Spar Holding

“Een enorm implementatieproject, dat Féju voortvarend oppakte”

350 nieuwe StorePC’s leveren en installeren bij 319 SPAR-vestigingen door heel Nederland; een enorme klus die Féju in zes weken tijd klaarde: “Er waren maar liefst zes dagen met meer dan 20 installaties per dag. Het is echt heel snel uitgerold.” Gert-Jan van den IJssel, manager Infra en werkplek bij SPAR, vertelt over dit project en over de samenwerking met de Féju ICT Groep.

De telefoon gaat. Er is een erge verstoring in de mailflow bij de winkels van SPAR. Of Féju een second opinion wil geven. Op dat moment hebben SPAR en Féju nog niet eerder samengewerkt. Albert Jakobsen, directeur van Féju, heeft wel connecties bij de IT-afdeling van SPAR en zo is het balletje gaan rollen. Razendsnel zitten ze om de tafel. Een Féju team onder leiding van Anton van Dam bekijkt de case en biedt vervolgens een oplossing waarmee alle problemen worden getackeld.

“De snelheid en de kwaliteit van de oplossing die Féju bood, gaven een heel goed gevoel”, vertelt Gert-Jan van den IJssel. “Dat eerste project was een goede kennismaking; die smaakte naar meer. Dus hebben we hen een offerte laten maken voor een volgend project: StorePC.” Die aanbesteding won Féju van twee andere partijen omdat ze een beter doordachte aanpak én een betere prijs aanboden. Logisch, volgens Albert: “We werken al jarenlang voor Sacha, Manfield en Sissy-Boy; de retail kennis is volop aanwezig. We hebben op alle winkellocaties van SPAR All-in-one StorePC’s geleverd, die custom gebouwd waren door de leverancier.” Gert-Jan knikt: “We zijn volledig naar Microsoft 365 overgestapt, hebben meteen MFA geïntroduceerd op de ondernemers accounts, de data en e-mail naar de cloud gemigreerd en alle endpoints opgenomen in beheer via Intune. De security is scherper gezet en het beheer gecentraliseerd. Allemaal essentiële verbeteringen in samenwerking met Féju.”

Project StorePC

Het enorme project startte met een pilot, om te zien welke onvoorziene uitdagingen er nog lagen. Anton van Dam: “We zijn op 1 juni 2020 gestart met de uitrol in Nederland. Midden in de coronatijd, dat was soms wel even lastig. We hebben het werk opgebouwd en naar een piek toegewerkt. Susanne Busser, implementatie specialist bij SPAR, heeft hun planning heel goed gemanaged en schakelde met alle winkels.”

De Féju-consultants die de pc’s afleverden, leerden allerlei SPAR formats kennen, zoals SPAR university (op hogescholen en universiteitscampussen), SPAR buurt (in dorpen en wijken), SPAR city (in steden), SPAR enjoy (op vakantieparken en in recreatiegebieden) en de neutrale winkels waarin SPAR alleen haar producten levert. “We gingen van Maastricht tot alle Waddeneilanden en van Zeeuws Vlaanderen tot Warffum in Groningen. Overal werden we met open armen ontvangen. De StorePC werkt ruimtebesparend en dat was een schot in de roos in de compacte gemakswinkels van SPAR. En we lieten direct zien dat je er bloedsnel mee kunt werken. Dat je zo’n mooie oplossing kwam brengen, gaf wel een mooie dynamiek!”

Albert vult aan: “We verzorgen dat dan ook meteen goed – inclusief het kabelmanagement bijvoorbeeld. We halen oude kabels weg; die gaan we niet nog een keer gebruiken. Nieuwe kabels worden netjes weggewerkt en we halen direct even een doekje over het bureau. We presenteren het als een cadeautje. Zo wil je zelf toch ook behandeld worden?” Daar is Bas Lierens, Head of IT bij Spar Holding het mee eens: “Het is erg goed verlopen. Féju heeft het project voortvarend opgepakt.”

Ook intern een feestje

Het Féju team dat meewerkte aan project StorePC bestaat uit 10 personen. “Op ons interne contentscherm konden alle Féju-collega’s realtime de status van alle winkels in Nederland bijhouden. Steeds zagen we weer een bolletje van rood naar groen gaan. Daardoor was iedereen heel betrokken”, vertelt Anton. “Voor de consultants was het soms best een avontuur: slapen in een hotel, overvaren naar een Waddeneiland en dan alle spullen overladen op een tractor, haha! Nee, dat laatste is niet echt gebeurd. Maar omdat het een autovrij Waddeneiland was, moest het laatste stukje te voet gedaan worden. En dat sjouwen zorgde wel voor wat zweetdruppeltjes!”

SPAR_project_StorePC21

SPAR en Féju zijn een goede match volgens Gert-Jan: “We hebben korte lijnen en kunnen snel schakelen. Ze zijn heel flexibel en de communicatie verloopt soepel. Ja, we zijn heel tevreden over de samenwerking.” Ook na de installaties blijft Féju de ondersteuning doen voor dit project. Daarbij werkt Winkel Support van SPAR nauw samen met de Féju Supportdesk. “Er is een SLA voor drie jaar voor reparaties en de garantieregeling – ook voor laptop-tablet devices. We zijn nu in gesprek over een samenwerking op het gebied van tweedelijns ondersteuning en proactief beheer op compliance security aspecten”, aldus Anton.

“Wij voelen de urgentie om steeds sneller te digitaliseren. Hier op het SPAR hoofdkantoor hebben we maar een compact team van 30 mensen. Daarom willen we sterke partners die meedenken. Dat is precies wat Féju is”, legt Bas Lierens uit. Daar wil Albert graag op inhaken: “We willen altijd net dat stapje extra zetten voor een klant. We bedenken totaaloplossingen en de consultants voeren dat uit. Als we onderweg dan iets tegenkomen, dan pakken we dat er gewoon even bij. Verwachtingen overtreffen, dat vinden we belangrijk.”

Spar Team

Lees de volgende klantcase