Skip to main content

“Stel ‘m in als je standaard telefonie-app, en je belt net zo makkelijk via de app als wanneer je via je native dialer, ofwel het groene hoorntje op je telefoon, belt."

Stef Brooimans, accountmanager

Wanneer je productnaam wordt vervoegd tot werkwoord, heb je het waarschijnlijk goed gedaan. We whatsappen, netflixen en googelen heel wat af. Sinds een jaar of vijf hoort ook ‘teamsen’ bij dat rijtje. Door de opkomst van het thuiswerken raakte deze app razendsnel ingeburgerd. Er is nu zelfs een Teams 2.0-versie. En die biedt veel mogelijkheden, vooral voor bellen. Stef Brooimans vertelt erover.

Binnen veel organisaties is Teams onderdeel van het standaardpakket. Medewerkers chatten er lustig op los. “Het is natuurlijk superhandig”, weet Stef. “Je kunt behalve chatten ook makkelijk bestanden delen, dankzij verbindingen met OneDrive en Sharepoint. En naast vergaderen op afstand kun je er al een tijdje gewoon mee telefoneren met een vast telefoonnummer, als je een koppeling hebt die wij voor je kunnen verzorgen. Daar schreven we al eerder over.”

Het bellen via Teams bleek een schot in de roos; de applicatie is binnen veel organisaties namelijk de basis van de communicatie. Intern, maar ook steeds vaker extern. “Alsmaar meer bedrijven zijn Teams-minded”, legt Stef uit. “En dan kan het erg makkelijk zijn om de tool te gebruiken voor telefoongesprekken binnen en buiten je eigen organisatie. Veel eenvoudiger dan een softphone-oplossing zoals Yeastar of 3CX gebruikt.”

Koppeling met 06-nummer en andere voordelen

Met de vorige versie van Teams kon je bellen vanuit – en gebeld worden op – je vaste zakelijke nummer. Met de 2.0 versie, oftewel Teams Phone Mobile, koppel je je mobiele nummer aan Teams. Stef: “Dat houdt dus in dat je op elke locatie kunt bellen via de applicatie. Stel ‘m in als je standaard telefonie-app, en je belt net zo makkelijk via de app als wanneer je via je native dialer, ofwel het groene hoorntje op je telefoon, belt.”

En zo zijn er nog meer voordelen, beschrijft Stef. “Je belt via een spraak- en dataverbinding, wat zorgt voor de best mogelijke gesprekskwaliteit. Je hoeft minder te schakelen tussen verschillende apps en je hebt maar één belhistorie. Ook zet je, wanneer de situatie erom vraagt, een telefoongesprek eenvoudig om in een meeting, zodat je je scherm kunt delen of elkaar kunt zien. Verder is het goed om te weten dat Teams Phone Mobile goed samenwerkt met Microsoft Copilot, waardoor je gesprekken makkelijk kunt laten samenvatten.”

Beter samenwerken

Waar Stef ook enthousiast over is, is de automatische statusaanpassing. “Ben je bijvoorbeeld onderweg aan het telefoneren, dan zien je collega’s dat je niet bereikbaar bent. Daarnaast is het mogelijk om binnenkomende telefoongesprekken automatisch door te verbinden naar bijvoorbeeld een salescollega of de receptie. En je stelt makkelijk voorwaarden in: ben ik in gesprek of staat mijn status op afwezig, verbind externe bellers dan door met collega X. Gebruiksvriendelijk en efficiënt.”

Neem contact op voor een demo

Stef wil niet beweren dat Teams Phone Mobile voor elke organisatie interessant is. “Als je beperkt met Teams werkt, kan een relatief eenvoudige softphone-applicatie beter en voordeliger zijn. Maar ben je veel op het programma georiënteerd, dan heeft dit je in potentie veel te bieden. We gaan daar graag over in gesprek en geven een eerlijk, op maat gemaakt advies. Dat kan bij ons in Udenhout, maar we komen ook graag bij je langs voor een demo. Mail of bel ons, al dan niet via Teams, en we plannen snel iets in.”