Mega Collections

“Ik hoef me over mijn automatisering geen zorgen te maken, nooit.”

“Straks loopt Michiel, onze interne systeembeheerder binnen om te zeggen dat het klaar is. Terwijl ik niet eens gemerkt heb dat Féju bezig was. Dat verloopt zo soepel, daar hoor ik helemaal niets over. Dan is het goed. Zo goed dat ik me totaal geen zorgen hoef te maken.”

Frans Dilven is directeur van Mega Collections, een handelsbedrijf met ruim 50.000 m2 magazijn in Waalwijk. Dit enorme bedrijf levert bloempotten, decoratieartikelen en al het andere voor tuin, balkon en terras. “Als er een plant in kan, is het sowieso handel voor ons.” Het grootste deel van de artikelen wordt exclusief voor Mega Collections geproduceerd in China, Vietnam en Indonesië, maar ook elders in de wereld. “Zink en geglazuurde potten zijn nu een hype. Wij zorgen bij zo’n nieuwe trend dat we die artikelen zo snel mogelijk kunnen leveren. Je moet altijd iets nieuws kunnen bieden. We willen producten in de markt leveren die voor iedereen betaalbaar zijn. Tante Miep is onze klant, niet tante Claire.”

Wereldwijde relatieskring

Mega Collections bestaat 31 jaar en groeit hard. Afnemers zijn tuincentra, bouwmarkten, grootwinkelbedrijven en groothandels in 45 landen, binnen en buiten Europa. Daaronder vallen veel bekende namen, zoals Walmart in de VS, OBI en Bauhaus in Duitsland en in Nederland bijvoorbeeld Action, Lidl en Intratuin. “Omdat we de naam Mega Collections niet altijd op onze producten vermelden en ook veel onder private label leveren, kennen niet veel consumenten onze naam. Toch is de kans heel groot dat je één of meerdere van onze artikelen in je tuin hebt staan. En in de markt kent iedereen ons. We werken netjes en zorgen heel goed voor onze leveranciers.”

Van Linux naar Microsoft

Drie jaar geleden kwam het contact tussen Féju en Mega Collections tot stand via Féju medewerker Bart Frijters. “Bart en ik zijn goede vrienden, we kennen elkaar al sinds de crèche en we schelen maar vier dagen in leeftijd. Tijdens één van onze gezellige avonden vertelde ik dat ik niet tevreden was met mijn leverancier. Ik zocht een nieuwe partij, die ons kon transformeren van Linux naar Microsoft. Toen Bart vertelde dat Féju hier ruime ervaring mee heeft, heb ik hen meteen uitgenodigd. Het werd een fijn gesprek. Alberts verhaal klopte gewoon.”

“Féju kwam met een uitgebreid advies met meerdere opties. Dat voelde meteen goed. Mijn vorige leverancier zei altijd ‘dit is de oplossing’ en bood geen alternatief. Bij Féju kon ik kiezen. Samen met Albert heb ik de opties besproken en daarna was alles zo geregeld. Toen zijn we definitief overgestapt. Ook Michiel, onze interne systeembeheerder, had meteen een klik met Féju. Die samenwerking moet gewoon soepel lopen. Het zijn normale mensen. Geen bluf of arrogant advies.” Albert haakt in: “Dat klopt. Ik ben Albert. Geen Roderick.” Frans lacht: “Inderdaad. Al onze leveranciers zijn hetzelfde soort mensen als wij. Gewoon dingen meteen oplossen. Hands-on. Ook de mensen van Féju zijn zo. Dat type mensen past bij ons, we zitten op dezelfde golflengte.”

Microsoft Dynamics

Féju ICT Groep verzorgt voor Mega Collections het totale netwerk, het beheer en ook de telefonie. Daarbij wordt intensief samengewerkt met de software leverancier die een maatwerk pakket heeft gemaakt. Mega Collections heeft een Microsoft netwerk draaien met Microsoft Dynamics. Als ik Féju nodig heb, is dat omdat ik een probleem heb. Dan bel ik Féju en regelen zij een oplossing. Eentje die werkt. Meteen. Bij mijn vorige leverancier was dat wel anders. Die kwam inventariseren en zei dat hij een voorstel zou maken. Dan had ik het gevoel ‘nu is het probleem nog groter geworden’. Féju lost het gewoon meteen op. En goed ook. Vorig jaar hebben ze bijvoorbeeld onze server vervangen. Een grote operatie, maar niemand heeft er iets van gemerkt, zo soepel verliep dat!”

Thin client

“De oplossing die een leverancier biedt, dat is het belangrijkst. Als het werkt, is het goed. Vaak is het de eenvoud die het fijn maakt. En de chemie die we hebben, daardoor loopt het soepel. Bij Féju heb ik het vertrouwen dat het goed komt. We hebben net een hal bijgekocht, hier twee straten verderop. Daar legt Féju op dit moment wifi en een netwerkverbinding aan, zodat onze handscanners direct op onze server kunnen werken. Die maken een 1-op-1 connectie, we kunnen daar zo een thin client inpluggen. Die hal valt nu gewoon onder het hoofdkantoor, terwijl het twee straten verderop ligt. Ideaal.”

24/7 helpdesk

“Je moet een klant aan de hand nemen, zeker op het gebied van zaken waar ze minder verstand van hebben’, vertelt Albert. “Wij zijn een totaalleverancier. We onderhouden niet alleen het systeem, maar geven regelmatig proactief advies. En als een klant belt, helpen we hem zo snel mogelijk uit de problemen. We horen wat er aan de hand is, schatten de urgentie in en als dat nodig is, stuur ik er direct een auto heen. Zeker als een netwerk plat ligt of als een klant gehackt is.” Frans knikt. “Dit weekend wordt het mooi weer. Maandag zijn alle winkels leeg en stromen de orders hier binnen. Als we dan gehackt zijn, hebben we een heel groot probleem! Maar sinds ik met Féju samenwerk, hoef ik me daarover niet meer druk te maken.”