Termeer Groep (Sacha Schoenen)

“Bij Féju wordt er echt naar je geluisterd, je bent geen nummer.”

“Bij elke verandering in ons bedrijf, denkt Féju met ons mee. Ze bedenken maatwerk oplossingen, out-of-the-box. En ze adviseren ons ook proactief; dat vinden wij erg belangrijk”. Elien Aussems van de Termeer Groep over Féju: “Vooral de open communicatie maakt onze samenwerking heel prettig”.

De Termeer Groep BV is een familiebedrijf dat al sinds 1909 actief is. Ze zijn bekend van de Sacha schoenwinkels en sinds 2016 zijn ook de winkels van Manfield onderdeel van de groep. Op dit moment hebben Sacha en Manfield 104 winkels in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland.

Alle automatisering

Elien Aussems is Facility Manager bij de Termeer Groep en werkt nauw samen met Féju. “Systeembeheer, serverbeheer, dataverbindingen, al dat soort zaken verzorgt Féju voor ons. Voor alle winkels regelen zij de VPN-verbinding, firewall, helpdesk en de wifi-verbinding voor onze tablets. En bij elke verbouwing in een winkel of opening van een nieuwe vestiging zorgt Féju weer dat alles wordt aangesloten. Sinds vier jaar verzorgt Féju ook de telefonie. En afgelopen jaar hebben we ook alle Manfield winkels bij hen ondergebracht.”

24/7 paraat

Andersom is de Termeer Groep ook heel belangrijk voor Féju. Ze zijn Féju-klant sinds dag één. Albert: “Dat was erg spannend destijds. Féju begon veertien jaar geleden vanaf een zolderkamertje en bediende de 80 winkels van Sacha. Hun automatisering was toen nog veel DOS-georiënteerd. Wij moesten 24/7 paraat staan: als er iets uitviel in een winkel, moesten we er meteen naar toe. Dat deden we met z’n drieën: Dennes, Ilja en ik. Laatst kwam ik Paul Termeer nog tegen: ‘Geweldig hoe jullie dat destijds klaarspeelden. Chapeau!’ Dat zei hij letterlijk zo,” glundert Albert.

Internetstoring is funest

Nog steeds is de helpdeskfunctie heel belangrijk voor Sacha en Manfield. “Onze medewerksters in de winkel kunnen een internetstoring niet zelf oplossen”, zo legt Elien uit. “Zij hebben over het algemeen niet zo veel technische kennis, ze schrikken van een bos met kabels. Onze facility afdeling stuurt dan een aantal foto’s met instructies en via FaceTime proberen ze de winkelmedewerkster door het proces te loodsen. Als het dan toch niet lukt, stuur ik iemand van Féju erheen. Dan weet ik zeker dat het snel gefixt wordt.” Een internetstoring is funest voor een winkel: “Onze internetverbinding is haast belangrijker dan het licht. Zonder licht kunnen we nog wat verkopen, zonder internet niet!”

Proactief advies

Féju vindt het belangrijk om preventief oplossingen aan te dragen. “Als een server vijf jaar oud is bijvoorbeeld, dan adviseren wij om die te vervangen”, vertelt Albert. “Je kunt ook wachten tot hij ‘omvalt’, maar dat zou rampzalig zijn. Daarom houden wij goed in de gaten wat de Sacha en Manfield hebben staan en wanneer het vervangen moet worden. Zo zijn wij problemen een stapje voor.” Elien: “Proactief advies over vernieuwingen vinden wij heel belangrijk. Bijvoorbeeld met de beslissing om over te gaan naar de cloud.” Albert haakt in: “Wij benoemen dan ook de nadelen. Die zijn er natuurlijk, maar dat hoor je van niemand.” Elien: “Féju is heel open en eerlijk. Ook bijvoorbeeld over de kosten. Het uiteindelijke besluit over zo’n investering ligt natuurlijk hier, maar met het eerlijke advies van Féju weet ik precies waar ik aan toe ben. Dat is heel belangrijk.”

Alles onder één dak

Sinds vier jaar is ook alle telefonie van Sacha ondergebracht bij Féju. Elien: “We voelden ons al een tijdje niet goed bij KPN en we hadden steeds gedoe over facturen. Féju had al geadviseerd om te gaan bellen over het internet. Ze rekenden voor dat het een grote kostenbesparing zou opleveren en lieten iemand van Unify Siemens een demonstratie geven. Toen waren we overtuigd. En nog steeds. Het is fijn dat we nu alles onder één dak hebben. Dan hoeven we niet meer uit te zoeken wie een probleem moet oplossen; of het nou ligt aan de telefoon of aan het internet: we bellen Féju.”

Service hoort erbij

“Een jaar of drie geleden hebben wij in alle winkels wifi laten plaatsen. Een flink project”, zo vertelt Elien. “Wij hebben toen alle hardware geleverd”, vertelt Albert. “Maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Ik heb voor elke winkel de tekening bekeken en geadviseerd waar de wifi acces points het beste kunnen hangen. Vervolgens bleken de acces point schotels wit te zijn, terwijl de plafonds zwart zouden worden. Zwart spuiten was geen optie, omdat dan de garantie van de schotels niet meer geldig is. Daarom hebben we alle schotels laten wrappen in zwarte wifi-folie”. Elien: “Mede dankzij het creatieve denkwerk van Féju is dit project heel goed verlopen. Nu hebben we vrijwel nooit meer problemen met de wifi. En ik kan vanaf hier zien of er storingen zijn in de winkels. We gaan dit op den duur ook uitrollen in onze Manfield-winkels.”

Meerwaarde van Féju

“Bij Féju weten ze waar ze het over hebben”, aldus Elien. “Ze geven goede adviezen, gebaseerd op hun uitgebreide technische kennis. Nieuwe ontwikkelingen volgen ze op de voet. Dat vind ik heel fijn, want dan hoef ik dat zelf niet constant bij te houden. Regelmatig kijken we samen vooruit: waar gaan we tegenaan lopen in de komende jaren? Zoals nu met de nieuwe privacywetging. We bedenken op tijd wat we willen en ondernemen samen actie, zodat we problemen vóór zijn. Dat is voor mij een absolute meerwaarde van Féju.”