Er is op dit moment geen storing

B&G Hekwerk

“Féju is flexibel en biedt ons continuïteit”

B&G Hekwerk maakt sinds 1963 hekwerken en poorten van de beste kwaliteit. Toen zij eind 2017 bezig waren met de voorbereidingen voor nieuwbouw, kwam B&G in contact met de Féju ICT Groep. “De klik was er direct en sindsdien verloopt de samenwerking erg soepel.”

Aan het woord is Antoine van Dijk, Financieel Directeur van B&G Hekwerk. Bij dit Brabantse bedrijf werken 175 mensen, waarvan een aantal bij het Verkoop- en Servicekantoor in België. Onlangs verhuisde B&G van Best naar bedrijventerrein Habraken in Veldhoven. “Voor dit nieuwe pand moest de ICT-infrastructuur aangelegd worden: Switches, wifi, firewalls, dat soort dingen. We hadden onze bestaande ICT-partner en twee andere partijen om een offerte gevraagd. Toen de drie oplossingen en prijzen enorm ver uit elkaar lagen, hebben we de firma Hoppenbrouwers om advies gevraagd. Zij verwezen ons door naar Féju.”

Pieter de Bruijn, Sales Manager bij de Féju ICT Groep: “De vraag was of wij de offertes wilden reviewen, puur als second opinion. De resultaten hiervan heb ik doorgenomen met Antoine en de ICT-afdeling van B&G. Tijdens deze eerste kennismaking had ik meteen een goede klik met hen. Ik gaf heel eerlijk aan wat er volgens ons wel en niet goed was en dat waardeerden ze. Al gauw kwam de vraag hoe wij het dan zouden aanpakken. Toen hebben we een ICT voorstel gemaakt.” Antoine reageert: “De oplossing die Féju voorstelde, was heel robuust. Uiteindelijk bleven zij en nog een partij over. Die hebben we gevraagd naar hun visie op onze toekomst. En toen kozen we voor Féju.”

In het donker

In augustus 2018 verhuisde B&G Hekwerk naar het hypermoderne nieuwe pand van ruim 25.000 vierkante meter. Féju leverde een Aruba Networks infrastructuur met switches en wifi, met daarbij geografisch redundante internetverbindingen van Signet en Sophos Firewalls. “De implementatie is prima verlopen. De consultants van Féju werkten meteen soepel samen met onze ICT-afdeling. Het was wel lastig dat onze bouw wat vertraging had opgelopen. Toen de mensen van Féju voor het eerst dit pand bezochten, was de verlichting nog niet eens aangelegd. In het donker moesten ze nog dingen uitzoeken, bijvoorbeeld in de serverruimte. Toen zijn ze letterlijk door het stof gegaan! Maar alles werd op tijd geleverd. Voor ons was het meteen duidelijk dat Féju heel flexibel is.”

Nadat Féju de nieuwe infrastructuur had geleverd, verliepen de ICT-zaken niet meteen soepel. “We werkten met meerdere IT-partners samen. Onze partner die het systeembeheer deed, was niet bekend met de producten van Féju. Bovendien wilden zij en Féju wel eens een verschillende kant op met de ICT. Het was lastig manoeuvreren met meerdere kapiteins op één schip. Regelmatig overlegde ik hierover met de afdeling ICT. Uiteindelijk besloten we om alleen met Féju verder te gaan.”

IT anders ingericht

Voorheen had B&G Hekwerk een IT-afdeling van meerdere personen. Die bestaat nu niet meer. De systeembeheerder is in mei 2019 met pensioen gegaan en de andere collega’s zitten nu bij productie. “Het volledige ICT-beheer hebben we aan Féju uitbesteed, dus het server-, netwerk- en het werkplekbeheer. Féju werkt nu direct onder mij. Vijf consultants met verschillende taken lopen hier rond: Rudy en Jeroen vaak, af en toe Rick, Nick of Roel. In totaal 32 uur per week.”

Continuïteit en structuur

“Het is fijn dat we niet meer afhankelijk zijn van één persoon. Er is altijd wel iemand van Féju beschikbaar en dat biedt ons continuïteit. Bovendien hebben we nu meer structuur in de werkzaamheden. Féju werkt met een ticketsysteem waarin we een goed overzicht hebben van ICT gerelateerde vraagstukken.” Het ticketsysteem geeft B&G ook meer inzicht. “We kunnen nu zien waar de klachten vaak zitten. Of dat bijvoorbeeld steeds aan Microsoft Office ligt, of steeds aan Jantje. Daar kunnen we conclusies uit trekken.” Pieter knikt: “Wij bekijken welke meldingen frequent voorkomen. Op basis daarvan geven we proactief advies.”

B&G poort bij Féju

Féju is ook klant bij B&G. Toen Féju een nieuwe poort nodig had, belde Albert meteen naar B&G. “Dat doet hij vrijwel altijd. Bij alles wat Féju nodig heeft, probeert Albert eerst naar zijn eigen klantenbestand te kijken” legt Pieter uit. Nu is het pand in Udenhout beveiligd met een Eco-Liner, een poort die duurzaam is door zijn lichte gewicht. “Hij gaat veel sneller open dan onze vorige poort. En hij werkt tijdsgestuurd: ‘s morgens opent ‘ie automatisch en na kantoortijd gaat ‘ie vanzelf weer dicht. Als ik ’s ochtends heel vroeg of in het weekend naar kantoor ga, kan ik de poort openen vanaf mijn mobiele telefoon. Ideaal!”

Innovatie

Antoine vertelt: “Dit lijkt misschien een saaie branche, maar wij zijn continu bezig met innovatie. We willen onze klanten steeds beter helpen. Met big data bijvoorbeeld. Doordat we weten hoe vaak een poort open en dicht gaat, kunnen we onderhoud op maat verlenen. En we verzamelen nog meer data van onze poorten zodat we ‘predicted maintenance’ kunnen aanbieden. Om dat te realiseren staat op dit moment het SAP Mobile Innovation Lab – denk aan formaat zeecontainer – op het parkeerterrein van B&G. Gedurende één week zit er een heel team van SAP, Xperi en B&G te brainstormen om tot een prototype te komen dat direct als pilot ingezet kan worden. Slimme poorten horen nou eenmaal thuis in de slimste regio van de wereld.”

Meerwaarde van Féju

“We zijn heel tevreden over onze samenwerking met Féju. Dat heeft meerdere redenen. Ze bieden ons continuïteit, zoals ik eerder al vertelde. En we hebben nu steeds de meest actuele kennis, dat is met één systeembeheerder lastiger. Féju houdt alles bij op het gebied van onze PC’s en software en koppelt dat aan hun kennis over telefonie. Natuurlijk ook de flexibiliteit. De korte lijnen. Ik kan hen allemaal zo bellen, van Rudy tot Anton en Albert. Dat ze dichtbij zitten is ook prettig. En de cultuur van Féju, de Brabantse omgang met elkaar. Het werkt allemaal heel soepel samen.”

Toekomst

Natuurlijk heeft B&G nog wensen voor de toekomst. Ze willen naar een andere serveromgeving, waar België eventueel makkelijk op kan aanhaken. Féju adviseerde voor de langere termijn een HP Enterprise servercluster omgeving. “Maar dat is voor nu nog toekomstmuziek”.

 

Lees de volgende case.