Wanneer word jij gehackt?

46% van de mkb-bedrijven in NL heeft te maken gehad met een geslaagde aanval door hackers. De vraag is dus niet of, maar wanneer dit jou gaat overkomen. En nog veel belangrijker is: hoe herstel je hiervan?

Hoe werken hackers?

In de beveiligings-logs van onze klanten zien wij dat er dagelijks pogingen gedaan worden door hackers. Elke dag scannen ze netwerken op zoek naar kwetsbaarheden, dus waarschijnlijk ook het jouwe. Via het unieke IP-adres van je bedrijf bekijken ze wat er op het netwerk zit, wat je voor apparatuur hebt staan en of ze daarop naar binnen kunnen. Ook checken ze bijvoorbeeld of je een emailserver hebt op eigen locatie en welke versie van websitesoftware je gebruikt. Hun doel is data diefstal, of het ‘gijzelen’ van je data of je website in ruil voor losgeld. Om te weten hoeveel ze kunnen vragen, checken ze je gegevens bij de KvK. Deze ransomware aanvallen worden gedaan door professionele organisaties, die je niet moet onderschatten.

De schade van een aanval is enorm

Een geslaagde aanval heeft een enorme impact! Je kent vast het verhaal van het zeer bekende Brabantse keukenbedrijf dat wekenlang niet kon verkopen én enorme imagoschade opliep. We krijgen vaak de vraag wat bedrijven gemiddeld aan schade hebben bij zo’n incident. Het gevraagde losgeld is gemiddeld zo’n 150.000 euro. Maar je bent uiteindelijk het tienvoudige kwijt voor het totale herstel, inclusief de gemiste omzet en de imagoschade. Kan jouw bedrijf dat aan?

Een bijkomend probleem is dat gemiddeld slechts 65% van de versleutelde gegevens in databases fatsoenlijk hersteld kan worden. De overige data ben je simpelweg kwijt. En dan krijg je vaak achteraf ook nog te maken met afpersing.

Welke risico’s zijn er?

Bij Féju vinden wij het heel belangrijk dat mensen zich meer bewust zijn van de risico’s. We komen nog steeds veel tegen dat mensen heel naïef zijn. Terwijl het toch bekend is, dat iedereen een keer aan de beurt komt. De vraag is niet of, maar wanneer het zal gebeuren. En ook hoe goed jouw beveiliging en back-up systeem dan zijn: hoe kom je er bovenop?

In principe vormen alle apparaten die op het internet aangesloten zijn een risico. Dat zijn er 10 tot 50 in een gemiddelde privé situatie. In bedrijven gaat het om honderden apparaten. Denk daarbij niet alleen aan servers, laptops, tablets en telefoons. Wanneer een hacker bijvoorbeeld inbreekt in een NVR-, DVR of ‘ouderwetse’ videorecorder, kan hij daarop alle beelden zien – en ze stelen.

Maar er zijn meer risico’s. Een usb-stick kan al voor grote problemen zorgen. En weet jij exact wat er gebeurt op jouw gasten wifi? Steeds vaker zien we ook problemen met freeware: gratis apps en software. Daarvan is de beveiliging vaak slecht, terwijl je er toch gegevens en foto’s mee verwerkt; die worden opgeslagen. Veel mensen beseffen niet dat hun persoonlijke gegevens inmiddels opgeslagen staan op heel veel plaatsen. Maar het grootste risico loop je met de acties die je medewerkers uithalen, onbewust maar ook bewust!

Voorbeelden van cybercrime aanvallen

Er zijn veel verschillende soorten cybercrime en het kan iedereen overkomen. Zeker in het mkb komt het heel vaak voor. Maar ook ziekenhuizen worden niet gespaard. Vaak wordt er geen aangifte van gedaan, uit schaamte of uit angst voor slechte publiciteit. Toch zijn er genoeg voorbeelden te noemen.

Een universiteit in Limburg kreeg te maken met ransomware; niemand kon meer in het systeem, er zat niets anders op dan losgeld te betalen. Het probleem hoeft niet eens bij je eigen organisatie te liggen: een grote Nederlandse supermarktketen had tijdelijk half lege schappen omdat een leverancier gehackt was.

Een oliepijplijn in de VS kreeg te maken met een ransomware aanval; gelukkig hadden zij een goed back-up systeem en hebben ze niets betaald. Een grote vleesverwerker in de VS had dat niet: zij betaalden 11 miljoen. Een geval waarbij heel veel bedrijven gedupeerd raakten is dat van Western Digital. Dit is een gerenommeerd merk in (onder andere) harde schijven. Een half jaar geleden had een hacker een manier gevonden om de ‘Life Book’ (apparaat voor externe opslag) van buitenaf te resetten. Dit werkte bij alle apparaten: 20.000 Life Books werden compleet gereset: alle gegevens waren weg!

Oplossingen tegen en na hacks

We hoeven je niet uit te leggen dat goede beveiliging essentieel is. Punt. Maar als de grootste bedrijven in de wereld niet in staat waren om zich goed genoeg te wapenen, dan is de kans reëel dat ook jou ooit een aanval gaat overkomen. Daarom wijzen wij nadrukkelijk ook op back-up oplossingen en disaster recovery systemen. In geval van een calamiteit is het – met de juiste oplossing – mogelijk om de bedrijfsprocessen snel weer te hervatten. Ook daar hebben we veel voorbeelden van!

Sponsorcontract Joris van Gool verlengd

Joris van Gool gaat samen met Féju op weg naar de Olympische Spelen Parijs 2024! Vorige week heeft Albert het sponsorcontract van Joris verlengd. Op de website van Joris is het volgende dubbelinterview te lezen:

“Wat vervoer betreft hoef ik me voorlopig geen zorgen meer te maken, mijn mobiliteit is voor drie jaar gewaarborgd”, vertelt Joris van Gool. Albert Jakobsen van Féju ICT Groep neemt wederom deze zorg bij Joris weg, net als voorgaande jaren. Op de vraag waarom Féju Joris sponsort, is Albert heel duidelijk: “Ondernemen is topsport. Alles moet kloppen en alles moet optimaal zijn om tot het beste resultaat te komen. Voor Joris geldt precies hetzelfde. Hierin vinden wij elkaar. Met deze gemeenschappelijke visie vind ik het alleen maar mooi dat ik Joris kan helpen en kan ontzorgen. Joris kan zich nu volledig toeleggen op zijn weg naar Parijs.”

Upgrade auto

De auto waarin Joris reed, moest helemaal gestript worden. “Je kunt natuurlijk niet rond blijven rijden in een auto met de verwijzing naar Tokyo”, aldus Albert. Er werd een nieuw ontwerp gemaakt. De voorzijde is nu zwart. Aan de zijkanten prijst een foto met daarop Joris die de driekleur vasthoudt. In een zwarte cirkel staat Parijs 2024. In het klein staan zowel de Franse als Nederlandse vlag. “Het lijkt of ik nu in een compleet nieuwe auto ga rijden. De auto oogt veel sneller en sportiever, dit past helemaal bij mij”, lacht Joris.

Toekomst

Met het wegvallen van de A-status is Joris helemaal afhankelijk geworden van sponsoren zoals Féju. “Doordat ik de auto kan blijven rijden, kan ik in ieder geval overal komen. Dat is voor een atleet niet geheel onbelangrijk.” Samen met Féju wordt nu gekeken of de samenwerking verder uitgebreid kan worden. Albert legt uit: “Wij willen kijken wat voor Joris nodig is om hem verder te ondersteunen. De eerste stap, het beschikbaar stellen van de auto, is nu gezet. Binnenkort zal duidelijk worden of wij nog meer voor Joris kunnen betekenen.”

Windows 11 en Office 2021: de meest gestelde vragen

Morgen, op 5 oktober, worden Windows 11 en MS Office 2021 gelanceerd. Dat kan vragen oproepen. Daarom hebben wij de meestgestelde vragen op een rijtje gezet, met een Féju antwoord erbij.

Als ik nu Office365 gebruik, word ik dan automatisch overgezet naar MS Office 2021?

Microsoft 365 is een cloud based maanddienst, MS Office 2021 is een OEM versie, vergelijkbaar met Microsoft Office 2019. Microsoft Office 2019 wordt niet automatisch geüpgraded naar Microsoft Office 2021. Het wordt nog ondersteund en krijgt nog security updates tot 14 oktober 2025.

Als ik nu Windows 10 gebruik, word ik dan automatisch overgezet naar Windows 11?

Nee, dat gaat niet vanzelf. Je kunt wel alvast checken of je PC voldoet aan de eisen. Om te bekijken of je pc in aanmerking komt voor een upgrade, download je de PC Health Check-app en voer je deze uit. Zodra de uitrol van de upgrade is gestart, kunt je controleren of deze klaar is voor je apparaat door naar Instellingen/Windows Updates te gaan.

Kan ik zelf bepalen wanneer ik overstap?

Dat kan, het is niet verplicht om over te stappen naar Windows 11. Windows 10 blijft tot 14 oktober 2025 ondersteund.

En wat als de overstap naar Windows 11 niet bevalt?

Geen zorgen, je kunt binnen tien dagen terug naar Windows 10 met behoud van gegevens. Na deze tien dagen moet je een back-up maken van je gegevens om via een “schone installatie” terug te gaan naar Windows 10.

Gaat deze overgang even veel ‘problemen’ geven als de overgang destijds naar Windows 10?

Wanneer jouw device aan onderstaande vereisten voldoet, zouden er geen problemen moeten voor komen. Ervaar je problemen en lukt het niet om deze op te lossen? Féju relaties kunnen contact opnemen met de Féju supportdesk.

Processor 1 gigahertz (GHz) of sneller met 2 of meer cores op een compatibele 64-bits processor of systeem op een chip (SoC)
Geheugen Minimaal 4 GB RAM
Opslag 64 GB of groter opslagapparaat
Systeemfirmware Geschikt voor UEFI Secure Boot.
TPM Trusted Platform Module (TPM) versie 2.0.
Grafische kaart Compatibel met DirectX 12 of nieuwer met WDDM 2.0-stuurprogramma
Beeldscherm High-definition (720p) beeldscherm dat groter is dan 9” diagonaal, 8 bits per kleurkanaal
Internetverbinding Microsoft-account en internetverbinding vereist voor installatie van Windows 11

 

Tip:
Gebruik de PC Health Check-app om te zien of je huidige pc aan de vereisten voor Windows 11 voldoet. Deze app kun je downloaden via deze link: https://aka.ms/GetPCHealthCheckApp

Is het nodig om andere programma’s / applicaties aan te passen?

De meeste software en accessoires die werkten met Windows 10, werken naar verwachting ook met Windows 11. Vraag bij de uitgever van de software of fabrikant van het accessoire naar specifieke details over jouw producten.

Hoe zit het met de kosten?

Upgraden naar Windows 11 is mogelijk met een legitieme versie van Windows 10 pro.

Sommige mensen zullen misschien bang zijn dat ze er niet direct mee kunnen werken. Zijn de veranderingen ‘groot’?

Windows 11 is op dezelfde basis gebouwd als Windows 10 dus je zult dezelfde gebruikservaring blijven houden die je gewend bent.

Wat zijn de belangrijkste verbeteringen van Windows 11?

Windows 11 biedt een vertrouwde moderne en vernieuwde interface die helpt om productiviteit te vergroten en de samenwerkingservaring voor eindgebruikers te verbeteren terwijl tegelijkertijd een consistent management van IT-beheerde apparaten blijft behouden.

Zijn er nog meer dingen goed om te weten over Windows 11 en MS Office 2021?

Teams is standaard onderdeel geworden van Windows 11.

 

Meer informatie kun je lezen op de website van Microsoft: https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/windows-11

En natuurlijk kun je met je vragen terecht bij onze salesafdeling. Zij adviseren je graag over de overstap en wat je ervoor nodig hebt. Neem contact op .

Wat is de toekomst van je servers in het cloud tijdperk?

Servers op locatie waren jarenlang het kloppende hart van ICT. Hoge performance, veel rekenkracht voor de applicaties van het bedrijf én een netwerk met voldoende bandbreedte, waren voldoende redenen om een server op de eigen locatie te hebben. Toch maken steeds meer organisaties nu de overstap naar de cloud, of ze overwegen dit. Dat brengt ons op de vraag: is er eigenlijk nog wel toekomst voor servers in het cloud tijdperk? We vroegen het aan Pieter de Bruijn van Féju ICT Groep.

Steeds meer mogelijk

“De cloud biedt steeds meer mogelijkheden. We zien dat de cloud feitelijk ‘mainstream’ is geworden en dat bedrijven onderzoeken op welke manieren ze er nog meer gebruik van kunnen maken. Daarbij gaat het om SaaS-applicaties zoals Microsoft 365 met specifieke functionaliteit voor onder andere e-mail, agenda en samenwerken via Teams. Maar ook om ‘van server naar service’-projecten. Ik bedoel dan dat je bedrijfsapplicaties migreert naar private of public clouds. Windows Virtual Desktop migreren naar Microsoft Azure is daar een heel goed voorbeeld van.”

Wat kan er wel en niet naar de cloud?

“Vooral bij die laatste categorie cloudmigraties loop je soms tegen de grenzen aan van wat er mogelijk is. Vrijwel elke organisatie heeft wel een of meer bedrijfsapplicaties die op de eigen servers moeten blijven draaien. Soms kunnen ze door functionele of technische redenen niet naar de cloud gemigreerd worden. En in sommige gevallen zijn de kosten van de migratie zo hoog, dat er geen goede business case voor de cloudmigratie is. Dan hebben we het dus over een hybride omgeving, waarin het soms lastig is om de juiste keuzes te maken. Want hoe bepaal je de eisen en wensen van je nieuwe serveromgeving, terwijl je tegelijkertijd maximaal van de voordelen van de cloud wilt kunnen profiteren?”

Houd alle opties open

De oplossing is volgens Pieter een modern en flexibel ICT-platform. “Een platform dat de business volgt, in plaats van andersom. Een platform dat zowel bedrijfskritische applicaties op jouw eigen servers ondersteunt, als hybride cloudomgevingen. Ik merk dat onze relaties behoefte hebben aan flexibiliteit. Want als COVID-19 één ding duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat je niet altijd weet wat de dag van morgen brengt. En omdat bedrijven steeds digitaler werken, moet je simpelweg zorgen dat jouw ICT heel goed geregeld is.”

Hoe ziet dat er uit in de praktijk?

“Wij hebben al heel wat ICT-omgevingen van relaties naar een hoger peil gebracht. Wat vaak heel goed werkt is een hybride combinatie van de oplossingen van HP Enterprise en Microsoft 365. Naast de bekende servers biedt HPE namelijk ook intelligente, zelfbeherende storage zoals Nimble en bedrade, draadloze en beveiligde netwerk-oplossingen onder de naam Aruba Networks. Een mooie totaaloplossing voor het moderne bedrijfs-datacenter dus. Microsoft 365 is een suite van productiviteitstools voor zowel individuele medewerkers als teams. Omdat security nog steeds belangrijk blijft, combineren we dat vaak met Microsoft 365 Enterprise Mobility en Security, een intelligente oplossing voor beveiliging en beheer. Hiermee geven we onze relaties een stevig fundament voor hun cloudstrategie, maar ook professionele ondersteuning voor hun legacy applicaties.”

Geen ‘big bang’ maar in behapbare stappen

Veel organisaties willen heel graag profiteren van deze voordelen, maar zien op tegen een grootschalige migratie, merkt Pieter. Omdat dit niet altijd noodzakelijk is, heeft Féju een stapsgewijze oplossing bedacht. “Wij gaan altijd eerst met elkaar in gesprek, zodat we goed begrijpen wat belangrijk is voor jouw organisatie, hoe er nu wordt gewerkt en waar de mogelijke pijnpunten zitten. Met onze quick scan kunnen we snel je huidige omgeving in kaart brengen om te zien waar mogelijke verbeterpunten zitten. Wij vertalen al deze informatie naar een ‘stip op de horizon’: een flexibele, hybride omgeving die ideaal past bij jouw organisatie en jouw wensen. Daar gaan we gezamenlijk naartoe werken. Minstens zo belangrijk is de route daarheen: je blijft gebruiken wat nu goed voor je werkt en je verandert of moderniseert alleen wat nodig is. Zo kunnen we in behapbare stappen samen naar die moderne hybride ICT-omgeving toe groeien.”

Féju helpt je graag verder

Speelt dit ook in jouw organisatie? Zoek je naar manieren om te kunnen profiteren van alle voordelen van de cloud, terwijl ook de applicaties die (nog) niet naar de cloud kunnen perfect blijven draaien? Er zijn voldoende mogelijkheden waarover we je graag meer vertellen. Ook wanneer je bijvoorbeeld een server en-/of storageoplossing zoekt waarbij je lokaal de touwtjes in handen kunt houden. Stel je vragen via 013-511 50 88 of gebruik ons contactformulier.

Gratis quickscan

Wil je een ‘second opinion’ over jouw ICT-omgeving? We komen graag bij je langs voor een quickscan. Daarmee brengen we snel je huidige omgeving in kaart – zo zien we waar mogelijke verbeterpunten zitten. We luisteren naar jouw wensen en vertalen al deze informatie naar een advies. De quickscan is gratis en vrijblijvend. Dus wat houd je nog tegen?

Het geheim van een goed wifi-netwerk

Optimale dekking, continu goed bereik en veilig data versturen. Dat zijn de eisen die veel van onze relaties hebben voor hun wifi-netwerk. Hoe je dat bereikt, vroegen we aan wifi-expert Wouter Puts van de Féju ICT Groep.

Een goed en veilig wifi-netwerk begint met het aanschaffen van de juiste apparatuur. Maar daarmee ben je er nog niet. “Wij worden regelmatig ingeschakeld door bedrijven die niet tevreden zijn over hun wifi. Ze hebben geïnvesteerd in meerdere wifi-punten en gebruiken nieuwe smartphones en computers, maar het bereik en de snelheid houden te wensen over. Dat kan leiden tot flinke frustratie.”

Wifi analyse

Het eerste wat Féju in zo’n geval doet, is op locatie metingen uitvoeren. Vervolgens wordt een plattegrond gemaakt met daarin alle wensen, maar ook mogelijke obstakels. Daarop baseert Wouter zijn advies. Féju werkt niet alleen in kantoren, maar ook in productie-omgevingen en magazijnen. En daar komt Wouter af en toe uitdagingen tegen.

“Een mooi voorbeeld is het netwerk dat we verzorgden voor PALI Group in Den Bosch. Hun distributiecentrum bestaat uit meerdere gebouwen. Daartussen rijden reachtrucks en heftrucks heen en weer om pallets te scannen. Zij hebben continu goed bereik nodig, ook als ze rondrijden en schakelen tussen de verschillende wifi-punten. En dat was er niet. Daarom klopten ze bij ons aan”, aldus Wouter.

Wifi bij PALI Group

“We maakten een plattegrond met daarin alle gebouwen en alle weggetjes ertussen, maar ook bijvoorbeeld alle vriezers. PALI Group is werkzaam in de vleesverwerkende industrie en heeft meerdere vriezers met temperaturen onder de -18 graden. Je kunt je voorstellen wat al het isolatiemateriaal doet voor je bereik. De wifipunten hingen buiten die vriezers, met extra antennes om te zorgen dat er ook bereik zou zijn in de vriezer. Maar dat werkte dus niet naar tevredenheid. Wij adviseerden om speciale wifipunten op te hangen ín de vriezer. We zijn twee weekenden bezig geweest en sindsdien heeft het hele distributiecentrum continu goed bereik.” IT-manager Alex van Vreede van PALI Group is heel tevreden over de dienstverlening van Féju: “De kwaliteit van ons wifi-netwerk is voor dit deel van ons proces essentieel.”

Wifi tip

Féju heeft al op veel plaatsen mogen meten, adviseren en implementeren. Ook bij particulieren thuis. Heeft Wouter nog een tip? “Hou je apparatuur up-to-date. Dat klinkt heel logisch, maar het wordt toch regelmatig vergeten. Deze week nog kwam ik bij een bedrijf waar de wifi niet goed werkte. Al snel ontdekte ik dat ze hun wifi-punten al drie jaar niet geüpdatet hadden. Iedereen weet dat je smartphone niet goed werkt als je geen updates doet, hetzelfde geldt voor andere hardware!”

Wil jij weten wat je kunt doen voor een optimaal bereik? Bel met Féju: 013 – 511 50 88.

Féju kerstfeest 2020

Het Féju kerstfeest was dit jaar anders, maar niet minder bijzonder. Alle collega’s werden feestelijk ontvangen bij Auberge du Bonheur in Tilburg. Terwijl zij in hun auto bleven zitten, werden ze verwend met een glas bubbels, amuses, alcoholvrije gluhwein, bitterballen en ga zo maar door. (meer…)

Thuiswerken: een snel en efficiënt werkproces inrichten

Thuiswerken maakt samenwerken lastiger. Hoe richt je je werkprocessen zo in dat er toch korte lijntjes zijn tussen collega’s? Hoe zorg je dat collega’s toch even snel kunnen sparren, elkaar blijven helpen en hun kennis blijven delen? Die vragen krijgen wij regelmatig van onze relaties. Daarom vertellen we hieronder hoe wij dit bij Féju hebben ingericht.

Vóór de coronacrisis, liep je even snel naar een collega om iets te vragen. Nu komt het voor dat je die collega wekenlang niet (live) ziet. Je stuurt een mailtje, krijgt een mailtje terug en zo kan dat weken doorgaan. Wanneer je snel iets wilt terugvinden, is dat niet eenvoudig. Ellenlange mailconversaties in overvolle mailboxen, vaak niet gearchiveerd per project. Herkenbaar? Daar gaat veel kostbare tijd verloren. Bovendien verdwijnt het teamgevoel. Gelukkig kan het anders.

Samenwerken op afstand

Een deel van onze collega’s is vrijwel altijd buiten de deur. Dat was vóór corona al zo en daar zijn we bij Féju aan gewend. Met hen communiceren we altijd op afstand. Consultant Roel Marcus bijvoorbeeld, reist de hele week van relatie naar relatie en komt soms wekenlang niet op kantoor. Toch heeft hij heel regelmatig contact met collega’s van verschillende afdelingen en hij deelt zijn kennis met het hele team.

Onze consultants, maar ook collega’s van support, planning en sales werken nu veel thuis. De grotere afstand, letterlijk en figuurlijk, zorgt ervoor dat zij minder contact hebben met elkaar. Operationeel manager Anton van Dam vertelt: “We beseffen dat het korte praatje bij de koffieautomaat eigenlijk heel waardevol was. Gezellig, maar ook functioneel. Tijdens het thuiswerken, gingen we steeds meer communiceren via WhatsApp. Direct met een collega, maar ook in de Féju appgroep. Het nadeel daarvan is, dat het onoverzichtelijk is. We hadden behoefte aan meer structuur. Daarom hebben we de afgelopen maanden onze werkwijze voor thuiswerken steeds verder geprofessionaliseerd. De tools die we daarvoor het meest inzetten zijn Microsoft Teams en Yammer.”

Thuiswerken met Teams chatfunctie

Bij Féju werken mensen van verschillende disciplines samen aan verschillende projecten voor verschillende relaties. “Om snel, eenvoudig en efficiënt te schakelen met collega’s op normale werkdagen gebruiken we Microsoft Teams. Deze tool werkt perfect voor communicatie tussen support, consultants, sales en planning. Je kunt elkaars agenda inzien, documenten delen en op verschillende manieren met elkaar communiceren. Direct één op één, maar ook in een groep. Elke collega heeft Teams als applicatie op zijn of haar werkplek geïnstalleerd staan. Dit start op bij aanvang van het werk en zo ben je de hele tijd bereikbaar en up-to-date.”

Anton licht dit toe aan de hand van een voorbeeld: “Support heeft een vraag en stelt die via MS Teams aan de betreffende consultant. De consultant ziet de vraag binnenkomen – omdat de app altijd actief is op zijn laptop – en beantwoordt deze direct in de chat. En vice versa. Zo hebben ze heel snel en efficiënt contact. Ik besef dat ik hier de ideale wereld schets, want een collega kan natuurlijk op de wc zitten, aan de telefoon of in een bespreking zijn, maar dan reageert hij of zij direct daarna en is de vraag alsnog snel beantwoord. Veel sneller dan per mail.”

Snel schakelen bij een calamiteit

Een situatie waarbij snel schakelen noodzakelijk is, is bij calamiteiten. “In MS Teams hebben we een team aangemaakt voor calamiteiten, dat is met name handig bij storingsdiensten. Hier kun je in één keer je calamiteit droppen bij alle relevante collega’s. Dan krijg je snel reactie en hulp. Er is altijd wel iemand die kan helpen met zijn ervaring, kennis en kunde. We hebben een aantal jongens die vaak snel reageren met een technische oplossing. IT en Telecom werken hierin natuurlijk samen. In de groep zit bovendien de collega die het meest weet van de werkprocessen van de betreffende relatie. Doordat meerdere mensen meelezen, is bovendien iedereen direct op de hoogte. Want soms kan de oplossing voor meerdere relaties belangrijk zijn. Ideaal.”

Kennis delen met Teams

Ook de sales afdeling maakt veel gebruik van Microsoft Teams. Erik-Jan van der Meijs: “We hebben bijvoorbeeld een eigen Wiki ingericht om kennis te delen. Over vrijwel alle producten is informatie te vinden, niet alleen van de leverancier zelf, maar ook gebruikerservaringen. Deze kennis delen we in Teams met collega’s van de andere disciplines, omdat zij dit ook moeten weten. Verder zetten we Teams in voor remote (video)vergaderen en bellen. Intern maar ook met externen. De kwaliteit van de verbinding is erg goed. Bovendien biedt het gemak en gebruiksvriendelijkheid. Niet alleen voor IT’ers”, lacht hij. “Als je een laptop kunt aanzetten, dan kun je dit ook. In het begin van de crisis zagen we nog veel relaties die Zoom gebruikten. Het grote voordeel van Teams ten opzichte van Zoom is de betrouwbaarheid. Daar hoef je bij Teams nooit aan te twijfelen.”

Microsoft Teams meer dan videobellen

Door de corona crisis heeft het gebruik van Microsoft Teams een enorme vlucht genomen. In zes maanden tijd is het aantal dagelijkse gebruikers met 50% gegroeid naar 115 miljoen mensen wereldwijd, zo maakte Microsoft bekend vorige week bekend. Anton: “Teams ontwikkelt zich tot een allround applicatie die zakelijk gezien alsmaar belangrijker wordt. Je kunt daadwerkelijk samenwerken in teamverband en informatie in één keer delen met iedereen uit het team. Je kunt andere applicaties koppelen waardoor je snel en efficiënt je werk kunt doen. En het daagt je uit om te bekijken hoe je zaken nóg slimmer kunt inregelen met elkaar. Workflows en automatische magische dingen, ik zie het steeds vaker voorbijkomen. Ik ben ervan overtuigd dat mail uiteindelijk verdwijnt en we vooral MS Teams – en alles daaromheen en daaraan vast – gaan inzetten. Omdat ik niet precies weet wanneer, kan ik er geen krat pils opzetten. Maar anders had ik het gedaan!”

Microsoft Yammer

Naast Teams wordt bij Féju steeds meer gebruik gemaakt van Yammer. Deze Microsoft tool is minder bekend, maar zeker de moeite waard. Anton: “Dit is voor Féju de plek waar we informatie delen met elkaar. Teams gebruiken we voor dagelijkse business en projecten, Yammer meer voor algemene zaken. Bedoeld voor een specifieke groep of voor iedereen. Daarvan krijg je geen push notificaties en je hoeft er ook niet elke dag te zijn. Maar het is wel interessant om gedurende de week eens te bekijken.”

In Yammer wordt verschillende soorten info gedeeld: “Informatie die leuk, relevant en interessant is, maar minder urgent. Het is een plek waar je leuke content kunt vinden én delen over je collega’s of ontwikkelingen binnen ons bedrijf. Complimenten, of interessante artikelen om anderen beter te maken. Of privézaken, zoals de collega die ons op de hoogte hield toen hij op het punt stond om vader te worden. Natuurlijk delen we er ook regelmatig geinige dingen. Je kijkt op Yammer op een moment dat je daar zelf behoefte aan hebt en tijd voor hebt. Want je wilt natuurlijk geen leerzame of lollige dingen missen!”

Meer informatie

Beide Microsoft tools zijn beschikbaar als app op je telefoon én computer en ook via de browser van je telefoon en computer. Wil je deze snelle en efficiënte manier van samenwerken inpassen in jouw organisatie? Even sparren kan altijd. Bel gerust met één van onze consultants. We helpen je graag met advies en implementatie.

 

Lees ook:
Thuiswerken: 6 tips voor je thuiswerkplek
Efficiënt en comfortabel thuiswerken: wat heb je nodig?
“Microsoft Gold Partner, daar zijn we heel trots op!”

Thuiswerken: 6 tips voor je thuiswerkplek

Thuiswerken is de norm voor de komende weken, misschien wel maanden. Een goed ingerichte thuiswerkplek zorgt ervoor dat medewerkers de komende maanden efficiënt kunnen werken; dat vergroot de productiviteit! Wij geven graag enkele tips om de thuiswerkplek beter in te richten.

Thuiswerk tips

  • Overleggen op afstand doen we de hele dag. Dan is het belangrijk dat dit soepel verloopt, zonder haperingen en irritatie. Wij adviseren Teams: dat biedt naast (beeld)bellen nog meer mogelijkheden om comfortabel online samen te werken. De tool is bijvoorbeeld te integreren met workflows, planners en je Power Bi dashboard.
  • Nu je medewerkers hun laptop mee naar huis hebben genomen, is beveiliging nog belangrijker. Denk aan beveiliging van de wifi-verbinding, een VPN-verbinding, anti-virus software en gegevens veilig opslaan.
  • Denk ook aan de beveiliging van tablets en smartphones, want die worden thuis ook meer gebruikt.
  • De ideale laptop voor thuiswerken is snel én licht. Het is bovendien belangrijk te kiezen voor een laptop die aansluit bij de taken die jij ermee uitvoert. Irritaties over je laptop kosten onnodig veel energie. Dus is jouw laptop traag? Of te zwaar om steeds mee te nemen? Vervang ‘m dan nu. Je zult er nog veel mee moeten werken de komende tijd.
  • Ook praktisch voor thuis: een tweede monitor. Je kunt twee programma’s naast elkaar zien, hebt groter beeld en werkt sneller. Bovendien is het beter voor je werkhouding. Urenlang voorovergebogen naar je laptopscherm turen, is slecht voor je nek.
  • Wil je snel inzien welke collega telefonisch bereikbaar is? En mobiel bellen terwijl het nummer van de zaak in beeld verschijnt? Dat kan allemaal met Féju 3CX. Deze oplossing, waarmee je ook kunt videobellen en chatten, is ook nog eens verrassend voordelig!

Thuiswerk advies

We hebben nog veel meer adviezen. Féju heeft in de afgelopen maanden veel bedrijven geholpen aan betere thuiswerkplekken. Wij adviseren je graag over de tools die je kunt inzetten om productiever en veiliger te werken. Adviezen die passen bij de werkprocessen in jouw bedrijf. Bel voor een vrijblijvend advies: 013- 511 50 88.

Naar volgende nieuwsbericht

“Microsoft Gold Partner, daar zijn we heel trots op!”

Tijdens de corona periode heeft Féju geïnvesteerd in het nog verder bijspijkeren van de kennis binnen het team. “Om onderscheidend te blijven, willen wij dat alle collega’s beschikken over een hoog kennisniveau. Op die manier kunnen wij onze kwaliteit waarborgen voor onze relaties”, legt Albert Jakobsen uit. “De afgelopen maanden hebben meerdere collega’s certificeringen behaald in verschillende vakgebieden. Een voorbeeld daarvan zijn de vele certificeringen voor Microsoft, wat resulteerde in de Microsoft Gold Partner status voor de Féju ICT Groep als geheel. Een fantastische teamprestatie, die gevierd mocht worden!” Hieronder vertellen we om welke certificeringen het gaat en vooral: wat u daar aan hebt!

Bij Féju zijn of worden alle ICT-consultants opgeleid in de Microsoft leer. Zij behalen certificaten voor Microsoft 365, maar ook voor de andere kennisgebieden, zoals Windows Server. Alle behaalde Microsoft certificeringen moeten blijvend onderhouden worden om deze ook na de maximale geldigheid van twee jaar aan te houden.

Pieter de Bruijn, Sales Manager: “Niet iedereen beseft dat Microsoft zelf alleen producten beschikbaar stelt. Het adviseren in de keuze voor een product en vervolgens het implementeren van de oplossing, daar heeft Microsoft haar partners voor. Hoe hoger de status van het partnership, hoe beter het advies dat u kunt verwachten.”

De consultants beginnen (meestal) op het Fundamentals niveau, stromen door naar Associate en sommigen gaan door tot het niveau van Expert. “Met deze cyclus verzekeren we onszelf van het paraat hebben van alle relevante én recente kennis en expertise voor onze consultants. Zij hebben aantoonbaar brede en diepgaande kennis van alle facetten van Microsoft 365 en van de nieuwste technieken. Als Féju-relatie krijgt u dus een allround advies.”

Microsoft_Expert

Nick van den Heiligenberg was de eerste die het hoogste niveau behaalde en al snel volgde Maarten van Esch. Zij hebben de afgelopen maanden keihard gestudeerd en al hun examens gehaald. Nu mogen zij zich Microsoft 365 Enterprise Administrator Expert noemen. Marco, Rick en Raimo behaalden het Associate niveau; Tom, Orlando, Rudy en Bjorn het Fundamentals niveau. De andere consultants zijn bezig met Fundamentals en ook onze collega’s op de sales afdeling gaan geschoold worden tot het Fundamentals niveau, zodat zij nog beter worden in hun advisering.

Microsoft Gold partner

Met alle behaalde certificeringen mag de Féju ICT Groep zich voortaan Microsoft Gold partner noemen. Er zijn niet veel ICT-dienstverleners die deze Microsoft status hebben. “Dit partnership toont aan dat we écht veel verstand van zaken hebben op het gebied van Microsoft producten en diensten. Bovendien biedt dit voordelen waarmee we onze dienstverlening nog verder kunnen verbeteren. Als Gold partner hebben we nog kortere lijntjes met Microsoft en kunnen we eenvoudiger Microsoft zaken implementeren en organiseren. We worden eerder op de hoogte gebracht van vernieuwingen. Met deze meest actuele kennis van het Microsoft portfolio, kunnen we onze relaties nog beter proactief informeren en adviseren”, vertelt Pieter de Bruijn trots.

Microsoft Gold Partner

“We gaan steeds meer werken als Managed Service Provider (MSP), waardoor we vaker alles-in-één diensten aanbieden, zoals Microsoft 365, maar ook tal van andere producten en diensten. Door dit alles kunt u de producten en diensten van Microsoft én andere partijen volledig benutten en krijgt u ook daadwerkelijk waar u behoefte aan hebt.”

Sophos Gold partner

Cybercrime is elke dag in het nieuws. Een goede security oplossing is onmisbaar, dat is wel gebleken. “Om de hoogste kwaliteit te kunnen bieden voor onze relaties, werken we samen met Sophos. Ook hier hebben we de certificering op zeer hoog niveau: we zijn Sophos Gold partner. Die zijn er maar 40 in Nederland. Daar zijn we dan ook erg trots op.”

Pieter vertelt verder: “Ook deze Gold status toont aan dat we zeer brede kennis hebben, waarmee we onze relaties optimaal kunnen adviseren over een oplossing. We stemmen de security af op de ICT-omgeving en de werkprocessen van de organisatie. De oplossing moet perfect aansluiten op de serveromgeving of het datacenter, de werkplekken en de manier van werken. Wanneer er veel thuiswerkers zijn, nemen we dat zeker ook mee! Op die manier bepalen we welke security maatregelen nodig zijn, dat is dus altijd maatwerk.”

sophos_gold_partner

“Het vinden van de juiste balans is heel belangrijk: we willen de ICT-omgeving heel veilig maken maar natuurlijk ook werkbaar houden! We kunnen alles wel dicht timmeren, maar je moet ook nog fijn kunnen werken. Als wij bijvoorbeeld de firewall achter de internetverbinding dicht zetten, dan loop je het risico dat je bepaalde websites niet kunt benaderen en bepaalde bestanden niet kunt downloaden. Daarom bekijken we per klant wat nodig is en zetten we alleen open wat de klant nodig heeft. Dat is zo veilig mogelijk en toch werkbaar.”

HP Inc. en HP Enterprise Silver partner

“HP is bij veel van onze relaties vooral bekend van de printers, pc’s, laptops, werkplekken en randapparatuur. Die hardware voor de gebruikerskant wordt door HP Inc. geleverd. Daarnaast heb je HP Enterprise voor servers en storage, dus voor de bedrijfskant. We zijn druk bezig om ons partner level nog verder te verhogen bij beide partijen. Ook hier betekent dat kortere lijnen met de fabrikant, zowel sales als technisch gerelateerd. En ook hier houden we onze kennis op peil door het behalen van certificeringen. Niet alleen voor de technische consultants, maar ook voor onze sales mensen. Zij adviseren de juiste oplossing, die vervolgens door de techneuten wordt geïmplementeerd. Op beide gebieden willen we de kennis op hoog niveau houden.”

Aruba Solution Provider Silver partner

“Binnenkort zullen we ook de Silver status behalen bij Aruba Networks, een specifiek onderdeel van HP Enterprise. We hebben al een hele reeks examens afgelegd en moeten er nog eentje voltooien. Aruba is een wereldleidend merk en vooral bekend van de switches en wireless wifi voor grotere omgevingen zoals fabriekshallen en magazijnen. Doordat we Aruba-partner zijn, kunnen we betere prijzen aanvragen en aanbieden aan onze relaties. Ook krijgen we de beste support vanuit de fabrikant, wat resulteert in een zo goed mogelijke implementatie bij de Féju-relatie op locatie. Doordat we alle kennis in huis hebben, kunnen we bovendien betere aftersales en support bieden.”

Pieter heeft nog een tip: “Aruba biedt al jaren een top oplossing voor het hogere segment. Sinds kort hebben ze een nieuwe oplossing: Aruba Instant On. Daarmee kunnen ze dezelfde topkwaliteit bieden in een prijsklasse die geschikt is voor het mkb. Een aanrader!”

 

“Naast de genoemde certificeringen zijn er nog een aantal ‘kleinere’ die een ICT-bedrijf echt onderscheidend maken. Op automatisering hebben we bijvoorbeeld Veeam, VMWare en Barco. En op telecom gebied hebben we 3CX, Unify en Yeastar.”

 

Naar volgende nieuwsbericht

Efficiënt en comfortabel thuiswerken: wat heb je nodig?

Als medewerkers veel thuiswerken, ook in de toekomst, is het belangrijk dat zij productief kunnen zijn. Dat ze efficiënt kunnen werken en dat dit veilig gebeurt. Albert en Pieter vertellen wat je daarvoor nodig hebt. (meer…)