Bonheur Horeca Groep

“ICT is onze levensader, daarin vertrouwen we 100% op Féju”

“Wij hebben een flinke ambitie. We zijn continu bezig met nieuwe ontwikkelingen. In de keuken, nieuwe smaken, vegetarisch, duurzaamheid, maar ook op ICT-gebied. Dat is de rode draad in ons bedrijf. Féju is daarom al jarenlang vaste partner van de Bonheur Horeca Groep.”

Aan het woord is Nicky Foesenek, commercieel directeur en mede eigenaar van Bonheur Horeca Groep. De groep omvat tien locaties voor ontmoeten, vieren en zakendoen in Tilburg en omstreken. Restaurant Auberge du Bonheur, het naastgelegen viersterren hotel en het Koning Willem II Stadion zijn de meeste bekende. “We willen continu verbeteren. Dat geldt ook voor onze automatisering. We willen ons proces steeds efficiënter maken. De tijd die we daarmee besparen, kunnen we besteden aan onze gast. De receptioniste van het hotel bijvoorbeeld, kan de hele dag hard werken achter haar computer. Maar als we haar werkzaamheden deels automatiseren, heeft ze meer tijd om gastvrouw te zijn. Hetzelfde geldt voor de keuken, waar we het tekort aan koks opvangen door een efficiënter proces. We willen vooral doen waar ons vak om draait: mensen laten genieten. ICT helpt ons daar enorm bij.”

Op tijd investeren

Albert knikt: “Wij hebben daarin een adviserende rol. We vertellen waarom je bepaalde keuzes zou kunnen maken. Daarin nemen we de ervaringen van andere relaties mee, wij weten wat werkt.” Nicky laat zich graag door Féju overtuigen: “Als ze het me niet hadden verteld, had ik het niet gedaan. Toen twee jaar geleden corona de hele horecawereld op zijn kop zette, waren wij up-to-date qua ICT. We konden direct al flexibel werken. Alles was heel snel te organiseren, we hoefden alleen nog maar te finetunen.”

“Dat geldt niet voor alle horecabedrijven. Sommigen kwamen daarom in de problemen. Ik snap wel dat horecabedrijven hun investeringen uitstelden”, zegt Albert. “Maar als je lange tijd niets doet, zit je met een zwaar achterhaald systeem en moet je nu des te meer investeren. We hebben bij veel van onze horeca relaties juist aanpassingen gedaan terwijl de rest van de business stil lag. Je moet kansen aangrijpen als ze er zijn. Ook als het financieel even tegenzit. Wij zijn niet zwart-wit, wij zeggen niet ‘dat kan niet’. We denken graag mee; gaan graag in gesprek over wat wel mogelijk is.”

Het belang van ICT

Bonheur en Féju werken intensief samen: “Alles wat ICT aanraakt, nemen we af bij Féju. Wij zitten in een 24/7 branche. Als we een uur niet bereikbaar zijn, hebben we een probleem en lopen we serieus achter de feiten aan. Mensen moeten kunnen reserveren, bijvoorbeeld. En als we een groot congres hebben in het Koning Willem II stadion moeten wij én onze honderden gasten kunnen vertrouwen op optimaal werkende wifi. In Féju heb ik 100% vertrouwen. Zij willen ons compleet ontzorgen, net als wij voor onze gasten doen. Telefonie, beheer, security, 24/7 supportdesk, wifi op alle locaties… Bij Féju is het in goede handen.”

Tot in de puntjes

Andersom doet Féju ook veelvuldig zaken met de Bonheur. Féju vierde haar 15-jarig bestaan bij de Auberge, is partner van de Sunday Sessions, deed mee met Cirque du Bonheur en twee keer met de Christmas Pick-up. Ook de andere locaties weet Féju te vinden: de zakelijke lezing over cyber security vond plaats in het Willem II stadion en er was een klantevent bij Bonheur at EnTrada. Volgens Albert is dat vanzelfsprekend: “Het wordt elke keer tot in de puntjes verzorgd. We krijgen zulke toffe reacties, daar doe je het voor! Ik ben ook wel eens naar een andere locatie gegaan, maar dan zie ik steeds details die niet kloppen. Hier is het zó goed, dat ik zelfs mijn bruiloftsfeest hier gevierd heb.”

Partners door dik en dun

Het hebben van vaste zakelijke partners is heel belangrijk, daar zijn Nicky en Albert het duidelijk over eens. “In de coronatijd moesten we creatief zijn om toch iets te kunnen aanbieden. Dat was soms best spannend”, vertelt Nicky. “Toen we onze Christmas Pick-up aankondigden, reageerde Albert als een van de eersten. Ook met de Sunday Sessions deed hij elke keer mee. Door het vertrouwen van zulke zakelijke vrienden, durven we lef te hebben en nieuwe dingen te proberen. We voelen ons erdoor gesterkt. Je weet dat het wordt opgepikt als je iets nieuws organiseert.”

“Als partners werken we samen door dik en dun”, reageert Albert. “Niet alleen als het goed gaat en bij zonneschijn, maar ook als het regent. Als ik een keer iets nodig heb, weet ik zeker dat Nicky voor me klaar staat.” Nicky knikt: “Daardoor ga ik ook nooit shoppen bij een ander. ICT is niet onze corebusiness, maar wel belangrijk. Ik laat me adviseren over wat ik nodig heb. Féju weet me te overtuigen. We hebben nu bijvoorbeeld veel nieuwe Surface laptops bij sales, maar ook in de keuken. En dat werkt dan ook meteen goed. Dat voelt prettig.”

Genieten als missie

“Hoe lang is deze samenwerking er eigenlijk al?” vraagt Nicky aan Albert. Albert denk even na: “In het begin werkte ik met Patrick Verbunt, daarna met Ton Gimbrère… ik kom hier al 35 jaar.” Nicky reageert verrukt: “We bestaan 36 jaar! Auberge du Bonheur is in 1986 opgericht. Féju heeft dus alle generaties meegemaakt. Zelf ben ik 12 jaar geleden begonnen als stagiair en sinds 2018 ben ik eigenaar samen met mijn twee compagnons.”

Nicky doelt op compagnons Tim Wijdemans, algemeen directeur en Briene Brienissen, operationeel directeur. “We zijn een sterk team. Zelf ben ik commercieel directeur. Ik ben verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met genieten. Genieten is de missie van ons bedrijf. Daar ben ik 30% van mijn tijd mee bezig. Intern bijvoorbeeld door de oprichting van de Bonheur Academy, waar we onze mensen intern gaan opleiden. En extern ben ik altijd bezig om onze gasten op nieuwe en andere manieren te laten genieten. Dat heeft tijdens corona een vlucht genomen. Er waren zorgen, maar deze periode heeft het bedrijf in een volgende fase gebracht.”

Familiebedrijf

De samenwerking verloopt soepel en met korte lijnen. Volgens Nicky komt dat door meerdere gelijkenissen tussen de bedrijven: “Féju is in principe een familiebedrijf. Die sfeer vinden wij hier ook belangrijk. Tim en Briene, mijn compagnons, zijn hier net als ik ‘opgegroeid’. We voelen ons als een familie. Dat gevoel is er bij Féju ook. Gemoedelijk. Roel loopt hier zo binnen en schenkt bijna zijn eigen koffie in. We hebben groot vertrouwen in Féju. Die goede relatie waarborgt dat wij in de toekomst verder kunnen met elkaar.”