De voordelen van Teams chat

Microsoft Teams wordt vooral gebruikt voor video conference. Toch kun je er veel meer mee; daarop wijzen wij steeds meer bedrijven. Bij Féju zetten wij bijvoorbeeld de chatfunctie van Teams intensief in als intern communicatiekanaal. En steeds vaker ook extern. We leggen je graag uit waarom.

De chatfunctie van Teams is een goede vervanger voor e-mail. Van een overvolle mailbox wordt niemand gelukkig. Bij bedrijven wordt vaak ‘reply to all’ gedaan – zeker intern – terwijl de betreffende mail voor lang niet iedereen relevant is. Wanneer wij bijvoorbeeld een mail sturen naar de groep ‘Féju Intern’ worden er 40 mails gestuurd. Als iemand dan een reply to all stuurt, zijn dat al 80 mails. Enzovoort. Voor elk van die e-mails moet iemand de keuze maken wat hiermee te doen: lezen, verwijderen, archiveren, beantwoorden of… vergeten.

Ga maar eens na: hoeveel interne mails worden er in jouw bedrijf per dag gestuurd? En hoeveel tijd wordt daaraan ‘verspild’?

De nadelen van e-mail

Stel je voor: je komt terug van vakantie en ziet in je mailbox 200 nieuwe e-mails. Hoe weet jij dan welke mail het meest urgent is? Hoe weet je welke mails je als eerste moet lezen en welke niet meer relevant zijn? Klant mails met aanvragen verdwijnen hierdoor tussen de interne mails die misschien niet zo belangrijk zijn. Daarom is het sowieso goed om interne berichten te scheiden van externe.

Sneller en directer communiceren met Teams

Sinds we bij Féju de interne mails hebben vervangen door chat berichten in Teams, hebben we 40% minder mailverkeer. Bovendien chatten we per project: overzichtelijk én je hebt zo al een eerste filter, op basis waarvan je de urgentie kunt inschatten. Ook kun je zien wie beschikbaar is; je stuurt dus geen berichten aan mensen die met vakantie zijn. Je ziet in één oogopslag het hele chat gesprek (zoals bij bijvoorbeeld WhatsApp) en daarmee is het veel overzichtelijker dan e-mail. Kortom: we communiceren sneller en directer.

Teams chat: veel voordelen

Zo zijn er nog veel meer voordelen. Naast berichten kun je namelijk ook eenvoudig documenten delen. Deze documenten blijven op één plek staan en je werkt samen in hetzelfde document. Geen rondzwervende documenten met allemaal verschillende versies dus. Met één druk op de knop geef je jezelf een taak of stel je een reminder in. En je kunt Microsoft Teams natuurlijk koppelen met je Outlook mail en je projectplanning. Dan heb je niet veel andere programma’s meer nodig om effectief je werk te kunnen uitvoeren.

Workshop Microsoft Teams

Wil jij Teams ook breder gaan inzetten? De beste manier om hiermee te starten, is door te weten wat er allemaal mogelijk is. In een korte maar efficiënte workshop vertelt ICT-consultant Maarten van Esch je over de mogelijkheden, de voordelen én hij laat meteen zien hoe je Teams gebruikt. Na zijn workshop kunnen de gebruikers in jouw organisatie er direct mee aan de slag! Wil je meer weten? Bel dan even naar 013 511 50 88.

 

Meer weten over hoe wij Teams Chat gebruiken? Lees dan Thuiswerken: een snel en efficiënt werkproces inrichten.

Welkom Rob van Nunen

Het team van Féju is weer uitgebreid: Rob van Nunen is begonnen op 1 mei. Hij is al 18 jaar ICT’er, met veel ervaring in de farmaceutische industrie. Hieronder vertelt hij meer over zichzelf.

“Hoi, ik ben Rob. Vanaf 1 mei ga ik mijn best doen om het team van ICT Consultants te versterken. Maar ik zal eerst op de supportafdeling gaan helpen om zo de producten en klanten van Féju te leren kennen.

Maar wie gaat er nu eigenlijk beginnen op 1 mei? Ik ben dus Rob van Nunen, 36 jaar oud en woonachtig in Hoeven. Ben in 2016 getrouwd met Marcha en wij hebben vorig jaar een dochter gekregen.

Mijn hobby’s zijn fitnessen, wandelen met de hond, klussen in en rond het huis of bij vrienden of familie, en voetbal kijken.

Ik ben al zo’n 18 jaar werkzaam in de ICT. Hierbij vind ik de uitdaging die er iedere dag weer is ontzettend leuk. Uiteraard ook de afwisseling en de persoonlijke contacten met de klant. Bij Féju verwacht ik weer uitdaging in mijn werk te kunnen vinden. Ik kijk ernaar uit om bij te dragen aan een tevreden en gelukkige klant.

Ik verwacht dat ik me hier ook verder kan ontwikkelen in de ICT en daardoor een nog betere ICT’er ga worden.”

 

Nogmaals welkom in ons team Rob en veel plezier bij de Féju ICT Groep!

Bekijk hier het Féju team.

Welkom Maarten van den Broek

We hebben weer een nieuwe collega! Maarten van den Broek is op 1 april begonnen als Junior Supportdesk medewerker bij de Féju ICT Groep. Tijd voor een kennismaking!

Hoi! Ik ben Maarten van den Broek, 22 jaar. Ik woon samen met twee vrienden van mij en onze kat Pablo, in Oisterwijk.

Waarom wilde je graag bij Féju werken?

Ik kom net vers van mijn studie af en denk dat Féju mij een mooie instap in de ICT kan bieden. Féju sprak mij aan om verschillende redenen; van de plethora aan werkzaamheden die ze verrichten, tot de fijne sfeer die binnen het bedrijf hangt. Al met al een zeer positieve en uitdagende werkomgeving.

Wat doe je allemaal als Junior Supportdesk medewerker?

Als Junior Supportdesk medewerker hoop ik met passende, goede en snelle oplossingen te komen voor onze klanten. En ondertussen mezelf verder te ontwikkelen qua kennis en know-how op het gebied van ICT.

Wat vind je het leukst aan dit werk?

Toch wel de variatie en het klantcontact. Of het nou gaat om een printer die niet werkt, of een groter probleem, het is fijn om te zien dat een klant blij is dat ze weer verder kunnen.

Wat doe je in je vrije tijd?

Ik ben een absolute autofanaat en sta regelmatig met mijn vrienden te sleutelen aan onze wagens. Daarnaast hou ik ook van gamen; ik ben altijd wel in voor een potje racen in bijvoorbeeld Assetto Corsa of iRacing.

Ook ben ik regelmatig te vinden op een aantal festivals, waar ik jaarlijks met mijn vrienden heen ga.

Nogmaals welkom in ons team Maarten en veel plezier bij de Féju ICT Groep!

Bekijk hier het Féju team.

Zorgt ICT bij jou voor acceleratie of frustratie?

Sommige gebeurtenissen hebben grote impact. Zo gingen door COVID-19 grote groepen medewerkers thuiswerken; veel ICT-omgevingen konden dat maar moeilijk ondersteunen. Als de ICT-omgeving verouderd is, heeft het bijkopen van steeds meer capaciteit uiteindelijk weinig zin. Wat kan je dan beter doen? We vroegen het aan Anton van Dam van de Féju ICT Groep.

Waardoor kwamen organisaties in de problemen?

“Hele traditionele ICT-omgevingen staan nieuwe ontwikkelingen in de weg. Bij sommige organisaties was het een kwestie van extra capaciteit toevoegen, zoals het installeren van een nieuwe server of het toevoegen van een aantal VMware licenties. Maar er waren organisaties die totaal niet waren voorbereid op thuiswerken. Als dan het grootste deel van je medewerkers niet meer op kantoor kan of wil werken, heb je dus een groot probleem.”

Wat was daarvan de oorzaak?

“Een van de belangrijkste oorzaken is een te eenzijdige benadering bij de inrichting en het beheer van de ICT-omgeving. Wanneer je vooral stuurt op kosten, controle en het voorkomen van storingen, dan levert dat een mooie stabiele omgeving op tegen relatief lage kosten. Maar zo’n omgeving sluit eigenlijk per definitie niet aan bij de ‘agile’ wereld waarin wij leven. Simpelweg omdat deze niet genoeg flexibiliteit biedt. Want op het moment dat je op een andere manier wil – of moet – gaan werken, dan kun je eigenlijk geen kant op.”

Hoe kunnen bedrijven dit voorkomen?

“Als deze bedrijven beter voorbereid willen zijn op veranderingen, dan zullen ze op een andere manier naar hun ICT moeten kijken. Dan moet je niet alleen sturen op kosten en controle, maar ook ruimte inbouwen voor flexibiliteit. Dat zien we ook bij de meeste van onze relaties: ICT moet de business vooruithelpen, en daar helpen wij ze bij. Met een persoonlijke aanpak, met echte aandacht voor wat belangrijk is voor hun organisatie. En uiteindelijk met de stapsgewijze inrichting van een modern en flexibel ICT-platform dat net zo flexibel en schaalbaar is als jouw organisatie nodig heeft. En natuurlijk ook stabiel en veilig is! Afhankelijk van jouw applicaties kan dat platform in de cloud draaien, bij jou op locatie of in een hybride omgeving. Bij Féju hebben we al veel van dit soort moderne hybride ICT-omgevingen ontwikkeld. Daarvoor gebruiken we de oplossingen van toonaangevende merken zoals HP Enterprise en Microsoft.”

Wat zijn de voordelen van deze aanpak?

“Door deze weg in te slaan, maak je ruimte voor ICT-innovatie. Technologie biedt geweldige mogelijkheden voor bedrijven, om concurrenten voor te blijven of de klantervaring te verbeteren. Om nieuwe markten te bedienen, of om nog veel slimmer samen te werken. Het is niet voor niets dat de meest succesvolle bedrijven van dit moment zwaar inzetten op ICT.”

Féju helpt je graag verder

Wil je ook vaker ‘gas op de plank geven’ met jouw ICT-omgeving? Accelereren in plaats van afremmen? Er zijn voldoende mogelijkheden, waarover we je graag meer vertellen. Stel je vragen via 013-511 50 88 of gebruik ons contactformulier.

Gratis quickscan

Wil je een ‘second opinion’ over jouw ICT-omgeving? We komen graag bij je langs voor een quickscan. Daarmee brengen we snel je huidige omgeving in kaart – zo zien we waar mogelijke verbeterpunten zitten. We luisteren naar jouw wensen en vertalen al deze informatie naar een advies. De quickscan is gratis en vrijblijvend. Dus wat houd je nog tegen?

Wanneer word jij gehackt?

46% van de mkb-bedrijven in NL heeft te maken gehad met een geslaagde aanval door hackers. De vraag is dus niet of, maar wanneer dit jou gaat overkomen. En nog veel belangrijker is: hoe herstel je hiervan?

Hoe werken hackers?

In de beveiligings-logs van onze klanten zien wij dat er dagelijks pogingen gedaan worden door hackers. Elke dag scannen ze netwerken op zoek naar kwetsbaarheden, dus waarschijnlijk ook het jouwe. Via het unieke IP-adres van je bedrijf bekijken ze wat er op het netwerk zit, wat je voor apparatuur hebt staan en of ze daarop naar binnen kunnen. Ook checken ze bijvoorbeeld of je een emailserver hebt op eigen locatie en welke versie van websitesoftware je gebruikt. Hun doel is data diefstal, of het ‘gijzelen’ van je data of je website in ruil voor losgeld. Om te weten hoeveel ze kunnen vragen, checken ze je gegevens bij de KvK. Deze ransomware aanvallen worden gedaan door professionele organisaties, die je niet moet onderschatten.

De schade van een aanval is enorm

Een geslaagde aanval heeft een enorme impact! Je kent vast het verhaal van het zeer bekende Brabantse keukenbedrijf dat wekenlang niet kon verkopen én enorme imagoschade opliep. We krijgen vaak de vraag wat bedrijven gemiddeld aan schade hebben bij zo’n incident. Het gevraagde losgeld is gemiddeld zo’n 150.000 euro. Maar je bent uiteindelijk het tienvoudige kwijt voor het totale herstel, inclusief de gemiste omzet en de imagoschade. Kan jouw bedrijf dat aan?

Een bijkomend probleem is dat gemiddeld slechts 65% van de versleutelde gegevens in databases fatsoenlijk hersteld kan worden. De overige data ben je simpelweg kwijt. En dan krijg je vaak achteraf ook nog te maken met afpersing.

Welke risico’s zijn er?

Bij Féju vinden wij het heel belangrijk dat mensen zich meer bewust zijn van de risico’s. We komen nog steeds veel tegen dat mensen heel naïef zijn. Terwijl het toch bekend is, dat iedereen een keer aan de beurt komt. De vraag is niet of, maar wanneer het zal gebeuren. En ook hoe goed jouw beveiliging en back-up systeem dan zijn: hoe kom je er bovenop?

In principe vormen alle apparaten die op het internet aangesloten zijn een risico. Dat zijn er 10 tot 50 in een gemiddelde privé situatie. In bedrijven gaat het om honderden apparaten. Denk daarbij niet alleen aan servers, laptops, tablets en telefoons. Wanneer een hacker bijvoorbeeld inbreekt in een NVR-, DVR of ‘ouderwetse’ videorecorder, kan hij daarop alle beelden zien – en ze stelen.

Maar er zijn meer risico’s. Een usb-stick kan al voor grote problemen zorgen. En weet jij exact wat er gebeurt op jouw gasten wifi? Steeds vaker zien we ook problemen met freeware: gratis apps en software. Daarvan is de beveiliging vaak slecht, terwijl je er toch gegevens en foto’s mee verwerkt; die worden opgeslagen. Veel mensen beseffen niet dat hun persoonlijke gegevens inmiddels opgeslagen staan op heel veel plaatsen. Maar het grootste risico loop je met de acties die je medewerkers uithalen, onbewust maar ook bewust!

Voorbeelden van cybercrime aanvallen

Er zijn veel verschillende soorten cybercrime en het kan iedereen overkomen. Zeker in het mkb komt het heel vaak voor. Maar ook ziekenhuizen worden niet gespaard. Vaak wordt er geen aangifte van gedaan, uit schaamte of uit angst voor slechte publiciteit. Toch zijn er genoeg voorbeelden te noemen.

Een universiteit in Limburg kreeg te maken met ransomware; niemand kon meer in het systeem, er zat niets anders op dan losgeld te betalen. Het probleem hoeft niet eens bij je eigen organisatie te liggen: een grote Nederlandse supermarktketen had tijdelijk half lege schappen omdat een leverancier gehackt was.

Een oliepijplijn in de VS kreeg te maken met een ransomware aanval; gelukkig hadden zij een goed back-up systeem en hebben ze niets betaald. Een grote vleesverwerker in de VS had dat niet: zij betaalden 11 miljoen. Een geval waarbij heel veel bedrijven gedupeerd raakten is dat van Western Digital. Dit is een gerenommeerd merk in (onder andere) harde schijven. Een half jaar geleden had een hacker een manier gevonden om de ‘Life Book’ (apparaat voor externe opslag) van buitenaf te resetten. Dit werkte bij alle apparaten: 20.000 Life Books werden compleet gereset: alle gegevens waren weg!

Oplossingen tegen en na hacks

We hoeven je niet uit te leggen dat goede beveiliging essentieel is. Punt. Maar als de grootste bedrijven in de wereld niet in staat waren om zich goed genoeg te wapenen, dan is de kans reëel dat ook jou ooit een aanval gaat overkomen. Daarom wijzen wij nadrukkelijk ook op back-up oplossingen en disaster recovery systemen. In geval van een calamiteit is het – met de juiste oplossing – mogelijk om de bedrijfsprocessen snel weer te hervatten. Ook daar hebben we veel voorbeelden van!

Sponsorcontract Joris van Gool verlengd

Joris van Gool gaat samen met Féju op weg naar de Olympische Spelen Parijs 2024! Vorige week heeft Albert het sponsorcontract van Joris verlengd. Op de website van Joris is het volgende dubbelinterview te lezen:

“Wat vervoer betreft hoef ik me voorlopig geen zorgen meer te maken, mijn mobiliteit is voor drie jaar gewaarborgd”, vertelt Joris van Gool. Albert Jakobsen van Féju ICT Groep neemt wederom deze zorg bij Joris weg, net als voorgaande jaren. Op de vraag waarom Féju Joris sponsort, is Albert heel duidelijk: “Ondernemen is topsport. Alles moet kloppen en alles moet optimaal zijn om tot het beste resultaat te komen. Voor Joris geldt precies hetzelfde. Hierin vinden wij elkaar. Met deze gemeenschappelijke visie vind ik het alleen maar mooi dat ik Joris kan helpen en kan ontzorgen. Joris kan zich nu volledig toeleggen op zijn weg naar Parijs.”

Upgrade auto

De auto waarin Joris reed, moest helemaal gestript worden. “Je kunt natuurlijk niet rond blijven rijden in een auto met de verwijzing naar Tokyo”, aldus Albert. Er werd een nieuw ontwerp gemaakt. De voorzijde is nu zwart. Aan de zijkanten prijst een foto met daarop Joris die de driekleur vasthoudt. In een zwarte cirkel staat Parijs 2024. In het klein staan zowel de Franse als Nederlandse vlag. “Het lijkt of ik nu in een compleet nieuwe auto ga rijden. De auto oogt veel sneller en sportiever, dit past helemaal bij mij”, lacht Joris.

Toekomst

Met het wegvallen van de A-status is Joris helemaal afhankelijk geworden van sponsoren zoals Féju. “Doordat ik de auto kan blijven rijden, kan ik in ieder geval overal komen. Dat is voor een atleet niet geheel onbelangrijk.” Samen met Féju wordt nu gekeken of de samenwerking verder uitgebreid kan worden. Albert legt uit: “Wij willen kijken wat voor Joris nodig is om hem verder te ondersteunen. De eerste stap, het beschikbaar stellen van de auto, is nu gezet. Binnenkort zal duidelijk worden of wij nog meer voor Joris kunnen betekenen.”

Windows 11 en Office 2021: de meest gestelde vragen

Morgen, op 5 oktober, worden Windows 11 en MS Office 2021 gelanceerd. Dat kan vragen oproepen. Daarom hebben wij de meestgestelde vragen op een rijtje gezet, met een Féju antwoord erbij.

Als ik nu Office365 gebruik, word ik dan automatisch overgezet naar MS Office 2021?

Microsoft 365 is een cloud based maanddienst, MS Office 2021 is een OEM versie, vergelijkbaar met Microsoft Office 2019. Microsoft Office 2019 wordt niet automatisch geüpgraded naar Microsoft Office 2021. Het wordt nog ondersteund en krijgt nog security updates tot 14 oktober 2025.

Als ik nu Windows 10 gebruik, word ik dan automatisch overgezet naar Windows 11?

Nee, dat gaat niet vanzelf. Je kunt wel alvast checken of je PC voldoet aan de eisen. Om te bekijken of je pc in aanmerking komt voor een upgrade, download je de PC Health Check-app en voer je deze uit. Zodra de uitrol van de upgrade is gestart, kunt je controleren of deze klaar is voor je apparaat door naar Instellingen/Windows Updates te gaan.

Kan ik zelf bepalen wanneer ik overstap?

Dat kan, het is niet verplicht om over te stappen naar Windows 11. Windows 10 blijft tot 14 oktober 2025 ondersteund.

En wat als de overstap naar Windows 11 niet bevalt?

Geen zorgen, je kunt binnen tien dagen terug naar Windows 10 met behoud van gegevens. Na deze tien dagen moet je een back-up maken van je gegevens om via een “schone installatie” terug te gaan naar Windows 10.

Gaat deze overgang even veel ‘problemen’ geven als de overgang destijds naar Windows 10?

Wanneer jouw device aan onderstaande vereisten voldoet, zouden er geen problemen moeten voor komen. Ervaar je problemen en lukt het niet om deze op te lossen? Féju relaties kunnen contact opnemen met de Féju supportdesk.

Processor 1 gigahertz (GHz) of sneller met 2 of meer cores op een compatibele 64-bits processor of systeem op een chip (SoC)
Geheugen Minimaal 4 GB RAM
Opslag 64 GB of groter opslagapparaat
Systeemfirmware Geschikt voor UEFI Secure Boot.
TPM Trusted Platform Module (TPM) versie 2.0.
Grafische kaart Compatibel met DirectX 12 of nieuwer met WDDM 2.0-stuurprogramma
Beeldscherm High-definition (720p) beeldscherm dat groter is dan 9” diagonaal, 8 bits per kleurkanaal
Internetverbinding Microsoft-account en internetverbinding vereist voor installatie van Windows 11

 

Tip:
Gebruik de PC Health Check-app om te zien of je huidige pc aan de vereisten voor Windows 11 voldoet. Deze app kun je downloaden via deze link: https://aka.ms/GetPCHealthCheckApp

Is het nodig om andere programma’s / applicaties aan te passen?

De meeste software en accessoires die werkten met Windows 10, werken naar verwachting ook met Windows 11. Vraag bij de uitgever van de software of fabrikant van het accessoire naar specifieke details over jouw producten.

Hoe zit het met de kosten?

Upgraden naar Windows 11 is mogelijk met een legitieme versie van Windows 10 pro.

Sommige mensen zullen misschien bang zijn dat ze er niet direct mee kunnen werken. Zijn de veranderingen ‘groot’?

Windows 11 is op dezelfde basis gebouwd als Windows 10 dus je zult dezelfde gebruikservaring blijven houden die je gewend bent.

Wat zijn de belangrijkste verbeteringen van Windows 11?

Windows 11 biedt een vertrouwde moderne en vernieuwde interface die helpt om productiviteit te vergroten en de samenwerkingservaring voor eindgebruikers te verbeteren terwijl tegelijkertijd een consistent management van IT-beheerde apparaten blijft behouden.

Zijn er nog meer dingen goed om te weten over Windows 11 en MS Office 2021?

Teams is standaard onderdeel geworden van Windows 11.

 

Meer informatie kun je lezen op de website van Microsoft: https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/windows-11

En natuurlijk kun je met je vragen terecht bij onze salesafdeling. Zij adviseren je graag over de overstap en wat je ervoor nodig hebt. Neem contact op .

Wat is de toekomst van je servers in het cloud tijdperk?

Servers op locatie waren jarenlang het kloppende hart van ICT. Hoge performance, veel rekenkracht voor de applicaties van het bedrijf én een netwerk met voldoende bandbreedte, waren voldoende redenen om een server op de eigen locatie te hebben. Toch maken steeds meer organisaties nu de overstap naar de cloud, of ze overwegen dit. Dat brengt ons op de vraag: is er eigenlijk nog wel toekomst voor servers in het cloud tijdperk? We vroegen het aan Pieter de Bruijn van Féju ICT Groep.

Steeds meer mogelijk

“De cloud biedt steeds meer mogelijkheden. We zien dat de cloud feitelijk ‘mainstream’ is geworden en dat bedrijven onderzoeken op welke manieren ze er nog meer gebruik van kunnen maken. Daarbij gaat het om SaaS-applicaties zoals Microsoft 365 met specifieke functionaliteit voor onder andere e-mail, agenda en samenwerken via Teams. Maar ook om ‘van server naar service’-projecten. Ik bedoel dan dat je bedrijfsapplicaties migreert naar private of public clouds. Windows Virtual Desktop migreren naar Microsoft Azure is daar een heel goed voorbeeld van.”

Wat kan er wel en niet naar de cloud?

“Vooral bij die laatste categorie cloudmigraties loop je soms tegen de grenzen aan van wat er mogelijk is. Vrijwel elke organisatie heeft wel een of meer bedrijfsapplicaties die op de eigen servers moeten blijven draaien. Soms kunnen ze door functionele of technische redenen niet naar de cloud gemigreerd worden. En in sommige gevallen zijn de kosten van de migratie zo hoog, dat er geen goede business case voor de cloudmigratie is. Dan hebben we het dus over een hybride omgeving, waarin het soms lastig is om de juiste keuzes te maken. Want hoe bepaal je de eisen en wensen van je nieuwe serveromgeving, terwijl je tegelijkertijd maximaal van de voordelen van de cloud wilt kunnen profiteren?”

Houd alle opties open

De oplossing is volgens Pieter een modern en flexibel ICT-platform. “Een platform dat de business volgt, in plaats van andersom. Een platform dat zowel bedrijfskritische applicaties op jouw eigen servers ondersteunt, als hybride cloudomgevingen. Ik merk dat onze relaties behoefte hebben aan flexibiliteit. Want als COVID-19 één ding duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat je niet altijd weet wat de dag van morgen brengt. En omdat bedrijven steeds digitaler werken, moet je simpelweg zorgen dat jouw ICT heel goed geregeld is.”

Hoe ziet dat er uit in de praktijk?

“Wij hebben al heel wat ICT-omgevingen van relaties naar een hoger peil gebracht. Wat vaak heel goed werkt is een hybride combinatie van de oplossingen van HP Enterprise en Microsoft 365. Naast de bekende servers biedt HPE namelijk ook intelligente, zelfbeherende storage zoals Nimble en bedrade, draadloze en beveiligde netwerk-oplossingen onder de naam Aruba Networks. Een mooie totaaloplossing voor het moderne bedrijfs-datacenter dus. Microsoft 365 is een suite van productiviteitstools voor zowel individuele medewerkers als teams. Omdat security nog steeds belangrijk blijft, combineren we dat vaak met Microsoft 365 Enterprise Mobility en Security, een intelligente oplossing voor beveiliging en beheer. Hiermee geven we onze relaties een stevig fundament voor hun cloudstrategie, maar ook professionele ondersteuning voor hun legacy applicaties.”

Geen ‘big bang’ maar in behapbare stappen

Veel organisaties willen heel graag profiteren van deze voordelen, maar zien op tegen een grootschalige migratie, merkt Pieter. Omdat dit niet altijd noodzakelijk is, heeft Féju een stapsgewijze oplossing bedacht. “Wij gaan altijd eerst met elkaar in gesprek, zodat we goed begrijpen wat belangrijk is voor jouw organisatie, hoe er nu wordt gewerkt en waar de mogelijke pijnpunten zitten. Met onze quick scan kunnen we snel je huidige omgeving in kaart brengen om te zien waar mogelijke verbeterpunten zitten. Wij vertalen al deze informatie naar een ‘stip op de horizon’: een flexibele, hybride omgeving die ideaal past bij jouw organisatie en jouw wensen. Daar gaan we gezamenlijk naartoe werken. Minstens zo belangrijk is de route daarheen: je blijft gebruiken wat nu goed voor je werkt en je verandert of moderniseert alleen wat nodig is. Zo kunnen we in behapbare stappen samen naar die moderne hybride ICT-omgeving toe groeien.”

Féju helpt je graag verder

Speelt dit ook in jouw organisatie? Zoek je naar manieren om te kunnen profiteren van alle voordelen van de cloud, terwijl ook de applicaties die (nog) niet naar de cloud kunnen perfect blijven draaien? Er zijn voldoende mogelijkheden waarover we je graag meer vertellen. Ook wanneer je bijvoorbeeld een server en-/of storageoplossing zoekt waarbij je lokaal de touwtjes in handen kunt houden. Stel je vragen via 013-511 50 88 of gebruik ons contactformulier.

Gratis quickscan

Wil je een ‘second opinion’ over jouw ICT-omgeving? We komen graag bij je langs voor een quickscan. Daarmee brengen we snel je huidige omgeving in kaart – zo zien we waar mogelijke verbeterpunten zitten. We luisteren naar jouw wensen en vertalen al deze informatie naar een advies. De quickscan is gratis en vrijblijvend. Dus wat houd je nog tegen?

Het geheim van een goed wifi-netwerk

Optimale dekking, continu goed bereik en veilig data versturen. Dat zijn de eisen die veel van onze relaties hebben voor hun wifi-netwerk. Hoe je dat bereikt, vroegen we aan wifi-expert Wouter Puts van de Féju ICT Groep.

Een goed en veilig wifi-netwerk begint met het aanschaffen van de juiste apparatuur. Maar daarmee ben je er nog niet. “Wij worden regelmatig ingeschakeld door bedrijven die niet tevreden zijn over hun wifi. Ze hebben geïnvesteerd in meerdere wifi-punten en gebruiken nieuwe smartphones en computers, maar het bereik en de snelheid houden te wensen over. Dat kan leiden tot flinke frustratie.”

Wifi analyse

Het eerste wat Féju in zo’n geval doet, is op locatie metingen uitvoeren. Vervolgens wordt een plattegrond gemaakt met daarin alle wensen, maar ook mogelijke obstakels. Daarop baseert Wouter zijn advies. Féju werkt niet alleen in kantoren, maar ook in productie-omgevingen en magazijnen. En daar komt Wouter af en toe uitdagingen tegen.

“Een mooi voorbeeld is het netwerk dat we verzorgden voor PALI Group in Den Bosch. Hun distributiecentrum bestaat uit meerdere gebouwen. Daartussen rijden reachtrucks en heftrucks heen en weer om pallets te scannen. Zij hebben continu goed bereik nodig, ook als ze rondrijden en schakelen tussen de verschillende wifi-punten. En dat was er niet. Daarom klopten ze bij ons aan”, aldus Wouter.

Wifi bij PALI Group

“We maakten een plattegrond met daarin alle gebouwen en alle weggetjes ertussen, maar ook bijvoorbeeld alle vriezers. PALI Group is werkzaam in de vleesverwerkende industrie en heeft meerdere vriezers met temperaturen onder de -18 graden. Je kunt je voorstellen wat al het isolatiemateriaal doet voor je bereik. De wifipunten hingen buiten die vriezers, met extra antennes om te zorgen dat er ook bereik zou zijn in de vriezer. Maar dat werkte dus niet naar tevredenheid. Wij adviseerden om speciale wifipunten op te hangen ín de vriezer. We zijn twee weekenden bezig geweest en sindsdien heeft het hele distributiecentrum continu goed bereik.” IT-manager Alex van Vreede van PALI Group is heel tevreden over de dienstverlening van Féju: “De kwaliteit van ons wifi-netwerk is voor dit deel van ons proces essentieel.”

Wifi tip

Féju heeft al op veel plaatsen mogen meten, adviseren en implementeren. Ook bij particulieren thuis. Heeft Wouter nog een tip? “Hou je apparatuur up-to-date. Dat klinkt heel logisch, maar het wordt toch regelmatig vergeten. Deze week nog kwam ik bij een bedrijf waar de wifi niet goed werkte. Al snel ontdekte ik dat ze hun wifi-punten al drie jaar niet geüpdatet hadden. Iedereen weet dat je smartphone niet goed werkt als je geen updates doet, hetzelfde geldt voor andere hardware!”

Wil jij weten wat je kunt doen voor een optimaal bereik? Bel met Féju: 013 – 511 50 88.

Féju kerstfeest 2020

Het Féju kerstfeest was dit jaar anders, maar niet minder bijzonder. Alle collega’s werden feestelijk ontvangen bij Auberge du Bonheur in Tilburg. Terwijl zij in hun auto bleven zitten, werden ze verwend met een glas bubbels, amuses, alcoholvrije gluhwein, bitterballen en ga zo maar door. (meer…)