s.
En wat weten zij juist niet van jou?
Haha, nou volgens mij kennen ze me inmiddels wel een beetje…
Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes? Of gebeurt het vooral op je werk?
Vooral op het werk. Maar ook in huis heb ik een prima internetverbinding en wifi voor wat thuiswerk of het streamen van een film of serie.
Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?
Niets bijzonders, gewoon de standaard wifinaam die de modem uitgeeft. Uiteraard wel met een gedegen wachtwoord.
En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?
Laat je goed adviseren door je ICT-partner. Die is op de hoogte van de laatste technieken en mogelijkheden. Zo blijft ook jouw organisatie áltijd up-to-date!
‘Doorslaggevend? Vooral de mensen achter de tent’
Een goed product; Ward Termeer van de Termeer Groep vindt het een hygiënefactor. Zonder heb je in zijn ogen immers überhaupt geen business die levensvatbaar is. Het zijn dan ook niet alleen de ICT-infrastuctuur en telefonie binnen winkelketens Sacha, Manfield en Sissy-Boy die maken dat de samenwerking met Féju na 20 jaar nog steeds consistent is. Wat in dit geval doorslaggevend is? “De mensen achter de tent en de onderlinge omgang. We hebben prettig contact, er wordt proactief met ons meegedacht. En bij problemen is een oplossing vinden altijd prioriteit nummer één. Het maakt Féju een partij die goed bij ons past. Zij werken zoals wij dat ook graag doen.”
Het partnerschap van de 2 bedrijven dateert uit de tijd dat vader Paul Termeer nog aan het roer van de Groep stond. Meteen na de oprichting van Féju stapt hij aan boord. Wanneer zijn zoon enkele jaren later als CEO aantreedt, blijft de samenwerking van kracht. “Het zou ongezond zijn om nooit even buiten de deur te kijken. Dat heb ik dan ook weleens gedaan. Maar onze infrastructuur is ontzettend complex, en wij hebben een partij nodig met verstand van het geheel. Misschien zijn er bedrijven die specifieke onderdelen nóg beter kunnen faciliteren. Maar wat het totaalplaatje betreft is er echt geen betere keuze dan Féju.”
Technisch en bedrijfsmatig
Jan Mutsers is systeembeheerder bij de Termeer Groep. Hij houdt er al jaren korte lijntjes met de vaste Féju-consultants Maarten van Esch en Marco van den Brand op na. “Wekelijks zit één van de 2 bij ons op kantoor. Dan bespreken we zaken als aflopende licenties en concrete dingen waar we die week tegen aangelopen zijn. Maar we hebben het bijvoorbeeld ook over processen die misschien beter, sneller of efficiënter kunnen.” Dat is overigens altijd tweerichtingsverkeer, zo stelt de huis-IT’er van de Groep. “Wij leggen niet alleen onze behoeftes bij ze neer. De consultants dragen ook zelf potentiële verbeterpunten aan. Daaraan zie je: er zit veel kennis daar.”
Waar Mutsers veelal organisatorische zaken en de gebruikersondersteuning op zich neemt, regelt Féju vooral het meer structurele beheer. Dat van de eigen serveromgeving bijvoorbeeld. “Maar ook met de kantoorwerkplekken, de systemen achter de handscanners in de magazijnen en zelfs de kleur van de wifipunten houden we ons bezig. En tijdens overnames en verhuizingen hebben wij tevens een interessante rol”, aldus Féju’s salesmanager Pieter de Bruijn. “We zitten daarnaast met Ward en Jan aan tafel inzake een stukje bedrijfsstrategie. Procesveiligheid, cybercrime, toekomstig gebruik van de cloud, enzovoort. Want ook de blik vooruit is een belangrijk onderdeel van het geheel.”
Een gezamenlijke reis van 20 jaar
Ward: “In de afgelopen decennia is het IT-landschap compleet veranderd. Vroeger draaide ons partnerschap vooral om hardwaregerelateerde services. De kassasystemen en kop-staartoplossingen dus.” Tegenwoordig betreft het onder meer de infrastructuur in de winkels, warehouses en het hoofdkantoor. En tevens de bereikbaarheid van het concern. “En alles is aan elkaar gekoppeld. Maar omdat je die reis samen gemaakt hebt, en Féju de historie van onze huidige infrastructuur en allerlei andere parameters kent, kunnen onze contactpersonen snel en doordacht schakelen. En blijven de zoektijden en de ergernissen bij problemen erg beperkt. Belangrijk, want hoelang kan ik downtime billijken? Uiteindelijk moet een vrachtwagen gewoon zo snel mogelijk leeg.”
De intentie van Ward wat betreft de voortzetting van deze samenwerking? “Er is een hele goede basis om nog lang met elkaar door te gaan. Wat Féju doet is echt mensenbusiness. Dus zolang het bedrijf in staat blijft om de juiste professionals aan zich te binden, blijven wij hoogstwaarschijnlijk de tevreden klant die wij zijn. Te ver vooruitblikken is in ICT-land onmogelijk. Maar dat we hier vandaag met elkaar zitten, zegt wat mij betreft meer dan genoeg!”
‘Er is groot vertrouwen, maar ook ruimte voor een kritisch gesprek’
Het is een van onze relaties van het eerste uur; AK Advocaten uit Etten-Leur. 20 jaar geleden vond het bedrijf de weg naar onze voordeur, om vervolgens niet meer weg te gaan. En dat terwijl het best een kritische partij is, zo stelt advocaat en dagelijks bestuurder Dimitri Kochx desgevraagd. “Vanwege onze volledig digitale werkwijze kunnen we ons bijvoorbeeld geen downtime veroorloven. Féju begrijpt dat. Nooit ellenlange zeververhalen dus, maar praktische, vlotte oplossingen en deugdelijk advies.”
AK Advocaten had vanaf dag één vertrouwen in de samenwerking, vertelt Dimitri nu. En dus werd het volledige pakket van beheer, onderhoud, support, advies en security bij Féju neergelegd. “De gesprekken zijn in de loop der jaren natuurlijk veranderd. Waar het eerst vooral over serveronderhoud en -beheer ging, hebben we het nu over snellere verbindingen, cloudonderhoud en cybersecurity. Maar het vertrouwen dat Féju steeds die extra stap zet om ons beoogde tempo te kunnen halen, is niet veranderd in al die tijd.”
Relatie én gesprekspartner
AK Advocaten is in termen van automatisering bepaald geen doorsnee advocatenkantoor. Dimitri: “Wij zijn altijd op zoek naar een slimmere, snellere en efficiëntere inzet van ICT. En de veranderingen als gevolg daarvan leveren op hun beurt weer nieuwe vraagstukken op. Dat wij tegenwoordig niet meer via onze eigen omgeving inloggen, maakt bijvoorbeeld dat wij ook op vakantie nog even kunnen kijken hoe de zaken ervoor staan. Het is dan van belang om tevens de veiligheid van die sessies te waarborgen. Daar hebben we het dan samen over: hoe pakken we dat aan?”
“Het mooie aan werken voor AK Advocaten is de moeite die het team doet om de materie echt te begrijpen voordat er een keuze wordt gemaakt”, aldus Féju-directeur Anton van Dam. “In principe kunnen ze natuurlijk blind varen op de adviezen van onze kant. Maar ze verdiepen zich echt in de onderwerpen, en zijn zo een erg interessante gesprekspartner voor ons. Je gaat daarnaast ook echt sámen door alle transities heen.” De advocaat grinnikt. “Wij zijn niet altijd de makkelijkste partij, nee. Maar Féju voorziet ons steeds van passende antwoorden. Vandaar ook dat we al 20 jaar partners zijn.”
Op afroep beschikbaar
Féju wees 2 vaste consultants aan. Dimitri: “Zij zijn volledig in onze systemen ingevoerd. Prettig, zéker in het kader van continuïteit. We werken immers met een best of breeds-samenstelling; veel verschillende leveranciers en programma’s dus, alles is aan elkaar geknoopt en we hebben met allerlei conflicterende zaken van doen. Een legpuzzel, die vraagt om goed beheer.”
Het advocatenkantoor werkt momenteel op SLA-niveau met Féju samen; één dagdeel per maand is er een consultant op locatie, de rest geschiedt op afroep. “Over al het laaghangende fruit heb ik uitleg gekregen”, vertelt IT-medewerker Elsa van Oudenaarden. “Maar de complexere zaken, daar heb ik Féju voor nodig. We hebben dan ook dagelijks contact. Werken met vaste aanspreekpunten is ideaal, want hierdoor zijn de lijnen lekker kort. ”
Informeel contact
Beide kanten bestempelen het contact als professioneel én informeel. Elsa: “Zelfs als ik de algemene servicedesk spreek merk ik dat iedereen een bijdrage probeert te leveren aan het succes van ons kantoor.” Dimitri: “En door het informele contact voelen wij ook ruimte om een kritisch gesprek te voeren, mocht dat nodig zijn. Een fijn idee.”
En wat betreft de toekomst? “Ik hoop vooral dat we die huidige binding behouden. Want over de vloer komen is technisch gezien niet altijd noodzakelijk meer, maar het maakt onze samenwerking wel extra leuk”, aldus Dimitri. Anton voorziet wat dat betreft geen problemen. Ook hij is van dat persoonlijke contact erg gecharmeerd. “Mijn dochtertje kreeg een kleine toga als kraamcadeau. Inmiddels al jaren een hit tijdens carnaval, want recent kon ook mijn zoontje ‘m aan. Prachtig, als je samen zo in de wedstrijd staat.”
De Féju-hoogtepunten van Albert
Als klein jongetje wist Féju-directeur Albert Jakobsen het al: ooit zou hij ondernemer worden. En ondanks de woorden van zijn vader – “Praat toch wijzer, Appie. Dat is voor ons soort mensen niet weggelegd” – kwam die eigen business er. Want enige bewijsdrang is Albert niet vreemd, zo stelt hij nu. “Het is echt niet alleen maar feest geweest; de afgelopen 20 jaar kwamen met een lach én een traan. Maar het was toch vooral een erg mooie rit.” Ter gelegenheid van het ‘Féjubileum’ blikt hij op zijn 10 grootste zakelijke hoogtepunten terug.
2004
- “Op 30 april 2004 gingen we officieus met Féju van start. Met mijn toenmalige compagnon Dennes Meeusen hief ik die dag het glas op onze gezamenlijke onderneming. In mei begonnen we vervolgens officieel.”
- “De naam ‘Féju’ bedenken, verdient een aparte vermelding. Want die slaat terug op het allermooiste dat ik heb; mijn dochters Féline en Juliette. Een bedrijfsnaam om meer dan trots op te zijn, dus. En ik heb zo ook altijd een goed verhaal om mee binnen te komen.”
2005
- “Na onze eerste meters op een krap zolderkamertje, huurden we een kleine bedrijfsruimte bij een vriend. Maar Féju groeide zó hard, dat we de oorspronkelijke bewoners langzaam uit dat pand duwden. In het weiland erachter is toen een nieuw gebouw voor ons gerealiseerd, waarvan de eerste steen door mijn dochters werd gelegd. Wij zouden het minimaal 10 jaar huren, maar met wat duwen en trekken hebben we het gebouw al binnen 3 jaar gekocht.”
2020
- “Mijn dochter Juliette werkte in de toeristische sector, maar was toe aan een carrièreswitch; ze trad bij Féju in dienst. Na veel trainingen en cursussen is ze nu junior accountmanager binnen ons team. Dat zorgt voor mooie momenten. Als een zakenrelatie niet weet dat ik haar vader ben bijvoorbeeld, en ze me tijdens een meeting vraagt: ‘Pap, wil jij ook wat drinken?’. Aan mij dan de eer om trots uit te leggen dat zij de ‘Ju’ van ‘Féju’ is.”
2021
- “We zijn goed in ‘ombuigen’. Neem onze sinterklaasactie in coronatijd, waarbij heerlijke dinerplanken voor alle Féju’ers en hun gezinnen door enkele ‘pieten’ aan ieders voordeur afgeleverd zijn. Ik heb die dag heel wat glimlachen zien verschijnen. En er wordt nog steeds over gepraat.”
2023
- “Mijn adviseurs zeiden het al langer: samenvoegen, die telecom- en ICT-tak van Féju. Recent ging ik eindelijk overstag. Ik nam met het ene bedrijf het andere over en doopte het geheel om tot Féju ICT Groep. Een goede oefening in even niet zo eigenwijs doen.”
- “10 jaar geleden kwam hij binnen als salesmanager, en ik wist meteen dat er meer in Anton zat. Sinds mei 2023 is hij mededirecteur. Als ik weer eens slecht bereikbaar ben tijdens een vakantie, dan runt hij de zaak alsof hij nooit anders deed. Goud waard.”
2004 – 2024
- “11 overnames in 20 jaar. Nu ik het mezelf hoor zeggen denk ik: jeetje, da’s best veel! Het heeft me soms mijn nachtrust gekost. Maar via autonome groei waren we nooit zo hard gegaan. En het betekende 11 keer extra het glas heffen. Ook wat waard!”
2009, 2014 en 2019
- “Gezinsuitbreiding, trouwerijen, scheidingen, huisvestingsproblemen, schulden, ziektes en overlijden; ons team maakte al het nodige door. Dat resulteert in meer dan enkel een onderlinge werkrelatie. Samen steeds bij nieuwe jubilea stilstaan, vind ik dan ook bijzonder en een mooie manier om het leven te vieren.”
2004 – 2024
- “Kerstfeesten door de jaren heen; in het begin waren ze misschien wat schraal met slechts 4 Féju’ers plus hun partners. Maar inmiddels is ons decemberfeest altijd een enorme happening. En zo hoort het ook. Want het is een bedankje voor alle collega’s en voor hun partners. Wij realiseren ons namelijk goed: de steun van het thuisfront is een groot deel van ons succes.”
Een minuutje met… Patricia Spierenburg
SHE’S making IT happen!
Onze Féju’ers; ze zijn dag in dag uit in de weer om heel Nederland van de best mogelijke ICT-oplossingen te voorzien. Om wat meer gezicht te geven aan diegenen met wie verbinding tot stand kan komen, geven wij ze één voor één het woord. Vliegensvlug, want de familie is groot. Vandaag in 1 minuutje met: facilitair medewerker, Patricia Spierenburg. Over haar als persoon en het werk waar zij nog dagelijks mee in ‘de clouds’ is. Nieuwsgierig naar de werkzaamheden waar Patricia van ‘aan’ gaat én de activiteiten die juist voor heuse errors zorgen? Dat en meer lees je hieronder.
Patricia, om maar meteen te ‘booten’: wat brengt jou bij Féju in huis?
Lisette, Sales Medewerker bij Féju, tipte mij over de vacature die openstond. Dat die mij aansprak moge duidelijk zijn want here I am!
Wat doe je daar zoal?
Ik zorg ervoor dat het kantoor er dag in dag uit piekfijn uitziet. Daarnaast doe ik de boodschappen, beheer ik de voorraad en zorg ik ervoor dat de lunchtafel voor mijn collega’s tijdens de pauze goed gedekt is.
En sinds wanneer is dat het geval?
Sinds 1 november 2022.
Wat trekt jou zo aan in je werk?
Ik krijg steeds opnieuw een fijn gevoel wanneer alles weer spik en span is en ons mooie bedrijfspand er schoon uitziet.
En waarom specifiek bij Féju?
De mede-Féju’ers geven mij een enorm warm gevoel. Wat ik doe wordt echt gewaardeerd door ze, dat voel je aan alles. Dat doet mij goed.
Is het alleen maar hard werken? Of heb je ook voldoende tijd om op te laden?
Nee hoor, er is ook zeker ruimte voor ontspanning en gezelligheid. Zo hebben we af en toe hele leuke feestjes. En dit jubileumjaar al helemáál!
Hoe laad jij jezelf het liefste weer op na het werk?
Dat doe ik aan de hand van verschillende dingen. Lezen en wandelen bijvoorbeeld. Maar ook door op z’n tijd te genieten van het gezellige Bourgondische leven.
Welke activiteiten zou je wel willen deleten uit je agenda?
Pfoe… dat is een goede vraag. Niets, eigenlijk. Dan zit je echt goed op je plek he?! 😉
Waar sta jij bij collega’s en klanten om bekend?
Ik denk om mijn spontaniteit en vriendelijkheid. Maar wil je het zeker weten; dan moet je het hen vragen.
En wat weten zij juist niet van jou?
Dat ik af en toe ook best chagrijnig kan zijn, haha!
Gewetensvraag: hoe is de ICT bij jou thuis geregeld? Tot in de puntjes?
Redelijk, maar het kan beter…
Welke naam heeft jouw wifinetwerk daar?
Heel origineel: ’Ziggo’. Zoals ik al aangaf hebben wij op ICT-vlak thuis nog wel wat stappen te nemen.
En om met een stukje educatie te eindigen: wat is volgens jou dé ICT-tip die iedereen zou moeten weten?
Dat je bij Féju moet zijn voor al je ICT-vragen en meer. Ja, om dit bedrijf kun je echt niet heen!
Gewijzigd rekeningnummer
Het komt steeds vaker voor; bedrijven ontvangen bericht van bijvoorbeeld een leverancier dat diens rekeningnummer veranderd is. Je raadt misschien al dat de ogenschijnlijke verzender vaak van niets weet. Want met een beetje pech zitten er criminelen achter zo’n boodschap, die hopen dat het eerstvolgende factuurbedrag op hun eigen rekening wordt gestort. Kom je daar te laat achter, dan zijn de financiële consequenties mogelijk groot, zo stellen Feju’ers Stijn Helmonds en Juliette Jakobsen. “Zo groot dat we er actief voor willen waarschuwen. Want alleen al alert zijn op deze fraudevorm voorkomt een hoop.”
De term ‘phishing’ klinkt velen bekend in de oren. Deze fraudevorm per e-mail is immers al langer ‘een ding’. Slachtoffers ontvangen veelal een mailtje inclusief link, waarbij doorklikken naar de valse website erachter tot het verlies van geld of persoonlijke gegevens kan leiden. Of tot de installatie van software die gevoelige data verzamelt of je computersysteem verstoort. Maar de vorm van phishing waarbij je bericht – vaak een mailtje – over een gewijzigd rekeningnummer ontvangt? Die is nog té onbekend onder potentiële gedupeerden, zo geven de specialisten aan. Phishingexpert Stijn: “Gelukkig kunnen bedrijven verschillende maatregelen treffen om op tijd te ontdekken: hier klopt iets niet.”
Niet altijd het werk van een techneut
Een redelijk overtuigend mailtje over een gewijzigd rekeningnummer versturen; het is geen hogere wiskunde. “Er wordt simpelweg een nieuw e-mailadres aangemaakt dat erg op dat van de beoogde afzender lijkt. De criminelen passen de verzendnaam vervolgens aan in de naam van een medewerker van die onderneming.” Et voilà: de kans bestaat dat de wisseltruc onopgemerkt blijft.
“Je hoeft écht geen genie of techneut voor deze vorm van fraude te zijn”, zo benadrukt Stijn nogmaals. “Dus staar je alsjeblieft niet blind op zo’n weergavenaam boven een e-mail, bijvoorbeeld. Die kun je altijd naar eigen wens aanpassen. Een crimineel dus ook. Check liever of het gebruikte e-mailadres wel klopt met dat van eerdere correspondentie. Let ook op ander woordgebruik in het bericht en op al het andere dat ‘anders dan anders’ is. Je gezond verstand gebruiken dus. En niet wachten tot het te laat is”, aldus de specialist.
Blijf altijd alert op een hack
Een mail via het juiste e-mailadres van een bedrijf ontvangen? Dat is overigens ook niet alleszeggend, zo vervolgt Stijn. “Want hebben criminelen oneigenlijk toegang tot de betreffende mailbox verkregen, dan heb je alsnog een probleem. Je houdt er misschien niet altijd rekening mee dat een mailadres gehackt kan zijn, maar het is degelijk een mogelijkheid. Ook als het in de 10 jaar ervoor altijd goed is gegaan…”
Dat onderstreept tevens het belang van voldoende onderhoud aan online beveiligingssystemen, zo voegt hij toe. Ook als leverancier zijnde. “Je wilt een ander niet opzadelen met de consequenties van jouw afdoende maatregelen op dat gebied. De hack van een zakelijke mailbox kan immers nooit helemaal voorkomen worden, maar je kunt de kans erop wel degelijk verkleinen. Met een sterk wachtwoord en meervoudige verificatie bijvoorbeeld. En er bestaan clouddiensten en software die actief verdachte inlogpogingen signaleren en je alarmeren, zodat je meteen actie kunt ondernemen en je de kans op een daadwerkelijke hack dus nog verder beperkt. Wij adviseren trouwens graag op dat gebied.”
Het allerbelangrijkste: nabellen
Veiligheid zit ‘m in dezen dus in een combinatie van scherp blijven en de beschikbare techniek optimaal haar werk laten doen. Accountmanager Juliette: “En ga bij het lezen van zo’n mailtje ook na: had ik dit bericht al verwacht? Is de wijziging bijvoorbeeld eerder al een keer telefonisch benoemd?“ Maar dé tip om vooral niet aan deze vorm van fraude ten prooi te vallen, dat is toch wel die van het ‘nabellen’, stellen Stijn en Juliette eensgezind. Stijn: “Of een ander kanaal gebruiken om te verifiëren of er van een rekeningnummerwijziging echt wel sprake is. Zolang je het maar niet via dezelfde weg als het binnengekomen bericht doet.” Navraag doen kost je een paar minuten, maar dan weet je het écht zeker. “En die minimale tijdsinvestering kan je uiteindelijk flinke schadebedragen schelen. In 9 van de 10 gevallen ben je zo’n geldbedrag namelijk kwijt.
Nog zekerder van je zaak
“Je kunt ook een fraudeverzekering voor dit soort situaties afsluiten”, zo vult Juliette haar collega aan. “Want het blijft natuurlijk gewoon mensenwerk, een rekeningnummer wijzigen en betalingen overmaken. Het kan in die zin dus iedereen overkomen. Maar met zo’n verzekering zie je vaak in ieder geval nog een deel van het verloren bedrag terug.”
Nog een mooie optie: aanschuiven tijdens de Sophos Lunch & Learn op 29 februari 2024. Dan word je – tussen 11.00 en 13.00 uur in ons kantoor in Udenhout – bijgepraat over de diensten van beveiligingssoftwarebedrijf Sophos, en komt ook het onderwerp ‘phishing’ aan bod. Meer weten over deze informatieve lunch voor onze relaties? Mail dan naar info@feju.nl en wij vertellen je hoe en wat.