De Tweewieler

“Vooroplopen met de nieuwste technieken, dat doen we met Féju”

“De ontwikkelingen in de fietsbranche gaan heel hard. Wij vinden het belangrijk om steeds voorop te lopen, met de nieuwste technieken. Als specialist in elektrische fietsen hebben we daar steeds meer ICT bij nodig. Féju is daarom de ideale partner; zij bieden hetzelfde hoge niveau als wij.” Frank en Paul Verschuren van De Tweewieler vertellen in dit interview over hun samenwerking met Féju.

Het verhaal begint in 1997 als Wim Verschuren een fietsenwinkel opent in Vught: De Tweewieler. In 2002 komt daar de vestiging in Udenhout bij. Vele jaren later zijn deze zaken uitgegroeid tot fietsspecialisten met een enorm aanbod van topkwaliteit, met uitstekende service. Ze horen tot de grootste van Brabant, zeker op het gebied van omzet en innovatie. Wim is helaas overleden. Zijn zoon Frank runt de winkel in Vught (1.100 m2) en zoon Paul heeft de leiding in Udenhout (2.200 m2).

“Zeker met de komst van de elektrische fiets gaan de ontwikkelingen snel. Wij willen niet alleen bijblijven, maar juist vooroplopen,” vertelt Paul. “We willen altijd het allernieuwste en meest moderne kunnen aanbieden en dat wordt alsmaar technischer. Dus hebben we daar steeds betere ICT bij nodig. Maar onze ICT-partner liep achter. Ze konden niet mee in onze behoefte aan vernieuwing.” Frank knikt: “We zijn ook erg hard gegroeid, zeker de afgelopen vijf jaar. We liepen echt achter de feiten aan met onze computers en telefoons. Wij streven in onze winkel naar het allerhoogste niveau en we wilden met onze ICT naar datzelfde niveau.”

Bijschakelen

Toen de telefoon ook nog eens kapot ging, klopte Frank aan bij zijn buurman Erik-Jan van der Meijs. Die nodigde de broers uit om eens langs te komen bij Féju. “We waren meteen onder de indruk. Een prachtig pand, waar alles klopt tot in de puntjes. Dat was precies het niveau dat we zochten. En dan ook nog om de hoek in Udenhout! Féju inventariseerde hoe we ervoor stonden: we hadden een slechte wifi-verbinding en te weinig capaciteit om de vele e-bikes te kunnen uitlezen. Ook hadden we te weinig DECT-zenders en op de verkeerde plaatsen. Daardoor was het telefonisch bereik slecht in de hoeken van de winkel. Als je daar bellend heen liep, kon je gesprek wegvallen.”

Féju zorgde voor extra werkplekken in de winkels. En na een uitgebreide meting werd een volledig dekkend wifi-netwerk aangelegd, tot in alle uithoeken. “Daar merkten we direct effect van. Zonder internet kunnen wij niets. We moeten bij iedere klant de gegevens van hun fiets kunnen uitlezen. In het verleden zijn we ooit gehackt, dus heeft Féju ook de security aangepakt. We zijn nu veel beter beschermd en dat voelt goed. En zo hebben ze nog veel meer verbeteringen doorgevoerd. Bovendien kunnen ze remote meekijken, dus eventuele problemen worden door Féju heel snel opgelost. Hun kennis van nieuwe technieken vinden we geweldig.”

Technische innovatie

Bij De Tweewieler werken veel jonge mensen die blij worden van nieuwe innovaties. Paul wijst naar een fiets achter hem. “Bij deze Bosch fiets krijg je een app. Daarop kun je zelf instellen hoeveel power de motor moet geven. En zo zitten er nog veel meer tools in. Dit is topkwaliteit, die wij heel graag leveren. Hier worden wij blij van!” Twee derde van de fietsen die verkocht worden, zijn elektrisch. De heren verwachten dat dit over vijf jaar 80% zal zijn. “Bij racefietsen kun je nu al schakelen met tiptoetsen. Steeds meer dingen gaan elektronisch. Als er iets nieuws op de markt komt, willen wij dat snel aanbieden. Dat kunnen we nu, in samenwerking met Féju!”

Beleving op interactief scherm

Met de verandering van de fietsen, is ook het verkoopproces anders geworden. Om dit optimaal te ondersteunen, heeft Féju een groot interactief Huawei scherm opgehangen midden in de winkel. “Iemand die een nieuwe e-bike wil, nodigen we uit voor een presentatie. Op dit mega scherm kunnen we alle opties laten zien”, vertelt Frank enthousiast. “We geven een demo en vervolgens mag de klant zelf de fiets configureren. Welke samenstelling, welke kleuren; alles mogen ze zelf kiezen. Vervolgens zetten we de naam van de klant op de fiets en dan bestellen ‘m direct. Dit is echt de toekomst!” Daar is Féju Accountmanager Stef Brooimans het mee eens: “Ze kunnen nu een klant meenemen in de beleving, net als wanneer je een luxe auto gaat uitzoeken. Dit heeft nog niemand in zijn fietsenwinkel. Maar deze zaak heeft alles goed op orde, en dan hoort dit erbij. Met deze interactieve presentatie doen ze net weer een stapje meer dan de concurrentie.”

Telefonie oplossing met 3cx

De twee broers zijn ook erg te spreken over de 3cx oplossing voor telefonie die Stef adviseerde. “Die is flexibel en schaalbaar. Het is een heel goede basis en bovendien zijn alle handtelefoons, de app en de Cycle software nu allemaal gekoppeld”, vertelt Stef. Qua telefonie kan alles optimaal ingesteld worden. Iemand die belt kan direct kiezen voor de afdeling sport-, race- of normale fietsen. De telefoon rinkelt niet langer in de hele winkel, maar wordt opgenomen door twee dames die een headset dragen, zodat ze bovendien hun handen vrij hebben om door te werken.

Frank noemt de proactieve adviezen van Féju fantastisch. “Om een voorbeeld te noemen: als de chauffeur een nieuwe fiets gaat afleveren, belt hij altijd even vanuit de auto dat hij er bijna is. Dat doet hij met zijn mobiele telefoon, maar die zendt voortaan het vaste nummer van De Tweewieler mee. De klant die gebeld wordt, ziet dan een bekend nummer op zijn telefoon. Het zijn kleine details, maar die maken onze service wel helemaal af. We zijn echt blij met Féju. Al vanaf het eerste moment verliep de samenwerking soepel. Roel Markus heeft hier alles aangelegd; die kijkt even rond en begint. Dat doet hij echt goed; hij zou zo fietsenmaker kunnen worden”, lacht Frank.

Meedenken met je klant

De Tweewieler vierde onlangs haar 25-jarige bestaan met een uitgebreide fietsroute van Vught naar Udenhout, waar vervolgens een groot feest volgde. Steeds meer mensen uit een groter gebied weten de specialisten te vinden. “Ook op het gebied van race- en ATB-fietsen zijn we echt een snoepwinkel. Als je het hier niet kunt vinden, dan vind je het nergens”, zegt Frank trots. De dienstverlening en service worden steeds verder uitgebreid, met e-bikes als leenfiets en het online inplannen van je reparatie. Wanneer de fietsreparatie klaar is, ontvangt de klant een sms-bericht en kan die vooraf online betalen. Deze dienst is vooral populair bij scholieren; ouders betalen vooraf zodat het kind niet met geld of pinpas over straat hoeft.

“Meedenken met je klant en af en toe net wat extra’s bieden, dat is iets waar wij en Féju beiden voor staan. Ik zal je nog een voorbeeld noemen. Laatst zijn we overgestapt naar Ziggo zakelijk. Hun monteur vertelde pas toen hij hier aankwam dat er echt een IT’er bij aanwezig moest zijn. Dus wij belden naar Féju of er direct iemand kon komen. Het was ook nog eens Goede Vrijdag en de planning bij Féju zat vol. Maar tóch kwam er binnen no-time iemand; die was ergens anders bezig met een klus, maar reed voor ons even op en neer. Dat vonden we echt top!”

Na een paar maanden samenwerken met Féju zijn de IT en telecom bij De Tweewieler nu helemaal up-to-date. “We komen regelmatig nog even langs om bij te praten” legt Stef uit. “We willen graag meedenken en zorgen dat de systemen voorbereid zijn op de toekomst.” Daar zijn de broers blij mee: “Wij gaan zeker nooit meer achterlopen!”

Lees de volgende klantcase