Marree & Van Uunen Belastingadviseurs

“Féju adviseert een oplossing op maat, waarop ik kan vertrouwen”

“Wij willen weleens dingen die niet kunnen. Féju bedenkt dan hoe het wél kan en adviseert ons een oplossing op maat.” Dick Bijl, vennoot bij Marree & Van Uunen Belastingadviseurs vertelt over zijn samenwerking met de Féju ICT Groep: “Ik weet dat hun advies oprecht is, dat is voor mij heel belangrijk.”

Dick Bijl kent Albert Jakobsen, directeur-eigenaar van de Féju ICT Groep al heel lang. “Toen ik in 1993 voor mezelf begon, kwam Albert daar het netwerk aanleggen. Het kantoor zat toen nog op de Westermarkt in Tilburg. We gebruikten WordPerfect 4.1 met een Novell netwerk. Automatisering was in ons kantoor een ondergeschoven kindje. Het was de periode net na de typemachines. We gebruikten floppydisks en kochten onze eerste laserprinters. Ik had bij een groot kantoor gewerkt en was gewend aan moderne automatisering. Dat wilde ik ook in ons nieuwe kantoor. Albert, die destijds nog bij Bork werkte, moest flink aanpoten om aan mijn wensen te voldoen.”

Dick vertelt verder: “In 2002 besloten we het kantoor op te splitsen. We waren inmiddels gegroeid naar acht vennoten en dat werd te veel. Met vijf van die acht startten we een nieuw kantoor in Oisterwijk: Marree & Van Uunen Belastingadviseurs. We hadden vijf laptops en verder niks. Dus belde ik Albert.” Albert herinnert zich dat moment nog goed: “Ik zat bij een klant in Groningen en antwoordde: natuurlijk help ik je. Binnen twee dagen hebben we alles uit de grond gestampt. Een tijdelijke oplossing zodat Dick en zijn collega’s vooruit konden.”

Een dijk van een relatie

Albert: “Toen ik voor mezelf begon in 2004 had ik geen ervaring met ondernemen. Ik vroeg een aantal wijze heren om mij te adviseren in een soort denktank. Dick was daar natuurlijk ook bij, dat was heel waardevol. We hebben absoluut meer dan een gewone zakenrelatie. Ik ben ook klant bij Dick. Onze vrouwen kennen elkaar. We delen een passie voor De Dijk, daar zijn we ook een keer samen heen geweest. Ik bel Dick regelmatig voor adviezen. Die lijnen zijn gewoon heel kort. En andersom is het ook zo: als er iets bij Dick niet loopt, dan belt of appt hij mij even. Zo werk ik het liefste.” Dick knikt direct: “En dat moeten we zo houden. Ik kan Albert altijd bellen, op ieder moment.”

Belastingadvies

 Bij Marree & Van Uunen Belastingadviseurs bestaat de business voor 70% uit het ondersteunen van accountants- en administratiekantoren. Die hebben vaak zelf wel een fiscalist, maar leggen hun lastige vraagstukken neer bij Marree & Van Uunen. “Zelf werk ik vooral voor eigen relaties, het liefst direct met de ondernemer. Je kent de historie van het bedrijf, weet alle ins en outs en bouwt een persoonlijke band op. Dat ontstaat met de jaren. Juist die persoonlijke band maakt het werk leuk.”

Nieuwe telefooncentrale

Féju verzorgt voor Marree het totale pakket: automatisering, systeembeheer, telefonie, internet verbindingen, cloud en ga zo maar door. Dick: “Dat vind ik logisch. We gaan niet het ene hier en het andere daar halen. Laatst moesten we een nieuwe telefooncentrale hebben en dan bel ik meteen Albert. Natuurlijk kan ik drie offertes opvragen bij verschillende bedrijven en dan ben ik misschien wel iets goedkoper uit. Maar bij Albert weet ik zeker dat het goed is. En als iets even niet werkt, dan kan ik gewoon bij hem terecht. Ik heb er geen zin in dat verschillende partijen allemaal naar elkaar gaan wijzen als er iets mis is.”

Bjorn Broeders voert namens Féju elke maand het systeembeheer uit en beantwoordt dan meteen alle vragen die Dick en zijn collega’s hebben. “Laatst wilde mijn collega zo’n nieuwe tablet aanschaffen en liet ze mij een aanbieding zien van een grote discounter. Omdat ze daarmee ook op ons netwerk zou gaan, heb ik die aanbieding even aan Bjorn voorgelegd. Zijn reactie: ‘Die tablet werkt met een ander systeem. Als die op het netwerk moet, dan moeten de licenties uitgebreid worden’. Was ik toch blij dat ik het even nagevraagd had! Ik ga niet voor die honderd euro goedkoper ergens anders kopen. Dan betaal ik liever iets meer bij Féju, zodat ik er een goed advies bij heb. Penny wise pound foolish.”

Scanoplossing

Marree & Van Uunen wordt bij Féju niet gezien als een kleine klant. Albert legt uit: “Of een bedrijf nou 150, 30 of 8 werkplekken heeft, maakt voor ons weinig uit. De oplossing die wij bieden, is hetzelfde. We bieden bijvoorbeeld dezelfde scanoplossing. Dick wil iets scannen en het dan direct in het digitale dossier kunnen hangen. Daar bieden wij dan de oplossing voor. Die is hetzelfde als voor een bedrijf van 30 man. En dat geldt ook voor de server: die heeft dezelfde power, alleen de opslagruimte is anders. En de telefonie die we hier hebben aangelegd, rollen we ook uit bij een bedrijf met 100 werkplekken. Hetzelfde geldt voor de Ziggo oplossing.”

Albert vertelt verder: “Ik geef in mijn advies altijd meerdere opties. Die bespreken we samen, waarbij ik de voor- en de nadelen noem. En regelmatig opper ik nieuwe ideeën aan Dick. Ik vind het onze taak om proactief te adviseren. En om te vertellen over nieuwe ontwikkelingen, zo van: heb je daar al eens naar gekeken?” Dat bevalt Dick goed. Hij vult aan: “Wij vragen ook wel eens dingen die eigenlijk niet kunnen. Zoals laatst met de mail-handtekening. Die was bij iedereen anders en dat vonden we er niet professioneel uit zien. Maar hoe moet die handtekening dan worden? Iedereen had een verschillende mening. Dus vroegen we Bjorn om het op te lossen. Hij denkt mee over hoe dingen wél kunnen. En kwam vervolgens met een advies voor een oplossing op maat. Dat advies op maat vind ik heel belangrijk.”

Albert denkt even na en zegt dan: “Marree & Van Uunen is ook een no-nonsense bedrijf. Net als wij. Dat past goed bij elkaar. Ik moet er niet aan denken dat Dick zou stoppen met werken.” Dick lacht: “Nou, dat is nog niet aan de orde. Maar ik heb laatst wel besloten dat ik vanaf 2022 ga werken in een andere rol. Dan ga ik meer coördineren en niet meer zoals nu volledige projecten doen. Natuurlijk blijf ik dan gewoon het vaste aanspreekpunt van Albert. Ik ben het nog lang niet beu. Voorlopig kunnen we elkaar nog lang blijven appen.”

 

Lees de volgende case.